LockOn
MF veteraan
- 7 jun 2010
- 1.071
- 546
Beste Heren,
Heb een probleem met een shiver uit 2010 ongeveer 10.000 km gedraaid. Het probleem trede op na de winterstop. Motor staat binnen in de garage, en in de winter haal ik de accu er uit. Opgeladen aan de kant gezet, halverwege de winter nog een keer opgeladen. Afgelopen zaterdag de accu terug geplaatst, maar de motor wil niet meer starten. Startmotor gaat niet rond, en start relais klikt.
Motor geprobeerd te starten met startkabels, zelfde resultaat. Start relais overbrugt door een dikke schroevendraaier op de polen te houden, motor start direct. Spanning gecontroleerd op de aansturing van het start relais (Op de contactpunten van de stekker), bij het indrukken van de start knop 12 volt. Conclusie, startrelais kapot. Nieuwe geregeld, startrelais vervangen. Wederom hetzelfde probleem, doorgemeten op de soldeer van de aansturing op het relais. Blijkbaar valt de aansturing weg, wanneer het relais de startmotor wil inschakelen.
Dus wel spanning wanneer het relais niet tussen de startmotor en de accu zit. Spanning valt weg wanneer alles aangesloten zit.
Startknop uit elkaar getrokken, zat redelijk wat vaseline in. Ontvet schoon gemaakt, geen resultaat. Contact punten in de knop overbrugt, geen resultaat.
Iemand tips?
Heb een probleem met een shiver uit 2010 ongeveer 10.000 km gedraaid. Het probleem trede op na de winterstop. Motor staat binnen in de garage, en in de winter haal ik de accu er uit. Opgeladen aan de kant gezet, halverwege de winter nog een keer opgeladen. Afgelopen zaterdag de accu terug geplaatst, maar de motor wil niet meer starten. Startmotor gaat niet rond, en start relais klikt.
Motor geprobeerd te starten met startkabels, zelfde resultaat. Start relais overbrugt door een dikke schroevendraaier op de polen te houden, motor start direct. Spanning gecontroleerd op de aansturing van het start relais (Op de contactpunten van de stekker), bij het indrukken van de start knop 12 volt. Conclusie, startrelais kapot. Nieuwe geregeld, startrelais vervangen. Wederom hetzelfde probleem, doorgemeten op de soldeer van de aansturing op het relais. Blijkbaar valt de aansturing weg, wanneer het relais de startmotor wil inschakelen.
Dus wel spanning wanneer het relais niet tussen de startmotor en de accu zit. Spanning valt weg wanneer alles aangesloten zit.
Startknop uit elkaar getrokken, zat redelijk wat vaseline in. Ontvet schoon gemaakt, geen resultaat. Contact punten in de knop overbrugt, geen resultaat.
Iemand tips?