Seriously; Wat is nou wel en geen brik???

tis een brik tot:

  • 1980

    Stemmen: 12 41,4%
  • 1981

    Stemmen: 1 3,4%
  • 1982

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1983

    Stemmen: 3 10,3%
  • 1984

    Stemmen: 2 6,9%
  • 1985

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1986

    Stemmen: 7 24,1%
  • 1987

    Stemmen: 4 13,8%

  • Totaal aantal stemmers
    29
@ Billy,

Dit soort proza moet in eerste druk gelezen worden, dus niet kwoten, wel een literair hoogtepunt! Ik pas niet meer in dit Sociaal Culturele Groepsprofiel.
Ik hecht wel belang aan het uiterlijk van mijn motor etc,... heb er recentelijk nog accesoires voor een nachtrit op aangebracht en koffers voor een OBW. Nuttig of overbodig, ach laat maar! _O-
 
Ik heb ook een leuke fiets om te laten classificeren als wel/geen brik:
DSC00257.jpg

Zephyr 750 uit '91.
Model is echter eigenlijk een gepimpte retro Z650 (blok lijkt er ook enorm op).

Dusss.. brik of niet? niet dat ik me daar druk om maak hoor

Hmm als ik de 'definitie' hierboven ergens lees.. dan valt hij er niet onder. Maak hem nog wel eens schoon namelijk en vind het uiterlijk wel belangrijk. Maarrr om het goed te maken doe ik het onderhoud zelf en rij ik er veel op :P
 
Laatst bewerkt:
Nope je leest het verkeerd. Met de door mijn aangegeven streep bedoel ik niet jou motorfiets (die had je toen trouwens ook nog niet) maar de leeftijdsgrens van de fietsen:

Streep tot 1990 niet bij 1990, of te wel alles voor 1990 is een brik of klassieker.:^

Je hebt gelijk maar helaas kan ik er mijn uitspraak nog steeds niet door herinneren. Ik bezat toen de BMW nog niet, dus was het dan tijdens de ZOBBT?
Jammer dat je geen geschreven woord citeert. Het blijft hierbij zo abstract.
Overigens ben ik er voor mezelf wel uit wat een brik is, of ook niet is, of er iets tussenin is!

Als ik al ooit een dergelijke uitspraak heb gedaan en om het even in welke context dan sta er ook wel achter. Het moet dus tijdens een OBT hebben plaats gehad. Dus aangeland bij de OBT, ja die moet naar mijn mening altijd gevoed blijven door de deelname met Ouwe Brikken. Dus een zekere mate van het bepalen van het bouwjaar zit er gewoon in. Als dat bij de definitie van een Brik niet nodig is, dan wel bij een OBT.

Blijft lastig, geciteerd worden uit een gesprek ooit, ergens!
:W
 
Ik denk dat het voornaamste kenmerk van een brik is dat het een motorfiets betreft die door de eigenaar op niet-uiterlijke kwaliteiten wordt beoordeeld.

Wat ik bedoel is dat een brikke-eigenaar er doorgaans geen belang aan hecht zich middels uiterlijk-motorfiets vertoon zich te conformeren aan een bepaald sociaal-cultureel groepsprofiel. Uiteraard komt het ook voor dat de brikker uit onvrede met de alom vertegenwoordige strak omlijnde blitse-hokjes-motorrijders-poser-onderverdeling tot het brikkendom is gekomen.
Het brik, zoals je het tweewielige vervoermiddel van een motorrijder met een dergelijke instelling doorgaans noemt kenmerkt zich dus doorgaans middels een boven-gemiddelde hoeveelheid gebruikssporen en kilometers (een brik is immers om op te rijden) en -aangezien de eigenaar hier gewoonlijk ook helemaal niet mee zit- vaak (doch niet noodzakelijkerwijs) een boven-gemiddelde leeftijd.

Daarnaast kennen de brikkers een zekere sleutelcultuur, inherent aan de kortere onderhoudsintervallen en de grotere verbondenheid met het eigen motorrijwiel.

Grote hoeveelheden PK's of dure merk-onderdelen voor circuitgebruik ziet de gemiddelde brikker als nutteloze accesoires of juist als uitdaging voor vernieuwende knutselactiviteit, doch zelden als middel tot sociaal onderscheid.
In een enkel geval waren ze bij (vaak tweedehands)aankoop van het brik gewoon al aanwezig.

Omdat de brikkenrijder zijn voldoening put uit andere bronnen dan immense prestaties van zijn fiets, en zich vaak ook realiseert dat een groot gedeelte daarvan niet bruikbaar is op de openbare weg zijn de prestaties van een brik technisch bezien vaak beneden modaal, al zal de de eigenaar gewoonlijk een zorg zijn zolang hij/zij zich er maar mee op voldoening gevende wijze kan verplaatsen. Veel "minder presterende motoren" blijven dien ten gevolge in handen van een brikker nog jarenlang in gebruik, daar waar deze door andere groepen motorrijders in hoog tempo worden vervangen door moderner exemplaren.

Kort samengevat:
Een brik is een "gebruiksfiets" met vaak redelijk veel kilometers en gebruikssporen, waarvan de leeftijd en uiterlijke staat betrekkelijk onbelangrijk is en waarvan het onderhoud doorgaans geheel of gedeeltelijk door de eigenaar zelf wordt gedaan.
:^
Ikzelf vind mijn motortje, weliswaar bouwjaar 96, maar opgelapte techniek van rond de eerste wereldoorlog, toch aardig voldoen aan de brikstatus. Zeker met een 40000 km per jaar, en aangepast om mij zo comfortabel mogelijk te laten rondrijden. Ik denk niet dat bouwjaar ertoe doet, maar meer de instelling en behandeling van/door de eigenaar.
 
Brik ?
Ik doe toch ook mee met mn 97er en bijelkaar geraapt uit vele merken en soorten motoren :+

Honda, Kawa, Suzuki, Yamaha en een beetje van mezelf :Y
 
klinkt als de uitspraak van een verwend kind van de laatste generatie (no offence ;) ) 10 tot 15 jaar oud. Da's van '91 t/m '96......
Een boel mensen zouden blij zijn een fiets van die leeftijd te kunnen rijden.(zelfs in slechtere staat} Zoiets een ragbak noemen getuigt van weinig respect voor iets van waarde. Zow, en nu ga ik de 2 motoren, sorry, ragbakken :+ in de tuin ff poetsen (CBR600 uit '96 en een K1100LT uit '92)
Laatste generatie wil ik mezelf niet echt noemen, ben geen breezahkind gelukkig. Maarja, 21 is nog niet zo oud. Verwend word ik wel, maar voor m'n SV heb ik ook gewoon (legaal) gewerkt.

Had hiervoor een FZR600(1990), die was niet in slechte staat. Maar als zo'n fiets in een slechte staat zou zijn, dan noem ik het een ragbak. Maar ragbak is niet slecht bedoeld, dat staat voor een hoop pk's en ruig bij mij. En da's positief in mijn ogen. Dus no offence voor jouw fietsen hoor. ;)
 
Ik heb ook een leuke fiets om te laten classificeren als wel/geen brik:
(Afbeelding)
Zephyr 750 uit '91.
Model is echter eigenlijk een gepimpte retro Z650 (blok lijkt er ook enorm op).

Dusss.. brik of niet? niet dat ik me daar druk om maak hoor

Hmm als ik de 'definitie' hierboven ergens lees.. dan valt hij er niet onder. Maak hem nog wel eens schoon namelijk en vind het uiterlijk wel belangrijk. Maarrr om het goed te maken doe ik het onderhoud zelf en rij ik er veel op :P

Op persoonlijke titel dan maar ff een beoordeling!

15 jaar oud, 'k heb bij OBT's veel nieuwere gezien! Hij is goed onderhouden, netjes, jij houdt ervan. Is ook niks nieuws, komt bij brikkers meer voor!

Dus zonder meer een acceptabele motor(fiets) voor op een OBT.

Is het een 'Brik'. Ja, hoor, als jij dat vindt, spreek ik het niet tegen!

Spaakwielen hadden er niet op misstaan, maar deze zijn wel gemakkelijker in het onderhoud!
:W
 
@ Billy,

Dit soort proza moet in eerste druk gelezen worden, dus niet kwoten, wel een literair hoogtepunt! Ik pas niet meer in dit Sociaal Culturele Groepsprofiel.
Ik hecht wel belang aan het uiterlijk van mijn motor etc,... heb er recentelijk nog accesoires voor een nachtrit op aangebracht en koffers voor een OBW. Nuttig of overbodig, ach laat maar! _O-

Waarde Ting,

Dank u voor de waardering die uit uw eerste woorden spreekt....

Dat je belanghecht aan het uiterlijk van de motor kan in het geheel geen kwaad, je rijdt met de G-streep-S dan ook eigenlijk een klassieker en geen brik 8-)
Desondanks zijn enige brikker-eigenschappen je niet vreemd. Zo ben je in staat gebleken medemotorrijders te beoordelen op persoon en onafhankelijk van het apparaat waarop zij zich verplaatsen. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat je de motor liet staan om de kilometerstand te beperken teneinde je inruilwaarde veilig te stellen. Daarnaast ben je er ook niet vies van om zelf onderhoud aan het machien te verrichten of veranderingen/verbeteringen naar persoonlijk inzicht door te voeren...

Kortom, ondanks zijn eigen hardnekkige ontkenning moet er toch enig brikker-bloed bij de heer Ting door de aderen stromen :P ;)
 
Mn site nog niet gezien O-)

Ik doe bijna alles zelf, dus er kan misschien ook wel eens iets afvallen :X
Ik ken maar 1 smilie die erbij past: :}

Is alleen nog te zwak voor alles wta jij aan je vmax hebt gedaan.... beter:
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} ofzo

Allejezus man.. waar haal je het geld en de tijd vandaan??
Welke is nou eigenlijk van jou, de gele of de zwarte? staan twee sites met vette vmax-en gelinkt op de site in je sig, beide zijn gaaf

Ps jouw vmax is dus geen brik... eerder Kunst!
 
Laatst bewerkt:
Zwarte is van mij ( die idd eerst zilver was ) en gewoon 6 jaar aan werken :+

Die van Max ( die gele dus ) is van 1985. Die kan wel als brik mee ;)
 
Laatst bewerkt:
MAW.. V max hoort hier niet thuis... :? :? of bedoel je dat niet?
Nee hoor. Vmaxen kunnen ook brikken zijn.. vind die van hem alleen geen brik ;)
Heb je al gezien wat hij er allemaal aan heeft gedaan :?
Denk dat bijna iedere motor wel een brik kan zijn.. Vind de brik-psyche wel heel positief trouwens.. vind ik de leukste medemotorrijders qua attitude. Brikkers denken altijd mee (gevraagd of ongevraagd; zie suggestie spaakwielen), zijn vriendelijk en hebben vaak een hoop technische kennis. Ook generaliseren ze niet :P hehe, oeps

Over dat spaakwielen mooi zouden staan op mn fiets: mee eens. Hij is ook (later) uitgebracht met spaakwielen (de D revisie, ik heb een C1). Maar ben hier ook wel van gaan houden, ziet er wel snel uit zo. Zit trouwens wel al te fantaseren over een ander kleurtje wielen. Misschien donkergrijs/titanium-look met gepolijste randen *D Heb de randen al blank (schuurspons + Comandant 4), maar wil een groter contrast met de rest van het wiel.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. Vmaxen kunnen ook brikken zijn.. vind die van hem alleen geen brik ;)
Heb je al gezien wat hij er allemaal aan heeft gedaan :?
Dat maakt die van hem juist tot een brik... Híj heeft er een hoop aan gedaan... en dus is het nu een unieke motor naar eigen smaak smaak en wens, die verder in geen enkel "standaard" hokje past.

Huisvlijt maakt (mede) de brik :Y *O*
 
In de index schrijft Orpheus dat het geen "splinternieuwe motoren" zijn. Daarmee beschrijft hij dus wat we er onder moeten verstaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen wat we er persoonlijk van vinden (zo wordt deze topic toch heel leuk gevuld met meningen). Ik onderschrijf deze beschrijving, val ik er toch in met m'n brik.

mzzl :]
 
oke dan?? @Orpheus........... Moto Guzzi 1000 SPII, bouwjaar 1985, km-stand 217.000........... mag ik 'm brik/klassieker noemen????
 
Hmm... dus als ik het goed lees moeten we in het vervolg onze motoren aan Orpheus aanbieden om te laten bepalen of we ze "brik" mogen noemen??? |( |(


:+
_O-

Hij woont hier bij mij in de buurt dus kan eens vragen of hij een schouwing wil doen in het centrale Nederland :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan