Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Hij slaat ook af zonder de koppeling te gebruiken. Dus als ik bijvoorbeeld 80 rijd en even hard in de rem knijp hoor je de motor wegvallen. Als ik dan gas blijf geven gebeurd er eerst n aantal seconden niets (motor blijft terugzakken) en ineens komt het gas er weer in.
 
Een zadel vraagje.

Ik heb een shiver uit 2008 en met 50.000 km op de teller zit ik is te kijken wat voor alternatieve zadels er zijn. Ik vermoed dat het schuim in mijn zadel de afgelopen jaren en km’s er niet beter op geworden is namenlijk.

Nu zit ik op e-bay te kijken en kan ik originele zadels tweedehands kopen en het valt mij op dat er bij sommige bijstaat dat het om de soft variant gaat. Nu heb ik nog niet bij de mijne gekeken of dat er ook bijstaat, maar online kan ik hier niks over vinden. Heeft een van jullie dit toevallig al is gehoord of gezien?
 
Aprilia heeft in Nederland nooit aparte zadels geleverd of dit in het buitenland (waar dan ook ter wereld) wel zo was, weet ik niet.

Er zijn 4 opties voor het huidige zadel:

- Gewoon laten zitten. Is het goedkoopst
- Opnieuw laten vullen onder de originele afdekking. Kan je het eventueel ook wat harder of zachter laten maken. Dit moet binnen de 100 euro te doen zijn.
- Een Bagster zadel (of variaties hierop zoals Topsellerie en Shad) kosten ergens rond 300 euro. Is echt beter dan origineel maar beviel mij nog niet goed genoeg.
- Corbin zadel. Is het duurste en is mij het beste bevallen. Vooral interessant als je wat zwaarder bent. Prijs ergens tussen 400 en 500 euro geloof ik.
 
wTVnyH4.jpg


*O*

Feest!
Of eigenlijk niet, want het service tekentje kwam weer in beeld en ik moest weer tanken....
 
Motor valt uit na (hard) remmen (dorsoduro 2009)

Ik heb hier n apart onderwerp aan gemaakt. Als ik het euvel gevonden heb zal ik het resultaat ook melden.


Heb 2x een soortgelijk iets gehad, wel lange tijd na elkaar.

Wegrijden en na 300 meter weer moeten afremmen
Bij het afremmen (volgens mij bij het koppelen) viel de motor opeens uit.
Heb er niets mee gedaan want het probleem is niet meer teruggekomen
 
EVERY 10,000 KM (6,215 MI)
Action:
  • Air filter - Check and clean, replace if necessary

Ehm, alleen maar dat bij 50.000?
dacht toch echt dat ik meer zou moeten doen
 
10,000 kleine beurt en 20.000 grote beurt. Dat is in feite de cyclus van een Shiver
Bougies en kleppen stellen zitten er dan ook ergens tussen. Meestal in de 20.000 cyclus beurten
 
Dat valt dan mee, dat is alleen maar kijken of de banden en remmen nog goed zijn

Dat alleen voor het luchtfilter het service tekentje helemaal komt
 
Zo, na 15 maand heb ik mijn Tuono 1100RR alweer verkocht, dit dat ik ervoor 6 jaar met de Shiver gereden had, Maar met de Tuono had ik nooit test gereden toen ik hem kochte. Bij de Tuono heb ik last van slapende handen en vingers, had het stuur al verhoogd met Mana rizers maar hielp niet. De Tuono is een echt spectaculaire moto, kwa power, maar sturen is zoveel lastiger in kleine binnen wegjes of de Shiver. Ik had vorige maand proef gereden op de Shiver 900 en had veel meer plezier in het sturen, daarna beginnen inzien dat de Tuono mss dan toch niet voor mij is, ik ben dan ook 1.86m groot en zat er wat verkramt op. Uiteindelijk omdat mijn Tuono nu nog meer waard is of een Nieuwe Shiver 900 heb ik na 1 uur test te tijden op de Caponord 1200 Rally 2016. Dit stuurt ook makkelijk zeg, wel heel wat zwaarder maar goed, heb de knoop doorgehakt en de Caponord gekocht. Mocht ik na een tijdje mij er dan toch niet in vinden (maar dat denk ik niet dat dat het geval zal zijn) koop ik de Shiver 900.
 
Caponord 1200 heb ik ook nog mee gereden. Ook een erg leuke motor en geen slapende handen/vinger ook geen verkrampte houding. Door de 1200cc wel lekker veel pit. Het vermogen is relatief laag waardoor de Caponord er al lekker aan trekt in lagere toeren. Ook bokt de Caponord duidelijk minder in lage toeren dan een Shiver.

Kortom, Een goede keuze. Kan het geheel begrijpen.

Ik zag er laatst nog weer eentje te koop staan (ook een Rally). Toen dacht ik, Honda inruilen??
Maar ja, die ketting! Cardan is toch stiekem wel erg lekker.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, cardan lijkt mij ook super makkelijk maar heb dit niet in mijn keuze willen beïnvloeden, Moto Guzzi Stelvio lag daarom ook in mijn gedachten, maar deze is stuk minder speels dan de Caponord vermoede ik vandaar.

De V4 in de Tuono klinkt prachtig. Maar stiekem rij ik toch liever met een V2 motor. Koppel is gewoon direct aan het gas terwijl de V4 wel meer max koppel geeft, maar wel veel later. Dat ondervond ik direct bij de Shiver 900 en de Caponord.

Ook is een V2 motor leuk rijden bij autosnelweg en rustig toeren, hoord hem rustig werken, terwijl 4cilinders al inertie trillingen maken op autosnelweg wat ook slapende handen bevorderd.
 
Bij de keuze van de Honda heb ik mij ook niet laten leiden door de Cardan. Maar nu ik deze 2 jaar heb, ben ik toch erg blij met de cardan en wil ik eigenlijk geen ketting meer.

Stelvio rijdt ook goed hoor. Ik heb daar ook een proefrit mee gemaakt. Viel mij nog reuze mee hoe makkelijk zo'n Stelvio rijdt. Het oogt als een groot blok gietijzer op 2 wielen maar tijdens rijden merk je daar niet zo veel van.
Praktisch pluspunt is de enorme tank van de NTX modellen van na de facelift (ruim 30 liter)

Het nog lagere vermogen van de Stelvio merk je ook. De Stelvio heeft niet zo'n grote drang om snel stappen te maken.
Gezien jouw eerdere keuze voor de Tuono, denk ik dat de Caponord inderdaad beter bevalt dan een Stelvio. De Caponord voelt gewoon lichtvoetiger aan.

Ook is een V2 motor leuk rijden bij autosnelweg en rustig toeren, hoord hem rustig werken
. Dan heb je nog niet met de V4 van de Crosstourer gereden. Dat ding komt nooit gestresst/zenuwachtig over.
Ik heb mezelf al een paar keer betrapt dat ik met de Honda op de snelweg gewoon in de derde versnelling bleef rijden.

Ook de V4 van de Crosstourer mist onder de 4.000 toeren de pit. Maar dat lijken milieu maatregelen zijn. Aangepaste software in de ECU en het zou veel beter moeten gaan in het gebied onder 4.000 toeren.
 
Afgelopen 2 weken druk bezig geweest om de vering upgrade te installeren op de Shiver. Begonnen met het installeren van de voorvorken van een Tuono 2008. Alles past zo, zonder problemen alleen de voorvorken zijn een stukje korter zoals je kunt zien op de onderstaande foto.

full.jpg


Nadat de voorpoten waren geinstalleerd natuurlijk ook nieuwe remmen geinstalleerd. De hart tot hart afstand van de Tuono remmen zijn 100mm. De Shiver remmen zijn 88mm. Ik heb een setje Brembo klauwen van een BMW S1000RR kunnen scoren, achter af gezien een goede keus maar daar kom ik later op terug. Zoals je op onderstaande foto kunt zien is de remklauw forst groter en de remwerking is ook stukken beter!

full.jpg


En hier het aanzicht van de kroonplaten.

full.jpg


Na uitlijnen van de voorvorken en het ontluchten van de remmen kwam ik het probleem tegen dat de remblokken niet goed vrij leken te komen. De klauwen waren al enige jaren niet gebruikt en daar zat her en der nog wat vuil op. Na wat proefritjes (niet de meest veilige keuze ooit) bleek dat dit wel een groot probleem was. Na een stukje rijden werden de remmen zo heet en zet alles zoveel uit dat de motor bijna niet meer vooruit of achteruit te duwen is.

Als eerste maar eens begonnen met het schoonmaken van de remmen met een bakje warm water en dreft om te kijken wat we hier van kunnen maken.

full.jpg


Uiteindelijk besloten om ook alle seals uit de remklauw te halen en alles achter de seals schoon te maken. Helaas betekende dit dat ik een revisie set nodig had (weer 180 euro, BMW onderdeelnummer: 34117714801). Gelukkig na installeren remt alles zonder problemen en loopt niets meer aan.

full.jpg


De volgende stap is alles af laten stellen (ik heb ook een nieuwe achterveer van Wilbers) en dan kan ik jullie een oordeel geven van de upgrade!
 
Wel een kostbare upgrade zo, gelukkig komt het allemaal goed.

Kun je wel de shiver velg + remschijven houden?

Ja, puur naar geld gekeken ben ik 1100 euro kwijt. Ik heb alle onderdelen redelijk goedkoop kunnen krijgen:
Voorvorken: 280 euro
Achterveer:265 euro
Remmen: 150 euro

Dat viel allemaal redelijk mee en ik had het zo kunnen installeren. Ik heb zelf echter gekozen om alles te reviseren (helaas waren de remmen geen vrijwillige keuze) hierdoor kwam er nog zo’n 600 euro bij. Nu is alles wel zo goed als nieuw.

De overige onderdelen (velg, remschijven, spacers, as en spatbord) zijn allemaal van de shiver en passen 1 op 1. Een setje Tuono velgen zou nog een leuke upgrade zijn maar ik heb tegen mezelf gezegd dat het even klaar is nu!
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook de achterkant verlaagd?

Ik neem aan dat dit wel nodig is gezien je voorvork korter is..
 
Heb je ook de achterkant verlaagd?

Ik neem aan dat dit wel nodig is gezien je voorvork korter is..

Nee, is niet gedaan. Ik merk daardoor dat de motor een stuk directer is op stuurbewegingen doordat er meer gewicht rust op het voorwiel. Ik heb nog niet genoeg gereden om hier iets over te kunnen zeggen. Naar hetgeen wat ik gelezen heb over de upgrade valt de impact wel mee, op hele hoge snelheden (180+) kun je hier last van gaan krijgen maar deze snelheden haal ik zelden.
 
Even ombouwen ;)
Hallo alle , even gebruik maken van jullie kennis
Weet er iemand of een shiver , tuono of andere kroonplaat past op een rsv mille van 2000 ivm met ombouw naar recht stuur ?
 
Ik neem aan dat een Tuono kroonplaat uit dezelfde generatie gewoon past. Een Shiver plaat denk ik niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan