service boekje BMW K100RT

motoraddict

Rookie
2 jan 2005
14
0
Den Helder
Sinds dec van het vorige jaar ben ik in het bezit van een K100RT van 1984 oldtimer dus. Ik heb er alleen geen service boekje van ik weet dus niets van wanneer wat gebeuren moet bij wat voor km standen. Heeft iemand een boekje of iets dergelijks dat ik weet wat ik doen moet. Bijvoorbeeld ook om maar even iets te noemen bij wat voor schijfdikte moet je de remschijven vervangen? Bij voorbaat heel erg veel dank. Het is misschien een oldtimer maar hij rijdt als een dijk mede door de vering van Hyperpro stuurde hij ons mescherp door de Eiffel heen vorige week.
 
De eerste serie van '84 heeft nog geen geharde zittingen, dus lust af en toe een slokje loodvervanger.. Motorolie+ filter elke 7500km of elk jaar, 20w50 of 15w40 is geschikt voor normale buitentemperaturen. Andere vloeistoffen meten (versnellingsbakolie meet je met de achterkant van de veerverstelsleutel; dopje eraf en de sleutel naar binnen. Minimum is de onderkant, maximum het streepje op de steel van de sleutel.
Grote beurt 15000km, elke 2 jaar:
Motorolie+filter, versnellingbakolie (850cc 80W90 of de zware versie 90w140) en olie van de cardan (260cc versnellingsbakolie), koelwater (geschikt voor aluminium motorblokken) en voorvorkolie (k100 330cc per poot, k100 rs, rt of lt 360ml per poot), remvloeistof vervangen, kleppen stellen, bougies wisselen en luchtfilter vervangen. Klepspeling inlaat 0.15-0.20mm uitlaat 0.25-0.30mm.
Bovendien verdient het aanbeveling de splines van de cardan elke grote beurt even van nieuw vet te voorzien.

Minimale schijfdikte remschijven 3.556mm, minimale remblokdikte 1,5mm, remolie DOT4
Misschien heeft de knalpot in rilland nog boekjes liggen die erbij horen, maar in een goede manual staat ook alles. Haynes is een prima boek en het geld heb je er zo uit doordat je erg veel zelf kan doen. Grote beurt kostte mij nog geen 200 euro (incl revisie hoofdremcylinder achter) en de cardan die bij mij kapot was kostte 280 euro incl nieuwe cardanas en 2e hands eindaandrijving.
De meeste electrische problemen zitten in je stekkers, dus even uit elkaar halen en insprayen met vochtverdrijvend middel helpt veel storingen uit de weg. Een in het donker oplichtend laadlampje is niks bijzonders zolang hij maar feller oplicht bij meer gas geven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan