Set Valve als db regelaar ?

spiree

MF veteraan
2 jan 2012
1.147
0
Hoogezand
Some late night thoughts hier... Ik wil graag mijn "sportieve" geluid behouden maar wanneer nodig wat dempen. Db killer erin kan, maar dit kan niet on the fly. Nu zitten er op de meeste bikes ( waaronder mijn gsxr k7) een set-valve. Men beweert dat dit voor performance is om tegen-druk te geven in bepaalde toeren tallen en zo meer vermogen maar dat verhaal raakt kant noch wal.

Maar deze klep beinvloed wel degelijk je db. Nu ben ik benieuwd of iemand deze klep al eens tot zijn voordeel heeft gebruikt door hem te sluiten en dan te kijken wat het met de db meting doet van een uitlaat ? Als dit een paar db tegen houdt kan je hier natuurlijk een servo op zetten zodat je hem op de juiste momenten kunt sluiten en openen.

Ik kan ben dus benieuwd hoeveel db zal deze klep in mindering zal brengen.

(inspiratie bron) helaas is dit alleen idle dus geen idee wat het voor effect heeft op hogere toeren.
 
Bij mn buell xb uit 2006 zat ook een klep origineel. Wat ik begreep is die erin gekomen voor de milieu/geluid eisen. Lage toerentallen was klep open, rond 2a3 k klep dicht, daarna open. Bijkomend voordeel was dat de dip in de kromme zo bijna weggewerkt werd.
Bij mn fz1 2007 ook de klep open gezet. Reed erg slecht voor op straat. Hoog in de toerentallen wel goed. Geluid is wel te regelen hiermee, je zult goed moeten kijken hoe ver je de klep sluit om wel goed te kunnen rijden.
 
Nou in geval van mijn bike zit ie maar 4db boven de max. Dus als ik dat kan verminderen zou t mooi zijn haha. Zou dus alleen de klep wat dicht willen als ik door drukke plekken rijd. Dus vermogens verlies is dan geen issue.
Ik neem aan dat je met zo jeckyl en hyde klep ook wat vermogen verliest? Maar goed ik ga is rond kijken maar een orginele bochtenset waar de klep nog wel functioneerd. Ik zal jullie even op de hoogte houden hoe en of het werkt 👌😜
 
Je kan niet de SET valve gebruiken om minder decibels te krijgen. Bij hogere toeren moeten die gassen ergens naartoe en dat werkt niet als je dat tegen houdt.

Bij auto's heb je vaak uitlaatpijpen waarbij de een recht vanuit de kat vandaan komt en de ander nog een lange bocht heeft met wat meer demping. Die klep zit dan op de eerste. Volgens mij had BOSS ook een demper met 2 pijpen waar je met een inbusmoer de demping kon bepalen. Echter geldt hierbij hetzelfde verhaal als voor auto's.
 
Nee helemaal tegen houden zou ook niet werken. Maar ik zat te denken als je hem voor de helft zou sluiten wat het dan zou doen. Dat je vermogen zult verliezen is een gegeven.
Maar met een normale db killer forceer je ook dat de uitlaat gassen niet rechstreeks via de snelste weg naar buiten gaan. De uitlaat gassen moeten om het “obstakel” heen. Nu heb je in je demper nog de voering waar het door heen moet natuurlijk. Mooiste zou zijn als idd een demper kan maken met een klep erin zodat als je het zou kunnen omleiden.
 
Die uitlaat klep,zit er niet voor niks.
Als je de gsxr aan zet loopt het systeem alles door ,heel snel.de toerenteller beweegt heen en weer .
Ook of de uitlaatklep werkt ,je hoort hem dan even bewegen,een zoemend geluid is dat voor je kan starten.
Werkt de klep,niet geeft dat een fi storing.
Bij stationair lopende motor ,,staat de klep bijna helemaal dicht.
Deze klep zorgt voor meer koppel bij lage toeren ,mede doordat bij moderne motors de injectie daar ook nog is op afgestemd,waardes geprogrammerd in de ecu,
Gaat het toerental omhoog gaat de klep langzamer hand steeds meer open.,
Dus die klep,word continue aangestuurd aan de hand van je gas stand en toerental .
Als je de klep verwijdert of open zet ,kan het wezen de motor loopt onderin beroerd.,
Mede daarom worden motoren vaak opnieuw afgesteld via een dynojet bank als je die klep open hebt staan of verwijdert hebt.
Dit is meestal het geval met complete uitlaatsystemen ,die zonder uitlaatklep worden geleverd.
Of als de klep,kapot is en niet meer open wilde ,dan zet je hem open of verwijdert hem,
Met als gevolg opnieuw afstellen op een dynojet bank..,
Bel maar eens naar motorzaken die motors tunen ,.
Ook met een vervangingsdemper waar bij vaak de uittlaat klep,word verwijdert door dat er een andere linkpijp bij zit ,word aangeraden erna af te stellen op,een dynojet bank.
Dan moet je erna via dynojet runs en een powercommander de juiste waardes in je motor programmeren om zo het beroerde lopen zonder klep ,te verhelpen.
Kost ook weer flink wat geld.
Ja natuurlijk zorgt die klep dicht voor minder uitlaat geluid,maar die klep,zit er niet zomaar,
Daar heeft de fabrikant over nagedacht.
Dus topic starter spiree op je gsxr k7 zit hij er niet voor niks.
En als je er niks van snapt ,moet je niet beweren dat dat uitlaatklep,verhaal kant nog wal raakt,
Je komt verder met geen enkele onderbouwing waarom dat verhaal niet klopt.
Je hebt ergens een bel horen luiden ,maar snapt er de ballen van ,merk ik weer.
En de klep dicht gooien met hogere toerentallen om zo je geluid te dempen ,succes ermee..
Denk dat je motor en uitlaat systeem tot aan de uitlaat kleppen ,in je cilinderkop het niet leuk vinden.
Vrije doorstroom uitlaat gassen belemmer je dan.
Dus verkondig geen onzin hier over de uitlaat klep in je linkpijp ,op de suzuki als je er geen verstand van hebt.....

En als je de uitlaat klep,toch wilt verwijderen ,lus dan bepaalde aansluitingen op je ecu door anders heb je continu een fi storing in je display ,omdat ,de ecu registreerd ,de uitlaat klep werkt niet meer goed.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is niet het geval, ik heb me erin in gelezen en de uitleg van de fabrikant komt erop neer bij bepaalde toeren de klep dicht levert vermogen op ? Dat is reinste onzin. Ooit een volledig aftermarket systeem gezien met zo’n klep ? Alles wat performance georienteerd is zorgt dat de uitlaat gassen zo snel mogelijk naar buiten gaan. Je zou natuurlijk wel eventueel je air/fuel ratio moeten aanpassen aangezien de fabrikant af zal stellen met zo’n klep erin.

Die volledige aftermarket uitlaat systemen ,worden erna ,als je het goed wilt doen,afgesteld op een dynojet bank,vaak in combinatie met een powercommander.
Dit om zo de ideale waardes bij lage toeren tallen door het ontbreken van de uitlaatklep,en hogere toerentallen optimaal af te stemmen.
Jij hebt totaal geen idee wat die uitlaatklep nou doet...

Een uitlaat systeem is vaak een compromis ,
Niet helemaal ideaal.
Want elk toerental heeft een andere uitlaat nodig,
Door middel van een uitlaatklep, kan de stand van de klep bij bepaalde toerentallen zo de juiste waarde opleveren voor een ideaal uitlaat systeem.
En vervang je die klep,of verwijder je hem ,moet je daarom afstellen op,een dynojet bank ,om zo bij elke toerental de juiste afstelling te krijgen ,en die juiste afstel waardes stop je weer in een powercommander.
 
Laatst bewerkt:
Bij de moderne motoren is die klep in het inlaat en uitlaatsysteem volgens mij alleen maar om door de typegoedkeuring te komen bij de geluidsmeting.
Bij mijn brommer staat de inlaatklep in de luchthapper altijd open en de klep in de uitlaat is weg. ICM met een PC3 rijdt hij juist veel prettiger in het middengebied.

Maar erna moet je wel een powercommander 3 aanschaffen ,om zo het gebrek,of gemis aan de uitlaatklep op te vangen.
En die powercommander moet weer afgesteld worden op een vermogensbank,
 
:Z:Z

Wel eens gekeken wanneer die klep precies open en dicht gaat bij een moderne fiets? Nee, anders had je ook wel ingezien dat je reactie kant noch wal raakt en dat het qua werking weinig te maken heeft met het EXUP systeem.


Die klep is precies qua werking hetzelfde als de exup klep die yamaha gebruikte.
Die werd ook gebruikt om te zorgen voor meer koppel,trekkracht bij lage toerentallen.
Als jij het beter weet MasterTommy zeg het maar dan?
Kom maar op want ik lees hier onzin over de uitlaatklep .
Wat is er anders aan de uitlaatklep, van een moderne fiets dan de exup,klep.
Enigste is nu dat die uitlaatklep word aangestuurd door middel van de injectie waardes en gas stand en toerental van je motor.
En dat dat in de jaren ,door betere techniek ,beter op,elkaar is afgestemd.
En in de loop der jaren het exup systeem door andere fabrikanten ,simpeler ,minder ingewikkeld is uitgevoerd.
Honda had eerst een systeem wat steeds 2 uitlaat bochten aan elkaar koppelde ,later stapte zei ook over op eenvoudigere klep.
Dat had honda weer goed afgekeken van suzuki die het simper uitvoerde en de klep in de linkpijp plaatste.

Dus ben benieuwd wat er nu anders is aan de uitlaatklep nu dan de exup klep,buiten de ingewikkelde constructie die yamaha toen toepaste,
 
Laatst bewerkt:
De klep staat open bij lage toeren, gaat dicht naarmate je bij de helft van het maximale toerental komt, en gaat daarna weer open. 1x raden waarom dat is, en het antwoord heeft niets te maken met koppel.
Kan jij dan aangeven wat een set valve wel doet qua functie?

Hetgeen wat Tarwetijger heeft aangegeven (tegendruk bij lage toeren en daardoor meer koppel) is namelijk de informatie die je erover vindt. In ieder geval wat betreft GSXR'en.

Als jij beweert dat dit onjuist is dan is enige onderbouwing wel wenselijk voor een ieder om het te begrijpen waarom het "internet" er dan massaal naast zit.


**edit
Dit staat in het wphb van mijn GSXR. Dat is vrij duidelijk .....
 

Bijlagen

  • excva gsxr.JPG
    excva gsxr.JPG
    21,1 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
heb je het dan over die 95% die denken er iets vanaf te weten ?
Het staat in het werkplaatshandboek ook zo beschreven. Waar "zij" elders hun informatie vandaan halen weet ik niet.

Nogmaals, als jullie het beter weten dan is dat mooi. Leg dan ook uit wat het wel doet.

Zonder toelichting kan jij net zo goed bij die 95% horen namelijk :)

Van achter een scherm kan niemand beoordelen wat nu wel of niet klopt als het niet onderbouwt, maar gewoon een uitspraak is.
 
De klep staat open bij lage toeren, gaat dicht naarmate je bij de helft van het maximale toerental komt, en gaat daarna weer open. 1x raden waarom dat is, en het antwoord heeft niets te maken met koppel.

Raar verhaal op mijn motor staat die klep dicht bij stationair en lage toeren .
Voordeel is meteen ook het mindere uitlaat geluid al valt dat bij een zware 1000cc superbike wel mee ,,.
Het klinkt nog steeds bruut,,ook. Zo ook bij mijn vriend zijn aprillia rsv4.
Als je gas geeft zie de aansturing van die klep bewegen,hij reageert op je gasstand en toerental,
Naarmate je harder gaat gaat hij verder open staan.
Dit hoor je dan ook aan meer uitlaat geluid,en als je voorbij de 5000 toeren komt staat hij helemaal open ..
Deze klep is echt voor lage toerentallen en goed rijden in stadsverkeer ,en dat je dan nog voldoende koppel,lees trekkracht hebt.
Hierop is ook het motormanagment,lees injectie en alles erom heen afgesteld.
Dit werkt voor meeste motoren met zo een uitlaat klep ,een fireblade,een r1 een gsxr ,etc.
MasterTommy nu een vraag,verklaar jij dan maar eens waarom motoren na verwijderen uitlaatklep ,of open zetten van de klep continu dan beroerd lopen in lage toeren.?
Waarom moeten erna dan afstel runs gedaan worden op een dynojet bank,?.en zeLF tover truuks gedaan worden met een powercommander die dan de huidige injectie computer overschrijft.
En kom eens met steekhoudende argumenten .
Ook je verhaal over de exup klep van yamaha,en je bewering die is compleet anders dan de uitlaatkleppen van nu ,heb je niet onderbouwt,.
Was het niet zo dat er nu simpelere constructies zijn gemaakt,een simpele vlinderklep in de linkpijp ,.
In plaats van dure stukken,waar de uitlaatbochten op uit kwammen met verschillende kleppen erin ,of gekoppelde uitlaatbochten zoals honda deed.
Het is niks anders dan de klep van nu .
De constructies van nu zijn ook nog goedkoper te maken.
Suzuki begon ermee,met een gsxr 1000 in 2001 een simpele vlinderklep in de linkpijp. en zie meteen honda en kawasaki en ook yamaha deden het erna precies zo.een jaar later ..
En de 1 noemt het een exup klep ,de ander een excva ,set valve en honda heeft weer een exotische naam htev er voor bedacht,maar het is allemaal het zelfde.
Een vlinderklep in de linkpijp ,aangestuurd door een servo motor ,met kabels die weer aangestuurd word door gasstand en toerental.en daarop is de injectie weer aangepast,geprogrammeerd.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, even terug naar de basis. Dit zijn discussies die niemand gaat winnen haha.

Het hele verhaal gaat niet om wel of geen vermogens winst met die klep. De hele werking van de klep etc. etc. Het gaat hier puur om of je geluid zou kunnen beinvloeden door de klep wat te sluiten bij een toerental om zo het geluid wat te drukken wanneer gewenst ala een jeckyll and hyde klep niet meer en niet minder. Ik snap dat iedereen zijn gelijk wil halen maar dit topic was puur bedoelt om eens even samen na te denken of dit zou werken en of iemand het al eens heeft getest. Maar ik heb mijn antwoord en ik ga het eens testen zodra ik weer een bochtenset heb waar de klep nog intact is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan