SHIT, onderuitgeremd

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
En ik weet nog steeds niet wat ik precies verkeerd heb gedaan. Gisteravond zo rond 23u, op een plaats waar ik regelmatig mijn noodstops oefen, oefen ik nog een keer en opeens lag ik er. Normaal gezien als de voorkant wegglijdt, laat ik los en herstelt hij zich, nu niet. Heb ik een seconde te lang geremd, of niet voldoende gelost of...??? Stom, stom, stom |( |( |( |( .
Schade: Voldoende, gelukkig heeft mijn valbeugel en uitlaat het meeste opgevangen.
Rechterzijde (voor zover ik op het eerste zicht gezien heb in het donker:
- spiegel beschadigd
- valbeugel serieus bekrast
- pinker beschadigd
- Uitlaat beschadigd
- Remhendel beschadigd
- Kuip verf af en een scheur in.
Zelf zit ik het meeste in met die kuip, de krassen en schreven op de rest kunnen met zoveel niet schelen (is ook goedkoper).
Verdomme...
 
shit.. vooral omdat't tijdens het "oefenen" gebeurd is.

success met de reparaties, en zoals altijd: wees al blij dat je zelf niets hebt
 
Moet je vaker doen.
Nu weet je ook hoe je het beste kunt vallen als de noodstop mislukt....
 
shit, das nie mooi.
er kunnen overal op de weg onzichtbare gladde stukkies zitten, misschien ben je daarop precies terechtgekomen?
 
Da's balen. Is altijd klote als je schade rijdt. Maar mag ik vragen waarom je je noodstops oefent :? Misschien domme vraag, maar ik ben toch benieuwt.
 
Lijkt me logisch dat je dat oefent. Weet je tenminste hoe het voelt als je het een keer moet doen. Het vergt toch wel iets meer oefening als bij het koekblik om het veilig te doen lijkt mij.
 
Da's balen. Is altijd klote als je schade rijdt. Maar mag ik vragen waarom je je noodstops oefent :? Misschien domme vraag, maar ik ben toch benieuwt.

Oefen jij je noodstops niet dan? Dat is pas dom. Wel eens een VRO gedaan?

Een van de instructeurs (hij was motoragent) tijdens een van de cursussen vertelde dat hij eens een motorrijder met een gebroken nek onder een auto vandaan heeft moeten halen (die dat dus niet had overleefd) omdat hij niet goed kon remmen.

De reden dat ze dat wisten was omdat ze met de (nagenoeg onbeschadigde) motor hebben getest waarom het fout was gegaan. Bleek dat hij het makkelijk had kunnen redden, maar dat hij zich (uit onkunde) onderuit had geremd.

Dus als je geen ervaring hebt met noodstops is de kans groot dat het fout gaat als je er echt eens een moet maken. Schrijf je in voor een VRO.
 
Laatst bewerkt:
dat je het oefend dat begrijp ik ....maar om dat om 23.00 te doen in de winter dat snap ik niet
Mijn redenering is dat je in alle gevallen een noodstop moet kunnen uitvoeren, dus ik heb die ook al in de regen geoefend...(ben een doorrijder dus het kan wel eens nodig zijn).
Maar het blijft wel stom natuurlijk |( . Ik denk persoonlijk dat ik iets afgeleid was en te laat mijn rem gelost heb...maar zeker ben ik niet.
 
heeft het nix te maken met het feit dat je een belg bent :?


maareuh klote voor je, maar reken erop dat als je dat in de toekomst blijft doen.

dat je wellicht weer eens zal vallen.

vinnut nie echt slim iig.
 
Mijn redenering is dat je in alle gevallen een noodstop moet kunnen uitvoeren, dus ik heb die ook al in de regen geoefend...(ben een doorrijder dus het kan wel eens nodig zijn).
Maar het blijft wel stom natuurlijk |( . Ik denk persoonlijk dat ik iets afgeleid was en te laat mijn rem gelost heb...maar zeker ben ik niet.


Er kan altijd een malloot voor je wiel vliegen maar ik denk dat je beter je tijd kunt steken in je kijktechniek en nog belangrijker: in het bewust defensief en bewust anticiperend rijden.
 
F*ck! Klöte voor je... Zijn van die momenten dat je kan ;( wil :X !
Suc6 met herstel.
Overigens: je hebt helemaal gelijk wat oefenen betreft, het kan een keer nodig zijn en dan is je leven je liever dan je motor.
 
:^


probeer maar eens een cursus te vinden die je in die condities een noodstop laat meken.


just not done.
komaan.. just not done. Wil dus zeggen dat diegenen die met dit weer wél doorrijden zich bij een onverwachte situatie maar moeten doodrijden? Die cursussen op zich gaan al maar door van .. wat, eind maart? tot ergens begin de herfst.. al wie doorrijdt in de winter? pech man, niet remmen en hopen dat je een aanrijding overleeft?

ik oefen ook noodstops en onverwachte situaties.. minder extreem dan in de zomer ja, omdat ik ook als een watje rij bij dit weer (anders ook hoor :+ ) en dan ga'k liever es een keer op m'n bek terwijl er geen anderen bij betrokken zijn dan dat'k het moet ervaren dat'k tekort schiet op een moment dan er een 10ton truck op me afkomt
 
wil iedereen die op deze tijd van het jaar oefent
dit op film zetten aub {)
en bij dat oefenen heb ik toch mijn twijfels,
een onverwachte situatie kan je nooit inoefenen, je weet van te voren
niet wat je gaat doen. ( uiwijken, gekontroleerd remmen, alles dichtgooien,
van je moto springen,.... )

laatste situatie die ik had : ik reed op voorrangsweg ( +-70 km/h )auto komt uit zijstraat en wacht, net voor ik er ben rijdt hij door. Uit reflex trap ik hem in een lagere versnelling, volop in de remmen, alla Mcoy de zijstraat ingeschoven zonder te vallen.
Als ik dat nu moet inoefenen, had ik er nooit aangedacht om hem op zijn motor
te laten afremmen ( reflex ) en had ik waarschijnlijk een rechte lijn aangehouden

ervaring is iets wat je moet opdoen ( ongeveer 200.000 km op de moto en leer nog alle dagen bij )

toch balen dat je kosten hebt.
 
En ik weet nog steeds niet wat ik precies verkeerd heb gedaan. Gisteravond zo rond 23u, op een plaats waar ik regelmatig mijn noodstops oefen, oefen ik nog een keer en opeens lag ik er. Normaal gezien als de voorkant wegglijdt, laat ik los en herstelt hij zich, nu niet. Heb ik een seconde te lang geremd, of niet voldoende gelost of...??? Stom, stom, stom |( |( |( |( .
Schade: Voldoende, gelukkig heeft mijn valbeugel en uitlaat het meeste opgevangen.
Rechterzijde (voor zover ik op het eerste zicht gezien heb in het donker:
- spiegel beschadigd
- valbeugel serieus bekrast
- pinker beschadigd
- Uitlaat beschadigd
- Remhendel beschadigd
- Kuip verf af en een scheur in.
Zelf zit ik het meeste in met die kuip, de krassen en schreven op de rest kunnen met zoveel niet schelen (is ook goedkoper).
Verdomme...

Was blijkbaar niet het dagje voor de belgen gisteren.

Ook even gedag gezegd tegen het beton ;(
Ging eerst vlotjes. Tot ...
Weet nog steeds niet wat er fout gelopen is. Bocht te krap genomen ? te veel gas ? niet snel genoeg ontkoppeld ? God zal het weten, maar plots verloor ik alle controle en kwam motor op mijn linkerbeen terecht. Enkele kleine krassen op de kuip evenals op spiegelschelp en knipperlicht. Maar daarbovenop krijg ik hem niet meer gestart. Duurde natuurlijk wel even voor hij opnieuw rechtstond dus ik vermoed dat hij "verzopen" is. En door enkele keren opnieuw trachten aan de praat te krijgen batterij plat. Die batterij is nu geen probleem, die kan ik vanavond al opnieuw opladen. Wat me zorgen baart is het andere startprobleem. Iemand enig idee ?
 
:^ Had ik dus gisteren ook na mijn val, gewoon bljven starten tot hij weer aanslaat. Carbs zijn inderdaad leeggelopen. PRI hoeft niet.
 
dat starten lukt vanavond wel weer als de batterij opgeladen is... toen m'n vriendin tegen de vlakte gegaan is starte haar motor niet meer.. tijdje later terug geprobeerd en beestje starte weer normaal.

ben ook geen technieker (verre van , spijtig genoeg) maar ik denk idd dat er wat benzine/olie loopt waar het niet hoort te lopen als ie op z'n kant ligt, en dat nadat dit verdampt is er gn probleem meer is..

oeps.. te traag gereageerd (zit op 't werk, en kreeg net telefoon :) ) maar what the f*ck is "PRI" ??
 
Ik hoop dat het na een nachtje en dag rusten goedkomt en dat hij inderdaad weer start. Diegene die zo vriendelijk was hem naar huis te takelen vreesde al voor de bougies en pretendeerde dat die dan ook vervangen zullen moeten worden...
Gezien er geen mechanicien bij ons thuis rondloopt zal ik dan een paar dagen "out" zijn als dit zo zou blijken te zijn.

En manlief hoopt diep in zijn binnenste denk ik dat ik mijn beestje te koop stel...

en ja, wat is PRI ?? ik zat met net dezelfde vraag. Wijt het maar aan mijn leek-zijn, maar daar ben ik hier voor om die zaken ook onder de knie te krijgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij veel (alle?) motoren wordt de benzine kraan aangestuurd d.m.v. vacuum. Dit zorgt ervoor dat er geen benzine kan lopen als de motor niet draait. Bij veel motoren (die van mij niet overigens) zit er een PRI stand op de benzinekraan. Als je'm daarop zet, dan loopt de benzine gewoon door, ook als de motor niet loopt. Dit gebruik je dus bijv. om de carbs vol te laten lopen als je ze eraf gehad hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan