Shiver, Aprilia più bella, deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.531
181
Zwolle
Shiver%20Logo.jpg

Shiver%20Schets.jpg


De Aprilia Shiver is in 2007 op de markt gezet en is de eerste Aprilia met een in eigen huis ontwikkeld motorblok. Een 90 graden V-Twin van 750cc
De Shiver is op de markt gezet als een sportieve naked maar heeft eigenlijk nooit echt een rol van betekenis niet kunnen spelen. De Shiver is parallel met met de Aprilia Dorsoduro ontwikkelt. Het blok en het frame is dan ook hetzelfde.
In tegenstelling tot de Dorsoduro is er van Shiver (helaas) nooit een 1200 gekomen. Volgens de geruchten was hier wel sprake van.

Shiver%202008.jpg
Model 2008

In de 2009 is de Shiver GT op de markt gekomen. Dit is uitvoering met een topkuip. Tevens is met ingang van 2009 ABS als optie geintroduceerd en is standaard op de GT.

Shiver%20GT.jpg
Shiver GT ABS 2009

Met ingang van modeljaar 2010 is de Shiver bijgewerkt en is geprobeerd wat minpunten weg te werken en technische kwaaltjes op te lossen (daarover later meer). De grootste veranderingen zijn:
- Ander, iets smaller en lager zadel.
- Achter band is van 190/50 breed naar 180/55 breed gegaan, voor makkelijker insturen.
- Stepjes zijn iets hoger en iets naar achter gezet voor een sportievere zithouding.
- Andere kleuren.
- Een koplampspoiler is nu standaard.

Shiver%202010.jpg
Shiver 2010
De GT uitvoering is overigens nooit bijgewerkt en is na 2012 ook uit het modellengamma verdwenen.

Een van de opvallende eigenschappen de Shiver is de zithouding. Ondanks dat de Shiver een sportieve naked moet zijn, heeft de Shiver hogere comfortabelere zithouding met voldoende ruimte voor de benen die juist door langere mensen als prettig ervaren wordt. Bij het 2010 model is deze ruimte voor de benen minder geworden en werd door de journalisten juist als negatief punt van de face-lift ervaren

De Shiver is voorzien van een typsich Aprilia Dashboard met een digitaal display en analoge toerenteller. Het digitale display geeft veel informatie en is duidelijk afleesbaar. De ingebouwde boordcomputer is, zoals het hoort, vanaf het stuur te bedienen en biedt naast informatie als triptellers, afstanden en omgevingstemperatuur ook een laptimer en versnellingsindicator. De Shiver is standaard voorzien van startblokkering.

Shiver%20Dashboard.jpg


Specificaties.jpg
90 Graden V-Twin van 749,9 cc
Boring x Slag: 92 x 56.4mm
Compressieverhouding: 11:1
Vermogen (opgegeven): 95 pk bij 9000 omw/min
Koppel (opgegeven): 82 nm bij 7000 omw/min
Brandstof systeem: Volledige electronische injectie met drive-by-wire
Eindoverbrenging: Ketting met tandwielen 16/44 (voor/achter)
Voorvering: 43 mm up-side down niet instelbaar 120mm veerweg
Achtervering: Swingarm met enkele schokbreker. Veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar


Vering.jpg
Een van de zwakke punten van de Shiver is de vering. De voorkant is erg slap en kan de bestuurder maar moeilijk volgen. De achterkant daarentegen is met name op klinkerwegen nogal stuiterig en kan daardoor gaan dribbelen. Dit is met een volledige basis Hyperpro verenset erg goed op te lossen. Meerdere mensen hebben hier al ervaring mee. Een volledige basis verenset incl. montage kost ongeveer 400 euro.

Het schijnt overigens zo te zijn dat Aprilia vanaf model 2010 bij meerdere leveranciers de voorvorkpoten bestelt. Hierdoor is het mogelijk dat Hyperpro hier geen of nog geen oplossing voor heeft.


Handboeken.jpg
Hier vind je een zip met daarin de User Manual en Workshop Manual


Testen.jpg
Een paar nederlandse testen van de Aprilia Shiver

Introductietest 2008

Shiver vs. Street Triple (2008)
Shiver GT ABS
Introductie Shiver 2010
Shiver (2010) vs. Suzuki GSX 750 (naked)


Zwakke%20punten.jpg
Net als andere modellen van andere merken kent ook de Shiver een aantal zwakke punten. Deze typsiche zwakke punten geldt overigens alleen voor de modellen 2008 en 2009. Wanneer de modellen van deze bouwjaren netjes hun onderhoud bij de dealer gehad hebben zouden deze punten opgelost moeten zijn en is de Shiver een goed betrouwbare motorfiets en doet dan niet voor de typsiche japanse betrouwbaarheid onder.

De bekende punten zijn:
- Doorbranden van de startmotor tijdens het rijden door een verkeerd relais en software
- Snelheidssensor hier nog wel eens de geest geeft.
- Spontaan spingende koelwaterslang door een zwak kunststof koppelstuk.
- Lekkende deksels van de koppeling en rem op het stuur. Vervelend maar geen heftig probleem. Voor een paar tientjes nieuwe deksels en het is opgelost.


Onderdelen.jpg
Uiteraard zijn er online verschillende sites voor onderdelen. Hieronder vind je een aantal sites waar originele Aprilia onderdelen te bestellen zijn.

- Oemmotorparts
- Aprilia Parts. Zit in Nederland. Wanneer je het onderdeelnummer weet, gaat het zoeken op deze site goed.
- Apriliaparts UK. Goed opgebouwd


Eigen%20foto.jpg
Shiver%20Dierick.jpg

Shiver van Dierick

Shiver%20GT%20Athome.JPG
Shiver GT van Athome


Meeting.jpg

Een nieuwe meeting voor 2015 moet nog gepland worden.
Er is al wel een idee
 
Laatst bewerkt:
Mijn eigen topic en krijg niet eens een notificatie als iemand er iets in gepost is.
Met bericht maar eens rechtzetten

@Dierick
Uiteraard kan een fraaie foto toegevoegd worden.
 
Mijn eerste opzet voor een Topicstart is klaar.
Op en aanmerkingen hoor ik graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg: Lekker bezig, Athome! :} :} :}
1 puntje van kritiek.. :X
Ik heb zelf een 2007 Shiver met een achterband uit 2007.
En de maat is toch echt 180/55-17 :?

Verder echt een gelikte topic starter! :j
 
Het is een 6j velg en daar hoort een 190/50 op te liggen volgens de manual. Een 180/55 is ook toegestaan volgens de manual. Een 180/55 staat iets boller dan de 190/50 en zou daardoor iets makkelijker sturen.
Vanaf 2010 is het een 5,5j velg geworden en daar mag is 180/55 gebruikelijk. De band staat dan weer iets boller.

Info klopt echt wel.
 
Toch wel.
Ik meende al dat het in 2007 was maar deze kom je tweedehands eigenlijk niet tegen. Pas vanaf 2008 begint het aanbod.
 
Inderdaad vanaf 2007 geleverd.
In ieder geval vanaf 20 oktober 2007 :) O-)

Heeft iemand wel eens geëxperimenteerd met dikkere olie in de voorvork?
Aangezien ik een lekkende kering heb, en helaas geen geld voor nieuwe vering, dacht ik zelf om gelijk dikkere olie in de vorken te doen.

Als het goed is gaan dinsdag de nieuwe metzelers eronder *O*
Ik ben benieuwd O-)
 
Bij Hyperpro krijg je volgens mij al dikkere olie. Dit zal de voorkant zeker een rustigere demping opleveren. Te dikke olie is ook niet goed. Dit gaat je keerringen kosten
 
Leuke topic ik heb ook wel interesse voor de meeting.Ik had ook een van de eerste shivers van okt 2007 er waren er toen 10 stuks geleverd voor nederland.Geen kinder ziektes deze waren nog in italie gemaakt.40.0000 km mee gereden altijd probleemloos tot hij vorig jaar uit de garage werd gestolen.Ben nu in het bezit van een 2011 type doet het ook uitstekend.Graag had ik ook de route beschrijving van het rondje rondom waalwijk.Het route bestand van het vorige topic krijg ik niet geopend ik heb tyre en onroute maar deze herkennen het bestand niet graag wat hulp.Alvast bedankt.


Groetjes Ed
 
Ed:
Ik heb de route in Tyre gewoon kunnen openen. De route klopt niet met de route die ik in Basecamp gemaakt hebt maar dat is een ander verhaal.

Tyre-route-meeting-18-08-2013.JPG

Wat bedoel je met "Onroute" De eerste onroute voor de Motor was een los programma maar dat is een versie uit 2008-2009. Ik kan me voorstellen dat deze er moeite mee heeft. Deze is dus ook erg verouderd.

Met welke GPS rij je?
Ik zet je op de lijst met deelnemers. Alles is uiteraard wel bij goed weer.
 
Laatst bewerkt:
31 juli met de Shiver richting de Alpen. Ga met een maatje van me op een Kawa ZX6-R kamperen. Afgelopen weekend proef gekampeerd, gaat prima.

Gisteren nieuwe bandjes binnen gekregen, de Michelin Pilot Road 3. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, had hiervoor de Pilot Road 2.
 
Lache....

Maar wat versta je onder camperen dan? Klein tentje mee achterop ofzo?

We zien de foto's wel verschijnen :-P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan