Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Men raadt aan om de beurt voor de winterstalling te doen.
Simpele reden is de olie. De verse olie kan tijdens de stilstand alvast wat aan reiniging doen (los weken van aangekoekte restjes). Oude olie daarentegen zal eerder voor meer interne vervuiling zorgen (verder aankoeken van restjes). In het nieuwe seizoen zullen deze restjes in het oliefilter verdwijnen..

Goede tip en eigenlijk best logisch.

Idd olie altijd voor de winter doen (of leuk voor tijdens de winter wanneer je tijd hebt)!
In De Meern zit Van Pels Motoren, goede zaak met verstand van Aprilia! Is ook officieel dealer voor nieuwe verkoop.

Ik heb mijne vorig jaar voor kleppen stellen naar MVM in Soesterberg gebracht, ook prima, was jarenlang Aprilia dealer dus zeker de 750 weten ze daar wel raad mee.

Direct een afspraak gemaakt bij Van Pels Motoren. Ben benieuwd.
 
Athome, vooral een eigen keuze, niet dat ik er zo weinig vertrouwen in heb maar toch, blijft een nieuwere techniek tegenover de Lood accu met wat meer risico op falen.
Maar het gewicht verschil is gigantisch. De Lithium accu weegt slechts 850gram. Tegenover de lood accu van 4.5kg.

Mijn dealer stond er heel positief over en kan geen redenen opsommen waarom niet een Lithium accu te gebruiken. Nogtans wist hij dat ik ze niet via hem ging kopen. Heb ze besteld via RAD. Een Shido conect, er zit een bluetooth module in de accu en daar zie je via de shido app de 4 spanningen van de 4 cellen, de accu temperatuur en de spanning van de accu en een alarm lijst met foutmeldingen.

Hoe bevalt de Lithium/Shido accu?
Mijn Shiver wilde vanmorgen niet starten omdat de accu te slecht is.... Moet dus echt een nieuwe

Is zo'n Lithium accu een beetje wat? Ben aan het kijken voor een nieuwe accu en Lithium is toch wel 2x duurder, is dat het waard?
 
Hoe bevalt de Lithium/Shido accu?
Mijn Shiver wilde vanmorgen niet starten omdat de accu te slecht is.... Moet dus echt een nieuwe

Is zo'n Lithium accu een beetje wat? Ben aan het kijken voor een nieuwe accu en Lithium is toch wel 2x duurder, is dat het waard?

Voorlopig Ben ik heel positief over de accu. Bij 2 weken stilstand is er nog altijd 13,5v, dat is heel stuk hoger als lood accu. Ook bij koude start aan 3 graden ondervind ik geen probleem. Natuurlijk hoor je wel net (zoals een lood accu) als het zo koud is dat er net dat tikkeltje wat trager gestart word.

De voordelen zijn,
-Gewicht 850gram
-Bij lange stilstand geen zelfstroom verlies.
-Laad in slechts 10min volledig op.

Nadelen,
-Aanschafprijs
-Minder capaciteit in accu, wil zeggen dat er minder stroom in zit, wel is de piek stroom (ampère) hetzelfde, dat is de belangrijkste. Wat ik bedoel is dat je met de lithium vb 15x kan starten (en direct terug afleggen) terwijl bij een loodaccu je vb 30x kan starten.
-je hebt een andere druppellader nodig voor Lithium!
-mogelijks meer risico op falen van de batterij.

Mocht je (iemand) interesse hebben in mijn lood Yuasa YTX12-BS accu, wil ik wel eens kijken wat verzendkost is, dan moet ik wel 1st uw adres hebben, dus pb mij in dit geval. We kunnen dan een prijsje af spreken. Ze is dus slechts 3 maand, hangt aan druppellader en is nooit plat geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bij Li-ion accu zou het helpen om bij lage temperaturen eerst de motor een sec of 30 op contact te hebben staan met de lampen aan. Hierdoor warmt de accu wat op en start de motor makkelijker
 
Voorlopig Ben ik heel positief over de accu. Bij 2 weken stilstand is er nog altijd 13,5v, dat is heel stuk hoger als lood accu. Ook bij koude start aan 3 graden ondervind ik geen probleem. Natuurlijk hoor je wel net (zoals een lood accu) als het zo koud is dat er net dat tikkeltje wat trager gestart word.

De voordelen zijn,
-Gewicht 850gram
-Bij lange stilstand geen zelfstroom verlies.
-Laad in slechts 10min volledig op.

Nadelen,
-Aanschafprijs
-Minder capaciteit in accu, wil zeggen dat er minder stroom in zit, wel is de piek stroom (ampère) hetzelfde, dat is de belangrijkste. Wat ik bedoel is dat je met de lithium vb 15x kan starten (en direct terug afleggen) terwijl bij een loodaccu je vb 30x kan starten.
-je hebt een andere druppellader nodig voor Lithium!
-mogelijks meer risico op falen van de batterij.

Mocht je (iemand) interesse hebben in mijn lood Yuasa YTX12-BS accu, wil ik wel eens kijken wat verzendkost is, dan moet ik wel 1st uw adres hebben, dus pb mij in dit geval. We kunnen dan een prijsje af spreken. Ze is dus slechts 3 maand, hangt aan druppellader en is nooit plat geweest.

Is denk toch wel de moeite waard om te proberen
aanschafwaarde wel meer, maar schijnt ook langer mee te gaan.
Motor staat altijd in de tuin onder een afdak met hoes, dus vaak koud en dan bijvoorbeeld 1/2 weken stil staan
en dat met koude start 30 seconden je lichten aan zetten had ik ook gelezen.

Vanmorgen zelfs de motor gestart met startkabels... merkte echt dat hij langzaam draaide. Vanmiddag toen ik naar huis ging startte hij gelukkig wel in 1x
Volgens mij zit de eerste accu er nog in, dan zou die 9 jaar oud zijn en 66700km verder. afgelopen 4 winters altijd buiten gestaan. dusbest een prima presatie zo zonder ooit een druppellader!
 
Is denk toch wel de moeite waard om te proberen
aanschafwaarde wel meer, maar schijnt ook langer mee te gaan.
Motor staat altijd in de tuin onder een afdak met hoes, dus vaak koud en dan bijvoorbeeld 1/2 weken stil staan
en dat met koude start 30 seconden je lichten aan zetten had ik ook gelezen.

Vanmorgen zelfs de motor gestart met startkabels... merkte echt dat hij langzaam draaide. Vanmiddag toen ik naar huis ging startte hij gelukkig wel in 1x
Volgens mij zit de eerste accu er nog in, dan zou die 9 jaar oud zijn en 66700km verder. afgelopen 4 winters altijd buiten gestaan. dusbest een prima presatie zo zonder ooit een druppellader!

Ja uw batterij geeft inderdaad zijn dienst bewezen 👍.

Inderdaad 30 sec zou helpen, maar ik doe et niet, ik hok altijd op succes vol starten voorlopig om dat ik nog geen signaal ervaar van moeilijk starten. En als de moto niet de 1ste keer start door vb de batterij te koud dat bij de 2de poging de batterij messchien wel al wakker geworden is, zo niet bij de 3de keer mss wel. Zeker als je de 5sec starten regel aanhoud (niet langer dan 5 sec de startknop inhouden als blok niet kan starten). Denk ik niet dat de accu leeg zal zijn daardoor.

Even snelle rekening: mijn Lithium accu is 48wh, das ongeveer 4000mah, dus de Lithium accu kan een gloeilamp van 50w 1u dit lampje doen branden. Dus is 30sec niet veel energie. Wat 5 sec onsuccesvol starten aan vermogen kost weet ik wel niet.

Maar de 30sec regel is waarschijnlijk bedoeld dat er minder stroom verbruikt word dan vb 10 sec starten zonder succes.

IIk heb Oxford handvat verwarming, is ongeveer 45w, das mss goed idee, mijn handjes zijn dan lekker warm alvoor ik start 😜. En is niet verloren energie 👌
 
Laatst bewerkt:
Ook bij een gewone loodaccu werkt dat.
Met de kou zakt de CCA dramatisch. (maximale amperes wat de accu kan leveren)
Dit getal is ook bepalend voor de startkracht.
Door de accu wat van te voren te belasten wordt hij warm.
En kan dan een hogere stroom leveren waardoor hij beter start.
het kan net voldoende zijn.
Maar dit gaat niet helpen als je een lege of versleten accu hebt.

Bron awaccu
CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dit is het ampèrage dat een accu gedurende 30 seconden levert bij 0 graden Fahrenheit (dit staat gelijk aan -18 graden Celsius). Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt. Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.
Accuprestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.
 
Het even voorwarmen van de accu heeft bij een Li-ion accu overigens meer effect dan bij een lood-accu
In deze test van verschillende Li-ion jump starters wordt het heel goed duidelijk wat het opwarmen van de Li-ion accu voor effect heeft.

 
Beste,
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
We hebben vorige week voor me vriendin een shiver 750 gt op gehaald nu ben ik er vandaag op gaan rijden (had toen we hem kochten geen rijbewijs) maar het valt mij op dat onder de 4000 toeren het voelt als of hij op 1 pit loopt heel onregelmatig is dit normaal?

En mijn 2de vraag
Waar zit de db killer en zijn die los te bestellen ik vermoed namelijk dat deze er niet meer in zitten.
 
Beste,
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
We hebben vorige week voor me vriendin een shiver 750 gt op gehaald nu ben ik er vandaag op gaan rijden (had toen we hem kochten geen rijbewijs) maar het valt mij op dat onder de 4000 toeren het voelt als of hij op 1 pit loopt heel onregelmatig is dit normaal?

En mijn 2de vraag
Waar zit de db killer en zijn die los te bestellen ik vermoed namelijk dat deze er niet meer in zitten.

Welkom en proficiat.

2 cilinders, vooral de V2's draaien onsoepel onder de 4000rpm, is heel normaal, gewoon aan wennen, is een deel van het karakter, en ik heb daar ook moeten aan wennen, ik kwam van een (voor mij saaie) 4 in lijn. Eens ik er aan gewend was wil ik niets anders meer. Direct koppel gevoel, en gewoon leuk om die 2 stampers te voelen werken. Tip om wat te wennen gebruik de regen stand voor onder de 4000rpm, of geef niet veel gas onder de 4000rpm bij de tour stand. Komt heel wat soepeler over. Gebruikt niet de sport stand als je veel onder de 4000rpm gaat, want dat is te agressief en soepel zal het zeker niet zijn.

DB killers vind je bij bolski.nl
 
De Shiver 750 loop onder 3500 toeren inderdaad behoorlijk bokkig. Is gewoon een eigenschap van het type motor. Dierick kan vast wel zeggen of dit met de 900 ook nog zo is. Mijn ervaring met moderne 2-cilinders is dat het bokkige er voor een groot gedeelte wel af is.

Sportstand is gewoon een kwestie van wennen. Op een hoge uitzondering na, reed ik eigenlijk altijd in de sportstand.
 
De Shiver 750 loop onder 3500 toeren inderdaad behoorlijk bokkig. Is gewoon een eigenschap van het type motor. Dierick kan vast wel zeggen of dit met de 900 ook nog zo is. Mijn ervaring met moderne 2-cilinders is dat het bokkige er voor een groot gedeelte wel af is.

Sportstand is gewoon een kwestie van wennen. Op een hoge uitzondering na, reed ik eigenlijk altijd in de sportstand.
Het viel me op dat het touren tal erg onregelmatige is. De tdm 900 die ik vandaag teste is ook 2cilinder dan wel 90 graden maar had niet een ongelijke roffel. Maar gaan gewoon km's maken na de winter maar even laten voelen. Wel erg leuke fiets die shiver
 
Mathijs
Uit welke omgeving kom je ?
Mogelijk kan een andere Shiver rijder even mee kijken.
Het zal je gevoel wel zijn.
Want als hij echt maar op 1 cilinder draait dan merk je dat helemaal bij stationair draaien.
En zoals @Dierick als zegt.
Zet hem om te wennen op de regenstand.

Voor mij nooit geen 4 cilinder meer.
Heerlijk zo'n V twin karakter zoals de Shiver. 😍

En een TDM is een staande twin, rijd ook weer totaal anders
 
Welkom hier Matthijs!

Ik heb ook een vraagje; iemand een goed adres voor een uitlaatpakking?
Mijn Shiver 2010 begon laatst tijdens het rijden ineens meer herrie te maken. Na ff kijken blijkt dat bij waar de slip on (akrapovich in mijn geval) over de uitlaatbocht komt, er flink speling tussen zit. Hier hoort een pakking tussen te zitten die bij mij nagenoeg weg blijkt te zijn.

Is dit een meer voorkomend probleem misschien? Iemand een soortgelijke ervaring?

Zie bijgevoegde foto:
IMG_20191130_161314607.jpg


En eentje van iets verder af, zodat je ziet waar het om gaat:
IMG_20191130_161326543.jpg


Gaat dus om onderdeel 9 op de Exploded view van Motofun Leerkes ( Uitlaatsysteem | Aprilia SHIVER | Moto Sparepartner)

Hier kan ik hem wel bestellen natuurlijk, maar wellicht dat iemand ervaring met een soortgelijk probleem heeft. Is het beter een andere dan de originele te monteren bijvoorbeeld, of zijn er voordeligere pakkingen te vinden?
 
Welkom hier Matthijs!

Ik heb ook een vraagje; iemand een goed adres voor een uitlaatpakking?
Mijn Shiver 2010 begon laatst tijdens het rijden ineens meer herrie te maken. Na ff kijken blijkt dat bij waar de slip on (akrapovich in mijn geval) over de uitlaatbocht komt, er flink speling tussen zit. Hier hoort een pakking tussen te zitten die bij mij nagenoeg weg blijkt te zijn.

Is dit een meer voorkomend probleem misschien? Iemand een soortgelijke ervaring?

Zie bijgevoegde foto:
Bekijk bijlage 1446840

En eentje van iets verder af, zodat je ziet waar het om gaat:
Bekijk bijlage 1446841

Gaat dus om onderdeel 9 op de Exploded view van Motofun Leerkes ( Uitlaatsysteem | Aprilia SHIVER | Moto Sparepartner)

Hier kan ik hem wel bestellen natuurlijk, maar wellicht dat iemand ervaring met een soortgelijk probleem heeft. Is het beter een andere dan de originele te monteren bijvoorbeeld, of zijn er voordeligere pakkingen te vinden?

Jemig dat is echt wel een flink gat zeg!
ik heb Roadsitalia uitlaten, en dan is het daar gewoon metaal op metaal zonder pakking er tussen.

Bij mij is echter pakking 6 al 2x stuk gegaan.... (klinkt wel geinig in een tunnel, net een dikke 1 cilinder, wel echt kneiter hard)

Heb hem toen bij aprilia-parts gekocht:
€35 of, maarja, moest toch niet he

voor jou dus positie 9: ARROW Mid-pipe Original collector | uitlaatgroep | Shiver | Technische tekeningen | Aprilia Parts
€23,83 ex verzenden, 1 cent goedkoper dus haha
Maar als je uit de buurt van Twello komt kan je hem ook ophalen
 
Oooh, kijk nu mijn mail terug
als je bij Aprilia-Parts besteld krijg je een bevestiging van motosparepartner, dus gewoon hetzelfde bedrijf
 
Bedankt ik ga van de week even kijken door dat ik van het weekend mijn motor opgehaald heb had ik geen tijd om die van me vriendin na te lopen. Gaat hij met gas los hier door ook ploffen(dat doet de shiver van haar wel mijn tdm 0 klappen)
 
Hebben er hier mensen ervaring met het updaten van de mapping op de shiver? Ik zie dat Aprilia voor de shiver maar 1 vol vermogen mapping heeft gemaakt terwijl er voor de dorsoduro wel updates zijn geweest? De blokken zijn behalve de tandwielverhouding gelijk. Heeft iemand een DD mapping in de shiver geüpload of een custom map om de gasaanname te verbeteren?
 
Stand Road en Sport hebben beide vol vermogen. Sport reageert heftiger/directer op de beweging van de gashendel dan Road. De Rain modus is wel beperkt in het vermogen.
Andere mappings zijn er volgens mij niet maar met een powercommander o.i.d is het gedrag wel te beinvloeden.

Zoek eens op de gebruiker "Bans". Hij/zij heeft veel tijd gestoken in het aanpassen van het motorkarakter.
 
Stand Road en Sport hebben beide vol vermogen. Sport reageert heftiger/directer op de beweging van de gashendel dan Road. De Rain modus is wel beperkt in het vermogen.
Andere mappings zijn er volgens mij niet maar met een powercommander o.i.d is het gedrag wel te beinvloeden.

Zoek eens op de gebruiker "Bans". Hij/zij heeft veel tijd gestoken in het aanpassen van het motorkarakter.
Ik kon helaas zo snel niks terug vinden over het wijzigen van de mappings.. Als ik wat meer tijd heb zal ik er toch weer eens in duiken. Het moet toch wel mogelijk zijn om de gasaanname van de shiver wat prettiger te krijgen.
 
Stuur een PM naar Bans, wellicht dat je dan wat makkelijker aan info kan komen.
Bans is blijkbaar bij Ruud Frederiks in Goes geweest. Gezien een bericht van Bans uit 2016
 
Ik kon helaas zo snel niks terug vinden over het wijzigen van de mappings.. Als ik wat meer tijd heb zal ik er toch weer eens in duiken. Het moet toch wel mogelijk zijn om de gasaanname van de shiver wat prettiger te krijgen.

Het blijft een twee cilinder. Dus een beetje bokken blijft hij altijd. Je went eraan als je meer Km's ermee maakt. Plus probeer de klinker weggetjes te omzeilen tijdens het oefenen. Toen ik hem net kocht wilde ik ook graag in de Sport stand rijden, is hij lekker fel enzo. Maar dat vergt wel echt een stille pols. Later over geschakeld naar de Tour stand en dat is prima. De S gebruik ik alleen zo af en toe voor stoplicht sprintjes. Voor het gewone rijden (wat je toch 90% van de tijd doet) staat hij prima in de Tour stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan