Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Nu het heel oktober regende, heb ik al de set up's gedaan,
en zo vandaag voor het eerst gereden, dit met de Arrow decat en de Akraprovic dempers, wat klinkt dit lekker diep :} .
En enorm voelbaar lichter als je de Shiver gewoon al rechtop zet van de zij standaard, en ook al je er mee rijd goed voelbaar. Dat had ik nu ook nie zo merkbaar verwacht *O*.
Denk toch 11.5kg kwijt te hebben, heb de Shiver gewogen voor maar nog niet na de set up. Als ik het gedaan heb post ik het hier.

-1kg voor de decat
-3.9kg voor de lithium accu
-6kg voor de akra dempers
en hier en daar titanium boutjes gestoken.

zie hier en daar wat foto's. Zal wel nog wat foto's nemen van het eindresultaat als hij buiten staat als het klaar is voor het visuele van de moto zelf.

zonder uitlaat met mijn suporter 👨‍👦:
Bekijk bijlage 1438141

carbonplaat van 1mm dik, die hellemaal van achterlicht tot onder accu loopt:
Bekijk bijlage 1438142

hier licht 13kg -O-:
Bekijk bijlage 1438143

let niet op de rommel, deed verschillende klussen aan de moto O-):
Bekijk bijlage 1438144

carbon:
Bekijk bijlage 1438145Bekijk bijlage 1438146Bekijk bijlage 1438147Bekijk bijlage 1438148Bekijk bijlage 1438149

Voigt rizers met off set, 30mm naar boven en 21mm naar achteren:
Bekijk bijlage 1438150

3cm leiding verlenger van Voigt, zowel voor koppeling als voor rem, met aan remleiding een controle led (groen/rood) voor te lage maar vooral te hoge spannings waarschuwing voor brandveiligheid van de lithium accu. controle led word gestuurd door een Velleman print MK189.
Bekijk bijlage 1438151Bekijk bijlage 1438152

Oxford handvat verwarming, linkse handvat heel makkelijk, rechtse daarintegen niet, daar is de gas huls 1mm te dik of het handvat 1mm te dun, dus het handvat rond om rond 0.5mm uitgvijlt met een handvijl, toch zo een 2u intensief vijlen 8)7, gaan moeizaam maar paste perfect :}.
Alle aansluitingen zitten mooi onder tank en achter het balhoofd.
Bekijk bijlage 1438153Bekijk bijlage 1438154Bekijk bijlage 1438155

Laat het seizoen maar beginnen.... a jee, seizoen is bijna gedaan B|.
Waar is meer informatie te vinden omtrent de Volgt leiingverlengers .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een paar keer op een Shiver 909 gezeten en dat zit echt ontzettend fijn voor mij. Weet iemand of de zit op een 750 vergelijkbaar is? Er staat hier in de buurt nergens een gebruikte waar ik eens kan testen.

Twijfel tussen een nieuwe of gebruikte..

Volgens mij zijn ze praktisch identiek. Dus een 750 zal je ook goed passen.
 
Dat lampje voor de accu is dat noodzakelijk bij een L-ion accu of is dat een eigen keuze (niet volledig het vertrouwen in de techniek)
 
Dat lampje voor de accu is dat noodzakelijk bij een L-ion accu of is dat een eigen keuze (niet volledig het vertrouwen in de techniek)

Athome, vooral een eigen keuze, niet dat ik er zo weinig vertrouwen in heb maar toch, blijft een nieuwere techniek tegenover de Lood accu met wat meer risico op falen.
Maar het gewicht verschil is gigantisch. De Lithium accu weegt slechts 850gram. Tegenover de lood accu van 4.5kg.

Mijn dealer stond er heel positief over en kan geen redenen opsommen waarom niet een Lithium accu te gebruiken. Nogtans wist hij dat ik ze niet via hem ging kopen. Heb ze besteld via RAD. Een Shido conect, er zit een bluetooth module in de accu en daar zie je via de shido app de 4 spanningen van de 4 cellen, de accu temperatuur en de spanning van de accu en een alarm lijst met foutmeldingen.
 
De Shiver 900 geeft inderdaad een super leuk en bruikbaar koppel komt lekker als een hooligan over 😜😋👌, vind dat hij even veel in het kontje duwt van onderin in de toeren als de Caponord 1200. Maar de Shiver weegt dan ook 40 kg minder dan die Caponord. De 900 verbruikt ook het minst van al mijn Aprilia's geweest. De top 1 is de Shiver 900 , dan de Shiver 750, dan de Caponord 1200 en dan de Tuono 1100 die was heel dorstig 8.5l/100km.

Als de Akras er op zitten en de Arrow decat ga ik hem remappen, mss dan een kleine winst in de pk's. Niet dat ik er mis, maar er wat bij is altijd leuk.


Ik vind het de beste voor mij, heb n'a 6j de Shiver 750 de Tuono gekocht, en die was zo snel als een raket, in begin allemaal leuk vol adrenaline, maar na 8000km blijft die adrenaline weg door de gewenning en blijven de ongemakken steken, hij is veel kleiner als de Shiver. Had last van slapende handen en als je in druk verkeer moest rijden was ik helemaal loom en stijf. De Caponord was wel comfortabel, maar groot en zwaar om te verplaatsen of in stad te slenteren. Vandaar ik terug naar de 900 wilde, de zwarte was direct liefde op het eerste gezicht met navi 😊.

En ja 2 cilinders in v blijven voor mij toch het leukst, als je traag rijd hoor je alle slagen, rijd mss wat minder soepel maar vind dit leuk zelfs. En als je gas geeft komt er direct koppel vrij.

Benieuwd wat voor curve je straks gaat scoren als je de 900 gaat remappen!
Is de ECU van de 900 wel te remappen zonder interne aanpassingen ?
Bij de 750 moest een chip vervangen worden omdat die niet programmeerbaar was.
Mijn 750 rijdt nog steeds zo smooth, nog niet één 2 cilinder gevonden die zo rijdt. 10pk winst en 8nm.
 
Vandaag over de 2700km gegaan. Al 400km gereden met de decat en akra. De sound is toch super cool van die Shiver. Voorwiel vandaag in de lucht gehad. Een power weelietje, niet gedacht dat ie et ging kunnen.

@Bans. Ja inderdaad die Aprilia V2 90 graden blokken zijn super smooth, verslavend zelfs. Rij je op je gemak geniet je je van et blok, ga je gaan gassen geniet je ook van et blok. Kan je van niet veel blokken zeggen. Voorlopig mis ik zelfs geen vermogen, ondanks ik een Tuono gehad heb. Voorlopig spaar ik nog wat voor de remapping. Kost nogal wat. En moest het zijn ik niks mis verder in de toekomst doe ik het mss wel niet. Is je verbruik gestegen na de remapping van je 750? Met het verbruik op zich zit ik niet zo in, wel met de actieradius die minder zou zijn per tank.

09613.jpg
09616.jpg
09619.jpg
 
Zojuist dit kunnen zien op youtube van een Shiver 900 remapping bij Tovami, (iemand van hier actief op dit forum? ):

Origineel:

Met zelvde setup als ik
Akra euro 4 met de euro 4 DB killers er in, decat Grp, open filter en aangepast filter huis. Wel heb ik (nog) geen open luchtfilter, (en ben daar ook geen voorstander van) :

Screenshot Grafiek winst:
Screenshot_20191029_021829_com.google.android.youtube.jpg


De grootste (3pk/3Nm) winst is bij de hardware aanpassing, zoals ik er van vandaag bij sta kwa setup. De remapping brengt slechts 1pk/1Nm extra vrij. Gmm ik zal eens die grafiek aan mijn dealer tonen en zien wat hij er van vind. Maar als dit de enige winst is doe ik het niet denk ik. Dealer zei dat het toch snel enkele 100euro tot max 500euro kon kosten de remapping met testbank. Dit vind ik het niet waard dan voor 1pk/1Nm. Mochten er 5pk tot de gedroomde 10pk vrij komen is het een Ander verhaal.

Maar nu mis ik niets, hij is echt romig, krachtig. Op youtube filmpjes (en de pk/NM cijfers) zie je et niet maar de 900 is echt een grote verbetering. Ik mis zelfs mijn Tuono 1100 en Caponord 1200 niet kwa power.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel al kan zeggen over de Shido Lithium batterij is dat de Shiver bij 3 graden ook goed start. Voorlopig heel positief over de Shido lithium accu. En dit met een kleine 4 kilo minder.

Mocht er iemand mijn gebruikte 2 maand jonge Yuasa YTX12-BS accu willen overkopen geef maar een seintje, hij gangt aan de druppellader.

Natuurlijk zal de verzendkost er ook zijn. Maar de prijs is bespreekbaar.

Eventueel kan er een Optimate III sp druppel lader bij met een klein meerprijsje.
 
Voor zo'n klein beetje zou ik hem echt niet laten tunen.. Is echt wel heel weinig.


Maar mijn 750 met 66.000Km op de teller loopt de laatste tijd niet zo goed Stationair. En soms tijdens het rijden (constante (lage) snelheid) merk ik het soms ook wel.
Hier een filmpje, dit tikken die je hoort komen niet door de camera maar klinkt echt zo.
Iemand enig idee? 6.000 km geleden groot onderhoud gehad bij een Aprilia Dealer, Olie is ook nog goed. Als ik gewoon (hard) optrek merk ik niet

En knalt hij bij jullie ook zo erg bij gas loslaten? (cat zit ernog in, Roadsitalia uitlaten met dB-killer erin)
(opname is mijn mobiel in mij broekzak, maar geluid is nog best goed eigenlijk)
 
Hmm heel moeilijk te beoordelen van dat tikkend geluid.

Het onstabiel draaien gecombineerd met tikken, denk ik eer aan kleppen stellen, vooral aan te weinig spelling. Waardoor de klep vb 0.01 te weinig sluit en er heel miniem druk ontsnapt en dit vertaald in licht tikken aan de uitlaatzeide.


Ik zou dealer contacteren, en kijken of het effectief niks mechanisch is vooraleer het verder schade maakt. Bij kleppen die moeten gesteld worden zou ik dit ook niet uitstellen, uw kleppen kunnen dan verbranden als er te weinig speling is.

Dat ploffen lijkt ind wat veel, mss ook door een slecht sluitende klep (weinig klepspeling)
 
Laatst bewerkt:
hm, dat is iets wat ik helaas niet zelf kan.

Ploffen heeft de Shiver sowieso al (ook met standaard uitlaten) maar is laatste tijd wel erg geworden. (In een tunnel soms best wel leuk, haha)

Toch maar evenlangs een dealer gaan dan maar.

Edit:
Even de 60.000 factuur gecontroleerd:
"Kleppenspeling gecontroleerd (alle goed)"
"Gaskleppen schoongemaakt"


Voor de accu, ik heb wel interesse. Mijne gaat het niet meer lang volhouden volgens mij. Bij wat langer stilstaan gaat starten al wat moeilijker, dus de winter overleeft ie denk niet meer.
Maar je komt uit België toch? In de buurt van Antwerpen? Ben daar zaterdag misschien namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ahzo, de kleppen zijn al gesteld... Ja heel moeilijk. Mss een lambasonde of gasklep sensor. Maar dat tikkend geluid kan er niks mee te maken hebben dan. Ben je zeker dat er een tikkend geluid is die meer is als voordien? Want mechanische geluiden heb je altijd wel een beetje.

Ja ik woon in België, wel woon ik nog 1u verder rijden over Antwerpen, ik woon in Kortrijk. Je bent natuurlijk altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Kortrijk is toch een beetje te ver om even heen en weer te rijden.


Shiver reed gisteren trouwens gewoon weer normaal/goed stationair
 
Kortrijk is toch een beetje te ver om even heen en weer te rijden.


Shiver reed gisteren trouwens gewoon weer normaal/goed stationair

Dat begrijp ik hoor. Is inderdaad wat ver.

Als hij gisteren normaal draaide denk ik of vocht/vuile benzine geweest, of mss een sensortje ergens. Maar dan zou er een foutmelding moeten zijn vermoed ik.
 
Volgens mij zijn het de Dorsoduro kappen en ja ze passen ook op de Shiver 750. Veel onderdelen van de 750 en 900 zijn uitwisselbaar.
Ik vermoed zelfs dat het motorblok van de 900 gewoon in het frame van de 750 past.
 
Passen dat soort Handkappen ook op de 750 cc versie weet iemand dat en ook waar eventueel te koop...
Dank

Ja is een optionele kit optie voor de Shiver verkrijgbaar, daar krijg je nieuwe stuurgewichten (zit een profiel op zodat de handkappen niet kunnen verdraaien maar eigenlijk lukt dit ook zonder die gewichten) en langere schroeven + de handkappen in die kit, kit kost al snel 190euro btw in. Maar de handkappen kosten los rond de 50euro. En is inderdaad komende van de Dorsoduro
 
Een vraagje, ik wil na mijn eerste jaar Shiver 750 deze nu in de winterstalling zetten. Afgelopen jaar zo'n 3000km gereden (km-stand nu zo'n 14500).
Ik wil de Shiver nog een onderhoudsbeurtje geven, maar is het handiger om dit voor de winterstalling te doen of in het voorjaar als ik de motor uit de stalling haal.

In beide gevallen, iemand tips van een goede garage in de buurt van Utrecht?
 
Een vraagje, ik wil na mijn eerste jaar Shiver 750 deze nu in de winterstalling zetten. Afgelopen jaar zo'n 3000km gereden (km-stand nu zo'n 14500).
Ik wil de Shiver nog een onderhoudsbeurtje geven, maar is het handiger om dit voor de winterstalling te doen of in het voorjaar als ik de motor uit de stalling haal.

In beide gevallen, iemand tips van een goede garage in de buurt van Utrecht?

Ik zelf doe jaarlijks een olie + Filter beurtje... Ik zet hem met 98 + fuel stabilizer + gepoetst weg + aan de acculader + bandjes iets meer bar
Begin van het seizoen, doe ik olie + filter. (per 24 maanden koelvloeistof + remvloeistof) En kunnen we er weer tegenaan...

Helaas staat de mijne op 19800 kilometer, en moet ik dus een grote beurt (laten) doen, en heb een lekke voorvork, dus zal voor mij allemaal even iets anders lopen dan gebruikelijk :)
 
Men raadt aan om de beurt voor de winterstalling te doen.
Simpele reden is de olie. De verse olie kan tijdens de stilstand alvast wat aan reiniging doen (los weken van aangekoekte restjes). Oude olie daarentegen zal eerder voor meer interne vervuiling zorgen (verder aankoeken van restjes). In het nieuwe seizoen zullen deze restjes in het oliefilter verdwijnen..
 
Men raadt aan om de beurt voor de winterstalling te doen.
Simpele reden is de olie. De verse olie kan tijdens de stilstand alvast wat aan reiniging doen (los weken van aangekoekte restjes). Oude olie daarentegen zal eerder voor meer interne vervuiling zorgen (verder aankoeken van restjes). In het nieuwe seizoen zullen deze restjes in het oliefilter verdwijnen..

Idd olie altijd voor de winter doen (of leuk voor tijdens de winter wanneer je tijd hebt)!
In De Meern zit Van Pels Motoren, goede zaak met verstand van Aprilia! Is ook officieel dealer voor nieuwe verkoop.

Ik heb mijne vorig jaar voor kleppen stellen naar MVM in Soesterberg gebracht, ook prima, was jarenlang Aprilia dealer dus zeker de 750 weten ze daar wel raad mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan