shadow vt1100c waar moet ik op letten bij aankoop??

Status
Niet open voor verdere reacties.

keeslelystad

Die hard MF'er
11 nov 2009
797
0
lelystad
Ik ben van plan na jaren weer een motor aan te schaffen. Ben erg gecharmeerd van de honda shadow 1100. Waar moet ik op letten bij aankoop?? Zijn er bekende onderhoudsgevoelige dingen?? Storingsgevoelig??
Maandag ga ik een proefrit maken dus wie????
 
Wat wil je horen?
Je bent al verliefd op de VT1100.
Dus laat je niet leiden door emoties.

Mijn zwager heeft er één van 1985.
Hij doet nooit geen ene reet aan, maakt hem nooit schoon, ook geen onderhoudsbeurten.
Ik heb hem wel eens olie en een oliefilter gegeven voor zijn verjaardag.
Dat is al weer 10 jaar geleden en die olie zit er nog in.
Wel een keer de accu vervangen.
En gewoon starten (met de auto) en rijden. (heel af en toe)

Dus betrouwbaar en veel plezier er mee!
 
Ik heb gekozen voor een shasow omdat ik dat type gewoon me aanstond. De 1100 omdat die een cadan heeft en ik de 600 en 700 (op foto's) een beetje "korter"vond. Lijken wel een beetje samengedrukt t.o.v. de 1100. Ook is niet duidelijk welke 6 en 7 honderd er een cadan hebben. Ketting is onderhoud voor mij.

Verliefd op de shadow ben ik niet echt. Ook soortgelijke types van andere merken vind ik mooi. Misschien diep in mijn hart harley verliefd?? Alleen nog steeds gen harley centen.

Ik wil gewoon weten waar ik op moet letten. Heb begrepen dat bij de oudere types het 3e tandwiel van de versnellingsbak haperingen kan vertonen. Of dat zo is??
Zijn er meer dingen waar ik op moet letten??
Ik heb jarenlang me niet echt bezig gehouden met motoren. Van "vroeger"weet ik dat als je bijv. een GL kocht je tot je dood kon rijden. Of dat ook echt zo is, tja.

Dat ik nu op zoek ben komt omdat ik nu wat gespaard heb en de winter er aan komt. Dan zijn de prijzen niet zo vast lijkt me.
De ace vind ik het mooist alleen die ik heb gezien ligge net iets boven mijn budget.
Ik wil geen scheurijzer, heb zelf een honda 500f4 en een honda 900 bol dór gehad.
Gewoon relaxed rijden, beetje toeren en misschien van de zomer er mee op vakantie.

Ik zoek dus een goede betrouwbare motor met weinig onderhoud.
Poetsen kan ik wel, sleutelen is een andere zaak.
 
Met de eerste type,s met 5 versnellingen goed controleren of alle vernsellingen er wel inzitten.
Nokkenaskettingspanners willen weleens sneuvelen en axiale speling op de pistonpen, dus de zuiger wil zijwaards kantelen in de cilinder.
Kan je horen als de motor stationair loopt of afremmen op de motor met lagere toeren.
Verder weinig problemen, de latere uitvoeringen hadden 4 versnellingen en die bakken zijn wat sterker.
De motor is eigenlijk net te sterk voor de bak.
 
Mijn zwager heeft er één uit 1985 , die heeft vier versnellingen en hydraulische klepstoters.
Die heeft ie in Amersfoort gekocht.
Dat was rond '93 inde gloriedagen van de lage dollar.
Er zaten overal handelaren in hallen die containers vol met motoren importeerden uit Amerika.

En dat je ze tot je dood kan rijden dat kan zeker iedere niet-motorrijder beamen.
Als je verteld dat je motor rijdt dan weten ze altijd wel een verhaal op te dissen over iemand die ze kenden die een zeer ernstig ongeluk heeft gehad of dodelijk verongelukt is.
En helemaal als ik vertel dat mijn zoon van 7 achterop gaat, dat is natuurlijk volstrekt onverantwoordelijk.
Dus "tot je dood" is niet zo'n sterk argument, maar wat je bedoelt is voor mij duidelijk.

Maar dit terzijde.

De VT1100 loopt heel mooi, echt met een lange slag.
Men zegt niet voor niets: "Een zware is je ware."
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook niet boven mijn budget gaan zoeken. Viel zowat van mijn stoel zo'n mooie 1100 met spaakwielen. Helaas net te weinig eurotjes. Ga zaterdag en maandag toch gewoon de motoren die ik inmiddels heb uitgezocht bekijken. Maar nog kritischer met die spaakwielen in mijn gedachten.
 
Laat je niet te gauw leiden door emotie.
Maak een lijstje met de verschillen per motor.
Leeftijd, uiterlijk, km stand, kleur.
Streep dan tegen elkaar weg waar je voorkeur naar uitgaat en probeer zo tot een keuze te komen.
Vooral de gemonteerde accessoires.
Die kan je er altijd afhalen, zoals bv een windscherm.

Er zijn 2e hands motoren genoeg.

Deze site heeft mij goed geholpen tijdens de zoektocht naar mijn huidige motor.
Je kan zelf invullen wat je zoekt.


http://www.motoroccasion.nl/index.php?pagina=motoren_zoeken&ZOEK[motor_idnr]=0&ZOEK[begin]=0

Succes, en laat hier weten wat het kan worden of geworden is.
Fotootje erbij enzo.
 
heb ooit ook een shadow 1100 gehad (4 vitesse) het enige waar ik ooit problemen mee gehad heb is de cdi - unit... ik weet niet of dit een gekend probleem . maar voor de rest goede moto!
 
Ja, dat heb ik ook eens meegemaakt met iemand in Engeland.
Die Shadow deed het ook niet meer.
Bleek ook de CDI unit te zijn, daar kwam vocht in wat niet weg kon.
Maar dat zijn de oudere types (4 versnellingen), en gietwielen.
Ik begrijp dat het hier over de C of ACE uitvoering gaat.
(Classic of American Classic Edition), dat zijn latere modellen.
 
Bedankt voor de checklist(s) zal die zeker meenemen.
Of ik met losse handen (durf) ga rijden?? Ik weet niet of de eigenaar daar voor openstaat. maar kan hem/haar dat wel vragen even te doen, lijkt me.
Mijn probleem gaat worden het totaal aan aanbod. Heb een selectie gemaakt op uiterlijk en jaartallen en de prijs. Morgen dus ff 5 adressen langs en als er tijd over is kan ik bellen voor nog 2 afspraken. Drukke dag dus met veel indrukken. Allemaal vt1100c. Wel veel verschil in jaartal en navenante prijs maar das kwestie van kijken en afwegen.

Wat mij opviel evenwel, was dat bij de ACE een groot verschil in prijs zit t.o.v. jaartal en een nieuwe. Niet dat ik daar nu de centjes voor heb, maar toch. Voorbeeldje:
ACE bouwjaar 1990 kost 5.600.
Hagelnieuwe kost 9.750. (op internet dus)
Zit op beiden hetzelfde, tassen, rugsteun passagier, windscherm en nog paar dingen.
mijn 1e gedachte was doorsparen. Voor die bijna 10 jaar verschil heb ik er dan 1 met 0 km en kan ik hem zelf inrijden. En niet onbelangrijk in dit specifieke geval 24 maanden garantie.
Nadeel is de aanschafprijs maar ik zei al doorsparen in dat geval.
Maar dat was met het ACE model.
Voorlopig is mijn budget niet toereikend daarvoor.

Nu ben ik erachter gekomen dat voor de vt1100c modellen er een verschil zit met aantal versnellingen (jaartal) en pk"s.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op uiterlijk een selectie gemaakt heb via de fototjes. Zitten modellen tussen vanaf 1986 tot 1991, met een redelijk aanvaardbaar prijsverschil.
Kreeg diverse adviezen/tips. De een zegt ga voor het oude model, meer pk's, versnellingen; de ander zegt ga voor zo jong mogelijk. Minder pk's en versnellingen.
Wat is wijsheid??
Prijstechnisch is er niet veel verschil, althans voor mijn portemonnee nu.
Goedkoopste (vraagprijs) en duurste (vraagprijs) 900 eurotjes.
Mocht ik niet slagen dan wordt het 2 maandjes doorsparen en naar iets duurdere(jongere) kijken.

Wat is nu echt het verschil tussen de motoren met de 5 versnellingen en die latere types met 4?? En nu niet beginnen met 5 is meer dan 4 ;)

Broos thnx voor je tip.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb motoren gehad met gietwielen en ook één met spaakvelgen.
Nou, geef mij maar gietwielen.
Spaakvelgen: de spaken worden zwart en dof van het remstof en hoe vaker je ze schoonmaakt/poetst hoe sneller ze zwart worden.
Ga je met je wiel naar de bandenboer schrik dan niet van de roest aan de binnenkant van de velg van vocht wat langs de spaaknippels naar binnen komt.

Nee, dan nu, een motor met een matzwart blok en matzwarte velgen.

Vies geworden?
Sopje met Andy is genoeg.
Remstof, zie je niet, even afblazen met gecomprimeerde lucht.
Nee voor mij geen spaken meer.

Chroom?
Leuk voor de buitenwereld, maar in deze tijd van het jaar, half uur rijden , 2 uur schoonmaken.
 
Van die roest aan de binnenkant had ik ff niet aan gedacht. Verder was ik niet van plan deze tijd te gaan toeren. Ik ga de motor gebruiken voor erbij en als het een beetje mooi weer is. En dat poetsen, ja dat weet ik maar ook een a technische kneus als ik kan poetsen. Ik vind glimmend gewoon mooier:)
 
Vandaag dus wezen rijden en kijken en proefrijden. Onderweg naar den bosch een hoosbui, ik baalde al enorm. Zou ik kunnen (en mogen ) proefrijden......
Toen ging de 06, verkoper sms te dat ie naar Drenthe was het weekend, of ik een andere afspaak wilde maken. Nou ik heb tegen mijn arm 06-je niet echt vriendelijk gepraat.
Eerste bezoek iets vervroegd en helaas, shadow wilde niet starten, helaas. Wel even over de motor op zich kunnen praten en wat technische uitleg gekregen over wat er mee gedaan was aan onderhoud.
Tweede bezoek een shadow vt 1100 1986, zag er mooi uit, goed onderhouden met een paar verweerpleksjes op de voorvork en de deksels aan beide kanten. Maar ja tis een motor van 23 jaar en poetsen kan ik wel.
Proefgereden, zoon van 21 achterop, ik beetje voorzichtig de straat uit, bochtje en ik merkte dat ik te langzaam ging. Stuurde zwaar. Lange recht weg voor me en beetje doorgetrokken voorzichtig. Schakelde heerlijk, geen rare geluiden uit de motor onder me en een mooi uitlaatgeluid. Eind van de weg kon ik omdraaien en toen merkte ik ook dat als ik iets meer gang had de motor als het ware zichzelf de bocht doortrok. Sturen ging minder zwaar. Heerlijk. Ook bochtje naar rechts verliep als vanzelf.
Weer einde van de weg terug en even doorgetrokken tot in zijn 3. Power zat merkte ik. Alleen rond de 35 mls voelde ik iets trillen aan het stuur, iets harder was dat weg.
Na 29 jaar weer op een motor vond ik dat genoeg. Teruggereden en de motor weer neergezet.
Checklist nagelopen, (ik heb ze beiden samengevoegd). Ik kon niks verkeerds merken.

Derde afspraak en ik was zowat verkocht op de eerste blik. Om de motor heen gelopen, checklist weer afgegaan, gevraagd over onderhoud en wat er allemaal mee gebeurd was.
Toen proefrit, zoon van 19 achterop, wederom een heerlijke sterke motor onder mijn kont. Lang stuk weg opgedraaid en weer tot in zijn 3, kon niet zo snel de mijlen in mijn hoofd omzetten naar normale kilometers dus bij 50 maar ff gas ingehouden. Bochtje gemaakt en waar ik al bang voor was met dat rechte stuur een lange draaicirkel. Wel hoorde ik een geluid die ik bij de vorige nietgehoord had. Ik omschrijf het maar als een soort gerammel onder me. beter kan ik het niet omschrijven.
Iets verderop even gestopt om de motor even te bekijken op de bok. Mijn zoon keek me aan en zei heel voorzichtig tegen me dat als ik dacht dat we samen ermee op vakantie wilden hij dat niet zag zitten. De dubbele uitlaat aan de rechterkant maakten dat zijn voetsteun hem dwong zijn kieen zowat in zijn nek te doen, zei hij.
Ff patatje halen op de hoek is prima, zei hij. Maar wij samen daarop naar Tsjechie dat never.
Terug naar de verkoper en de motor op de bok neergezet. Nog even gebabbeld en weer de auto in.
Het was inmiddels half zes en dus even gestopt om te eten met zijn 3 tjes. De laatste verkoper opgebeld en gevraagd of hij nog wel zin had om zijn motor aan me te laten zien en ff te rijden. het was al zowat donker. Ik hoopte dat hij zou zeggen ander keertje. Gelukkig hadden we beiden zelfde idee.
Op naar huis en toen gepraat. Oudste zoon ( 1.95) had perfect achterop gezeten en de jongste weer over zijn zithouding.
Knoop doorgehakt, ondanks mijn voorkeur voor glimmende blokken en delen en dubbele uitlaat aan 1 kant (esthetisch) de keus laten vallen op een 1986 of ouder. Gewoon voor zitcomfort duopassagier (wie weet in de toekomst een vrouwelijke) en ook voor de power van die machines.

Weer ff op internet geneusd en zowaar nog 2 uit 1986 gevonden, meteen gebeld (2130_ en gelukkig met beiden afspraak gemaakt voor a.s. zaterdag.
met in het achterhoofd die van vandaag, denk ik dat ik dan wel een keus kan maken.
De een heeft wel een windscherm , de ander niet maar wel weer andere extra's. Prijsverschil is er wel maar overkomelijk.
Ook kan ik als ik er in slaag een motor te vinden, accessoires aanschaffen toch??

Dus wachten tot zaterdag, enerverend dagje en na 680km nu een biertje.
 
Mooi.

Voor die duosteunen bestaan voetsteunverlagers.
Zodat de passagier niet zo met "opgetrokken" knieën zit.

Heb je voorbeeld plaatjes van de motoren die je op het oog hebt.
Of een link??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan