Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Ik heb nu een paar keer op een Shiver 909 gezeten en dat zit echt ontzettend fijn voor mij. Weet iemand of de zit op een 750 vergelijkbaar is? Er staat hier in de buurt nergens een gebruikte waar ik eens kan testen.

Twijfel tussen een nieuwe of gebruikte..

de 2007 tot 2009 Shivers hebben een iets rechter stuur en iets lagere voetsteunen, vanaf de 2010 (vanaf dan 'mogelijk' met abs voorzien, was een optie) is het nog zoals heden, dus ook de 900 modellen zijn vergelijkbaar vanaf de 2010 Shiver. De 900 modellen hebben standaard abs.

Kiezen kunnen we niet doen voor u, maar de 900 geeft een stuk meer koppel, de 750 zullen daarin tegen stuk goedkoper zijn met meer opties er bij.
 
Zo heb al een 1200km, heb zo een week niet gereden omdat ik al aan 1060km zat en dealer niet direct tijd had om onderhoud te doen. En mocht ik doorgereden hebben zou ik mss wa teveel km hebben met die inloop olie. Nu is er Motul 7100 15w-50 ingegaan, schakelt heel wat soepeler.

Ondertussen,
-voor spatbord verlenger in carbon (Extenda Fenda)
-Puig achterspatbord zwart,
-Aprilia ruitje smoke,
-Aprilia handkappen,
-led achter licht lampen, Osram red,
-led signiaal lampen voor Philips 6000k,
-led nummerplaat verlichting.
-Aprilia zadeltas 856954,
gemonteerd.

Vanzodra ik tijd heb en er buiten wat lange regendagen zijn komen de,

-euro 4 Akraprovic dempers er op, met euro 3 db killers,
-Arrow decat,
-carbons beschermplaat boven de dempers,
-Shido Lithium batterij,
-Oxford handvat verwarming,
er op.

Messchien nog de Dorsoduro stuur er onder, geeft nog meer een rechtop houding en is iets breder.


IMG_20190911_163506.jpg

IMG_20190911_163522.jpg

IMG_20190911_163447.jpg

IMG_20190911_163424.jpg
 
Al een tijd dit topic niet meer gevolgd, de meldingen zijn niet door gekomen.

Maar ik ben terug, met een gecrashte shiver. Vandaag erachter gekomen dat het T-stuk krom is, ik hoop komende week een andere te hebben zodat ik gelijk nieuwe balhoofdlagers kan monteren en alles terug kan zetten. Er moeten nog wat andere onderdelen vervangen worden zoals rechterspiegel, rempomp, rechter zijkap, tankcover. 'Gelukkig' een maand of 5 de tijd om alles weer in orde te krijgen.
 
Ik heb nu een paar keer op een Shiver 909 gezeten en dat zit echt ontzettend fijn voor mij. Weet iemand of de zit op een 750 vergelijkbaar is? Er staat hier in de buurt nergens een gebruikte waar ik eens kan testen.

Twijfel tussen een nieuwe of gebruikte..

Ik woon in Oss en je mag hier met alle plezier komen "passen"......

Heb een Shiver 750

20190714_134129.jpg
 
...

Vanzodra ik tijd heb en er buiten wat lange regendagen zijn komen de,

-euro 4 Akraprovic dempers er op, met euro 3 db killers

....
Hoe werkt dit eigenlijk? Bij de euro 4 dempers zitten de killers toch vast in de pijp?
 
Hoe werkt dit eigenlijk? Bij de euro 4 dempers zitten de killers toch vast in de pijp?


Ja inderdaad, de wet van Europa zegt dat de db killers niet uithaalbaar mogen zijn, maar die wet zegt niet hoe.

Mijn Akras van de Shiver 750 zijn zo goed als identiek, dus ik wist en had al even gegoogeld dat het uithaal baat moest zijn.

Even meten en foto's vergelijken waar ik een gat kon boren door de carbon eind kap om zo het schroefje te zoeken die er achter verborgen zit, die op dezelfde plaats van de euro 3 pijpen zit, logisch waarom zouden ze een nieuwe pijp ontwikkelen. Die schroef zit dan gepuntlast vast, maar even goed kracht zetten en jawel klik las kapot en schroef kan er uit evenals de db killers, schroef kan zelfs hergebruikt worden, en ik heb dezelvde diameter geboord door de carbon zodat de rubberen akra dopjes er mooi in passen.

Ziehier verschil db killers:
boven euro 4 en onder euro 3

IMG_20190306_133238.jpg


Links euro 4 , rechts de euro 3

-euro 3 dB killers geeft de eindpijp een doorgang van 30,2 mm en 100 mm diep in de geluiddemper (gemeten met een schroef).

en de

-euro 4 db killers geeft een dubbele eindpijp, de grootste pijp is 33,9 mm en gaat dieper in de geluiddemper. 113,5 mm (minder geluid)
binnenste buis is buis van 28,4 mm (minder geluid) en 0,9 mm dik en is 87 mm lang gemeten vanaf de schroef.

Ik denk dat de spleet tussen de 2 buizen van de euro 4 db killers dient om het top vermogen verlies te beperken van de kleinere diameter kleinste buis tegenover de euro 3, door die spleet kan dan bijna geen geluid door, wel wat overdruk.
IMG_20190306_133316.jpg


Ziehier het bijgeleverde rubberen dopje:

voor.jpg
 
@Dierick,

Hoe lang heb je moeten wachten op de Shiver?
Ik meen ergens in dit topic gelezen te hebben dat je de Shiver toch ergens afgelopen voorjaar zou krijgen.
 
hoe bevalt dat ruitje ik heb de standaard denk ik die is heel kort en houd niet al te veel tegem.
dank.
Verder exact de zelfde alllleen dan met ABS. en een puig hugger

Ik had ook dat hoge puig ruitje erop toen ik hem kocht, maar toen als test eens eraf gehaald. Daarna nooit meer terug erop gedaan. Ben 1.95m en bij mij bundelde de wind zich juist op mijn helm waardoor het juist irritant werd. (liever verdeeld over hele bovenlichaam dan alleen op mijn helm)

Maarja, paar weken geleden in de schuur gevallen dus die is nu stuk...
 
@Dierick,

Hoe lang heb je moeten wachten op de Shiver?
Ik meen ergens in dit topic gelezen te hebben dat je de Shiver toch ergens afgelopen voorjaar zou krijgen.

Ik heb vanzodra ik hoorde (december) van een kleine update van de Shiver 900 met de navi met nieuwe kleuren geïnformeerd naar de leverbaarheid, maar mijn dealer wist het zelf ook niet. Hij dacht toen ergens voor April. Dus ik heb in januari besteld. Maar toen de dealer de besteling wilde doen in zijn computer zag hij dat enkel de oude kleuren besteld konden worden (2018 modellen ). Dus dit deed hij niet omdat ik zei dat het moest een navi 2019 model zijn en ik wel wilde wachten en hij besteld dus via een mail naar Aprilia Breda hoofdkantoor Benelux. Dus ik wacht. Vanaf maart hoorde ik dat productie nog niet begonnen was. In April hoorde ik dat productie in Mei zou starten. Vanaf de 6e Mei werd mijn bestelling officieel en dus in productie. Omdat vanaf dan pas de 2019 modellen bestelbaar was. Uiteindelijk werd de Shiver eind juli geleverd, dit is dus een grote 7 weken wachten als je het van de 6 mei vergelijkt. Daarvoor was hij niet bestelbaar dus dit is geen referentie.

Ik denk dus als er nu een Shiver besteld word het zelfs sneller gaat dan 7 weken omdat ondertussen nu de productie al voor zal staan op de verkoop.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, de wet van Europa zegt dat de db killers niet uithaalbaar mogen zijn, maar die wet zegt niet hoe.

Mijn Akras van de Shiver 750 zijn zo goed als identiek, dus ik wist en had al even gegoogeld dat het uithaal baat moest zijn.

Even meten en foto's vergelijken waar ik een gat kon boren door de carbon eind kap om zo het schroefje te zoeken die er achter verborgen zit, die op dezelfde plaats van de euro 3 pijpen zit, logisch waarom zouden ze een nieuwe pijp ontwikkelen. Die schroef zit dan gepuntlast vast, maar even goed kracht zetten en jawel klik las kapot en schroef kan er uit evenals de db killers, schroef kan zelfs hergebruikt worden, en ik heb dezelvde diameter geboord door de carbon zodat de rubberen akra dopjes er mooi in passen.

Ziehier verschil db killers:
boven euro 4 en onder euro 3

Bekijk bijlage 1428251

Links euro 4 , rechts de euro 3

-euro 3 dB killers geeft de eindpijp een doorgang van 30,2 mm en 100 mm diep in de geluiddemper (gemeten met een schroef).

en de

-euro 4 db killers geeft een dubbele eindpijp, de grootste pijp is 33,9 mm en gaat dieper in de geluiddemper. 113,5 mm (minder geluid)
binnenste buis is buis van 28,4 mm (minder geluid) en 0,9 mm dik en is 87 mm lang gemeten vanaf de schroef.

Ik denk dat de spleet tussen de 2 buizen van de euro 4 db killers dient om het top vermogen verlies te beperken van de kleinere diameter kleinste buis tegenover de euro 3, door die spleet kan dan bijna geen geluid door, wel wat overdruk.
Bekijk bijlage 1428252

Ziehier het bijgeleverde rubberen dopje:

Bekijk bijlage 1428254

Netjes gedaan zeg! Valt er toch nog een beetje om die irritante euro 4 normen te werken.
Ik heb vanzodra ik hoorde (december) van een kleine update van de Shiver 900 met de navi met nieuwe kleuren geïnformeerd naar de leverbaarheid, maar mijn dealer wist het zelf ook niet. Hij dacht toen ergens voor April. Dus ik heb in januari besteld. Maar toen de dealer de besteling wilde doen in zijn computer zag hij dat enkel de oude kleuren besteld konden worden (2018 modellen ). Dus dit deed hij niet omdat ik zei dat het moest een navi 2019 model zijn en ik wel wilde wachten en hij besteld dus via een mail naar Aprilia Breda hoofdkantoor Benelux. Dus ik wacht. Vanaf maart hoorde ik dat productie nog niet begonnen was. In April hoorde ik dat productie in Mei zou starten. Vanaf de 6e Mei werd mijn bestelling officieel en dus in productie. Omdat vanaf dan pas de 2019 modellen bestelbaar was. Uiteindelijk werd de Shiver eind juli geleverd, dit is dus een grote 7 weken wachten als je het van de 6 mei vergelijkt. Daarvoor was hij niet bestelbaar dus dit is geen referentie.

Ik denk dus als er nu een Shiver besteld word het zelfs sneller gaat dan 7 weken omdat ondertussen nu de productie al voor zal staan op de verkoop.

Aprilia leert dit echt nooit. Altijd weer die onzekerheid rondom de levertijd van nieuwe modellen. Maar goed, inmiddels wel goed leverbaar. En gelukkig maar ook, want haar mijn mening is de Shiver 900 een prachtige machine met een heel fijn koppelrijk blok.
 
In de afgelopen 2 uitgaven van de Motoplus is men in 5 verschillende categorieën op zoek gegaan naar de beste motor voor in de Dolomieten. In de categorie Lichte Nakeds (geschikt voor A2) deed de Shiver 900 ook mee. Concurrenten waren oa de Street Tripple 660, CB650 en de Z900. Geheel onverwacht (van de journalisten) won de Shiver het in deze groep.

Voornaamste Pluspunten:
- Fijn draaiend blok.
- Gaat grettig naar boven
- Stuurt makkelijk door de haarspelden
- Best wel goed remmen
- Als enige in het stel fatsoenlijk geschikt voor een passagier of voldoende bagage
 
In de afgelopen 2 uitgaven van de Motoplus is men in 5 verschillende categorieën op zoek gegaan naar de beste motor voor in de Dolomieten. In de categorie Lichte Nakeds (geschikt voor A2) deed de Shiver 900 ook mee. Concurrenten waren oa de Street Tripple 660, CB650 en de Z900. Geheel onverwacht (van de journalisten) won de Shiver het in deze groep.

Voornaamste Pluspunten:
- Fijn draaiend blok.
- Gaat grettig naar boven
- Stuurt makkelijk door de haarspelden
- Best wel goed remmen
- Als enige in het stel fatsoenlijk geschikt voor een passagier of voldoende bagage

Gaaf om te horen. Zou zelf ook wel willen lezen. Welke nummers van Motoplus waren het?

Ik heb inmiddels een enorme zwak voor de Shiver 900 ontwikkeld. Ik heb de Shiver altijd al een mooi model gevonden en denk stiekem dat Aprilia er heel goed aan gedaan heeft het 900cc blok vooral op koppel af te stemmen i.p.v op piekvermogen. Dat maakt de fiets - denk ik - enorm toegankelijke en leuk om te rijden.
 
Weet iemand waar je een Shiver 900 kan proefrijden? Ergens midden in de randstad. Ik woon vlak bij Goedhart, maar daar hadden ze geen demo toen een vriend van me wilde rijden paar weken terug.
 
Weet iemand waar je een Shiver 900 kan proefrijden? Ergens midden in de randstad. Ik woon vlak bij Goedhart, maar daar hadden ze geen demo toen een vriend van me wilde rijden paar weken terug.
MotoPort Rotterdam (vlakbij Schiedam) heeft lang een Shiver 900 demo gehad. Laatst had iemand hier die fiets nog mee toen zijn Tuono daar voor service was.
 
De Shiver 900 geeft inderdaad een super leuk en bruikbaar koppel komt lekker als een hooligan over 😜😋👌, vind dat hij even veel in het kontje duwt van onderin in de toeren als de Caponord 1200. Maar de Shiver weegt dan ook 40 kg minder dan die Caponord. De 900 verbruikt ook het minst van al mijn Aprilia's geweest. De top 1 is de Shiver 900 , dan de Shiver 750, dan de Caponord 1200 en dan de Tuono 1100 die was heel dorstig 8.5l/100km.

Als de Akras er op zitten en de Arrow decat ga ik hem remappen, mss dan een kleine winst in de pk's. Niet dat ik er mis, maar er wat bij is altijd leuk.


Ik vind het de beste voor mij, heb n'a 6j de Shiver 750 de Tuono gekocht, en die was zo snel als een raket, in begin allemaal leuk vol adrenaline, maar na 8000km blijft die adrenaline weg door de gewenning en blijven de ongemakken steken, hij is veel kleiner als de Shiver. Had last van slapende handen en als je in druk verkeer moest rijden was ik helemaal loom en stijf. De Caponord was wel comfortabel, maar groot en zwaar om te verplaatsen of in stad te slenteren. Vandaar ik terug naar de 900 wilde, de zwarte was direct liefde op het eerste gezicht met navi 😊.

En ja 2 cilinders in v blijven voor mij toch het leukst, als je traag rijd hoor je alle slagen, rijd mss wat minder soepel maar vind dit leuk zelfs. En als je gas geeft komt er direct koppel vrij.
 
In de afgelopen 2 uitgaven van de Motoplus is men in 5 verschillende categorieën op zoek gegaan naar de beste motor voor in de Dolomieten. In de categorie Lichte Nakeds (geschikt voor A2) deed de Shiver 900 ook mee. Concurrenten waren oa de Street Tripple 660, CB650 en de Z900. Geheel onverwacht (van de journalisten) won de Shiver het in deze groep.

Voornaamste Pluspunten:
- Fijn draaiend blok.
- Gaat grettig naar boven
- Stuurt makkelijk door de haarspelden
- Best wel goed remmen
- Als enige in het stel fatsoenlijk geschikt voor een passagier of voldoende bagage

Op YouTube staan er ook filmpjes van. Deels in het Duits, en paar stukjes slecht sprekend Engels. Maar ik kon het goed volgen. Was wel leuk om te zien. Ik was ook verbaasd dat de Shiver zo ver kwam!
 
hoe bevalt dat ruitje ik heb de standaard denk ik die is heel kort en houd niet al te veel tegem.

Ruitje bevalt prima. Zat er al op toen ik hem kocht. Weet dus niet hoe het is zonder deze ruit.

Neemt veel wind weg van je bovenlichaam. Ik kan, als ik een klein beetje zak met mijn bovenlichaam, met de systeemhelm open met 120-130 kilometer per uur rijden. Ben 1.74m groot.
 
Hier net zo! Rond de 180km gaat ie definitief branden. 20km ervoor begint ie al een beetje met knipperen bij accelereren. *D

Gaat dan idd 11 liter in. Dus je zou best nog wat verder moeten kunnen, maar voelt gewoon niet zo vertrouwd. :X

In Italië 1x keer 210km op de tank gereden, toch altijd even spannend, ging er nog maar 12 liter in. Ik probeer zodra die gaat branden altijd wel een tankstation te gaan zoeken, dat is echter in het buitenland soms nog wel een eindje! 8)7
Op vakantie een keer leeg een dorpje in gereden....239km en aan de kant gezet om een jerrycan te kopen....
Normaal brandt mijn lampje op ca 180km ook en dan tank ik 11 liter max
 
Er zijn niet veel specifieke Shiver-bijeenkomsten valt me op. Lijkt me best leuk om eens wat te organiseren.
Aanstaande zaterdag 12/10 ga ik een toertje rijden in Midden NL met wat "Aprilia-lotgenoten". Dit wordt georganiseerd door Aprilia Riders Association waar ik zelf ook lid van ben. Verzamelen is om 9.30 uur in Druten. Deelname is kosteloos en iedereen met een Aprilia is welkom!

https://aprilia-riders.nl/agenda/2019/10/ara-vallende-bladerenrit
 
Er zijn niet veel specifieke Shiver-bijeenkomsten valt me op. Lijkt me best leuk om eens wat te organiseren.
Aanstaande zaterdag 12/10 ga ik een toertje rijden in Midden NL met wat "Aprilia-lotgenoten". Dit wordt georganiseerd door Aprilia Riders Association waar ik zelf ook lid van ben. Verzamelen is om 9.30 uur in Druten. Deelname is kosteloos en iedereen met een Aprilia is welkom!

https://aprilia-riders.nl/agenda/2019/10/ara-vallende-bladerenrit
IK heb de mail ook ontvangen.
Het lijkt me een leuke rit.
Maar ik ben hier thuis met een verbouwing bezig.
En mijn vrouw vind het vast niet zo leuk als ik dan een hele dag weg ben.
Maar volgend jaar hoop ik toch echt om diverse ritten met de ARA te doen.
 
Helaas kan ik zondag niet.

Toch maar eens bij ARA kijken volgende jaar voor tourtochtjes
 
Nu het heel oktober regende, heb ik al de set up's gedaan,
en zo vandaag voor het eerst gereden, dit met de Arrow decat en de Akraprovic dempers, wat klinkt dit lekker diep :} .
En enorm voelbaar lichter als je de Shiver gewoon al rechtop zet van de zij standaard, en ook al je er mee rijd goed voelbaar. Dat had ik nu ook nie zo merkbaar verwacht *O*.
Denk toch 11.5kg kwijt te hebben, heb de Shiver gewogen voor maar nog niet na de set up. Als ik het gedaan heb post ik het hier.

-1kg voor de decat
-3.9kg voor de lithium accu
-6kg voor de akra dempers
en hier en daar titanium boutjes gestoken.

zie hier en daar wat foto's. Zal wel nog wat foto's nemen van het eindresultaat als hij buiten staat als het klaar is voor het visuele van de moto zelf.

zonder uitlaat met mijn suporter 👨‍👦:
WhatsApp Image 2019-10-19 at 11.53.38.jpeg


carbonplaat van 1mm dik, die hellemaal van achterlicht tot onder accu loopt:
WhatsApp Image 2019-10-19 at 11.53.21.jpeg


hier licht 13kg -O-:
IMG_20191020_121306.jpg


let niet op de rommel, deed verschillende klussen aan de moto O-):
IMG_20191020_121311.jpg


carbon:
IMG_20191020_121400.jpg
IMG_20191020_121408.jpg
IMG_20191020_121416.jpg
IMG_20191020_121349.jpg
IMG_20191023_204655.jpg


Voigt rizers met off set, 30mm naar boven en 21mm naar achteren:
IMG_20191023_204638.jpg


3cm leiding verlenger van Voigt, zowel voor koppeling als voor rem, met aan remleiding een controle led (groen/rood) voor te lage maar vooral te hoge spannings waarschuwing voor brandveiligheid van de lithium accu. controle led word gestuurd door een Velleman print MK189.
IMG_20191023_204631.jpg
IMG_20191023_204621.jpg


Oxford handvat verwarming, linkse handvat heel makkelijk, rechtse daarintegen niet, daar is de gas huls 1mm te dik of het handvat 1mm te dun, dus het handvat rond om rond 0.5mm uitgvijlt met een handvijl, toch zo een 2u intensief vijlen 8)7, gaan moeizaam maar paste perfect :}.
Alle aansluitingen zitten mooi onder tank en achter het balhoofd.
IMG_20191023_204614.jpg
IMG_20191023_204712.jpg
IMG_20191023_204735.jpg


Laat het seizoen maar beginnen.... a jee, seizoen is bijna gedaan B|.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan