Seniliteitstest voor bejaarden

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Vandaag (zondag) kwam ik uit Utrecht richting Breda. En op de snelweg kun je rare situaties meemaken, maar dit keer was het wel wat extreem: rijdt je daar over een 2-baansweg (en nog vrij druk ook) op de rechterstrook, zie je opeens een 'auto' die stil lijkt te staan recht voor je.

Blijkt het dus zo'n mobiel wagentje te zijn met achterop zo'n grote sticker "45 KM"... een verdwaald brommobieltje dus. Met een snelheid van volgens mij iets rond de 50 km/h kart dat ding met een slakkegang over de snelweg. Lekker linke situatie zo, voor iedere weggebruiker. :(

Vreemd dat die bejaarden (er zaten drie historische monumenten in dat blikje) niet van de weg werden gehaald (misschien nu intussen wel). Wat hun zelf betreft: afvoeren! Een keertje testen op seniliteit is vast geen verkeerde preventietechniek.
Dat Netelenbos maar eens wat actie onderneemt om die "gevaren op de weg" te verwijderen, door ze bijv. een herexamen (theorie en praktijk) te laten doen vanaf een bepaalde leeftijd. Zoiets was toch al een keertje gepland :?
 
Vandaag (zondag) kwam ik uit Utrecht richting Breda. En op de snelweg kun je rare situaties meemaken, maar dit keer was het wel wat extreem: rijdt je daar over een 2-baansweg (en nog vrij druk ook) op de rechterstrook, zie je opeens een 'auto' die stil lijkt te staan recht voor je.

Blijkt het dus zo'n mobiel wagentje te zijn met achterop zo'n grote sticker "45 KM"... een verdwaald brommobieltje dus. Met een snelheid van volgens mij iets rond de 50 km/h kart dat ding met een slakkegang over de snelweg. Lekker linke situatie zo, voor iedere weggebruiker. :(

Vreemd dat die bejaarden (er zaten drie historische monumenten in dat blikje) niet van de weg werden gehaald (misschien nu intussen wel). Wat hun zelf betreft: afvoeren! Een keertje testen op seniliteit is vast geen verkeerde preventietechniek.
Dat Netelenbos maar eens wat actie onderneemt om die "gevaren op de weg" te verwijderen, door ze bijv. een herexamen (theorie en praktijk) te laten doen vanaf een bepaalde leeftijd. Zoiets was toch al een keertje gepland :?

a die dingen mogen daar rijden niet op autowegen of autosnelweg alle andere wegen mogen ze rijden ook waar max 70~80 km/h staat aangegeven.
maar ze mogen niet op het fietspad rijden.

b je mag die dingen besturen met een bromfietscertificaat,die voor dino's tegen betaling gewoon zijn aftehalen op het gemeentehuis
 
Ik zou niet te hard roepen om invoering van "herhalingstesten".. Ga je namelijk automatisch ooit zelf de dupe van worden.
Niet eens perse omdat je later waarschijnlijk ook half seniel zal worden en toch gehecht aan je vrijheid de baan op wil maar ook alleen al door de extra centen die je erweer voor zal moeten ophoesten.

De echt seniele mensen wordt hun rijbewijs toch afgenomen zodra ze iets écht stoms doen.

(zoals die 80 jarige belg die verbaast reageerde toen de rechter hem levenslang het recht tot sturen ontnam. "Dat kon iedereen toch overkomen" zei die nadat hij ruim 20 km over de Ring van Brussel aan't spookrijden was geweest en daarbij na een ongeluk veroorzaakt te hebben, vluchtmisdrijf -in de verkeerde richting- gepleegt te hebben.) *Waar gebeurd verhaal, was nog op het nieuws paar maand terug*
 
Ik ben het met pooh eens, zelf word je hopelijk ook oud en dan moet je zelf ook gaan lopen testen.
Ze zouden bejaarden gewoon gratis met het OV moeten laten gaan.
 
Bejaarden hebben al een "65+"-pas. Daarmee kunnen ze al vaak vrij gebruik maken van het OV.

En dit was gewoon te idioot: een brommer rijdt toch ook niet over de autosnelweg?

Hopelijk word ik ook oud, jah. En als het zover is, dan vind ik het best als ik negatief uit een test kom en dat ik dan niet meer de weg op mag (met eigen vervoer). Kijk, kheb wel vaker mensen gezien van oude leeftijd die nog goed rijden. Die hebben toch niets te vrezen bij zo'n test. Maar de rotte appels worden er wel mooi uitgeplukt. Scheelt toch wel weer een hoop irritaties op de weg.
Financieel zou het een bejaarde niets moeten kosten; de overheid zou dit soort acties maar moeten financieren. Ze trekken toch genoeg belasting van men uurloon af, laat ze er dan maar eens wat nuttigs mee doen.
 
De echt seniele mensen wordt hun rijbewijs toch afgenomen zodra ze iets écht stoms doen.

Ja, bijvoorbeeld na een motorrijder te hebben doodgereden '( . Beetje laat he? Op zich ben ik ook niet zo voor herhalingstesten, maar het zou zo leuk wezen als mensen zelf wat verantwoordelijkheid namen. Konden die snelheidslimieten ook gelijk verdwijnen :+

Overigens kwam ik laatst op de snelweg wel een puch tegen. Twee ventjes zonder helm. Wel op de vluchtstrook.
 
Laatst bewerkt:
Ja, bijvoorbeeld na een motorrijder te hebben doodgereden '( . Beetje laat he? Op zich ben ik ook niet zo voor herhalingstesten, maar het zou zo leuk wezen als mensen zelf wat verantwoordelijkheid namen. Konden die snelheidslimieten ook gelijk verdwijnen :+

Sja, risico's van't leven noem'k dat.
Zolang die éne dooie een statistiek is (ja, ik ben een hypocriet) heb ik liever die dode dan weer een vrijheid minder.
 
Boven de 70 of 75 jaar allemaal het rijbewijs afpakken. Ben ik wel voorstander van.
Uiteraard daarna Openbaar Vervoer gratis maken voor bejaarden. (eigenlijk voor iedereen, zodat er tenminste een alternatief is voor auto/motor, gelijk dus ook het OV weer nationaliseren)

Kun je wel zeggen dat Opa van 80 nog goed kan autorijden maar feit is gewoon dat op die leeftijd je reflexen en zintuigen veel slechter worden en da's niet vertrouwd in het hedendaagse drukke verkeer.
 
Vrijdag blik op de weg gezien? Ze hadden bij een verkeersproef een steekproef gedaan. 15% lees: Een op de zes weggebruikers ziet onvoldoende. Er rijden mensen rond die een gezichtsvermogen hebben van minder dan 50%. Veel mensen blijken maar met 1 oog te kijken (hebben wel 2 ogen maar kunnen niet fatsoenlijk diepte zien). En dan heb ik het niet alleen over 65-plussers. Er rijden zelfs veel 30ers, 40ers en 50ers rond die eigenlijk een bril of lenzen nodig hebben.

Daarom wordt het hoog tijd om iedere 5 jaar een verplichte ogentest in te voeren. Waarom, er zijn al genoeg ongelukken gebeurt. Nu is het begrip "sorry ik heb je niet gezien" ook meteen verklaard. Dit zijn ook vaak de mensen die ver onder de maximumsnelheid rondtuffen, omdat ze meer tijd nodig hebben om de broodnodige informatie op te nemen.
Op dit moment hoef je alleen tijdens je rijles een kentekenplaat op 25 meter afstand te lezen en met je 70ste een ogentest te doen om het rijbewijs te verlengen.

Zo'n test kost geld, voor iedereen. Maar het is zowiezo goed dat je regelmatig je ogen laat testen.
 
Er zijn nog zat mensen boven de 70 die nog prima rijden, maar wel testen die lui. Soms levensgevaarlijk die lui, en elke dode die daarmee wordt voorkomen is een plus. En al mijn ergenis aan al die lui die veel te langzaamrijden zodat ik en anderen weer gevaarlijke inhaalpogingen moeten doen.

En de rot bromobieltjes moeten ze direct verbieden, het lijken net echte auto's en de max 40 stikkers zie je eerst echt niet, totdat je er achterkomt als je al plat op de rem staat. Levensgevaarlijk. Of veel herkenbaarder maken, of verbieden die hap.
 
Vrijdag blik op de weg gezien? Ze hadden bij een verkeersproef een steekproef gedaan. 15% lees: Een op de zes weggebruikers ziet onvoldoende. Er rijden mensen rond die een gezichtsvermogen hebben van minder dan 50%. Veel mensen blijken maar met 1 oog te kijken (hebben wel 2 ogen maar kunnen niet fatsoenlijk diepte zien). En dan heb ik het niet alleen over 65-plussers. Er rijden zelfs veel 30ers, 40ers en 50ers rond die eigenlijk een bril of lenzen nodig hebben.

Daarom wordt het hoog tijd om iedere 5 jaar een verplichte ogentest in te voeren. Waarom, er zijn al genoeg ongelukken gebeurt. Nu is het begrip "sorry ik heb je niet gezien" ook meteen verklaard. Dit zijn ook vaak de mensen die ver onder de maximumsnelheid rondtuffen, omdat ze meer tijd nodig hebben om de broodnodige informatie op te nemen.
Op dit moment hoef je alleen tijdens je rijles een kentekenplaat op 25 meter afstand te lezen en met je 70ste een ogentest te doen om het rijbewijs te verlengen.

Zo'n test kost geld, voor iedereen. Maar het is zowiezo goed dat je regelmatig je ogen laat testen.

was schokkend om tehoren/zien dat er zoveel mensen rond rijden met slecht zicht op de weg.
dan wordt het echt interessant is om om de 5jaar de rijbewijs houders tecontroleren op de ogen maar ook op de theoretische kennis.
ook zou de geldigheidsduur niet TOT je 70ste jaar is maar voor 5jaar

ik begin nu toch wel ernstig te twijfelen als mensen zeggen bij een aanrijding:"ik heb hem helemaal niet gezien"
 
Ik ben voorstander van de volgende regeling:

om de vijf jaar voor elke bezitter van het rijbewijs een verplichte ogentest, bij daarvoor aangewezen opticiens. Waarom? zie hiervoor de reactie van Blik op de Weg.

Vandaag nog getuige geweest van ongeval op een voorrangsweg. Twee historische trofeeen in een peugeot 206 komen van rechts de voorrangs weg genaderd. (hebben dus GEEN voorrang) en rijden plompt verloren de voorrangsweg over. De andere peugeot 206 (over toeval gesproken en ook nog beide grijs metalic van kleur...) wordt vol in het rechter portier geramd en via de lantaarnpaal komt het geheel tot stilstand.

Mijn conclusie: Die auto van rechts heeft totaal geen borden gezien die de situatie duidelijk maken, tel daarbij het reactie vermogen op en voila: boem.

Dus na de ogentest ook de reactietest!
 
ik heb bijna eens met mn brommer achterop gezeten bij zo een ding, dat zegt toch ook wel weer genoeg, reed nog geen 30 dat ding toen ( ja dat karretje dus )
 
ik heb bijna eens met mn brommer achterop gezeten bij zo een ding, dat zegt toch ook wel weer genoeg, reed nog geen 30 dat ding toen ( ja dat karretje dus )

Ben er een keer eentje rechts voorbij geschoten. Kwam met 120 door een blinde bocht |( , wordt bij het uitkomen van de bocht verrast door een brommobiel. Dat 45-km ding reed tegen de as van de weg en er kwam een tegenligger aan. Denk dat ik er met 100 rechts voorbij vloog. Viel mee dat de bestuurder geen hartaanval gekregen had. Voor mijn hart was het iig niet goed.
 
ik heb bijna eens met mn brommer achterop gezeten bij zo een ding, dat zegt toch ook wel weer genoeg, reed nog geen 30 dat ding toen ( ja dat karretje dus )

pas op
er zijn twee karretjes
1 brom mobiel max.45km/h
2 invalidie karretjes max.30km/h max.breedte voertuig 1 meter(moet tussen 2 plaaltje door passen) merken oa. Canta & Arola
 
Boven de 70 of 75 jaar allemaal het rijbewijs afpakken. Ben ik wel voorstander van.
Daar dek je alleen maar de groep mensen mee af waarvan je vrijwel zeker kunt zijn dat 95% niet meer in staat is om auto te rijden. Maar wat doe je met de groep van 65+ers die ook niet meer voldoende kunnen rijden? En 60+? Waar trek je de grens?

Ik ben wel voorstander van herhalingstesten. En als ik daar zelf "de dupe" van word, dan kan ik blijkbaar niet meer goed rijden en hoor ik niet op de openbare weg thuis. Tevens een stukje zelfbescherming.

Uiteraard daarna Openbaar Vervoer gratis maken voor bejaarden. (eigenlijk voor iedereen, zodat er tenminste een alternatief is voor auto/motor, gelijk dus ook het OV weer nationaliseren)
Als je het voor iedereen gratis maakt, dan komt het weer terug via de belasting en is het net zo min gratis.

Kun je wel zeggen dat Opa van 80 nog goed kan autorijden maar feit is gewoon dat op die leeftijd je reflexen en zintuigen veel slechter worden en da's niet vertrouwd in het hedendaagse drukke verkeer.
Sommige mensen hebben op hun 30ste al niet meer de (geestelijke) capaciteiten om een auto of motor te besturen. Ik zie het elke dag op de snelweg. Brave huisvader in pak, maar wel tegen je achterbumper aangekleefd. :(
 
Sommige mensen hebben op hun 30ste al niet meer de (geestelijke) capaciteiten om een auto of motor te besturen. Ik zie het elke dag op de snelweg. Brave huisvader in pak, maar wel tegen je achterbumper aangekleefd. :(
Is teken dat jij hoognodig AAN DE KANT MOET GAAN!!! :(
 
Op zondag 03 maart 2002 15:45 schreef TTeun het volgende:Ja, bijvoorbeeld na een motorrijder te hebben doodgereden '( . Beetje laat he?)


En dan zeggen die oudjes : "Die jeugd toch hé, ze rijden als gekken op de weg en zien echt naar niets. Het is een schande toch?"

Maar het is door hen dat wij zo'n gekke toeren moeten uithalen om ze te kunnen ontwijken... :(
 
Ach een hoop bejaarden kunnen nog redelijk rijden (vanwege ervaring) al gaat het vaak wat langzaam.

Het fossiel wat me tegemoet kwam terwijl ik met 140 de afrit pakte :( mogen ze uiteraard wel van de weg afhalen, net zoals die idioot (vrouwelijk fossiel) die achteruit reed op de snelweg om nog even de afrit te pakken.
 
HEREXAMEN ??????

voor zo n brommobieltje moet je zelfs geen rijbewijs hebben

elke bejaarde debiel kan dit rijden :j :j :j :j
 
gevoelig onderwerp...

Een minimale leeftijd mag je op geven, een maximale is gelijk leeftijdsdiscriminatie...

ok, bejaarden geven je dan wel voorrang als ze op een voorrangsweg rijden, maar idd die reflexen maken het er niet veiliger op.

Ik zie maar 1 oplossing voor dit probleem, wegpesten... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan