- Onderwerp starter
- #726
Afgelopen 2 weken druk bezig geweest om de vering upgrade te installeren op de Shiver. Begonnen met het installeren van de voorvorken van een Tuono 2008. Alles past zo, zonder problemen alleen de voorvorken zijn een stukje korter zoals je kunt zien op de onderstaande foto.
[afbeelding]
Nadat de voorpoten waren geinstalleerd natuurlijk ook nieuwe remmen geinstalleerd. De hart tot hart afstand van de Tuono remmen zijn 100mm. De Shiver remmen zijn 88mm. Ik heb een setje Brembo klauwen van een BMW S1000RR kunnen scoren, achter af gezien een goede keus maar daar kom ik later op terug. Zoals je op onderstaande foto kunt zien is de remklauw forst groter en de remwerking is ook stukken beter!
[afbeelding]
En hier het aanzicht van de kroonplaten.
[afbeelding]
Na uitlijnen van de voorvorken en het ontluchten van de remmen kwam ik het probleem tegen dat de remblokken niet goed vrij leken te komen. De klauwen waren al enige jaren niet gebruikt en daar zat her en der nog wat vuil op. Na wat proefritjes (niet de meest veilige keuze ooit) bleek dat dit wel een groot probleem was. Na een stukje rijden werden de remmen zo heet en zet alles zoveel uit dat de motor bijna niet meer vooruit of achteruit te duwen is.
Als eerste maar eens begonnen met het schoonmaken van de remmen met een bakje warm water en dreft om te kijken wat we hier van kunnen maken.
[afbeelding]
Uiteindelijk besloten om ook alle seals uit de remklauw te halen en alles achter de seals schoon te maken. Helaas betekende dit dat ik een revisie set nodig had (weer 180 euro, BMW onderdeelnummer: 34117714801). Gelukkig na installeren remt alles zonder problemen en loopt niets meer aan.
[afbeelding]
De volgende stap is alles af laten stellen (ik heb ook een nieuwe achterveer van Wilbers) en dan kan ik jullie een oordeel geven van de upgrade!
Ziet er goed uit!
Zelf zou ik het niet doen want ik rij best veel snelweg, zal dan denk wl minder fijn rijden