Shark Skwal Matador Helm met LED (Legaal?)

kevin0299

MF'er
13 dec 2012
78
21
Purmerend
Morguhh,

Vraagje. Heeft iemand al ervaring met deze helm?
Ik ga vanavond kijken voor een andere helm en zag deze. Is het toegestaan met Led verlichting te rijden die geïntegreerd is in een helm?



Hoor het wel!;)
 
Er zijn duidelijk omschreven regels voor verlichting op voertuigen. Maar ik heb nog nooit gehoord van regels voor verlichting op kleding.
 
Is ie goedgekeurd?
Lijkt me sterk dat ie alleen goed gekeurd is met een briefje erbij voor gebruik batterijen verwijderen.
(klinkt in 2e instantie niet eens zo gek, lichtjes leuk om te spelen maar je mag er niet mee rijden :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze ook al bij verschillende motor winkels (MotoPort o.a.) zien liggen, mag dan aannemen dat het wel goed zit toch?
Je hebt tegenwoordig ook al motorpakken met gele ledlampjes op de borst en rug!
 
open uitlaten worden ook verkocht door Motoport....

Tja als je het zo bekijkt .. Maar motor winkels mogen toch geen helmen verkopen als die niet zijn goed gekeurd .. Dat lijkt me dan incl. LED verlichting. Zal eens Googlen ...
 
full

full
 
Tja als je het zo bekijkt .. Maar motor winkels mogen toch geen helmen verkopen als die niet zijn goed gekeurd .. Dat lijkt me dan incl. LED verlichting. Zal eens Googlen ...

Mag verkocht worden maar moet wel vermeld worden.
 
Misschien is de helm wel goedgekeurd voor hier mits je de verlichting dan niet gebruikt (als dit dan het probleem zou zijn).
 
Tja als je het zo bekijkt .. Maar motor winkels mogen toch geen helmen verkopen als die niet zijn goed gekeurd .. Dat lijkt me dan incl. LED verlichting. Zal eens Googlen ...
Die helmen kunnen wel goedgekeurd zijn, maar dan alleen voor gebruik zonder verlichting.

Daarbij, paar jaar geleden was toch al de discussie dat fietsers niet eens meer mogen fietsen met fietslampjes op de kleding? Dan lijkt me dit sowieso uit den boze :P
 
Is vrij weinig over te vinden op internet zie ik!
En al zou het wel legaal zijn, dan is oom agent daar vast nog niet van op de hoogte want dit is het enige merk die het heeft wat ik kan vinden!
 
Ik zie geen rood licht aan de achterzijde, dus het mag niet. :)

:^

En volgens mij is er ondertussen uitspraak en/of regelgeving over verlichting
die niet aan het voertuig vast zit.
Ging over een motorjack met ingebouwde verlichting: mag niet.
Officieel dan,
of er tegen opgetreden wordt? Denk het niet.

Maar een helm met geel/wit licht aan de achterzijde is natuurlijk vragen om problemen.
 
je ziet toch ook zat vrachtwagens rijden die denken dat ze kerstboom zijn, met geel/witte verlichtingen overal waar maar een vrij plekje gevonden kan worden, mag dat dan wel eigenlijk?
 
je ziet toch ook zat vrachtwagens rijden die denken dat ze kerstboom zijn, met geel/witte verlichtingen overal waar maar een vrij plekje gevonden kan worden, mag dat dan wel eigenlijk?
Ook niet, en wordt ook voor bekeurd. Heb ik op Wegmisbruikers gezien, André en Koos waren not amused :9
 
Zijn internationale trucks. In sommige landen mag het wel en in andere krijgen ze daar een dikke boete voor. Laatst een stukje over gelezen.
 
Regels verlichting:

- Voorzijde wit/geel
- Achterzijde rood

- Verlichting om richting aan te geven rood/geel/oranje.

Tevens dient de verlichting vast te zitten aan het voertuig.

Groen komt niet voor in het rijtje.
 
Regels verlichting:

- Voorzijde wit/geel
- Achterzijde rood

- Verlichting om richting aan te geven rood/geel/oranje.

Tevens dient de verlichting vast te zitten aan het voertuig.

Groen komt niet voor in het rijtje.
da's dus het hele punt. De verlichting dient vast te zitten aan het voertuig.

Is er ook daadwerkelijk beschreven of verlichting die NIET aan het voertuig vast zit, aan bepaalde zaken moet voldoen?

Voor fietsers is het inmiddels WEL legaal om lampjes op je kleding en rugzak te bevestigen.
 
da's dus het hele punt. De verlichting dient vast te zitten aan het voertuig.

Is er ook daadwerkelijk beschreven of verlichting die NIET aan het voertuig vast zit, aan bepaalde zaken moet voldoen?

Voor fietsers is het inmiddels WEL legaal om lampjes op je kleding en rugzak te bevestigen.

De verlichting in de helm dient toch ook niet als vervanging voor de verlichting van het voertuig? Slechts voor extra zichtbaarheid...

De lampjes bij fietsers discussie ging om 'geen licht op fiets, wel licht op fietser', het probleem lag bij het ontbreken van verlichting op de fiets. Zolang de fiets verlichting heeft, mag je als fietser volgens mij als kerstboom rond cruisen.


Dus inderdaad: Met de motor ben ik daar iets minder zeker van, maar ik denk dat de verlichtingsregels voor de motor hierin niet relevant zijn, aangezien die gewoon aanwezig moet zijn.
Dit is bedoeld als extra verlichting, niet als vervangende verlichting
 
Laatst bewerkt:
Zou die verlichting op het kinstuk trouwens niet irritant zijn in het donker? Beetje zoals een navigatie die 's nachts gewoon vol aan staat en niet op de nachtstand?
 
da's dus het hele punt. De verlichting dient vast te zitten aan het voertuig.

Is er ook daadwerkelijk beschreven of verlichting die NIET aan het voertuig vast zit, aan bepaalde zaken moet voldoen?

Voor fietsers is het inmiddels WEL legaal om lampjes op je kleding en rugzak te bevestigen.
Kan me herinneren dat een paar jaar geleden er een motorjas was die ook verlichting voerde aan de voor en achterzijde maar dit mocht niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan