Shoei GT-Air of HJC R-PHA 70, ervaringen gevraagd

The DanMan

MF veteraan
25 jun 2005
8.588
1.910
Rotterdam
Hi folks.

Na jarenlang trouwe dienst mag (of eigenlijk móét) mijn good old Shoei XR 1000 het veld ruimen.
Een super fijne helm is het gebleken.

Je zou zeggen blijf dan lekker bij Shoei, ga voor de opvolger (van de opvolger...): de NXR.
Ondanks dat ik dit ook wel een erg prettige helm vind heeft deze toch wel wat nadelen.
O.a. het wisselen van vizieren ben ik ook wel wat klaar mee.

Een logische aankoop zou dan de Shoei GT-Air zijn. Over de pasvorm geen klagen, heerlijk stevig maar een tikje tegen het benauwde aan.
Goede en fijne bediening van het zonnevizier maar oh oh oh Shoei géén dubbel D sluiting. Dat vind ik echt een groot gemis.

Iets wat ik bij de HJC niet hoef te missen. Een fatsoenlijke dubbel D sluiting, ook een zonnevizier én die typische HJC vizier sluiting.
Hoe zijn de ervaringen met laatstgenoemde? Werkt het na een paar jaar gebruik nog steeds?
Lijkt mij echt een goede oplossing, zo kan je gemakkelijk met links én rechts het vizier openen.

De R-PHA 11 heb ik al gepast en zat goed. Valt een R-PHA 70 hetzelfde?

En zo’n zonnevizier, beslaat dat niet snel?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik heb de GT-Air. Voor mij een fijne en stille helm. Als ik stil sta dan beslaat het zonnevizier wel vrij vlot. tijdens het rijden geen last van.
Mocht de pasvorm voor de Shoei niet helemaal top zijn dan kun je kijken of er een dealer in de buurt zit welke ook deel uit maakt van het personal fit systeem. Hiermee wordt de helm voor jou precies pas gemaakt. Zoals hierboven gemeld kun je de helm voor 8 tientjes laten ombouwen naar dubbel D
 
Hallo The DanMan,

Ook ik rij al jaren met een Shoei XR1000, en heb er een aantal maanden terug een GT-air bijgekocht voor het voor en najaar.
In de ochtend in het donker alleen het heldere vizier en in de middag bij laagstaande zon het zonnevizier erbij.
Bij koud weer beslaat het zonnevizier vrij snel.
Ook ik ben liefhebber van de dubbel D sluiting, maar de de klik sluiting is degelijk en variabel instelbaar, waardoor je de helm altijd goed strak kan zetten.

De ventilatie vindt ik minder dan van de XR1000, en ook zit er bij mij geen ventilatie stand op het vizier, (op het nieuwe type wel)
Heb eigenlijk geen verschil in pasvorm ontdekt.

Ik ga deze helm voor al voor woon/werk, bij wisselende licht omstandigheden gebruiken.
Maar bij daglicht en in de zomer pak ik toch echt mijn XR1000 met titanium vizier, en als die versleten is koop ik er een NXR bij.
 
Ik heb een Shoei Qwest (dus een ouder model dan de GT-Air) en een RPHA 11.
Deze zijn naar mijn mening niet echt met elkaar te vergelijken. De GT-air en de Qwest wel.

De HJC is een racehelm. Heel erg licht en gestroomlijnd. Laat een bak herrie door ook al heb je alle ventilatie dicht. Ik merk overigens amper tot geen verschil met de ventilatie dicht of open. Het ventileert net zo veel of net zo weinig en de herrie blijft hetzelfde. Voor mij was het echt een slechte ervaring gezien ik voorheen een Shoei had.

De Shoei is een stuk stiller. Ventilatie open of dicht is duidelijk merkbaar (zowel aan het geluid, maar ook gewoon aan de mate van lucht die doorstroomd). Wel een stuk zwaarder (maar als je niet raced een non issue vind ik). Dat is gebasseerd op de QWEST. De GT-Air zou alles nog iets beter doen en heeft een zonnevizier.

Ik heb na een paar maanden de RHPA 11 in de kast gelegd en de QWEST opnieuw gekocht. Had liever de GT-Air gewild, maar had net 400 euro uitgegeven aan de HJC dus het was me ff te veel.

De RPHA 70 zou vergelijkbaar zijn met de RPHA 11. De ventilatie op de bovenkant is wel anders dus wellicht dat dit veel (positieve) invloed kan hebben op het geluid.
 
Laatst bewerkt:
Shoei: 5 jaar garantie en zeer stil, fiberglas helm. Denk dat die rpha in carbon uitvoeringen zijn= lichter maar minder sterk.
En je kan de Gt-air bestellen met een dubbel D sluiting.

Maar als je liever wat lichters hebt, de Shoei NXR met een photochromatisch vizier? Dan moet je ook niet meer van vizier wisselen.
En als je in de shop direct je dat vizier van 120 euro laat plaatsen nemen ze waarschijnlijk jouw helder vizier wel over van je.
 
Ik heb de GT-Air. Voor mij een fijne en stille helm. Als ik stil sta dan beslaat het zonnevizier wel vrij vlot. tijdens het rijden geen last van.
Mocht de pasvorm voor de Shoei niet helemaal top zijn dan kun je kijken of er een dealer in de buurt zit welke ook deel uit maakt van het personal fit systeem. Hiermee wordt de helm voor jou precies pas gemaakt. Zoals hierboven gemeld kun je de helm voor 8 tientjes laten ombouwen naar dubbel D

Dacht juist dat dit uit veiligheid overwegingen niet mocht?
Ivm type goedkeur etc...
Ook ooit is een helm gezien (was wel een Shark), zat heerlijk had alleen geen DD aansluiting.
En volgens de shop mocht (en kon) dit niet omgebouwd worden.

Zit dus wel verschil in qua merk?



Shoei: 5 jaar garantie en zeer stil, fiberglas helm. Denk dat die rpha in carbon uitvoeringen zijn= lichter maar minder sterk.
En je kan de Gt-air bestellen met een dubbel D sluiting.

Maar als je liever wat lichters hebt, de Shoei NXR met een photochromatisch vizier? Dan moet je ook niet meer van vizier wisselen.
En als je in de shop direct je dat vizier van 120 euro laat plaatsen nemen ze waarschijnlijk jouw helder vizier wel over van je.

Wat is een photochromatisch vizier?
Gegoogled en gevonden.
Das wel erg gaaf, maar best prijzig nog.
Is dit alleen niet 'vervelend' bij het inrijden van bv een tunnel?
Daar het 2 minuten duurt (las ik ergens op het flep)
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Het ombouwen naar dubbel D is een optie welke Shoei inderdaad aanbiedt.
De helm sturen ze op naar Frankrijk en kost zo rond de €90.
Alleen word dat al met al een duur geintje.

Een beslaand zonnevizier klinkt nu al helemaal ruk, laat staan om het in de praktijk te ervaren. Dat gaat hm niet worden :N

Het meekleurende vizier lijkt me wel top.
Een duur geval, alleen heb ik er nu ook 3 (helder, medium, dark) wat ook niet echt gratis was.

Ik denk dat HJC, in algemene zin afvalt.
Als iets goed is (Shoei) is het goed.

Een NXR of GT-Air.....

De combinatie waar ik nu enthousiast over wordt is een NXR met het meekleurende vizier :Y
 
Ik vind de GT-air zo vreselijk lomp en groot aanvoelen, ik was eigenlijk nu ook een beetje in de race voor een gt-air ,nadatde NXR de grond had geraakt8)7, ik heb een paar x de gt-air opgehad ,en toch besloten om precies dezelfde NXR weer te kopen,fantastisch fijne en stabiele helm en laag gewcht, ik heb er nu dus 2 ,
1 voor reserve onderdelen:t
 
Dank @*Jan* voor de bevestiging van wat ik al dacht. De GT-Air past me goed maar voelt erg massief en wat benauwd.

Zijn ze beide vergelijkbaar qua geluidsdemping?
 
Dank @*Jan* voor de bevestiging van wat ik al dacht. De GT-Air past me goed maar voelt erg massief en wat benauwd.

Zijn ze beide vergelijkbaar qua geluidsdemping?

Ik heb niet met de GT-Air gereden dus wat betreft geluid,kan ik daar niets over zeggen ,wel vindt ik de NXR stiller en stabieler ,dan de XR1100 ,mijn vorige helm
 
Ik heb nu een GT-Air. Na 2 Schuberts en een paar BMW's gemaakt door Schuberth. Qua gewicht merk ik geen verschil. Qua geluid is het een wereld van verschil voor mij. Geen idee wat Schuberth doet in de windtunnel, maar het resultaat is hopeloos. En ik ben niet Calimero, heb verhoogd zadel, en verlaagd scherm. Dus helm in 'clean air'

Ik wou een integraal omdat de flip ups niet zo zeker lijken. Vergrendelingsmechanisme is mooi verdekt op Schuberts, maar zichtbaar op sommige andere helmen. Een 0.5mm metalen haakje aan elke kant, vergrendeld met een 2mm boutje in plastic, daar lijkt het op. Een integraal is toch wel iets steviger. En ik mis de flip up niet, ik reed nooit met de flip-up open

Qua vorm: Als ik mijn GT-Air naast mijn C3Pro zet, dan lijkt de laatste op een ei, zeker in wit. De GT-Air ziet er wat mij betreft stukken beter uit, zeker met een design. But beauty is in the eyes of the beholder. Ik vind de zonnevizier slider op de GT praktisch, zit niet in de weg van een comm systeem

Meest vreemde, mijn C3-Pro is een medium. Een medium GT-Air kreeg ik bijna niet van mijn hoofd. Heb een large GT--Air genomen, die zat links-rechts goed, maar te ruim voor-achter. Geen idee wat Shoei Custom is, maar op Louis.eu een dikkere shoei headliner gekocht. (€45). Helm zit nu als gegoten. Een helm verspringt 2 maten. Shoei's liners laat je toe één maat terug, of op te gaan. En dat voor headliner en/of cheekpads. Helm was €425of zo in sale (colered edition), dus voor een €470 totaal heb ik een perfecte helm

en ik gebruik bose QC20, gaat perfect
 
Laatst bewerkt:
Schubert heb ik ook even overwogen, want die is er namelijk in een wel heel interessant kleurdesign maar toen ik hm in het echt zag: :X
Inderdaad niet bepaald moeders mooiste.

Ik heb eens wat YouTube filmpjes bekeken van het photochromic vizier van Shoei maar dat terugkleuren van donker naar helder duurt wel een eeuw zeg. Dan ben je al lang en breed een tunnel uit bijvoorbeeld.
 
De 2019 designs van Shoei zijn ook om te huilen vindt ik, vandaar dat ik nog een nieuwe 2018 heb gescoord
 
Terug
Bovenaan Onderaan