gvy
Die hard MF'er
- 6 mrt 2020
- 471
- 887
Sinds kort heeft de standaard ingebouwde SENA srl in mijn Neotec 2 de geest gegeven. Eerst ging ie niet meer uit en werkte hij niet meer en recent gebeurde er niets meer bij het laden. Ik was nooit echt onder de indruk van dit systeem oa vanwege de onwerkbare toetsen en de ingewikkelde bediening. Maar het heeft een groot voordeel....het zit netjes weggewerkt in de helm.
Toch had ik geen zin om de veel te dure prijs neer te leggen voor een vervangend setje vanwege de bovengenoemde ergernissen.
exit SENA
enter CARDO
Ik bekeek voor mezelf wat ik echt verlang van een comsysteem en wat voor mij dan weer niet relevant is.
wel : connectie met mijn GSM voor WAZE en TomTomGO en voor spotify en heel af en toe telefoongesprek.
wel : een heel erg zeldzaam ritje met een maat die ook een Cardo heeft en waarmee ik absoluut de sena srl niet deftig verbonden krijg.
wel : een heel zeldzaam ritje met 3 waarbij we Helmchat of Whatsapp als communicatiemiddel gebruiken.
wel: de mogelijkheid om mijn diy op maat gemaakte oortjes in te pluggen in plaats van de speakers in de helm. ( dat kon niet bij de sena srl en die had ik zelf aangepast hiervoor)
wel: deftig geluid uit een goed speakersetje .
Niet : meshverbinding met meerdere rijders. De groep van 5 a 6 waarmee ik jaarlijks een week reis ,doet niet aan intercom, dus overbodig.
Niet : connectie met bijrijder. Ik rijd nooit met passagier , mijn vrouw heeft geen interesse en ik vind het niet fijn.
En dus kwam ik uit op de CARDO SPIRIT HD. Een basisset , maar wel de versie met de betere 40mm HD speakers. Relatief goedkoop aan 122€ ( black friday RAD) en eigenlijk alles wat ik op het verlanglijstje kon afstrepen en niets wat ik niet nodig heb en het onnodig complexer maakt ( behalve dan de FM radio, die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken...denk ik)
Het toestelletje is door zijn eenvoud klein ( compact/plat ) en licht en dat is maar beter, want gezien ik de srl had, zag ik er op tegen om een blok tegen m'n helm te hangen.
Ik kon het stekkertje van de speakers netjes onder de cardo in de klem vastklemmen, waardoor ik makkelijk kan wisselen als ik mijn oortjes wil inpluggen: Zie maar op de foto hier onder.
Bij de set zaten ook een setje dikke velcropads van 40mm, waarmee je desgewenst de speakers dichter tegen je oor kan plaatsen en dat bleek voor mij "goud" te zijn. Want niet alleen kon ik de speakers naar voor zetten maar ook ineens een halve cm hoger ( omdat ze niet meer in de voorziene gaten vallen) Hierdoor zitten ze nu exact voor mijn ooringangen en dat zorgt voor een massief beter geluid, vooral in de basweergave. Het maakt echt een heel groot verschil als die speakers goed gepositioneerd kunnen zitten. Vergelijk het met een koptelefoon die je half achter je oor zet versus eentje die er netjes op staat....DAT verschil.
Verder nog even melden dat ik bij spotify steeds de optie equalizer / Adapt Sound instel op mijn specifiek gehoor.
Het komt erop neer dat ik na het juist monteren van die oortjes de helm opzet / equalizer op vlak / en een gehoortest van een minuutje doe ,die met biepjes jouw eigen gehoor/geluidsprofiel opmeet (kan confronterend zijn hoor) en aan de hand hiervan de frequentiecurve aanpast. Ook dat maakt echt verschil in kwaliteit van weergave. Aanrader om eens te doen en het verschil te horen.
Ik moet nu wel nog eens gaan rijden met dit nieuwe systeempje
Toch had ik geen zin om de veel te dure prijs neer te leggen voor een vervangend setje vanwege de bovengenoemde ergernissen.
exit SENA
enter CARDO
Ik bekeek voor mezelf wat ik echt verlang van een comsysteem en wat voor mij dan weer niet relevant is.
wel : connectie met mijn GSM voor WAZE en TomTomGO en voor spotify en heel af en toe telefoongesprek.
wel : een heel erg zeldzaam ritje met een maat die ook een Cardo heeft en waarmee ik absoluut de sena srl niet deftig verbonden krijg.
wel : een heel zeldzaam ritje met 3 waarbij we Helmchat of Whatsapp als communicatiemiddel gebruiken.
wel: de mogelijkheid om mijn diy op maat gemaakte oortjes in te pluggen in plaats van de speakers in de helm. ( dat kon niet bij de sena srl en die had ik zelf aangepast hiervoor)
wel: deftig geluid uit een goed speakersetje .
Niet : meshverbinding met meerdere rijders. De groep van 5 a 6 waarmee ik jaarlijks een week reis ,doet niet aan intercom, dus overbodig.
Niet : connectie met bijrijder. Ik rijd nooit met passagier , mijn vrouw heeft geen interesse en ik vind het niet fijn.
En dus kwam ik uit op de CARDO SPIRIT HD. Een basisset , maar wel de versie met de betere 40mm HD speakers. Relatief goedkoop aan 122€ ( black friday RAD) en eigenlijk alles wat ik op het verlanglijstje kon afstrepen en niets wat ik niet nodig heb en het onnodig complexer maakt ( behalve dan de FM radio, die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken...denk ik)
Het toestelletje is door zijn eenvoud klein ( compact/plat ) en licht en dat is maar beter, want gezien ik de srl had, zag ik er op tegen om een blok tegen m'n helm te hangen.
Ik kon het stekkertje van de speakers netjes onder de cardo in de klem vastklemmen, waardoor ik makkelijk kan wisselen als ik mijn oortjes wil inpluggen: Zie maar op de foto hier onder.
Bij de set zaten ook een setje dikke velcropads van 40mm, waarmee je desgewenst de speakers dichter tegen je oor kan plaatsen en dat bleek voor mij "goud" te zijn. Want niet alleen kon ik de speakers naar voor zetten maar ook ineens een halve cm hoger ( omdat ze niet meer in de voorziene gaten vallen) Hierdoor zitten ze nu exact voor mijn ooringangen en dat zorgt voor een massief beter geluid, vooral in de basweergave. Het maakt echt een heel groot verschil als die speakers goed gepositioneerd kunnen zitten. Vergelijk het met een koptelefoon die je half achter je oor zet versus eentje die er netjes op staat....DAT verschil.
Verder nog even melden dat ik bij spotify steeds de optie equalizer / Adapt Sound instel op mijn specifiek gehoor.
Het komt erop neer dat ik na het juist monteren van die oortjes de helm opzet / equalizer op vlak / en een gehoortest van een minuutje doe ,die met biepjes jouw eigen gehoor/geluidsprofiel opmeet (kan confronterend zijn hoor) en aan de hand hiervan de frequentiecurve aanpast. Ook dat maakt echt verschil in kwaliteit van weergave. Aanrader om eens te doen en het verschil te horen.
Ik moet nu wel nog eens gaan rijden met dit nieuwe systeempje
Laatst bewerkt: