Shiver 750 2010 startprobleem

LockOn

MF veteraan
7 jun 2010
1.071
546
Beste Heren,

Heb een probleem met een shiver uit 2010 ongeveer 10.000 km gedraaid. Het probleem trede op na de winterstop. Motor staat binnen in de garage, en in de winter haal ik de accu er uit. Opgeladen aan de kant gezet, halverwege de winter nog een keer opgeladen. Afgelopen zaterdag de accu terug geplaatst, maar de motor wil niet meer starten. Startmotor gaat niet rond, en start relais klikt.

Motor geprobeerd te starten met startkabels, zelfde resultaat. Start relais overbrugt door een dikke schroevendraaier op de polen te houden, motor start direct. Spanning gecontroleerd op de aansturing van het start relais (Op de contactpunten van de stekker), bij het indrukken van de start knop 12 volt. Conclusie, startrelais kapot. Nieuwe geregeld, startrelais vervangen. Wederom hetzelfde probleem, doorgemeten op de soldeer van de aansturing op het relais. Blijkbaar valt de aansturing weg, wanneer het relais de startmotor wil inschakelen.

Dus wel spanning wanneer het relais niet tussen de startmotor en de accu zit. Spanning valt weg wanneer alles aangesloten zit.

Startknop uit elkaar getrokken, zat redelijk wat vaseline in. Ontvet schoon gemaakt, geen resultaat. Contact punten in de knop overbrugt, geen resultaat.

Iemand tips?
 
accu spanning tijdens overbruging?

wanneer die te laag wordt kan best een ander relais of elektronica een te lage spanning krijgen
 
accu spanning tijdens overbruging?

wanneer die te laag wordt kan best een ander relais of elektronica een te lage spanning krijgen
Heb de accu volledig opgeladen, bij het starten zakt de spanning niet verder dan 12 volt.

Als ik het start relais aanstuur met een losse accu start hij ook.
 
Laatst bewerkt:
1614027137366.png


34 Is het start relais, zou het kunnen dat 37 of 38 defect is?
 
dat is geen antwoord op mijn vraag
Excuses, had het even verkeerd begrepen. Vanochtend vroeg het relais overbrugt met een dikke schroevendraaier. Vrouwlief de spanningsmeter vast, zakt weg tot 8,8 Volt met volle accu. Niet helemaal fris dus.

Vanavond even met de auto accu proberen.
 
Met de auto accu hetzelfde probleem, relais doorgelust. Voltage zakt naar 10.2 volt, motor start en loopt. Via de startknop geen reactie, alleen het geklik van relais.
 
Jiffy schakelaar schakelt, doorgemeten. En controle lampje op het dashboard geeft het ook juist weer. Motor start normaal ook altijd zonder koppeling in de vrij.

Score voor Aprilia: 1-0 ik geef het op.

Morgen maar even horen of de motorzaak tijd heeft, laat jullie wel weten wanneer hij retour is.

Anders word het een externe startknop_O-
 
Gisteren de shiver terug gekregen, hij (motorzaak) is alle stekkers en aansluitingen langs geweest. 1 stekker met corrosie, en 1 stekker waar de male pin niet goed in de stekker zat....

Corrosie in de stekker kan ik begrijpen na de winterstop, die losse pin is een beetje vaag.

Kortom nu opgelost:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan