SHIT, onderuitgeremd

Bij veel (alle?) motoren wordt de benzine kraan aangestuurd d.m.v. vacuum. Dit zorgt ervoor dat er geen benzine kan lopen als de motor niet draait. Bij veel motoren (die van mij niet overigens) zit er een PRI stand op de benzinekraan. Als je'm daarop zet, dan loopt de benzine gewoon door, ook als de motor niet loopt. Dit gebruik je dus bijv. om de carbs vol te laten lopen als je ze eraf gehad hebt.
weer wat geleerd :}
 
Ja toch wel. Net daarom dat hij denk ik die hoop heeft. Is nl nooit gevallen, heeft nooit dergelijke zaken meegemaakt. Verwacht al direct dat ik tegen maximum snelheid vlotjes alle bochten,verkeerssituaties en wegdekken aandurf.
|( |(

Laat ie dan goeie tips geven ipv zo negatief te doen.
 
Dat is mooi ;( voor je! Ik hoop dat je zelf wel heel bent gebleven!
En een noodstop oefenen in de winter is juist slim! Het wegdek is kouder en reageert heel anders dan in hartje zomer.

En wat de condities betreft: ik heb van het weekend een antislipcursus met de motor gedaan bij Ecool in Weert. Daar mag je fijn gaan remmen op wegdek dat dezelfde gladheid heeft als platgereden sneeuw... En wat blijkt: met de juiste kijk- en zittechniek kan je nog aardig hard remmen voordat je op je plaat gaat.
Ik heb het in combinatie met een trialcursus gedaan maar heb vooral van het slippen weer erg veel geleerd :}
 
Tips ?? als ik raad vraag, dan zegt hij dat ik dat zelf moet voelen en ondervinden. Enkele kleine tips geeft hij wel zoals bv. niet te snel je voeten plaatsen na het vertrekken, stoppen met beide voeten op de grond (tja, ik had de gewoonte van linkervoet al snel te plaatsen waardoor je natuurlijk uit balans raakt of veel langer moet zoeken om je balans te vinden).

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga gaan naar iemand die me wel de nodige tips wil geven en die iets meer geduld aan boord kan leggen om me alles onder de knie te helpen krijgen op een gemoedelijke manier.

Maar ik ben niet bepaald iemand die snel opgeeft en zeker niet als het om iets gaat waar ik al jaren van droom.
 
Maar ik ben niet bepaald iemand die snel opgeeft en zeker niet als het om iets gaat waar ik al jaren van droom.
klinkt als mijn vriendin :}

zij heeft het ook wat moeilijker met het onder de knie te krijgen, en raakt (ook) soms gefrustreerd omdat ik nog maar enkele maanden langer rij dan haar, en vlotter rij... en al een successvolle noodstop of 2 achter de rug heb.

Wat wij gedaan hebben in het begin: ik volgde met de wagen (nu het wat beter gaat met de motor) en als ik vond dat er een paar dingen waren waar ze extra op moest letten, toeterde ik enkele keren, gingen we aan de kant staan om te "bespreken" waar ze moest op letten, en gingen we verder. Na een paar honderd km's zijn we beiden met de motor beginnen rijden en hield'k de opmerkingen wat langer bij.

Spijtig genoeg was de eerste keer dat er echt een noodstop nodig was nog nét iets te snel voor haar.. onderuit geremd, flauwgevallen van het verschieten, en paar weken met een zwaar verstuikte duim en zere knie rondgelopen. Tegen dan was het winter, maar van het moment dat het nu een paar graden warmer wordt (nu zaterdag hopelijk) gaat ze terug rijden. Motorrijden is altijd een risico, en ik heb ook schrik voor de eerste keer dat we terug gaan rijden, maar ze doet het écht graag en ik kan haar alleen maar aanmoedigen
 
Ik ben ook zo'n ongeduldig typje....
Wij kerels schijnen maar niet te begrijpen dat als voor ons iets heel natuurlijk gaat omdat we veel ervaring hebben of gewoon gevoel hebben voor sommige dingen, het bij anderen iets moeilijker gaat of meer tijd nodig heeft. Zo wilde mijn vriendinnetje een keer op mijn bike rijden voor haar eerste rijles. ik had haar kennelijk zo nerveus gemaakt dat ze het ding dus gewoon met de voorrem in de bocht liet omvallen. Resultaat: gescheurde kuip en (erger nog) gekneusd onderbeen.

ik heb er van geleerd. ik had boos op haar kunnen zijn maar ik realiseerde me dat het mijn eigen stomme rotschuld was, had ik haar niet moeten behandelen alsof ze alles in een keer zou moeten kunnen nadat ik haar had uitgelegd hoe het moet (zoals vooral niet met voorrem in bocht etc...)

kortom...zeg eens tegen die kerel van je dat hij meer moet vertrouwen op jouw eigen kunnen. Dan kan hij zelf ook meer genieten van het rijden omdat hij niet op jou hoeft te letten.

(en stoppen met 2 voeten omdat je anders in onbalans raakt vind ik persoonlijk echt geen goeie tip...je moet gewoon in balans kunnen blijven als je alleen de rechtervoet gebruikt, links is overigens fout *D )
 
Tips ?? als ik raad vraag, dan zegt hij dat ik dat zelf moet voelen en ondervinden. Enkele kleine tips geeft hij wel zoals bv. niet te snel je voeten plaatsen na het vertrekken, stoppen met beide voeten op de grond (tja, ik had de gewoonte van linkervoet al snel te plaatsen waardoor je natuurlijk uit balans raakt of veel langer moet zoeken om je balans te vinden).

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga gaan naar iemand die me wel de nodige tips wil geven en die iets meer geduld aan boord kan leggen om me alles onder de knie te helpen krijgen op een gemoedelijke manier.

Maar ik ben niet bepaald iemand die snel opgeeft en zeker niet als het om iets gaat waar ik al jaren van droom.

Regelmatig met MF tochten en met anderen mee gaan rijden. Daar leer je het snelste van. En natuurlijk ziz veel rijden, ook door het te doen krijg je er meer gevoel voor vlgs. mij. Ikzelf heb ook nog niet zo lang mijn RBW en ben ook niet bepaald een natuurtalent, maar ik probeer zo veel mogelijk te rijden en na 1000km op mijn eigen fiets begin ik het verschil echt al wel te merken. Je wordt vrijer, en je rijdt soepeler (hoewel ik natuurlijk nog heeeeeeeeeeel veel te leren heb). Tuurlijk moet je dingen zelf voelen en ervaren, maar adviezen en tips kunnen heel veel schelen. Het scheelt al een stuk als je van een ander te horen krijgt waar je op moet letten of wat misschien een goede manier is om iets aan te pakken.

Lijkt mij dat ie gewoon een ontmoedigingsbeleid voert |( . Helemaal van iemand die zelf rijdt vinnik dat erg flauw.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zo'n ongeduldig typje....
Wij kerels schijnen maar niet te begrijpen dat als voor ons iets heel natuurlijk gaat omdat we veel ervaring hebben of gewoon gevoel hebben voor sommige dingen, het bij anderen iets moeilijker gaat of meer tijd nodig heeft. Zo wilde mijn vriendinnetje een keer op mijn bike rijden voor haar eerste rijles. ik had haar kennelijk zo nerveus gemaakt dat ze het ding dus gewoon met de voorrem in de bocht liet omvallen. Resultaat: gescheurde kuip en (erger nog) gekneusd onderbeen.

ik heb er van geleerd. ik had boos op haar kunnen zijn maar ik realiseerde me dat het mijn eigen stomme rotschuld was, had ik haar niet moeten behandelen alsof ze alles in een keer zou moeten kunnen nadat ik haar had uitgelegd hoe het moet (zoals vooral niet met voorrem in bocht etc...)

:}

(en stoppen met 2 voeten omdat je anders in onbalans raakt vind ik persoonlijk echt geen goeie tip...je moet gewoon in balans kunnen blijven als je alleen de rechtervoet gebruikt, links is overigens fout *D )
:^ Soms mislukt het natuurlijk en is een tweede voetje wel nuttig, maar normaliter hoort de motor gewoon rechtop te blijven bij stoppen en kies je zelf aan welke kant je je been uitsteekt en niet je motor (en dan hoor je dus de rechterkant te kiezen :P ). Onbalans bij stoppen of weg rijden wordt (meestal) veroorzaakt doordat je voor je naar de grond kijkt of naar de auto voor je oid. Als je ver voor je uit kijkt (in het oneindige zogezegd) heb je veel minder gauw last van onbalans.
 
Ik hield tot nu toe inderdaad rechtervoet aan de grond, linkervoetje op het steuntje. Met beide voeten aan de grond is het nog lichtelijk tenenwerk en dat wou ik vermijden. Vandaar die rechtervoet aan de grond. (linkervoet lijkt me onnatuurlijk, onlogisch enz...) Rechtervoetje volgde even mee tot ik goed vertrokken was. Maar naar zijn zeggen hang ik dan lichtjes scheef omdat mijn benen nog een tikkeltje te kort zijn (kan ik het helpen dat ik zo klein ben ??)

Wat kijken betreft : daar ben ik volop mee bezig. Natuurlijk kijk je anders om je heen als je met de motor op pad bent. Ik zit dus volop in het leerproces. Een leerproces dat anderen ondergaan wanneer ze hun rijschool doen. Knopje omdraaien van auto naar motor en telkens weer opnieuw ondervinden dat dat knopje nog verder kan omgeschakeld worden.

Ik voel het inderdaad een beetje aan als een ontmoedigingsactie, hoewel hij de keuze totaal bij mij laat van wat nu te doen : opgeven of doorzetten.

Ik mis de steun en de aanmoediging om door te gaan. En als ik er dan aan denk dat ik in de toekomst misschien nog wel eens tegen de vlakte zal gaan... dan steekt een dilemma de kop op ;(
 
Maar naar zijn zeggen hang ik dan lichtjes scheef omdat mijn benen nog een tikkeltje te kort zijn (kan ik het helpen dat ik zo klein ben ??)
...

Ik mis de steun en de aanmoediging om door te gaan. En als ik er dan aan denk dat ik in de toekomst misschien nog wel eens tegen de vlakte zal gaan... dan steekt een dilemma de kop op ;(
=> je benen zijn niet te kort, je motor is te hoog! Dacht ergens in een ander topic gezien te hebben dat je Idealmotors kent, ga daar es langs. De gs500 van m'n vriendin hebben ze bij aankoop gratis verlaagd, en achteraf heb 'k het zadel nog binnen gedaan om te laten uithollen (koste wel een paar pleuro's, maar dit besteden ze uit). Beide ingrepen zijn perfect uitgevoerd, en 1cm kan het vershil maken tss hem laten vallen of rechtop blijven.

=> steun en aanmoediging kan alleen je vriend je geven (en wij misschien een beetje :) ). En dat je nog es tegen de vlakte zal gaan... wie niet? :X het is gewoon een kwestie van rustig opbouwen, en vertrouwen krijgen in jezelf, je motor, je banden. En rijden alsof elke automobilist een idioot is die je zeker niet gezien heeft en op elk moment een dwaas maneuver kan uitvoeren.
 
hee zeg...dat laten we toch niet gebeuren he...

zeker als je er al lang van droomt om te kunnen rijden moet je dat zeker niet van je af laten nemen. Dat kijken van Orpheus is inderdaad de beste tip die er is. Kijken is alles...

Hoezo laat hij jou de keus om op te geven of door te zetten? Wie is hij nou om jou de keus te laten??? die keus IS al lang van jou, en daar heeft hij toch niets over te zeggen lijkt me? (wil niet steuken hoor...maar ik weet uit ervaring dat door dit soort houdingen al heel wat relaties op de klippen zijn gelopen)

Kortom...geniet gewoon lekker avn het rijden en lamaarlullen...pik hiker en daar eens wat tips op in het M-F en laat je plezier niet verknallen. En op je plaat gaan...ach kan ons allemaal gebeuren, maar dat is niet het uitgangspunt.
 
Tja, je loopt natuurlijk altijd het risico om onderuit te gaan met de motor, ongeacht hoe goed je bent. Dat hoort er imho bij. Je moet natuurlijk proberen om het risico (enigszins) te minimaliseren, maar als je gaat motorrijden, moet je accepteren dat je kunt vallen. Maar dat wil niet zeggen dat je er continu aan moet denken tijdens het rijden (of er na). Het rijden heeft veel meer positieve eigenschappen om aan te denken als slechte. *D

Maarruh, kun je dan niet beter een keer wat rijlessen nemen, ook al is het dan niet verplicht? Scheelt je waarschijnlijk een stuk in je onzekerheid.

Overigens, mbt tot verschil auto en motor: Je kunt het natuurlijk ook proberen om te draaien. Veel kijktechnieken die je voor de motor aanleert, kunnen ook je rijstijl in de auto verbeteren. Dus ipv omschakelen als je van de motor naar de auto gaat, kun je imho beter proberen om het kijken wat je op de motor doet, ook in de auto te oefenen.
 
Laatst bewerkt:
Zal inderdaad iets worden van rijles. Heb in mijn kring van ex-collega's er een paar zitten die fervente motorfanaten zijn. Denk dat ik die maar eens even ga contacteren.
En het is misschien een beetje "achterbaks", maar heb verdorie veel zin het te doen buiten weten van mijn vriend om. Tot het ogenblik dat ik me een pak zekerder voel en voldoende onder de knie heb })

Heb stevig zin hem eens raar te doen opkijken.
En op een of andere manier zal me dat lukken. Hoe, zien we wel, maar opkijken gaat die !!! (duiveltje in me komt naar boven)
 
=> je benen zijn niet te kort, je motor is te hoog! Dacht ergens in een ander topic gezien te hebben dat je Idealmotors kent, ga daar es langs. De gs500 van m'n vriendin hebben ze bij aankoop gratis verlaagd, en achteraf heb 'k het zadel nog binnen gedaan om te laten uithollen (koste wel een paar pleuro's, maar dit besteden ze uit). Beide ingrepen zijn perfect uitgevoerd, en 1cm kan het vershil maken tss hem laten vallen of rechtop blijven.

=> steun en aanmoediging kan alleen je vriend je geven (en wij misschien een beetje :) ). En dat je nog es tegen de vlakte zal gaan... wie niet? :X het is gewoon een kwestie van rustig opbouwen, en vertrouwen krijgen in jezelf, je motor, je banden. En rijden alsof elke automobilist een idioot is die je zeker niet gezien heeft en op elk moment een dwaas maneuver kan uitvoeren.

Veer is idd ingekort bij Idealmotors, zadel uitgehaald. Eerst was het ballerinawerk, nu nog een beetje trippelwerk als beide voeten op grond zijn.

En euh... de aanmoedigingen die ik ondertussen hier al gekregen heb die geven me toch weer een beetje moed hoor :)

Als ik hem gestart krijg, dan blijf ik gewoon doorgaan tot ik er bij neerval en moet toegeven dat het misschien toch niets voor mij is. Maar ik zal het tenminste geprobeerd hebben en mezelf erna niet moeten verwijten dat ik toch te snel heb opgegeven.
 
Zal inderdaad iets worden van rijles. Heb in mijn kring van ex-collega's er een paar zitten die fervente motorfanaten zijn. Denk dat ik die maar eens even ga contacteren.
En het is misschien een beetje "achterbaks", maar heb verdorie veel zin het te doen buiten weten van mijn vriend om. Tot het ogenblik dat ik me een pak zekerder voel en voldoende onder de knie heb })

Heb stevig zin hem eens raar te doen opkijken.
En op een of andere manier zal me dat lukken. Hoe, zien we wel, maar opkijken gaat die !!! (duiveltje in me komt naar boven)

That's the spirit! })
 
Op donderdag 20 februari 2003 12:50 schreef Ladyrider het volgende:Veer is idd ingekort bij Idealmotors, zadel uitgehaald. Eerst was het ballerinawerk, nu nog een beetje trippelwerk als beide voeten op grond zijn.
de spirit is er idd wel :}

wat voor motor is het eigenlijk, en hoe groot ben je (als'k mag vragen)?

m'n vriendin is 1.55, motor gs500, en is nu perfect op maat.
 
ik ben een luttele 1.63 groot, maar heb geen ellenlange benen (spijtig genoeg). Met de wagen is het net hezelfde probleem : zit tamelijk kort naar voren en rugleuning voldoende achteruit om niet als een moemoe op mijn stuur te zitten. Mijn motor is een GSXR-600.
 
Ow, dan geloof ik best dat je wat onzeker bent op de motor. Is niet echt de meest vriendelijke motor om mee te beginnen als je nog nooit gereden hebt vlgs. mij. Vrij agressief met gasgeven, remmen en insturen in vgl. tot de motoren die vaak als lesmotor gebruikt worden zoals de cb500, gs500 en er-5.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, klopt wel. Voordeel is dat hij licht is. Was veruit een van de weinige die ik zonder problemen recht kreeg. Ramp was de GSX600F. Die schuit kreeg ik helemaal niet van zijn poot gelicht, net als een paar andere trouwens.
Nu ja, hij is er en ik zal het ermee moeten doen. Kan moeilijk een oude stortschuit aanschaffen om te leren en ondertussen de gixxer laten staan. Of de gixxer verkopen, een andere kopen en dan later opnieuw iets anders kopen.
Angst overwinnen, even laten betijen tot nekpijn weg is en dan opnieuw er tegenaan, rustig en het beestje onder controle houden. Correct doseren zal wel komen, moet wel...
 
En ik weet nog steeds niet wat ik precies verkeerd heb gedaan. Gisteravond zo rond 23u, op een plaats waar ik regelmatig mijn noodstops oefen, oefen ik nog een keer en opeens lag ik er. Normaal gezien als de voorkant wegglijdt, laat ik los en herstelt hij zich, nu niet. Heb ik een seconde te lang geremd, of niet voldoende gelost of...??? Stom, stom, stom |( |( |( |( .
Schade: Voldoende, gelukkig heeft mijn valbeugel en uitlaat het meeste opgevangen.
Rechterzijde (voor zover ik op het eerste zicht gezien heb in het donker:
- spiegel beschadigd
- valbeugel serieus bekrast
- pinker beschadigd
- Uitlaat beschadigd
- Remhendel beschadigd
- Kuip verf af en een scheur in.
Zelf zit ik het meeste in met die kuip, de krassen en schreven op de rest kunnen met zoveel niet schelen (is ook goedkoper).
Verdomme...

Fok man! Ben je niet onderuit gegaan doordat je een nachtkabouter heb aangereden? ;)

Misschien iets te gretig op koude bandjes??
 
Hmm, klopt wel. Voordeel is dat hij licht is. Was veruit een van de weinige die ik zonder problemen recht kreeg. Ramp was de GSX600F. Die schuit kreeg ik helemaal niet van zijn poot gelicht, net als een paar andere trouwens.
Nu ja, hij is er en ik zal het ermee moeten doen. Kan moeilijk een oude stortschuit aanschaffen om te leren en ondertussen de gixxer laten staan. Of de gixxer verkopen, een andere kopen en dan later opnieuw iets anders kopen.
Angst overwinnen, even laten betijen tot nekpijn weg is en dan opnieuw er tegenaan, rustig en het beestje onder controle houden. Correct doseren zal wel komen, moet wel...
euh , heb je wel eens een zxr400 geprobeerd?Heeft misschien wel wat minder pk's , maar weegt nog minder en is een behoorlijk stuk lager.Maar wel een supersport.Je zou er voor de gein eens op moeten zitten en rijden ;)
 
Op donderdag 20 februari 2003 16:16 schreef red_devil_SP1 het volgende:Misschien iets te gretig op koude bandjes??

Errug klote hoor !!! ;(

maar ff de reactie:
Dat is het onder andere denk ik... als 'doorrijder' weet je toch dat wanneer het koud is en je grip verliest je het niet 1-2-3-terug hoeft te hebben?! Buitendat ligt er zoooovaak 's nachts 'onzichtbare' troep zoals pekel op de weg in de winter. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan