Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Zo, ook ik ben eens onder die wintersteen vandaag gekropen en op de Shiver gestapt.
Gister paar uurtjes gereden, voelde wat vreemd na een half jaar niet te hebben gereden dus rustig aan met de rechterhand.
Deze winter af en toe aan de lader gehangen om de accu beetje pit te laten houden.
1 tikkie en lopen dat kreng haha! ik hou ervan.
Ik ben niet zo van het poetsen, ooit zag hij er in smetteloze staat uit nadat ik hem had weg gebracht voor een poetsbeurt.
Dat zou hem nog een keer sieren maar ik rij liever dan dat ik poets.... ieder zijn ding.


14 april opgegeven voor een dagje KTM rijden.
Ben zeer benieuwd naar de KTM 790!! Doet mij aan mijn vorige motor denken de YAMAHA TRX 850.
Ik ben bang dat ik gelijk de Shiver te koop ga zetten voor die brommer ;)

45 min proefrijden en in de middag sla ik mijn benen over een KTM SUPER DUKE GT.... ben ook wel eens benieuwd hoe zoiets nou werkelijk rijd.
Zelf heb ik nog nooit op een motor gezeten die meer heeft dan 120pk dus we gaan het zien. Hopen op mooi weer.

Tracer 900 staat ook nog op het lijstje aan nieuwe motoren om te proberen. Na 5 jaar Shiver wordt het misschien tijd voor wat anders maar qua prestaties ga ik nog best mee. Later dit jaar gaan we weer wat circuit daagjes pakken op Lelystad en dan kom ik toch wel aardig mee met al het andere pk geweld.
 
Collega Shiver rijders, ik heb jullie advies nodig. Een week of 3 geleden heb ik via het forum hier een Wilbers 640 road achter schokdemper gekocht. Deze ligt nu bij een vering specialist om een kleine revisie te ondergaan. Zodra deze terug is gaat hij z.s.m. de shiver op.

Nu de achterveer vervangen is kan de voorvering natuurlijk niet achter blijven en heb ik zitten kijken naar een aantal opties:

Optie 1:
Huidige voorpoten upgraden met nieuwe progressieve veren en andere olie. Monteren en service (nieuwe seals, glijlagers etc) zou komen op zo'n 300 euro inclusief onderdelen (veren, olie, seals etc).
Voordelen:
- Prijs optie
- Geometrie van de motor blijft behouden
Nadelen:
- Nog geen instelbare voorvork.

Optie 2:
Huidige voorpoten upgraden met cartridges van Andreani/Matris (afhankelijk van type vork). Upgrade van ongeveer 700-1000 euro exclusief montage en service (olie, seals etc).
Voordelen:
- Geometie blijft het zelfde
- Volledig instelbare voorvork (compressie, rebound, veervoorspanning).
Nadelen:
- Prijs
- Service en onderhoud alleen bij specialist.

Optie 3:
Huidige voorpoten vervangen voor Tuono voorpoten. Tuono voorpoten zijn volledig instelbaar, ingaande demping, uitgaande demping en veervoorspanning. Ze zijn redelijk makkelijk te vinden op motorparts online (400 euro)
of ebay 350 inc verzending). Hier komt nog wel een upgrade van de remmen bij. De orginele remklauwen van de shiver passen niet op de voorpoten van een Tuono, de afstand tussen de motagegaten is 100mm t.o.v. 80mm. Totaal
komt de upgrade dus op 500-600 euro excl revisie van de voorpoten.
Voordelen:
- Standaard Aprilia onderdelen, vervanings onderdelen makkelijk te vinden
- Sterkere remmen (Brembo 100 mm remklauwen)
- Volledig instelbare demping en veervoorspanning
Nadelen:
- Redelijk kostbare upgrade (welliswaar gouden middenweg tussen optie 1 en optie 2).
- Geometie wijzigd iets, maar niet schrikbarend veel, vergelijkbaar met het doorsteken van de huidige voorpoten.
- Meer werk, kans dat onderdelen niet passen en aangepast/aangeschaft moeten worden. Stukje onzekerheid daar over.

Ik twijfel op dit moment tussen optie 1 en optie 3. Optie 1 is goedkoop, beproefd maar bied naar mijn mening niet het volledig haalbare (instelbare voorpoten). Optie 3 daarintegen bied dit wel al weet ik niet hoe de ervaringen zijn met de standaard tuono voorpoten qua standaard demping etc.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoeld dat je twijfelt tussen optie 1 en 3 i.p.v 2 en 3

Tja, lastig
Een upgrade naar progressieve veren met olie is al een enorme verbetering en ben je eigenlijk verplicht om te doen bij je nieuwe achterveer. De voorkant van een Shiver is gewoon niet goed. De achterveer gaat nog en juist die ga je vervangen. Het verschil wordt daarmee dus nog groter.

Ik kan je alleen niet vertellen of de upgrade naar instelbare voorpoten ook nog wat extra toevoegd. Ik laat de poten eenmalig instellen en zit er daarna niet meer aan. Ik heb er gewoon te weinig kennis van om er zelf aan te draaien.
 
Je bedoeld dat je twijfelt tussen optie 1 en 3 i.p.v 2 en 3

Tja, lastig
Een upgrade naar progressieve veren met olie is al een enorme verbetering en ben je eigenlijk verplicht om te doen bij je nieuwe achterveer. De voorkant van een Shiver is gewoon niet goed. De achterveer gaat nog en juist die ga je vervangen. Het verschil wordt daarmee dus nog groter.

Ik kan je alleen niet vertellen of de upgrade naar instelbare voorpoten ook nog wat extra toevoegd. Ik laat de poten eenmalig instellen en zit er daarna niet meer aan. Ik heb er gewoon te weinig kennis van om er zelf aan te draaien.

Je hebt gelijk, optie 1 en 3. Ik heb de tekst aangepast.

Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel ik het ga gebruiken, iets moet er echter veranderen dat is zeker :)
 
Optie 3 is al eens eerder gedaan door iemand hier op het forum.
Dat is wel te doen, maar veel aanpassen ja.
Je kan even teruglezen (volgens mij in deel 3)
 
Let bij optie 1 wel op welke voorpoten je hebt, niet voor alle poten zijn progressieve veren zo te vinden.

Hyperpro kan wel maatwerk veren maken.
 
Heb dit weekend een Shiver gekocht en ben nu spullen aan het bestellen voor onderhoud.

Heeft een BMC filter echt meerwaarde tov een originele? Kan er bij de Shiver niks over vinden.


De motor geeft ook niet weer in welke versnelling ik zit, alleen wanneer ik een tikje tegen de koppelingshendel krijg ik het even te zien.
Is dat op te lossen door een andere koppelingshendel?
 
De schakelaar bij de koppelingshendel kan kapot zijn. Dit een vergelijkbare schakelaar als de remschakelaar die bij de remhendel zit. Deze zit aan de onderkant van de hendel vlakbij het draaipunt van de hendel.
 
Let bij optie 1 wel op welke voorpoten je hebt, niet voor alle poten zijn progressieve veren zo te vinden.

Hyperpro kan wel maatwerk veren maken.

Ik heb Showa voorpoten dacht ik. Daar is wel e.e.a. voor te krijgen.

Edit:

Oops, had iemand een low-ball bod gedaan van 185 dollar voor een set voorpoten in de USA. Krijg nu bericht dat hij akkoord gaat (totale kostenpost 230 euro inc verzending, goedkoopste in Nederland is 400 euro).

Denk dat de keuze toch gemaakt is....
 
Laatst bewerkt:
Heb dit weekend een Shiver gekocht en ben nu spullen aan het bestellen voor onderhoud.

Heeft een BMC filter echt meerwaarde tov een originele? Kan er bij de Shiver niks over vinden.


De motor geeft ook niet weer in welke versnelling ik zit, alleen wanneer ik een tikje tegen de koppelingshendel krijg ik het even te zien.
Is dat op te lossen door een andere koppelingshendel?

Heb ik ook gehad, voelertje onder de koppelingshendel heeft iets te veel speling. ff een plastic velletje ertussen plakken en hij doet het weer ;)
 
Collega Shiver rijders, ik heb jullie advies nodig. Een week of 3 geleden heb ik via het forum hier een Wilbers 640 road achter schokdemper gekocht. Deze ligt nu bij een vering specialist om een kleine revisie te ondergaan. Zodra deze terug is gaat hij z.s.m. de shiver op.

Nu de achterveer vervangen is kan de voorvering natuurlijk niet achter blijven en heb ik zitten kijken naar een aantal opties:

Optie 1:
Huidige voorpoten upgraden met nieuwe progressieve veren en andere olie. Monteren en service (nieuwe seals, glijlagers etc) zou komen op zo'n 300 euro inclusief onderdelen (veren, olie, seals etc).
Voordelen:
- Prijs optie
- Geometrie van de motor blijft behouden
Nadelen:
- Nog geen instelbare voorvork.

Optie 2:
Huidige voorpoten upgraden met cartridges van Andreani/Matris (afhankelijk van type vork). Upgrade van ongeveer 700-1000 euro exclusief montage en service (olie, seals etc).
Voordelen:
- Geometie blijft het zelfde
- Volledig instelbare voorvork (compressie, rebound, veervoorspanning).
Nadelen:
- Prijs
- Service en onderhoud alleen bij specialist.

Optie 3:
Huidige voorpoten vervangen voor Tuono voorpoten. Tuono voorpoten zijn volledig instelbaar, ingaande demping, uitgaande demping en veervoorspanning. Ze zijn redelijk makkelijk te vinden op motorparts online (400 euro)
of ebay 350 inc verzending). Hier komt nog wel een upgrade van de remmen bij. De orginele remklauwen van de shiver passen niet op de voorpoten van een Tuono, de afstand tussen de motagegaten is 100mm t.o.v. 80mm. Totaal
komt de upgrade dus op 500-600 euro excl revisie van de voorpoten.
Voordelen:
- Standaard Aprilia onderdelen, vervanings onderdelen makkelijk te vinden
- Sterkere remmen (Brembo 100 mm remklauwen)
- Volledig instelbare demping en veervoorspanning
Nadelen:
- Redelijk kostbare upgrade (welliswaar gouden middenweg tussen optie 1 en optie 2).
- Geometie wijzigd iets, maar niet schrikbarend veel, vergelijkbaar met het doorsteken van de huidige voorpoten.
- Meer werk, kans dat onderdelen niet passen en aangepast/aangeschaft moeten worden. Stukje onzekerheid daar over.

Ik twijfel op dit moment tussen optie 1 en optie 3. Optie 1 is goedkoop, beproefd maar bied naar mijn mening niet het volledig haalbare (instelbare voorpoten). Optie 3 daarintegen bied dit wel al weet ik niet hoe de ervaringen zijn met de standaard tuono voorpoten qua standaard demping etc.

Keuze is hoeveel geld wil je er aan uitgeven en hoeveel porno wil je er voor terug?

Ik vraag me serieus af hoeveel je van alle 3 de opties gaat "voelen" tijdens het rijden op de openbare weg. Optie 1 en 2 voegen weinig porno toe, alleen de kenner door de instelbare sluiting op de vorkpoten. Blijft optie 1 en 3 over. Als je er nog lang op zou willen blijven rijden en je wilt veel porno dan kies je optie 3, anders zou optie 1 de meest voor de hand liggende optie zijn.
Heb ooit zelf een R6 gehad uit 2005 en hier heb ik 1 keer de veren voor "ingesteld" daarna heb ik er nooit meer aangezeten ... dus ja, hoevaak moet het aangepast worden denk je?

Ten aanzien van de glijlagers, er zijn betere dan de standaard lagers. Bij mij heeft Roke afgelopen beurt voor de 2de keer sinds ik de motor in mijn bezit heb de glijlagers vervangen en er zijn nu "betere" SKF glijlagers in gegaan als ik de mannen mag geloven. In combinatie met nog dikkere olie dan de iets dikkere olie die standaard bij de wilbers voorveren zit werkt dit voor mij weer heerlijk lekker soepel :] Nu nog een beetje mooi weer om ook op de motor te zitten.

Afgelopen weekend stond een 4 daags tripje met de motor naar de Harz op de planning, maar het weer heeft roet in het eten gegooid. Zijn met de perenkist gegaan en dat was maar goed ook. Hebben nog sneeuw gehad en zat en zon was het maar amper boven het vriespunt met motregen en wind... brrr... Hopelijk snel beter weer :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Showa voorpoten dacht ik. Daar is wel e.e.a. voor te krijgen.

Edit:

Oops, had iemand een low-ball bod gedaan van 185 dollar voor een set voorpoten in de USA. Krijg nu bericht dat hij akkoord gaat (totale kostenpost 230 euro inc verzending, goedkoopste in Nederland is 400 euro).

Denk dat de keuze toch gemaakt is....

Dan hoop ik dat ze ook echt recht zijn voor je. :X
 
Dan hoop ik dat ze ook echt recht zijn voor je. :X

Volgens de beschrijving van de ebay advertentie wel!

419 06-09 APRILIA TUONO 1000R LEFT RIGHT FRONT FORK SHOCK SUSPENSION STR8

SOLD AS A SET. This FORK is in good condition. It will work great, just some cosmetic flaws which are clearly pictured. The FORK is Straight This FORK has some light scratches.
 
Even wat anders. Volgens mij is het al lang geleden dat er een Shiver meeting is geweest.

Wellicht leuk om eens (ergens centraal in het land) af te spreken?

Persoonlijk komt een zondag mij beste uit, zaterdag werk ik. Of een doordeweekse dag? Al zullen de meesten dan werken gok ik.

Opties:
1. Zondag 29 april
2. Zondag 13 mei

Wie wil/kan?
 
Voorkeur heeft 13 Mei! Wellicht dat ik dit jaar van de partij ben. Nu namelijk mét navigatie. kom van: Limburg Noord
 
Laatst bewerkt:
Heb dit weekend een Shiver gekocht en ben nu spullen aan het bestellen voor onderhoud.

Heeft een BMC filter echt meerwaarde tov een originele? Kan er bij de Shiver niks over vinden.


De motor geeft ook niet weer in welke versnelling ik zit, alleen wanneer ik een tikje tegen de koppelingshendel krijg ik het even te zien.
Is dat op te lossen door een andere koppelingshendel?

Zo,n luchtfilter heeft alleen maar nut als je het in combinatie doet met een open uitlaat
en aanpassing van de benzine/lucht verhouding,anders kan je beter dat geld ergens anders in steken.Heeft je motor af fabriek al een arme afstelling van de brandstof dan kan zo,n filter
zonder verdere aanpassingen zelfs vermogen kosten en een slechter lopende motor opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Was alweer te snel met bestellen en heb de BMC filter besteld, deze gaat dan weer retour dus.
Mocht ik er geen vermogenswinst uithalen vind ik het niet zonde van het geld, maar als die slechter gaat lopen dan is het geld weggooien.

Heeft iemand toevallig nog een uitlaat liggen die weg kan? Bij mij is de catalysator lek.
 
Ik heb nog standaard uitlaat + katalysator liggen. Of wil je aftermarket?

Blijft in m'n achterhoofd wel voor apk waarschijnlijk binnen enkele jaren dat ze ook katalysator visuele check doen, daarvoor zou het misschien nog nodig zijn.

Zijn er in ieder geval nog genoeg die nog katalysator hebben liggen.
 
Was alweer te snel met bestellen en heb de BMC filter besteld, deze gaat dan weer retour dus.
Mocht ik er geen vermogenswinst uithalen vind ik het niet zonde van het geld, maar als die slechter gaat lopen dan is het geld weggooien.

Heeft iemand toevallig nog een uitlaat liggen die weg kan? Bij mij is de catalysator lek.

Dat slechtere lopen van de motor ga jij niet direct merken als leek. Als je hem op de bank zet dan zie je het. Door het armere mengsel word de kop iets heter. Dit kan voor extra slijtage aan de pakkingen en kleppen zorgen. De meeste mensen nemen dat voor lief, als jij 5000 Km per jaar rijdt dan ga jij die extra slijtage ook niet direct merken voor je hem weer verkoopt.

Je motor goed laten afstellen, de juiste motor olie erin en zorgen dat alles netjes gesmeerd en afgesteld is geeft veel meer motorplezier dan van dit soort aftermarket rotzooi.
Als je meer vermogen nodig hebt dan is er 1 optie en dat is echt laten tunen, eventueel in combinatie met meer adem/lucht (maar dat betekent ook meer herrie en dus overlast).
 
Dat slechtere lopen van de motor ga jij niet direct merken als leek. Als je hem op de bank zet dan zie je het. Door het armere mengsel word de kop iets heter. Dit kan voor extra slijtage aan de pakkingen en kleppen zorgen. De meeste mensen nemen dat voor lief, als jij 5000 Km per jaar rijdt dan ga jij die extra slijtage ook niet direct merken voor je hem weer verkoopt.

Je motor goed laten afstellen, de juiste motor olie erin en zorgen dat alles netjes gesmeerd en afgesteld is geeft veel meer motorplezier dan van dit soort aftermarket rotzooi.
Als je meer vermogen nodig hebt dan is er 1 optie en dat is echt laten tunen, eventueel in combinatie met meer adem/lucht (maar dat betekent ook meer herrie en dus overlast).~[/quote]

Voorkeur voor 29 april!!!

Uiteindelijk ben je dan wel wat € kwijt voor een goed presterende motor. Luchtfilter/ open uitlaat inc DB-killer / tunen maar ik had die 10 pk extra niet willen missen moet ik zeggen. Heb nog nooit zo smooth op een 2 cilinder gereden als tegenwoordig op de Shiver.
Open luchtfilter wil zeggen dat de motor onder zelfde omstandigheden zelfde luchttoevoer krijgt, met standaard filter verandert dat bijv al na 3000/4000 km (afhankelijk waar gereden wordt).
Bezuinig idd niet op de olie, daar zijn ze wel gevoelig voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog standaard uitlaat + katalysator liggen. Of wil je aftermarket?

Blijft in m'n achterhoofd wel voor apk waarschijnlijk binnen enkele jaren dat ze ook katalysator visuele check doen, daarvoor zou het misschien nog nodig zijn.

Zijn er in ieder geval nog genoeg die nog katalysator hebben liggen.

Maakt niet echt uit standaard of aftermarket. Is nu lek en wil rijden met het mooie weer dat eraan komt.😃

Heb putoline sport 4 15w50 besteld deze gaat erin en NGK iridium bougies.
Ben niet vanplan om de motor af te laten stellen.

Ik had vandaag me tank omhoog gehaald en er liep benzine uit een slangetje ter hoogte van het rem reservoir, is dat normaal?
 
Maakt niet echt uit standaard of aftermarket. Is nu lek en wil rijden met het mooie weer dat eraan komt.😃

Heb putoline sport 4 15w50 besteld deze gaat erin en NGK iridium bougies.
Ben niet vanplan om de motor af te laten stellen.

Ik had vandaag me tank omhoog gehaald en er liep benzine uit een slangetje ter hoogte van het rem reservoir, is dat normaal?
Ik stuur je een pb.
 
Past de originele uitlaat van een 2011 onder een 2008 model?
Gaat alleen om de einddemper en katalysator.
 
Terug
Bovenaan Onderaan