Seriously; Wat is nou wel en geen brik???

tis een brik tot:

  • 1980

    Stemmen: 12 41,4%
  • 1981

    Stemmen: 1 3,4%
  • 1982

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1983

    Stemmen: 3 10,3%
  • 1984

    Stemmen: 2 6,9%
  • 1985

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1986

    Stemmen: 7 24,1%
  • 1987

    Stemmen: 4 13,8%

  • Totaal aantal stemmers
    29
hmm volgens mij maakt het echt niets uit waar ik op rij, alles is toch meteen een brik. Soms een klassiek brik, maar altijd een brik
 
@ Ivt, thnx

Verder hecht ik geen waarde meer aan het fenomeen ducttape of tierips en al helemaal niet aan roest als onderscheiding voor wat een 'Brik' is. Van mij mag een brik schoon en goed onderhouden zijn, zelfs glimmen! Als je aan de start verschijnt bij een OBT en een dergelijk kenmerk, bijvoorbeeld ducttape ontbreekt kan het per direct worden aangebracht. Dat is gastvrij maar ondermijnt meteen ook het begrip 'Brik'. Ik bespeur dat de Oude Brikken Toeren meer en meer een fenomeen op zich worden en niet meer geworteld lijken te zijn in deze pagina van 'Brikken en Klassiekers'. Maar misschien was dat wel nooit zo duidelijk!

Ik kan mij herinneren dat uwesszelf nog niet zo heel lang geleden de uitspraak heeft gedaan dat uwes blij was dat de streep bij de OBT's bij 1990 getrokken is.

Maar waar gaat dit eigenlijk over.
Fun tijdens het motorrijden moet toch het aller belangrijkste zijn. LB of er tijdens een OBT jongere fietsen meerijden. Wie bepaalt of zijn/haar fiets een brik is. Laten we met z'n allen nu eens ophouden met het opstellen van suffe regeltjes en samen genieten van de hobby die we delen.
:W
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij: Het ligt niet aan het bouwjaar van de motor maar aan de instelling van de berijder. Om echt scheidingslijnen te gaan trekken bij bepaalde bouwjaren is van den zotten. Er zijn zoveel uitzonderingen en zoveel verschillende meningen. Neem nou het voorbeeld van een Jawa, ik heb net weer een stukje gereden op een Jawa van een maatje van me. Is volgens mij nog niet eens 6 jaar oud, maar als ik zo over het forum kijk kan ik geen andere plek vinden waar hij beter past dan brikken en klassiekers. Maar mag er dan niet meer over gepost worden? Houd toch op.
"Dit is ons clubje en jij mag er niet bij omdat je niet aan onze eisen voldoet" vind ik sowieso een heeele nare eigenschap van mensen!

Kan mij daarom dus helemaal vinden in:

Maar waar gaat dit eigenlijk over.
Fun tijdens het motorrijden moet toch het aller belangrijkste zijn. LB of er tijdens een OBT jongere fietsen meerijden. Wie bepaalt of zijn/haar fiets een brik is. Laten we met z'n allen nu eens ophouden met het opstellen van suffe regeltjes en samen genieten van de hobby die we delen.
:W
 
Ik blijf erbij: Het ligt niet aan het bouwjaar van de motor maar aan de instelling van de berijder. Om echt scheidingslijnen te gaan trekken bij bepaalde bouwjaren is van den zotten. Er zijn zoveel uitzonderingen en zoveel verschillende meningen. Neem nou het voorbeeld van een Jawa, ik heb net weer een stukje gereden op een Jawa van een maatje van me. Is volgens mij nog niet eens 6 jaar oud, maar als ik zo over het forum kijk kan ik geen andere plek vinden waar hij beter past dan brikken en klassiekers. Maar mag er dan niet meer over gepost worden? Houd toch op.

Ural,Chiang, Dnjepr Enfield en nog een aantal zijn allemaal haast ongewijzigd sinds midden vorige eeuw, niet zo vreemd dat ook de jonge fietsen daarvan als klassiek worden bestempeld. Een Jawa van 6 jaar oud is evenwel totaal niet gelijk aan die van 25 jaar geleden.

"Dit is ons clubje en jij mag er niet bij omdat je niet aan onze eisen voldoet" vind ik sowieso een heeele nare eigenschap van mensen!

Je zal me nooit horen over toertochten, dat gaat om de lol en de gezelligheid en nou eenmaal niet iedereen heeft een brik of klassieker maar iedereen wil wel een stukkie rijden.Ik heb ook nooit aangegeven dat er niet gepost mag worden als je geen brik of klassieker hebt.
Ik begon deze discussie vanwege verschillende gestarte topics in brikken en klassiekers over in mijn ogen moderne fietsen. Dat vind ik gewoon een beetje vreemd (en niet lekker :P ).

Dat het voornamelijk om de lol en de leut gaat snap ik best, maar ik vind het ook weer wat kort door de bocht, anders kunnen we het hier ook over auto's gaan hebben nietwaar? of nog erger, over scooters :P gezelligheid kent geen tijd, of geen motor zoals je wilt :) Laat maar horen, dan kan ik hier misschien in het vervolg ook met vragen over onze Renault twingo terecht :P
 
Een brik is als een lekker wijf.... Nogal subjectief dus.

Met deze dooddoener kan je alle bovenstaande posten eigenlijk wel wissen.

Ik ben zelf een trotse brik-rijder

8-) poser-modus
full


Snap de discussie heel erg goed, maar gaat er vooral om wat je als berijder voelt, en waar je je thuis voelt. Of dat nu een splinternieuwe Bamboeracer GTX, perfect gerestaureerde Vliegende Donder, of opgelapte Wegkneus is, wat denk ik het meeste meetelt is dat de gemiddelde Brik-rijder geen vooroordelen heeft tegen 'een ander' Ga eens een dagje mee met supersport-rijders, of choppertoerders (ff lekker generaliseren :9 ) en het uiterlijk vertoon zal meer een rol spelen dan de motorfiets, en vooral de berijder (-ster) in kwestie.

BRIK betekent voor mij Belangeloos Rijdende Inspirende Keigavemensen :Y
 
wat denk ik het meeste meetelt is dat de gemiddelde Brik-rijder geen vooroordelen heeft tegen 'een ander' Ga eens een dagje mee met supersport-rijders, of choppertoerders (ff lekker generaliseren :9 ) en het uiterlijk vertoon zal meer een rol spelen dan de motorfiets, en vooral de berijder (-ster) in kwestie.

BRIK betekent voor mij Belangeloos Rijdende Inspirende Keigavemensen :Y

Hier sluit ik me bij aan, al heeft het met het wel of geen brik zijn niet veel van doen :)
 
Ik kan mij herinneren dat uwesszelf nog niet zo heel lang geleden de uitspraak heeft gedaan dat uwes blij was dat de streep bij de OBT's bij 1990 getrokken is.

Maar waar gaat dit eigenlijk over.
Fun tijdens het motorrijden moet toch het aller belangrijkste zijn. LB of er tijdens een OBT jongere fietsen meerijden. Wie bepaalt of zijn/haar fiets een brik is. Laten we met z'n allen nu eens ophouden met het opstellen van suffe regeltjes en samen genieten van de hobby die we delen.
:W

Hallo Bloemm,

Leuk je ook hier te treffen, helaas herinner ik mij geen uitspraak zoals jij dat min of meer weergeeft. Zoals jij het nu verwoordt zou ik blij zijn geweest dat mijn Streep (lees BMW R80 G/S bouwjaar 1981) bij de OBT's bij motoren uit 1990 is getrokken. Beetje flauw maar ik heb geen parkeervak met dat jaartal gezien!

Ik snap eerlijk gezegd dus de hele strekking van dit bericht niet. Ik heb de nodige moeite gedaan om juist een G/S (met streep) uit 1981 te pakken te krijgen. Ik ben zo'n freak die de eerste motor uit de modellenreeks wil hebben en een GS (zonder streep) uit 1990 is ook mooi maar niet wat ik wil. Die lijken er wel op maar zijn echt anders. Zo kan ik mij herinneren tegenover een ander Forumlid mijn vreugde te hebben geuit dat mijn oude Beemertje nog zo goed kon meekomen. Dat werd van de andere zijde beaamd als een prestatie omdat de techniek van de 2kleps Beemers nog van voor de oorlog stamt, zelf van net na de eerste wereldoorlog. Evenwel was deze dialoog tussen liefhebbers niet bij een OBT maar na afloop van een R'dam Inc.rit. Zo, dit even uit mijn herinnering.

Evenwel raakt dit wel aan de discussie. Er is een instroom van 'nieuwe' Brikken van na 1990 bij de OBT's en die zijn per definitie veel sneller. Zelfs de tachtigers zijn dat al. De Japanse techniek is in die zin veel meer op 'performance' gericht. Europese merken en ook wel een Amerikaans merk zijn op een ander pad gebleven. BMW had heel lang de policy dat 100 PK meer dan genoeg was, ook voor hun vierinlijnblokken. Guzzie kwam er eenvoudig niet aan met de tweecilinders en Harley gaf geen cyfers maar de opmerking dat het voldeed! Nu pas maken ze de slag om aan te haken bij de trent dat het snel moet, met minder kilo's en dik over de honderd pekaas etc.

Een OBT moet gevoed worden om zijn karakter te behouden. Nieuwkomers met dito motoren zijn net zo nodig als dat oud gedienden deelnemen. Het is de mix die het karakter zo uniek maakt maar de balans bewaren is de kunst.

Duidelijk aan mij is nu dat de term 'Brik' staat voor alles en dus meteen ook voor niets. Kortom, het laat zich niet definieren of er zijn 1001 definities. Datzelfde kan ook voor de OBT's gelden. Elke uitspraak daarover kan onmiddelijk weer overruled worden en elke mening telt en is evenveel waard als de vorige.

Zo zou je kunnen zeggen, het is een OBT als wij zeggen dat het een OBT is en ondertussen allemaal op een spiksplinternieuwe motor verschijnen. Het is ten slotte allemaal illusie, Maja, schone schijn, trilling van energie, niet echt, een projectie van onze gedachten en wie zegt ons dat het de onze zijn!

Kortom definieren of niet definieren, de motoren wel te verstaan, niet de mensen, dat was de vraag, we hadden het over 'Brikken'!

Ik hou het voor gezien, laat het een 'Brik' zijn als de bedenker het wil, ik rij er niet meer op, 'k heb me bedacht, hij is anders. Gelukkig laat het topic de ruimte, klassieker mag ook!





*O*
 
Laatst bewerkt:
Blijft de gewetensvraag: Kan een bruut hok een brik zijn??? })

Heel brikfilosofische kwestie. Inmiddels hou ik het erop dat de vraag met een volmondig ja kan worden beantwoord, gezien mijn huidige stelling dat de term Brik van generlei dan wel meteen van allerlei inhoud is en dat per definitie dus ook weer niets oplevert.

Anders wordt het als wij overeenkomen het Brute Hok af te zetten tegenover het Brik, zoals de dag tegenover de nacht. Als wij ontkennen dat het Brute Hok een Brik is, als wij in pure aanbidding voor het Brute Hok, in menigten bijeenkomen en het uit duizend kelen klinkt, hand in hand, weg met de grote kale leider, geef ons het Brute Hok! Ja dan zullen zijn machtige contouren zichtbaar worden, de pracht van het allesverhullende, zo vaak verdoemde plastiek op ware schoonheid worden beoordeeld als lelijk als de nacht maar nodig als de dag!

Kortom het Brute Hok wordt dan per definitie vastgelegd en daarmee het Brik meeslepend in een val, als een loser, een door kleefband en tie-rips bijeen gehouden sukkel. Waar eens fier OBT's mee werden gereden en waar nu BHT's de boventoon voeren. Wie oh wie tilt dat logge PKpakhuis, het 'Brute Hok' uit zijn anonimiteit? Bij voorbaat mijn respect, ik heb er geen, ook al zijn ze (nog wel) goedkoop! Elders worden ze al 'klassieker genoemd! ;)

:+
 
Heel brikfilosofische kwestie.........

:+

:}
Je leest en filosofeert meer dan je rijd dunkt me, ondergetekende compenseert je gedrag voor de broodnodige maatschappelijke balans ;) Wel vermakelijk om te lezen hoe je over dingen uitwijdt :)
 
:}
Je leest en filosofeert meer dan je rijd dunkt me, ondergetekende compenseert je gedrag voor de broodnodige maatschappelijke balans ;) Wel vermakelijk om te lezen hoe je over dingen uitwijdt :)

Morge,
Eerst een compliment en dan een draai om mijn oren, zo lust ik ze wel, lijkt wel SM.
Lezen en schrijven kan ik snel, filosoferen mag de hele dag, 80 km woon/werkverkeer gisteren nog met mijn Beemer gereden. Daarnaast mag ik hem overdag ook nog wel eens uitlaten en verder een beetje vroeg op en de dag is lang! En een dag niet gelachen is een dag niet........
:W :+ :W
 
Hallo Bloemm,

Leuk je ook hier te treffen, helaas herinner ik mij geen uitspraak zoals jij dat min of meer weergeeft. Zoals jij het nu verwoordt zou ik blij zijn geweest dat mijn Streep (lees BMW R80 G/S bouwjaar 1981) bij de OBT's bij motoren uit 1990 is getrokken. Beetje flauw maar ik heb geen parkeervak met dat jaartal gezien!

Nope je leest het verkeerd. Met de door mijn aangegeven streep bedoel ik niet jou motorfiets (die had je toen trouwens ook nog niet) maar de leeftijdsgrens van de fietsen:

Streep tot 1990 niet bij 1990, of te wel alles voor 1990 is een brik of klassieker.

BRIK betekent voor mij Belangeloos Rijdende Inspirende Keigavemensen :Y

:^
 
Laatst bewerkt:
zeg ut maar..
is het een brik of een neo klassieker???

Iwan.jpg


hij rookt, zuipt, rammelt, piept kraakt, start slecht en hangt met tierips en
rape aan elkaar..
 
Morge,
Eerst een compliment en dan een draai om mijn oren, zo lust ik ze wel, lijkt wel SM.
Lezen en schrijven kan ik snel, filosoferen mag de hele dag, 80 km woon/werkverkeer gisteren nog met mijn Beemer gereden. Daarnaast mag ik hem overdag ook nog wel eens uitlaten en verder een beetje vroeg op en de dag is lang! En een dag niet gelachen is een dag niet........
:W :+ :W

Mogge,

Was niet als een draai om de oren bedoelt, meer een uiting van een vermoeden :+ Aan de andere kant is het ook weer zonde om een fiets als je G/S bloot te stellen aan constante woon-werk kilometers, af en toe is vaak genoeg ;)
 
zeg ut maar..
is het een brik of een neo klassieker???

(Afbeelding)

hij rookt, zuipt, rammelt, piept kraakt, start slecht en hangt met tierips en
rape aan elkaar..
Dat is geen brik. Dit is een soortement van doodskist met een metalen aandrijf-residue er naast.
Om brik te zijn moet het óóit motor geweest zijn O-)


:P ;) :+

Maar het is wèl welkom op OBT's ;) *D
 
Ik denk dat het voornaamste kenmerk van een brik is dat het een motorfiets betreft die door de eigenaar op niet-uiterlijke kwaliteiten wordt beoordeeld.

Wat ik bedoel is dat een brikke-eigenaar er doorgaans geen belang aan hecht zich middels uiterlijk-motorfiets vertoon zich te conformeren aan een bepaald sociaal-cultureel groepsprofiel. Uiteraard komt het ook voor dat de brikker uit onvrede met de alom vertegenwoordige strak omlijnde blitse-hokjes-motorrijders-poser-onderverdeling tot het brikkendom is gekomen.
Het brik, zoals je het tweewielige vervoermiddel van een motorrijder met een dergelijke instelling doorgaans noemt kenmerkt zich dus doorgaans middels een boven-gemiddelde hoeveelheid gebruikssporen en kilometers (een brik is immers om op te rijden) en -aangezien de eigenaar hier gewoonlijk ook helemaal niet mee zit- vaak (doch niet noodzakelijkerwijs) een boven-gemiddelde leeftijd.

Daarnaast kennen de brikkers een zekere sleutelcultuur, inherent aan de kortere onderhoudsintervallen en de grotere verbondenheid met het eigen motorrijwiel.

Grote hoeveelheden PK's of dure merk-onderdelen voor circuitgebruik ziet de gemiddelde brikker als nutteloze accesoires of juist als uitdaging voor vernieuwende knutselactiviteit, doch zelden als middel tot sociaal onderscheid.
In een enkel geval waren ze bij (vaak tweedehands)aankoop van het brik gewoon al aanwezig.

Omdat de brikkenrijder zijn voldoening put uit andere bronnen dan immense prestaties van zijn fiets, en zich vaak ook realiseert dat een groot gedeelte daarvan niet bruikbaar is op de openbare weg zijn de prestaties van een brik technisch bezien vaak beneden modaal, al zal de de eigenaar gewoonlijk een zorg zijn zolang hij/zij zich er maar mee op voldoening gevende wijze kan verplaatsen. Veel "minder presterende motoren" blijven dien ten gevolge in handen van een brikker nog jarenlang in gebruik, daar waar deze door andere groepen motorrijders in hoog tempo worden vervangen door moderner exemplaren.

Kort samengevat:
Een brik is een "gebruiksfiets" met vaak redelijk veel kilometers en gebruikssporen, waarvan de leeftijd en uiterlijke staat betrekkelijk onbelangrijk is en waarvan het onderhoud doorgaans geheel of gedeeltelijk door de eigenaar zelf wordt gedaan.
 
Laatst bewerkt:
zeg ut maar..
is het een brik of een neo klassieker???

(Afbeelding)

hij rookt, zuipt, rammelt, piept kraakt, start slecht en hangt met tierips en
rape aan elkaar..


Hij is gewoon leuk is dat ook goed... ;)


Verkeerde foto, daar hoort deze bij:

(Afbeelding)

O-)


:N


Dat is geen brik. Dit is een soortement van doodskist met een metalen aandrijf-residue er naast.
Om brik te zijn moet het óóit motor geweest zijn O-)


:P ;) :+


_O-
 
Kort samengevat:
Een brik is een "gebruiksfiets" met vaak redelijk veel kilometers en gebruikssporen, waarvan de leeftijd , - zolang het maar van voor 1983 is - , en uiterlijke staat betrekkelijk onbelangrijk is en waarvan het onderhoud doorgaans geheel of gedeeltelijk door de eigenaar zelf wordt gedaan.

:^ had het niet mooier kunnen zeggen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan