Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Afgelopen 2 weken druk bezig geweest om de vering upgrade te installeren op de Shiver. Begonnen met het installeren van de voorvorken van een Tuono 2008. Alles past zo, zonder problemen alleen de voorvorken zijn een stukje korter zoals je kunt zien op de onderstaande foto.

[afbeelding]

Nadat de voorpoten waren geinstalleerd natuurlijk ook nieuwe remmen geinstalleerd. De hart tot hart afstand van de Tuono remmen zijn 100mm. De Shiver remmen zijn 88mm. Ik heb een setje Brembo klauwen van een BMW S1000RR kunnen scoren, achter af gezien een goede keus maar daar kom ik later op terug. Zoals je op onderstaande foto kunt zien is de remklauw forst groter en de remwerking is ook stukken beter!

[afbeelding]

En hier het aanzicht van de kroonplaten.

[afbeelding]

Na uitlijnen van de voorvorken en het ontluchten van de remmen kwam ik het probleem tegen dat de remblokken niet goed vrij leken te komen. De klauwen waren al enige jaren niet gebruikt en daar zat her en der nog wat vuil op. Na wat proefritjes (niet de meest veilige keuze ooit) bleek dat dit wel een groot probleem was. Na een stukje rijden werden de remmen zo heet en zet alles zoveel uit dat de motor bijna niet meer vooruit of achteruit te duwen is.

Als eerste maar eens begonnen met het schoonmaken van de remmen met een bakje warm water en dreft om te kijken wat we hier van kunnen maken.

[afbeelding]

Uiteindelijk besloten om ook alle seals uit de remklauw te halen en alles achter de seals schoon te maken. Helaas betekende dit dat ik een revisie set nodig had (weer 180 euro, BMW onderdeelnummer: 34117714801). Gelukkig na installeren remt alles zonder problemen en loopt niets meer aan.

[afbeelding]

De volgende stap is alles af laten stellen (ik heb ook een nieuwe achterveer van Wilbers) en dan kan ik jullie een oordeel geven van de upgrade!

Ziet er goed uit!
Zelf zou ik het niet doen want ik rij best veel snelweg, zal dan denk wl minder fijn rijden
 
Hoi Shiver rijders.
Ik mag me sinds vandaag ook Shiver bezitter noemen.
Ik ben Ron 56 jaar en rij al mijn hele leven motor.
Vanaf mijn 9e tm 29e motorcross in wedstrijdverband.
Vanaf mijn 18e motorrijbewijs en vanaf mijn 30e diverse wegmotoren gehad.
Mijn 2 zoons en vrouw hebben ook hun motorrijbewijs.
onze oudste zoon Richard117 (MF nickname) een 600 Fazer.
En de jongste kocht 8 jaar geleden een Shiver (nieuw).
Hij heeft daar zo weinig mee gereden ;( ;( dat hij eigenlijk nieuw is.(+/- 3000 km ja je leest het goed 3000 km)
Staat nu al 2 jaar stil onder een box met een hoes.
Die heb ik dus nu maar overgenomen. *O* *O* *O*
Vond het altijd al een prachtig ding en lekker rijden. :] :]

Dus komende tijd eerst een hoop werk , zoals nieuwe accu,olie,remvloeistof,koelvloeistof en 2 lekke voorpoten repareren.
Ben behoorlijk technisch aangelegd, dus doe het in principe zelf.
Moet alleen even kijken of er nog speciaal gereedschap nodig is voor de voorpoten.
Of even kijken bij Hyperpro om daar de poten heen te brengen (10 minuten rijden) en dan direct andere veren er in.
Want dat schijnt nogal een verbetering te zijn.

Dus jullie zullen mij hier regelmatig wel terug zien.
 
Hoi Shiver rijders.
Ik mag me sinds vandaag ook Shiver bezitter noemen.
Ik ben Ron 56 jaar en rij al mijn hele leven motor.
Vanaf mijn 9e tm 29e motorcross in wedstrijdverband.
Vanaf mijn 18e motorrijbewijs en vanaf mijn 30e diverse wegmotoren gehad.
Mijn 2 zoons en vrouw hebben ook hun motorrijbewijs.
onze oudste zoon Richard117 (MF nickname) een 600 Fazer.
En de jongste kocht 8 jaar geleden een Shiver (nieuw).
Hij heeft daar zo weinig mee gereden ;( ;( dat hij eigenlijk nieuw is.(+/- 3000 km ja je leest het goed 3000 km)
Staat nu al 2 jaar stil onder een box met een hoes.
Die heb ik dus nu maar overgenomen. *O* *O* *O*
Vond het altijd al een prachtig ding en lekker rijden. :] :]

Dus komende tijd eerst een hoop werk , zoals nieuwe accu,olie,remvloeistof,koelvloeistof en 2 lekke voorpoten repareren.
Ben behoorlijk technisch aangelegd, dus doe het in principe zelf.
Moet alleen even kijken of er nog speciaal gereedschap nodig is voor de voorpoten.
Of even kijken bij Hyperpro om daar de poten heen te brengen (10 minuten rijden) en dan direct andere veren er in.
Want dat schijnt nogal een verbetering te zijn.

Dus jullie zullen mij hier regelmatig wel terug zien.

Voor de 8 jaar oude shiver zijn volgens mij best wel wat software updates uitgekomen. Zou hem ook een keer langs een dealer halen en zorgen dat hij software matig bij is.

Tevens schijnen er "betere" SKF glijlagers te zijn voor de voorvorken, deze heeft Roke er bij mij nu ook inzitten. Heb het idee dat ze soepeler inveren.

Suc6 en plezier!
 
Voor de 8 jaar oude shiver zijn volgens mij best wel wat software updates uitgekomen. Zou hem ook een keer langs een dealer halen en zorgen dat hij software matig bij is.

Tevens schijnen er "betere" SKF glijlagers te zijn voor de voorvorken, deze heeft Roke er bij mij nu ook inzitten. Heb het idee dat ze soepeler inveren.

Suc6 en plezier!

Van die software heb ik wel eens wat gelezen.
Maar als dat er meerdere zijn , moet ik zeker maar eens langs gaan.
Kan je ergens de software versie uitlezen ?

En vorkpoten breng ik waarschijnlijk naar Hyperpro, die zullen dat van de glijlagers(busssen) toch ook wel weten.
 

en de prijs voor de laagste jaar gemiddelde ? :+

Jammer maar ik moet echt eerst het e.a reviseren.
Ik heb hem vanmorgen naar huis gehaald.
Nieuwe accu er in . en ondanks 2 jaar stilstaan binnen 2 seconden lopen.
En nog netjes ook, geen rookwolken o.i.d
Remmen ging ook goed , dus niet blijven hangen.
Ben hem nu aan het wassen , en een lijstje maken wat er moet gebeuren.

IMG_20180527_102739.jpg

IMG_20180527_102810.jpg
 
en de prijs voor de laagste jaar gemiddelde ? :+

Jammer maar ik moet echt eerst het e.a reviseren.
Ik heb hem vanmorgen naar huis gehaald.
Nieuwe accu er in . en ondanks 2 jaar stilstaan binnen 2 seconden lopen.
En nog netjes ook, geen rookwolken o.i.d
Remmen ging ook goed , dus niet blijven hangen.
Ben hem nu aan het wassen , en een lijstje maken wat er moet gebeuren.

[afbeelding]
[afbeelding]

Poets ze, heb je nog wel ff wat werk aan zo te zien ;).
 
en de prijs voor de laagste jaar gemiddelde ? :+

Jammer maar ik moet echt eerst het e.a reviseren.
Ik heb hem vanmorgen naar huis gehaald.
Nieuwe accu er in . en ondanks 2 jaar stilstaan binnen 2 seconden lopen.
En nog netjes ook, geen rookwolken o.i.d
Remmen ging ook goed , dus niet blijven hangen.
Ben hem nu aan het wassen , en een lijstje maken wat er moet gebeuren.

[afbeelding]
[afbeelding]

Goed bezig! Zullen fijne ritjes worden


Ik rij dat in 3 maanden ongeveer :X
 
Goedenmorgen medeshiver rijders,

Ik had even een vraagje, ik ben mijn rechter passagiers stepje verloren. Nu wou ik even een nieuwe bestellen maar als ik er zelf een samenstel op aprilia parts oid. Dan ben ik boven de 100euro kwijt voor 1 stepje... Heeft er iemand nog een goedkoop adres of een stepje in de schuur liggen? Mag ook een goed passend aftermarket setje zijn. Alvast bedankt!
 
Zat net even te kijken voor stepjes.

Zijn inderdaad best duur zeg!
Alleen van die gekleurde lelijke stuntstepjes waren €30, maarja of je dat nou wil
 
Voor model 2007-2009

Zijn helaas erg duur... maar wil hem zo graag orgineel houden...
Vandaag wel een nieuwe tellerklok gekocht via marktplaats. Die van mij zat vol met barsten.

Volgens mij zit in je teller ook de start blokkering en nog wat andere computer werk. Ik dacht dat die niet zo uitwisselbaar zijn.
Stond inderdaad een teller op MP voor 150 euro :-)
 
Je hebt 2 verschillende code's. De service code, dat is 12398. Dan heb je nog die code die nodig is om bijv. Sleutels in te leren, die code kan verandert worden. Bij mij waren het de laatste 5 van het chassisnummer. Ik neem aan dat standaard 5x0 is als hij nooit is verandert?
 
Je hebt 2 verschillende code's. De service code, dat is 12398. Dan heb je nog die code die nodig is om bijv. Sleutels in te leren, die code kan verandert worden. Bij mij waren het de laatste 5 van het chassisnummer. Ik neem aan dat standaard 5x0 is als hij nooit is verandert?
Wat ik er uit begrijp kan je met die code ook rijden als de sleutel/ startbeveiliging niet werkt.

Ieder keer als ik het contact aanzet komt hij met de melding dat er nog een code ingezet moet worden.
 
Nee.
Het is de code om in het gedeelte van de software te komen om nieuwe sleutels in op te slaan ( in te leren). Het is dus niet de code van de startblokkering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan