shadow 1984 wil niet in zijn 2e versnelling

shadowpower

MF'er
3 jun 2019
30
8
hallo beste Motorvrienden !

ik zit al geruime tijd met het volgend probleem het betreft een Honda shadow vt 700 van 1984
nadat motor op temparatuur was gekomen schakelde de motor slecht in zijn 2 nadat ik hem liet afkoelen kon ik weer verder.
dramas dramas dramas .de koppeling werkte niet meer .ik was in de veronderstelling dat er iets aan de versnellingsbak mankeerde of koppelingsplaten versleten waren maar dit is als nieuw .alles uit handen gegeven aan dealer deze heeft de motor weer afgebouwd nieuwe pakkingen etc de koppeling ontlucht maar de motor onvericht ter zake teruggebracht want de voorste cilinder ging niet mee en elektrisch zou er ook alles aan de hand zijn . okeeee doe ik het toch lekker zelf kosten plaatje werd te hoog denk ik .
heb carburateurs gereviseert want er werd een plomp benzine in de cilinders geperst en liep niet meer .dat is opogelost motor draait als een zonnetje maar nu krijg ik hem niet of nauwelijks in zijn 2 na wat spelen met de koppeling wil het een gelukstreffer zijn en schakelt hij perfect naar zijn 5 en weer terug naar zijn 1 maar dan sta je voor het stoplicht kom je weer niet in zijn 2 alsof de as blokkeerd waar de versnellings pook aan vast zit .radeloos nu maar ben al een hoop geld kwijt om nu de strijd op te geven was niet de bedoeling het motortje is van mijn vriendin en er zit een beetje te veel emotionele waarde in om nu weg te doen .wie weet een oplossing ? of wat het probleem is .bij voor baad dank en met vriendelijke groet !
 
Welkom op het forum.

Even een verhaal kort; motor schakelt niet of heel slecht op vanuit de 1. Je hebt de motor weggebracht naar de dealer welke dit probleem niet hebben opgelost en zelfs geen diagnose hebben gesteld?

Elektrisch probleem en verhaal over de carburateurs is bijzaak en niet relevant?
 
Zo een lap tekst en dan wel carburateurs correct typen, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)
(grapje, trek je het niet aan)

Heb je de koppelingscilinder al los gehad ?

Niet dat je het complete filmpje hoeft te kijken, maar voor het beeld / idee :

 
hoi hoi nee trek het me ook niet aan !
maar de koppeling was ontlucht en gereviseerd volgens dealer
en dat blijkt ook wel want hij doet het wel maar heb het idee net niet voldoende .
het bovenste reservoir is gereviseerd maar ik ga zeker het filmpje goed bestuderen .
 
In principe kun je een motor perfect opschakelen zonder koppeling. Terug gaat ook wel maar is iets lastiger.

Begrijp ik goed dat van 2 naar 3 enz wel goed gaat? Alleen van 1 naar 2 niet zo best?

Weet iemand of er een neutral finder op de VT 700 zit? Of hoe je het ook mag noemen dat je in stilstand altijd van 1 in N komt een pas al rollende van 1 naar 2 kunt opschakelen.
 
Maar zo te horen wil die rijdend ook niet in 2.

Neutral finder? Nooit van gehoord, en het lijkt mij niet dat dat erop zit.
Maar dat is nu even een gok. (De 4 cilinders hebben dit bij mijn weten ook niet)
 
Het klopt wel dat die VT waarschijnlijk ook slecht in zijn 2 gaat als deze langzaam rolt. En waarschijnlijk moet het normaal gesproken met een boenk gaan, van 1 in 2. Niet al te soepel dus. Da's normaal.
 
Als er werkelijk niets aan de versnellingsbak mankeert, dan zit er nog steeds lucht in het hydraulische koppelingssysteem.
Of de keerring van de slave cilinder lekt (links aan het blok, achter de kap). En/of de keerring van de master cilinder aan het stuur.

Ik neem aan dat er verse motorolie op het blok is gekomen? Omdat er benzine bij in zat.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook alleen bij Kawasaki van een positive neutral finder gehoord heb: Kawasaki positive neutral finder - how does it work? - Fort Worth Motorcycle Riders. Maar het zou kunnen dat Honda een vergelijkbaar systeem had. Ik weet het niet, vandaar ook het ? ;)

Omdat TS schrijft "wil het een gelukstreffer zijn en schakelt hij perfect naar zijn 5 en weer terug naar zijn 1" twijfel ik een beetje aan de koppeling. Nu zou het kunnen dat hij vanaf 2 zonder het te beseffen zonder koppeling opschakelt, maar terugschakelen zonder koppeling is een aparte techniek, dat doe je niet onbewust. Vandaar dat ik de koppeling niet als hoofdprobleem in deze inschat.
 
Daar heb je gelijk in dat bijna iedereen dit zou merken, als de koppeling niets meer deed. TS sowiso wel zo te horen.

Toch blijft de eerste gok van veel mensen dat het waarschijnlijk de koppeling is.
Dat denk ik ook, en dan zal het waarschijnlijk een hele lichte lekkage zijn, of misschien zuigt het alleen lucht naar binnen en lekt het niet echt olie, omdat dat redelijk dik is.

Pas geleden waren er nog 2 VFen uit de jaren tachtig met een ongeveer soortgelijk probleem. In Choppers en ...
Nieuwe keerring en vloeistof, + verse motorolie omdat het zo rauw schakelde, en dat was alles.
 
Een andere optie is dat TS denkt het gevoel te hebben dat de as van de pook vast zit bij schakelen naar 2, maar dat dat het schakelpookje is die de dynamokap raakt.

Even het mechaniek achter het kapje nakijken op speling en smering, en het pookje één tandje lager zetten, en het nog eens proberen.
 
Nja, ik heb het even nagekeken, en deze lijkt identiek met schakelprobkemen:

Honda magna v65

Ik verwacht dat de techniek van een VT en een VF bijna identiek zijn, alleen der is een 2 cilinder en in de andere hangt een 4 cilinder.

Ik heb zelf ook één seizoen gereden op de Honda Shadow 1100 uit 1986 van mijn zwager, en het is zo goed als identiek, er zijn redelijk wat onderdelen die 1 op1 passen.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad blokkeert dan de pook naar zijn 2 soms glijd hij er zo in .

en oeps nee motorolie nog niet ververst nadat benzine in de cilinders uit de uitlaat liep
ik ga maar eerst ff olie verversen strak plan dom dom dom
heb het zelfde probleem al eens gehad met een Yamaha 850 tdm toen ook olie ververst want dat was natuurlijk heel dun .
ik kom er op terug zodra de olie is ververst kijken wat hij dan doet wat schakelen betreft .
rollend en langzaam rijdend gaat het naar zijn 2 ook moeilijk soms zonder koppeling maar soms ff dubbel klutsen .
.
 
hoi Boevie ik heb zelf een vf 1000 f 2 interceptor 1987
techniek is het zelfde wat koppeling betreft maar schakelen en de pook is anders dan de vt
bij de vf zit er een stang tussen maar die schakelt en koppelt na 32 jaar nog als nieuw .
en daar zit een Magna blok onder .bedankt voor de vele reactie's en tips die best wel verwijzen naar de koppeling en het ontluchten daar van .
maar kom er morgen op terug het moet toch weer goed te krijgen zijn .
 
Oké, dus het is toch anders met dat pookje en de rest.

Dat was ook in ik geloof 2005, dus eigenlijk kan ik dat ook niet weten.

Bijvoorbeeld de achterrem is exact het zelfde, alleen is die in chroom.
Vooral Amerikanen zijn gek op chroom en zetten die over naar een VF.
Ik denk dat de haakse overbrenging naar cardan ook identiek is, op de tandwielen binnenin na. (Iets andere overbrenging)
En zo zijn er wel meer onderdelen.

Hoogst waarschijnlijk zijn de master en slave cilinder van de koppeling bij een VT, VF Magna en een Interceptor ook zo 1 op 1 uitwisselbaar.
 
Laatst bewerkt:
Oké, dus het is toch anders met dat pookje en de rest.

Dat was ook in ik geloof 2005, dus eigenlijk kan ik dat ook niet weten.

Bijvoorbeeld de achterrem is exact het zelfde, alleen is die in chroom.
Vooral Amerikanen zijn gek op chroom en zetten die over naar een VF.
Ik denk dat de haakse overbrenging naar cardan ook identiek is, op de tandwielen binnenin na. (Iets andere overbrenging)
En zo zijn er wel meer onderdelen.

Hoogst waarschijnlijk zijn de master en slave cilinder van de koppeling bij een VT, VF Magna en een Interceptor ook zo 1 op 1 uitwisselbaar.
hoi dat dacht ik ook maar de slave van de magna ik bedoel mijn vf past niet op de vt 700 is aan de buitenkant iets ander model dan van de vt had la een poging gedaan .
 
goeiemorgen nou idd de olie was zo dun en rook nog naar de benzine .heb hem ff warm laten draaien en afgetapt
wat ik vreemd vind is dat de olie zo zwart als de nacht was vorig jaar nog vervangen door dealer
en geen meter mee gereden .de oliefilter was ook niet vervangen dit doe ik altijd standaard met olie verversen .
het is een oud beesie niewaar die hebben best een beetje liefde en aandacht nodig maar dan heb je ook wat !
en ik kan er meer uren aan besteden dan de dealer die berekend de uren en de btw wel en ik niet .
de dealer schrijft af en verkoopt liever nieuwe .mar komt vast goed ik laat wel weer even van me horen groetjes fijne dag allemaal .
 
hoi dat dacht ik ook maar de slave van de magna ik bedoel mijn vf past niet op de vt 700 is aan de buitenkant iets ander model dan van de vt had la een poging gedaan .
Oké. Dan was ik toch weer te voorbarig.

Betere methode, de partnummer van Honda onderling vergelijken.
Is het nummer hetzelfde dan past het altijd.
Is het nummer niet hetzelfde, dan kan het nog steeds passen. Bij bijv een andere kleur of oppervlaktebehandeling is het partnummer ook anders.
 
er mankeert al een poosje iets aan het schakelen ook voor de benzine slag en in het blok ook al ja het zelfde probleem maar toen deed de koppeling niks en heb deze laten reviseren en ontluchten maar nog steeds het zelfde probleem krijg hem nu helemaal niet meer in zijn 2
 
Ik wil wel een mogelijk onderdeel aangeven maar dan begeef ik mij op gevaarlijk terrein, want ik ben niet echt bekend met een Shadow.

Als je 100% zeker bent dat de koppeling goed is gereviseerd én goed werkt, dan zit het euvel waarschijnlijk in de versnellingsbak.

De schakelas gaat dwars door het blok heen. Aan de rechterkant zit het mechaniek wat aan de schakelwals vastzit.
Aan het mechaniek achter het rechter zijdeksel gaat meestal niet veel kapot, hooguit de veer maar dan kun je meestal helemaal niet meer schakelen.
Het zou aan de schakelwals kunnen liggen, mooi stukje techniek is dat.
Een "as" met groeven erin. Deze as bepaald weer de volgorde van schakelen en beweegt de schakelvorken, die weer de bijbehorende tandwielen tegen elkaar aan schuiven zodat de nokjes van het ene tandwiel in het bijbehorende tandwiel vallen. En dat is dus één versnelling opschakelen of terugschakelen.

Als jij zegt dat er niets aan de schakelpook enz mankeert, en je weet zeker dat de koppeling goed werkt, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan binnen in de bak.
De schakelwals, schakelvork, of er is iets met de shimmies van de 2 tandwielen van de 2de versnelling.
Of er mankeert toch op de één of andere manier wat aan het tandwiel zodat deze niet tegen de andere wil schuiven.
Nu ga ik er wel vanuit dat het zaakje hetzelfde werkt als een VF.
 
Terug
Bovenaan Onderaan