Show hier je (nieuwe) gereedschap *2*

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.418
35.842
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Een opvolger voor het volle oude topic... Show je hier je (nieuwe) gereedschap :P

Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden gereedschap dat je met de sleutelaars wil delen!

Bijvoorbeeld:
Mijn test inrichting van mijn handgereedschap. (inmiddels hangt het al naar tevredenheid ;) )
full
 
Laatst bewerkt:
Weet ook nog wel iets "leuks" over momentsteutels.
Bij een gerenommeerd wereldconcern moesten er proeven worden gedaan met momenten op verschillende type bouten/moeren in verschillende materialen. Hieraan werd van alles gemeten met bouten en tapgaten met allerlei smeermiddelen, borgmiddelen, vet , grafiet, olie enz enz. De waardes die behaald werden waren niet repeteerbaar.
Het verbazingwekkende ,in den beginne, daaraan was ook dat er een spreiding was tot 5% op bouten die onder dezelfde omstandigheden aangetrokken en tot de 8% tussen de verschillende smeermiddelen/borgmiddelen.
De afwijking zat niet in de momentsleutel maar in puur in de materialen. De ene bout is de andere dus (net) niet.

Met een ijkrapport weet je in ieder geval dat er bepaalde waardes gehaald zijn.
Een ijkrapport is idd ook maar een momentopname (leuk woord in deze context).
 
Ik kreeg ze er wel bij, maar wat is de waarde van een ijkrapport van toen de sleutel nieuw was ???

opnieuw ijken calibreren is IMO ook te kostbaar voor een Teng

[edit] ijken doe je niet met een momentsleutel , wel calibreren[/edit]
[edit]2: eerste google:http://www.momentsleutelkalibreren.nl/ (klik)[/edit]
[edit]3: geen prijzen B|[/edit]

Volgens mij is er ook wel eens ergens op het forum beschreven, hoe je een momentsleutel opnieuw kan calibreren. zolang je het ding alleen voor jezelf gebruikt, is een officieel ijkrapport toch niet nodig.


Hier staat zo'n tip: momentsleutel 0-25 nm.
 
Weet ook nog wel iets "leuks" over momentsteutels.
Bij een gerenommeerd wereldconcern moesten er proeven worden gedaan met momenten op verschillende type bouten/moeren in verschillende materialen. Hieraan werd van alles gemeten met bouten en tapgaten met allerlei smeermiddelen, borgmiddelen, vet , grafiet, olie enz enz. De waardes die behaald werden waren niet repeteerbaar.
Het verbazingwekkende ,in den beginne, daaraan was ook dat er een spreiding was tot 5% op bouten die onder dezelfde omstandigheden aangetrokken en tot de 8% tussen de verschillende smeermiddelen/borgmiddelen.
De afwijking zat niet in de momentsleutel maar in puur in de materialen. De ene bout is de andere dus (net) niet.

Met een ijkrapport weet je in ieder geval dat er bepaalde waardes gehaald zijn.
Een ijkrapport is idd ook maar een momentopname (leuk woord in deze context).

dus je moet je bouten, moertjes, schroefjes, loctite, wd40 e.d allemaal laten ijken, en eigenlijk niet je momentsleutel? O-)
 
Weet ook nog wel iets "leuks" over momentsteutels.
Bij een gerenommeerd wereldconcern moesten er proeven worden gedaan met momenten op verschillende type bouten/moeren in verschillende materialen. Hieraan werd van alles gemeten met bouten en tapgaten met allerlei smeermiddelen, borgmiddelen, vet , grafiet, olie enz enz. De waardes die behaald werden waren niet repeteerbaar.
Het verbazingwekkende ,in den beginne, daaraan was ook dat er een spreiding was tot 5% op bouten die onder dezelfde omstandigheden aangetrokken en tot de 8% tussen de verschillende smeermiddelen/borgmiddelen.
De afwijking zat niet in de momentsleutel maar in puur in de materialen. De ene bout is de andere dus (net) niet.

Met een ijkrapport weet je in ieder geval dat er bepaalde waardes gehaald zijn.
Een ijkrapport is idd ook maar een momentopname (leuk woord in deze context).

ik heb dagelijks te maken met afgebroken bouten en wij zijn ook tot de vaststelling gekomen dat de ene bout de andere niet is en ook het smeermiddel draagt hieraan bij .
wij gebruiken nu speciale bouten welke een coating hebben die het invreten van waterstofperoxide tegengaat en de resultaten zijn opmerkelijk er is nog geen enkele bout afgebroken van dit type .
nadeel kostprijs 100 stuks inbus m 10 x 50 =125 euro
 
Moet de kop van mn XR600 af halen. Hiervoor leek het me verstandig om een momentsleutel aan te schaffen. Wat voor merk/type raden jullie aan voor hobbymatig gebruik. Niet erg intensief gebruik dus.

Alvast bedankt, Gr
 
Die van Tengtools zijn goed en betaalbaar.
Maar ook over die van Louis.de ed hoor ik eigenlijk geen slechte verhalen.

Voor een XR-rijder/sleutelaar had ik graag mijn sleutel even uitgeleend, maar het is goedkoper om er zelf eentje te kopen, dan van Apeldoorn naar Castricum te rijden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Moet de kop van mn XR600 af halen. Hiervoor leek het me verstandig om een momentsleutel aan te schaffen. Wat voor merk/type raden jullie aan voor hobbymatig gebruik. Niet erg intensief gebruik dus.

Alvast bedankt, Gr

Voor het eraf halen heb je geen moment sleutel nodig hoor.
(sorry, heeeeeel flauw, maar iemand moest hem inkoppen) 8-)

serieuzer: ik zou als je hem maar weinig gebruikt proberen ergens een goeie te lenen. Goed gereedschap is echt het halve werk maar ik snap ook wel dat je voor af en toe gebruik geen professionele aanschaft.
 
Laatst bewerkt:
cdx.4pb%20+logo.jpg

Facom doppendoos CDX VAN €278,40 VOOR €120,-

1.CDX.4Gewicht: 2,340kg !

Doppen 8-1-11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-22-24-27-30-32mm
CDX ratel, verlengstuk met vergrendeling125-250mm
cardangewricht

dit set wordt geleverd in een kunststof doos

*D *D *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan