September Dolomieten

peettomaat

Die hard MF'er
Donateur
24 feb 2015
250
466
Hellevoetsluis
Van 14 t/m 22 september gaan mijn motormaatje en ik naar de Dolomieten mits dat het geen dramatisch weer is die week. Het plan is om als uitval basis Canazei te kiezen, camping Marmolada of Miravalle.
We proberen hier in 1 dag naar toe te rijden ( 1075 km) vroeg vertrekken en als we niet teveel last van baustelle hebben moet dat te doen zijn. 3 dagen vanuit Canazei elke dag een mooie route rijden en dan woensdag verkassen naar Prad am stilfersjoch. Ik heb 2 dag tochten daar bedacht, een naar via Stelvio-gavia-tonnale-ss42-meran-prad en de andere naar Timmelsjoch-Solden-Fiss-Reschen-Prad. Dan zaterdag alvast weer richting huis om zondag niet een al te lange reisdag te hebben.
Iemand nog mooie routes liggen vanuit omgeving Canazei ?
Vaak foto"s tegen gekomen hier van die pas met die tunnel/haarspeldbochten boven elkaar, nu even niet te vinden, hoe heet die ?

Andere ideen opties ?
Misschien wel even handig om te vermelden dat mijn maat met auto en aanhanger rijdt en ik op de motor , dus we moeten op de heen en terug weg rekening houden met wegen geschikt voor aanhanger.

gr peet
 
Vaak foto"s tegen gekomen hier van die pas met die tunnel/haarspeldbochten boven elkaar, nu even niet te vinden, hoe heet die ?

Andere ideen opties ?
Misschien wel even handig om te vermelden dat mijn maat met auto en aanhanger rijdt en ik op de motor , dus we moeten op de heen en terug weg rekening houden met wegen geschikt voor aanhanger.

Pas met al die tunnels in de Passo San Boldo.

Hou er met een aanhanger rekening mee dat niet alle passen in de omgeving van Canazei zijn toegestaan voor voertuigen met aanhanger.
 
Top, dankje.
Komend vanuit het noorden over de ss242 en ss48 zitten, als ik in maps, kijk flink wat scherpe bochten in , eens kijken of die toegankelijk zijn met aanhanger
 
Op de Timmelsjoch mag je aan Oostenrijkse kant 16 euro tol aftikken en die kant van de pas richting Sölden is ook niet echt leuk. Maar ik zie niet zo snel een andere optie die je weer terug brengt naar Prad.

Op je eerste dag moet je niet helemaal de SS42 een SS238 naar Meran rijden. Zeker dat laatste stuk is erg druk. Neem de binnendoorweg via Marcena, Proves en St. Pankratz.

Hoewel ik me kan voorstellen dat je graag de Stelviopas oprijdt is de Umbrailpas via Zwitserland veel mooier en rustiger. Vanuit Prad even noordwest naar Schluderns, je komt dan net onder de top van de Stelvio uit en kunt vanaf daar door naar de Gavia.

Het is het overwegen waard om de Timmelsjoch te laten voor wat hij is (Prad is de verkeerde uitvalsbasis, veel doorgaande drukke wegen om er te komen). Ga voor die dag juist richting Livigno, dan kan je ene dag de Stelvio pas rijden en de andere dag de Umbrail. Vervolgens ga je naar beneden, en onderaan rechtsaf naar Livigno en vanaf daar naar de Berninapas in Zwitserland. Via die pas naar beneden, naar Bormio en via de Stelvio weer terug naar Prad. Je kunt heen eventueel ook de tunnel naar Livigno nemen (wel iets van 10 euro tol en wachttijd omdat het een enkelbaanstunnel is en verkeer dus om en om wordt toegelaten.

De Berninapas is echt typisch Zwitsers, inclusief trein :-) En in Livigno kun je extreem goedkoop tanken (Italiaans belastingparadijs).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input.👍

Op je eerste dag moet je niet helemaal de SS42 een SS238 naar Meran rijden. Zeker dat laatste stuk is erg druk. Neem de binnendoorweg via Marcena, Proves en St. Pankratz.
Plan was via de Brennerpas dan is dat toch omrijden of niet ?

Je optie om de Timmelsjoch te laten schieten is inderdaad ook een goede, straks eens even kijken.
Stelvio wil ik omdat ik daar 5 jaar geleden met de racefiets rondgereden heb ( ook Livigno ) dat was wel op bikers day ( geen gemotoriseerde voertuigen) dus lekker rustig. Berninapas kende ik nog niet.
 
Wij gaan met 4 motoren op 1 aanhanger 1 dag later naar Wolkenstein (zo'n 10km noordelijker) en komen ook 1 dag later terug. Ik ga voor de (denk ik) 17-e keer naar de Dolo's. Ik heb zat routes (GPX), mocht je interesse hebben.
Wij rijden ook altijd in 1 dag (of nacht). Zelfs met Baustellen is dat makkelijk te doen (wel chauffeurs wisselen).
Zondagochtend vertrekken we om ca. 4 uur, aankomst rond etenstijd. En nee, we houden ons niet aan de snelheid in Duitsland. Als je het niet te gek maakt zal je zelden of nooit problemen/bekeuringen krijgen.
Terug vertrekken we waarschijnlijk na het avondeten, en rijden dan de nacht door.

Wij zijn wel gewend veel en snel te rijden. Dagtochten van 300 tot 400 km in de Dolomieten betekend wel dat het een hele kluif is voor veel rijders. Ga uit van een gemiddelde van 50 km/u inclusief wat korte stops. Dus maak je routes niet te lang.
 
Ik neem trouwens aan dat die maat van je de auto met aanhanger alleen gebruikt op dagen dat er verplaatst wordt naar een andere camping?

Het binnendoorweggetje naar Meran bedoelde ik voor de dag dat je via Stelvio en Gavia wilde rijden en dan via Meran terug. Dan kom je de Brenner niet tegen.

Overigens is de Brennerpas best leuk, niet spectaculair qua rijden ik vind het altijd wel wat bijzonders hebben, die snelweg hoog in de lucht en de oude weg langs allerlei wegrestaurantjes en een outlet center richting Oostenrijkse grens.
 
@Mike Schenk ; klopt de aanhanger gebruikt hij alleen voor heen en terug weg + verplaatsen naar andere camping.
Het binnendoorweggetje naar Meran bedoelde ik voor de dag dat je via Stelvio en Gavia wilde rijden en dan via Meran terug
Oeps ik ken mijn eigen routes nog niet zo best 🙃 maar ik pas hem aan naar aanleiding van je advies.

@Super Blackbird ; ik ben wel gewend veel te rijden ( niet snel...) maar mijn maat niet echt dus ik denk dat 250 tot 300 km max is , zeker in die tijd wanneer de dagen alweer flink korter zijn.
Ik heb zeker interesse in je gpx routes, stuur je wel pm met mail adres
 
Als ik er ook iets over mag zeggen dan zou ik de aanhanger lekker in duitsland laten staan waar het vlak is.
Met de motor ben je dan helemaal vrij om te rijden niets geen gedonder waar je dat ding wel of niet overheen kan sturen.
Vanaf duitsland is het helemaal goed om lekker te rijden toch.
 
tuurlijk mag je wat over zeggen..zo hebben we het vorig jaar met de RDGA ook gedaan. In Pontarlier auto en aanhanger achter gelaten op de camping waar we de eerste nacht stonden. Nu willen we in 1 dag rijden , dan is een plek om de auto en aanhanger achter te laten wel lastiger te vinden. ( maatje is wel kieskeurig waar hij het spul neerzet).
Maar we nemen het in overweging...
 
Ik heb deze zomer in Canazei gezeten bij B&B Cesa Planber. Een echte aanrader, vriendelijke behulpzame mensen, goed ontbijt én een parkeergarage (en niet een garagebox maar echt onder het halve pand).

Vanuit Canazei heb ik op een dag (easy te doen) de Passo Fedaia, colle santa Lucia, passo Giau, passo tre croci, langs het meer van Misurina weer terug richting Cortina d'Ampezzo via de passo Falzarego richting de Sella ronde (Sella, Gardena, Campolongo en Pordoi). dan heb je een leuke dag gereden.

en de dagtocht: Timmelsjoch-Solden-Fiss-Reschen-Prad, daar zou je zelfs nog vanaf de Reschen via de Umbrail en de Stelvio (naar beneden) kunnen rijden.

In de buurt van Canazei ligt ook nog de Karerpas en de nigerpas, niet heel hoog of spectaculair, maar een pas is een pas ;)

Ik kan in Canazei La Cantinetta aanraden om te eten. Goeie Tiramisu hebben ze daar!!
 
Jouw maat is van de 8 dagen dus 3 dagen aan het kutten met een aanhangwagen.
Nou dat "kutten"valt wel mee hoor , mijn ding is het ook niet maar we zijn niet allemaal hetzelfde.
Vorig jaar naar Menton ook zo gedaan en dat ging best , nu weet ik alleen niet of je in Frankrijk harder mag met aanhanger.

Je kan een camping vragen of je tegen betaling het ding achter kan laten
Is ook nog een goede optie..

@Memphis80 , bedankt voor je info, ga ik mee aan de slag
 
En? Hoe was het?
Aangezien wij in dezelfdeperiode daar zaten weet ik dat het prima weer was (alleen een beetje frisjes).
Maar hoe is het rijden daar bevallen?
 
We hadden inderdaad super weer , beter kan niet. En over het rijden daar kan ik kort zijn ; TOP !!!
Canazei als uitvalbasis is prima bevallen, lekker centraal. We hebben de rit er naar toe toch in 2en gedaan , de eerste dag naar Wildermieming om de tweede dag via de Timmelsjoch naar Canazei te rijden. Daar was het voor mijn maatje met aanhanger best doortrappen naar boven :) . Wel was ik nog wel verbaast hoe druk het er nog was met fietsers, motorrijders en auto clubs en inderdaad mega veel GS-en. Maar wat een mooie omgeving midden tussen de bergtoppen achter elke bocht weer een ander mooi vergezicht. Soms wordt je bijna duizelig van het bochten draaien.
De laatste paar dagen in Mals gezeten om toch de Stelvio te doen. Omdat er daar best nog wat wegen door lawines afgesloten waren niet helemaal de geplande routes kunnen rijden dus wat moeten improviseren.
Al met al een heerlijke week gehad

Neem de binnendoorweg via Marcena, Proves en St. Pankratz.
Dat was me het weggetje wel zeg ..... heerlijk rustig en toch super mooi
 
Mooi zo.
En dat is voor mij de reden dat ik er nu alweer voor de (ongeveer) 16e keer heen ben gegaan. En er ook weer vaker heen zullen gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan