Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Pedrofich

MF veteraan
6 jun 2013
1.563
102
uc

uc



De Aprilia Shiver is in 2007 op de markt gezet en is de eerste Aprilia met een in eigen huis ontwikkeld motorblok. Een 90 graden V-Twin van 750cc
De Shiver is op de markt gezet als een sportieve naked maar heeft eigenlijk nooit echt een rol van betekenis niet kunnen spelen. De Shiver is parallel met met de Aprilia Dorsoduro ontwikkelt. Het blok en het frame is dan ook hetzelfde.
In tegenstelling tot de Dorsoduro is er van Shiver (helaas) nooit een 1200 gekomen. Volgens de geruchten was hier wel sprake van.

uc



Model 2008



In de 2009 is de Shiver GT op de markt gekomen. Dit is uitvoering met een topkuip. Tevens is met ingang van 2009 ABS als optie geintroduceerd en is standaard op de GT.

uc


Shiver GT ABS 2009



Met ingang van modeljaar 2010 is de Shiver bijgewerkt en is geprobeerd wat minpunten weg te werken en technische kwaaltjes op te lossen (daarover later meer). De grootste veranderingen zijn:
- Ander, iets smaller en lager zadel.
- Achter band is van 190/50 breed naar 180/55 breed gegaan, voor makkelijker insturen.
- Stepjes zijn iets hoger en iets naar achter gezet voor een sportievere zithouding.
- Andere kleuren.
- Een koplampspoiler is nu standaard.

uc


Shiver 2010


De GT uitvoering is overigens nooit bijgewerkt en is na 2012 ook uit het modellengamma verdwenen.

Een van de opvallende eigenschappen de Shiver is de zithouding. Ondanks dat de Shiver een sportieve naked moet zijn, heeft de Shiver hogere comfortabelere zithouding met voldoende ruimte voor de benen die juist door langere mensen als prettig ervaren wordt. Bij het 2010 model is deze ruimte voor de benen minder geworden en werd door de journalisten juist als negatief punt van de face-lift ervaren

De Shiver is voorzien van een typsich Aprilia Dashboard met een digitaal display en analoge toerenteller. Het digitale display geeft veel informatie en is duidelijk afleesbaar. De ingebouwde boordcomputer is, zoals het hoort, vanaf het stuur te bedienen en biedt naast informatie als triptellers, afstanden en omgevingstemperatuur ook een laptimer en versnellingsindicator. De Shiver is standaard voorzien van startblokkering.
uc





uc



90 Graden V-Twin van 749,9 cc
Boring x Slag: 92 x 56.4mm
Compressieverhouding: 11:1
Vermogen (opgegeven): 95 pk bij 9000 omw/min
Koppel (opgegeven): 82 nm bij 7000 omw/min
Brandstof systeem: Volledige electronische injectie met drive-by-wire
Eindoverbrenging: Ketting met tandwielen 16/44 (voor/achter)
Voorvering: 43 mm up-side down niet instelbaar 120mm veerweg
Achtervering: Swingarm met enkele schokbreker. Veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar

uc



Een van de zwakke punten van de Shiver is de vering. De voorkant is erg slap en kan de bestuurder maar moeilijk volgen. De achterkant daarentegen is met name op klinkerwegen nogal stuiterig en kan daardoor gaan dribbelen. Dit is met een volledige basis Hyperpro verenset erg goed op te lossen. Meerdere mensen hebben hier al ervaring mee. Een volledige basis verenset incl. montage kost ongeveer 400 euro.

Het schijnt overigens zo te zijn dat Aprilia vanaf model 2010 bij meerdere leveranciers de voorvorkpoten bestelt. Hierdoor is het mogelijk dat Hyperpro hier geen of nog geen oplossing voor heeft.


uc



Hier vind je een zip met daarin de User Manual en Workshop Manual


uc



Een paar nederlandse testen van de Aprilia Shiver

Introductietest 2008
Shiver vs. Street Triple (2008)
Shiver GT ABS
Introductie Shiver 2010
Shiver (2010) vs. Suzuki GSX 750 (naked)


uc



Net als andere modellen van andere merken kent ook de Shiver een aantal zwakke punten. Deze typsiche zwakke punten geldt overigens alleen voor de modellen 2008 en 2009. Wanneer de modellen van deze bouwjaren netjes hun onderhoud bij de dealer gehad hebben zouden deze punten opgelost moeten zijn en is de Shiver een goed betrouwbare motorfiets en doet dan niet voor de typsiche japanse betrouwbaarheid onder.

De bekende punten zijn:
- Doorbranden van de startmotor tijdens het rijden door een verkeerd relais en software
- Snelheidssensor hier nog wel eens de geest geeft.
- Spontaan spingende koelwaterslang door een zwak kunststof koppelstuk.
- Lekkende deksels van de koppeling en rem op het stuur. Vervelend maar geen heftig probleem. Voor een paar tientjes nieuwe deksels en het is opgelost.


uc



Uiteraard zijn er online verschillende sites voor onderdelen. Hieronder vind je een aantal sites waar originele Aprilia onderdelen te bestellen zijn.

- Oemmotorparts
- Aprilia Parts. Zit in Nederland. Wanneer je het onderdeelnummer weet, gaat het zoeken op deze site goed.
- Apriliaparts UK. Goed opgebouwd.

Er is vraag naar een Dirtplate voor vervangingdempers. Iemand is zo vrij geweest om zijn tekening te delen. Heb de tekeningen daarom hier opgenomen.
DWG
PDF


uc


uc


Shiver van Dierick



uc


Shiver GT van Athome

miqd5Yc.jpg


Shiver 2010 van Pedrofich

Vorige delen:
SHIVER THE BEAST DEELTJE 2!
SHIVER, APRILIA PIÙ BELLA, DEEL 3
SHIVER, APRILIA PIÙ BELLA, DEEL 4
 
Laatst bewerkt:
Voor een leuke meeting waarbij wel gereden gaat worden ipv stilstaan ;)

Zondag 11 juni Lelystad racecracks ? Zijn er meer Shivers te bewonderen die dag ??? zou leuk zijn!!!

Ik ga met een bont gezelschap van gsx-r 750, R6, vfr 750 verdeeld in groepen 1, 1+, en zelf in 2
 
Voor een leuke meeting waarbij wel gereden gaat worden ipv stilstaan ;)

Zondag 11 juni Lelystad racecracks ? Zijn er meer Shivers te bewonderen die dag ??? zou leuk zijn!!!

Ik ga met een bont gezelschap van gsx-r 750, R6, vfr 750 verdeeld in groepen 1, 1+, en zelf in 2

Helaas, moet de avond daarvoor optreden met de band in Duitsland :X
en dan ook nog leren voor school ook. pff
 
Voor een leuke meeting waarbij wel gereden gaat worden ipv stilstaan ;)

Zondag 11 juni Lelystad racecracks ? Zijn er meer Shivers te bewonderen die dag ??? zou leuk zijn!!!

Ik ga met een bont gezelschap van gsx-r 750, R6, vfr 750 verdeeld in groepen 1, 1+, en zelf in 2

Dan kan ik jammer genoeg ook niet, had het graag meegemaakt.
 
Ik heb overigens nog een originele einddemper en een originele katalysator liggen voor een Shiver t/m 2009 (vanwege de grijze kleur van de kappen op de demper).
Beide 75 euro/stuk
 
Ik heb overigens nog een originele einddemper en een originele katalysator liggen voor een Shiver vanaf 2010 t/m 2009 (vanwege de grijze kleur van de kappen op de demper).
Beide 75 euro/stuk
 
Binnenkort moet ik een nieuwe voorband hebben.
Trip in augustus staat in de planning in Frankrijk voor 2 weken.
Nog advies voor een goede voorband voor het bochten werk? wellicht Bans?
 
Ik heb voor en achter Michelin Pilot Road 4.zat erop toen ik hem kocht. Beviel goed, dus weer laten monteren. Maar denk dat er voor echt gummen betere banden zijn.
Hoewel ik op Midland ook gewoon tot de randjes ging met de rullen erop.

:)
 
Binnenkort moet ik een nieuwe voorband hebben.
Trip in augustus staat in de planning in Frankrijk voor 2 weken.
Nog advies voor een goede voorband voor het bochten werk? wellicht Bans?


Hoi Niels, ik weet niet wat je voorkeur heeft:

Lange levensduur boven plakken en bochtenwerk ? Tour/sport t30 evo Bridgestone bijvoorbeeld. Reed ik voorheen op en gaat langggg mee voor heeeeel veeeeel rijders genoeg.

2x circuit dag mee gedaan, was het begin van mijn nog prille carrière maar gaf mij veel vertrouwen.

Vorig jaar supersport band Bridgestone S21 erop gezet en aaaaiihhhh jaja dat is grip hebben zeg... man man... 1 ronde rijden en warm!!! Blijft plakken en lees de testen maar na... op een hypersport BWM 1000RR pas bij echt serieus raggen merkten de journalisten dat je te maken hebt met een straatband ipv semicircuit band als Bridgestone RS10 of R10evo.

Bridgestone zegt dat de S21 30% langer mee gaat als oude S20. Ga het zien en maakt mij niet uit, ik wil plakken ipv levensduur.

- S21 / pirelli Diablo Rosso 3 / metzeler sportec m7rr / Michelin pilot power enz.
Dit zijn banden waarmee je zeker ook op het circuit uit de voeten kan!
 
Top hartstikke bedankt voor jullie reactie!

levensduur maakt mij totaal niks uit, ik rij misschien max 7000km per jaar en als een band dat vol houdt ben ik tevreden.

Ik heb nu zo'n 1000km geleden diablo rosso 3 als achterband gekocht en bevalt mij prima. Nu jij het er ook over hebt denk ik dat ik dan ook maar de voorband daarvan neem, gewoon deels ook door het zicht door hetzelfde profiel type :D.

Ik wou toch even weten wat jullie voorkeur was.
 
Laatst bewerkt:
Net weer even de Shiver schoongemaakt en het viel mij op dat de ketting slap hangt en niet echt strak om het achtertandwiel zit. Ik moet mijn ketting om de ongeveer 300km opnieuw spannen, hoe vaak moeten jullie de ketting spannen? want elke 300km lijkt mij wat veel.
 
Een ketting moet je niet spannen....

Een ketting moet je stellen, doe ik tussen de beurtjes door hooguit 1 x.
 
Als je ketting vaak achter elkaar moet spannen (en je doet het op de juiste manier), dan is dit meestal het teken dat de set aan het einde van zijn leven is.
 
Stellen/spannen bijna hetzelfde :P.

Dat dacht ik inderdaad ook al Athome, toch maar even navragen binnenkort wat dat gaat kosten.
 
Als je ketting vaak achter elkaar moet spannen (en je doet het op de juiste manier), dan is dit meestal het teken dat de set aan het einde van zijn leven is.


Heb de motor van het weekend weggebracht, er komt ook een nieuwe ketting op. Wat de Aprilia specialist mij vertelde was dat hij de ketting (aan de achterkant op het tandwiel) naar achter trok, en wanneer deze los komt van het tandwiel en je tussen de ketting en het tandwiel door kunt kijken. Deze vervangen moet worden.

Afbeelding ter info: Aan de achterkant de ketting naar achteren trekken, zodat boven en onder de ketting nog op de tandwielen liggen.
full
 
Klopt, dat is een bekende methode. Dat betekent dat er te veel ruimte tussen de schakels en tandwiel zit.

Als de beide nieuw zijn passen ze mooi in elkaar en kan je de ketting ook niet van het tandwiel aftrekken.
Door de slijtage gaat de ketting rammelen op het tandwiel en krijg je dus speling. Deze speling kan je er aan de achterzijde uittrekken
 
Heb de motor van het weekend weggebracht, er komt ook een nieuwe ketting op. Wat de Aprilia specialist mij vertelde was dat hij de ketting (aan de achterkant op het tandwiel) naar achter trok, en wanneer deze los komt van het tandwiel en je tussen de ketting en het tandwiel door kunt kijken. Deze vervangen moet worden.

Afbeelding ter info: Aan de achterkant de ketting naar achteren trekken, zodat boven en onder de ketting nog op de tandwielen liggen.[afbeelding]

TOP!!

Dit is precies hetgeen waar ik van op zat te kijken, ik zie dat de schakels vanaf de helft van het tandwiel verder naar onder niet meer zitten waar ze horen te zitten. Dus nu weet ik het wel zeker.

Okkie,

Ik laat het doen. Zelf heb ik niet het gereedschap om die pinnentjes van de schakels eruit en erin te drukken.


Voor degene die het heeft laten doen, wat heeft dat ongeveer gekost? dan weet ik wat ik ongeveer aan kan houden.
 
TOP!!

Dit is precies hetgeen waar ik van op zat te kijken, ik zie dat de schakels vanaf de helft van het tandwiel verder naar onder niet meer zitten waar ze horen te zitten. Dus nu weet ik het wel zeker.

Okkie,

Ik laat het doen. Zelf heb ik niet het gereedschap om die pinnentjes van de schakels eruit en erin te drukken.


Voor degene die het heeft laten doen, wat heeft dat ongeveer gekost? dan weet ik wat ik ongeveer aan kan houden.

Eruit drukken hoeft niet. Oude ketting slijp je gewoon door met de haakse slijper.
En tooltje om de nieuwe pinnetjes aan te drukken kost het geld ook niet.

Maar het is ff een uurtje werk.
 
Mijn Aprilia is inmiddels weer 'up & running' (2 maanden gelden was m'n dashboard/cockpit gestolen').

Zaterdag reed ik lekker door op de snelweg in de tourstand. Tijdens een inhaalactie zat ik opeens aan de 140 km/h en opeens zag ik op mijn dashboard het rode driehoekje met uitroepteken heftig knipperen. Verder nooit gezien, maar rijd niet vaak zo hard. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?
 
Mijn Aprilia is inmiddels weer 'up & running' (2 maanden gelden was m'n dashboard/cockpit gestolen').

Zaterdag reed ik lekker door op de snelweg in de tourstand. Tijdens een inhaalactie zat ik opeens aan de 140 km/h en opeens zag ik op mijn dashboard het rode driehoekje met uitroepteken heftig knipperen. Verder nooit gezien, maar rijd niet vaak zo hard. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?

Dat lampje kan je zelf instellen: geeft aan als je boven een bepaald aantal toeren komt.
Heb de mijne op 9.000rpm gezet.

Maar je kan hem ook op 3.000 ofzo zetten(stappen van 100 dacht ik) en dan iemand op je motor laten rijden O-)
 
Mijn Aprilia is inmiddels weer 'up & running' (2 maanden gelden was m'n dashboard/cockpit gestolen').

Zaterdag reed ik lekker door op de snelweg in de tourstand. Tijdens een inhaalactie zat ik opeens aan de 140 km/h en opeens zag ik op mijn dashboard het rode driehoekje met uitroepteken heftig knipperen. Verder nooit gezien, maar rijd niet vaak zo hard. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?
Schakelindicator.

Staat standaard op 6000 toeren en kan je in het menu ergens instellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan