Shadow vt600 reviseren of niet?

Een VT600 reviseren? Dat zijn toch uitgerust met een oerbetrouwbaar blok, dus waarom reviseren? Is 'ie al zo oud of heeft 'ie al zoveel kilometers. Vertel er eens wat meer over. Volgens mij moet je 'm eerst maar eens goed poetsen. ;)

full
 
starten deed ie wel moeilijk, maar als hij op neutraal draaide hoorde je lags de rechterzijde een tikkend geluid onderaan ik denk dat dat de koppeling moet zijn die daar zit.het was in het onderste stuk waar Honda op staat, als je de koppeling in trok om naar versnelling te gaan verdween dat tikkende geluid.

Bijlage: IMG_0152.JPG
 
full


...poeh hé, zeker in de winter vaak doorgereden als er gestrooid was (pekel).

Dat tikkend geluid is inderdaad waarschijnlijk de koppeling. Alleen bij een koud blok of ook als 'ie warm staat?
 
dat kan heel goed een rechte vertanding zijn.
vaak zit daar een dempingstandwiel achter, als dat stuk of verwijderd is gaat hij klapperen.
hoeft nix te kosten.
het kan natuurlik ook dat je koppelingsmandje versleten is :X
 
Ook als ie warm staat, de bedoeling is om hem wat om te bouwen, dus ander kleurtje, stuurtje enz... blok moet er ook uit om kader te herspuiten, daarom wilde ik weten of revisie nodig lijkt, als hij eruit is kan dat dan direct gedaan worden in plaats van hem terug te plaatsen en dan na 6 maand er terug uit te moeten om het toch te doen.
 
Als het blok er toch uit ligt en je hebt de tijd en de kennis om het blokje open te halen (...en weer in elkaar te zetten), dan zou ik zeker eens een inwendig blik werpen in dat blok. Hoeveel kilometer (of miles) heeft 'ie gelopen? En van welk bouwjaar is 'ie?
 
Echte kennis heb ik niet, als ik het doe zou het met een werkplaatshandboek ernaast zijn, hij is van '91 en de juiste kilometers weet ik niet heb hem zelf tweedehands gekocht en kilometriek die je op de foto ziet stond er al op, daar staat 5228, maar vermoed dat dat niet de reele kilometers zijn.
 
Ik zou hem eerst eens zo netjes aan het lopen proberen te krijgen. Dan even kleppen stellen, compressie meten, en het olieverbruik in de gaten houden.
Als dat allemaal gezond is zou ik hem niet "uit voorzorg" gaan reviseren.
Zo'n blokje is echt makkelijk goed voor een ton zonder problemen.
 
de kleppen zijn onderdelen van het motorblok (regelen de in en uitlaat) en die worden door de nokkenas(ssen) bedient. Tussen de nokkenas en de kleppen moet een bepaalde speling zitten, als die niet goed is moet dat gesteld worden.

Zo te horen weet je niet erg veel van motorblokken, kijk anders eens hier wat de basisprincipes zijn. www.howstuffworks.com is ook een aanrader als je wat wilt bijleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel voorzichtig zijn met een blok in gebruik te nemen na 4 jaar stilstand. Zowieso olie (en alle andere vloeistoffen) en filters verversen. En eerst een paar keer 'loos' starten om de verse olie een goed door het blok te pompen.
De benzinetank zal waarschijnlijk ook vol staan met vergumde benzine. Dus reinig je tank en carberateur ook meteen maar.
En hoe staan de remmen ervoor? Die zullen wellicht ook behoorlijk vast zitten? Afijn, zo zijn er nog wel een aantal dingetjes waar je op moet letten. Kortom pas op met het starten van zo'n "slapend" blok. Voorbereiding hiervan is erg belangrijk!
 
nou heb ik er geen verstand van natuurlijk maar dat dashboard ziet er toch best wel heel erg uit alsof het van een harley-davidson afkomstig is.

de echte kilometerstand kun je dus helaas niet achterhalen als dat idd het geval is.
 
Als je al niet weet wat kleppen stellen betekend, waar begin je dan aan? :?

Tja, het maakt natuurlijk niet uit als je niet weet hoe dat werkt, je kunt niet alles weten. Je kunt mij ook wel 101 dingen vragen waar ik geen antwoord op weet. Zolang je dan ook maar niet zelf aan het blok gaat sleutelen, en dat was hij als ik het goed begrijp ook niet van plan, zie deze reactie:

daarom wilde ik weten of revisie nodig lijkt, als hij eruit is kan dat dan direct gedaan worden in plaats van hem terug te plaatsen en dan na 6 maand er terug uit te moeten om het toch te doen.

:)
 
starten deed ie wel moeilijk, maar als hij op neutraal draaide hoorde je lags de rechterzijde een tikkend geluid onderaan ik denk dat dat de koppeling moet zijn die daar zit.het was in het onderste stuk waar Honda op staat, als je de koppeling in trok om naar versnelling te gaan verdween dat tikkende geluid.

sorry om oma weer even te voorschijn te halen.

tikken is dus de koppeling. maar wat moet er nu gedaan worden om dit te verhelpen?? heb het idee dat ik van hetzelfde last heb. is het een kwestie van koppelingsplaten vervangen of iets anders? ik hoor het graag, heb ik vast een idee wat ik bij de volgende beurt allemaal moet laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan