Short circuit? zekering brand binnen 3 seconden door!

28 mrt 2019
9
0
Laatst tijdens het rijden al men elektra uit. Geen koplamp, geen knipperlichten, geen snelheidsmeter er toerenteller meer, geen achterlicht en geen remlichten meer. Ik heb wel door kunnen rijden naar huis (was nog maar een tweetal kilometers).

Vervolgens maar gaan kijken naar mijn bedrading en contactpunten. Een uitgelezen moment om voor het eerst de 'binnenkant' van de motor te bekijken. Op het oog ziet de bedrading (vanaf de stuurschakelaars tot en met binnenin de koplamp) er nog goed uit. De contactpunten heel licht geoxideerd, deze even licht opgeborsteld en met contactspray bewerkt. Zonder resultaat. Hierna gekeken naar de spanningsregelaar en accu, de plus raakt nergens de massa, en de spanningsregelaar ziet er ook prima uit (geen idee of dit het probleem kan zijn). Het verbaasde mij dat er in de spanningsregelaar maar één zekering zat, dit konden niet alle zekeringen zijn in het systeem. Via google snel gevonden dat de honda nog een fusebox heeft met hierin een 5tal zekeringen. En jahoor, één van de zekeringen was kapot. Snel nog even naar de action gereden en hier een doosje met zekeringen aangeschaft. De nieuwe zekering vervangen met de oude (beide 10 amp) en de motor gestart. Toegekeken hoe de nieuwe zekering binnen 3 seconden opnieuw doorbrandde. Wel zag ik dat in ieder geval dat de kilometerteller weer een teken van leven gaf.Na het doorbranden van de zekering heb ik er niet nog één ingedaan. Omdat deze dan net zoals de andere nieuwe waarschijnlijk meteen was doorgebrand.

Mijn vraag is nu als volgt: Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos? ergens treed een zekere vorm van kortsluiting op. Is er iemand met de correcte waarden voor de fuse box? zodat ik zeker weet dat de juiste zekeringen erin zitten?

Het betreft een Honda CB600 Hornet uit 2003 (PC36?)

Bij voorbaat dank,
 
Heb jij een zekering in de spanningsregelaar? Ik denk dat je de spanningsregelaar verwart met het startrelais. De zekering in het startrelais is de hoofdzekering. Als je de zekering di telkens springt vervangt door een h7 lamp dan zal bij overbelasting de lamp harder gaan branden en springt de zekering niet meer. Dit maakt het zoeken naar de kortsluiting een stuk makkelijker.
 
Heb jij een zekering in de spanningsregelaar? Ik denk dat je de spanningsregelaar verwart met het startrelais. De zekering in het startrelais is de hoofdzekering. Als je de zekering di telkens springt vervangt door een h7 lamp dan zal bij overbelasting de lamp harder gaan branden en springt de zekering niet meer. Dit maakt het zoeken naar de kortsluiting een stuk makkelijker.

Precies zoals wij in de werkplaats ook zochten naar sluitingen. Makkelijk te zien aan de de lamp die minder fel gaat branden op het moment dat de sluiting minder is, ofwel uit gaat als je het gevonden hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan