Show hier je nieuwe gereedschap "X" : Tools rule!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

G. BRASLETTI

MF veteraan
Donateur
19 jun 2006
26.618
6.689
Voorne aan zee
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:



images

B496145.jpg

images

images

foto%20merken%20website(1).jpg

images
8714678180002_logo%20ironside.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op zo'n accuboortje is een leuk idee, maar het moet natuurlijk niet te hard draaien.
Anders blijft alles door de centrifugale (ofzo) krachten plakken aan de randen er wordt er niks 'gehusseld'

Ik denk dat als zo'n trommeltje 100rpm draait het hard zat is.

Idee spookt ook al langer door mijn hoofd, lijkt me ideaal om de kleine dingetjes mee schoon te maken, heb je geen straal cabine nodig, je flikkert wat onderdelen in zo'n trommel, loopt weg, en na een uurtje ga je weer eens kijken.
Geen stof gedoe, geen herrie van de compressor, geen arbeid eraan, leve luiheid.

Mooiste is denk om een oude slijpsteen te gebruiken, daar een trommeltje aan te fabrieken, en heel simpel een dimmertje tussen zetten. Moet werken :P
 
Klopt, vandaar de spanband op mijn foto :+ Ietsje sneller dan ik hem had en alles "plakte" aan de zijkanten en deed niks.

Al denk ik niet dat ik het een uurtje zou laten staan, komt toch nogal wat kracht op de machine te staan op een manier die mij er niet al te best voor lijkt.

Geeft trouwens VEEL herrie hoor. Oordoppen waren best wel fijn.
 
:Y soms staan hier best praktische tips tussen.:)Dit herken ik dus helemaal niet. Maar misschien heb ik niet zoveel kracht als jij?Ik doe het ook stukje bij beetje, het geld groeit me niet op m'n rug.


Ik heb er bijvoorbeeld een klein doppensetje van die de afgelopen 20jaar intensief gebruikt is en behalve een beetje vuil is er weinig slijtage aan te zien.
Maar dat kan ook komen omdat bij mij nooit iets zo vast zit gerot dat ik ijzeren pijpen moet gebruiken om genoeg kracht te kunnen zetten.


Maar ik ben niet vies van andere merken, is het goed dan werk ik er gewoon mee.

de sleutels en doppen zijn wel beter maar de tangen vallen mij tegen. voor dat geld koop ik dan liever een knipex tang
 
Op zo'n accuboortje is een leuk idee, maar het moet natuurlijk niet te hard draaien.
Anders blijft alles door de centrifugale (ofzo) krachten plakken aan de randen er wordt er niks 'gehusseld'

Ik denk dat als zo'n trommeltje 100rpm draait het hard zat is.

Idee spookt ook al langer door mijn hoofd, lijkt me ideaal om de kleine dingetjes mee schoon te maken, heb je geen straal cabine nodig, je flikkert wat onderdelen in zo'n trommel, loopt weg, en na een uurtje ga je weer eens kijken.
Geen stof gedoe, geen herrie van de compressor, geen arbeid eraan, leve luiheid.

Mooiste is denk om een oude slijpsteen te gebruiken, daar een trommeltje aan te fabrieken, en heel simpel een dimmertje tussen zetten. Moet werken :P
Misschien is dit wel interessant, word gebruikt in de schietsport voor het schoonmaken van patroonhulzen alvorens deze te herladen.
Gevuld met een medium zoals bijvoorbeeld walnoot of maiskorrels en een polijst/schoonmaakmiddel gaat dit uitstekend.
Moet zeggen dat de machines uit deze link wel erg prijzig zijn, dat kan echt een stuk goedkoper.
Target-Master Schietsport Artikelen en Accessoires

nb. geen aandelen in die toko :N
 
Er zijn op mf al eerder linkjes gepost naar (amerikaanse) mensen met een wapenhobby en zo'n patroonhuls poetsmachine, ook doe-het-zelf versies. Dan is de vraag heeft iemand het inmiddels al geprobeerd :P
Ookwel brass tumbler genoemd, hier een voorbeeld:
 
Laatst bewerkt:
Mooiste is denk om een oude slijpsteen te gebruiken, daar een trommeltje aan te fabrieken, en heel simpel een dimmertje tussen zetten. Moet werken :P

dat gaat echt niet werken met een dimmer, die zijn enkel voor ohmse belastingen, een motor is inductief.
een motor in een gril het vlees rond draait zou ideaal zijn.
de onderdelen moeten er dan wellicht meerdere uren in i.p.v 1 uur.
 
Mijn wasmachine (Miele) stopt er mee als 'ie merkt dat er te vaak tegen de trommel "gerammeld/gebeukt" wordt door losliggende zware objecten.

Een Miele is dus niet te gebruiken als polijsttrommel :)
Dat ligt niet aan het rammelen of beuken maar aan de onbalans.
Dit hebben tegenwoordig alle wasmachines, de enen is daar wat gevoeliger voor dan de andere.
 
Er zijn op mf al eerder linkjes gepost naar (amerikaanse) mensen met een wapenhobby en zo'n patroonhuls poetsmachine, ook doe-het-zelf versies. Dan is de vraag heeft iemand het inmiddels al geprobeerd :P
Ookwel brass tumbler genoemd, hier een voorbeeld:

haha, geniaal, precies zoals ik het mij ook ongeveer voorstelde :}

*voelt een nieuwe gereedschap/mf rage aankomen *D
 
Ik heb nogal wat gereedschap liggen van Facom.

1/4" dopset met bitjes, ringsteek, ring en steeksleutelsets, uitgebreide Seegerringset in metalen doos, 2 bandijzers, miniset ratelring-steek, 1/2"momentsleutel, een hele bos schroevendraaiers en nog wat dingen.

De nodige tangen heb ik van Knipex.
Zijn er maar 3 overigens, een zijkniptang, een kopkniptang en een punttang. Die maken de beste tangen als het aan mij ligt.
Maar een waterpomptang heb ik weer van Hazet. Die hebben een weerhaak vergrendeling. Gaat nooit kapot. En voor het iets lompere werk heb ik een weer Stahlwille waterpomptang. Maar die gebruik ik zelden dus. Das al bijne een pijpentang.

De 3/8" en 1/2" dopset heb ik van Stahlwille. Machtig prachtig spul. Zeskantdoppen wel te verstaan. Heb ook een 3/8" momentsleutel en een pick/hook setje van Snap-On.

In mijn beleving heb ik goed gereedschap. Niet ieder merk maakt het beste van alles.
Zodra stalen gereedschap met kunststof moet worden bekleed (denk dus aan tangen) dan haakt Facom meteen af. Alle kunststof heften gaan los! De tangen maar de schroevendraaiers net zo goed. Ratels is een drama.
Tegenwoordig hebben ze de schroevendraaiers wel aardig onder de knie dacht ik. (?)
 
Ik heb nogal wat gereedschap liggen van Facom.

1/4" dopset met bitjes, ringsteek, ring en steeksleutelsets, uitgebreide Seegerringset in metalen doos, 2 bandijzers, miniset ratelring-steek, 1/2"momentsleutel, een hele bos schroevendraaiers en nog wat dingen.

De nodige tangen heb ik van Knipex.
Zijn er maar 3 overigens, een zijkniptang, een kopkniptang en een punttang. Die maken de beste tangen als het aan mij ligt.
Maar een waterpomptang heb ik weer van Hazet. Die hebben een weerhaak vergrendeling. Gaat nooit kapot. En voor het iets lompere werk heb ik een weer Stahlwille waterpomptang. Maar die gebruik ik zelden dus. Das al bijne een pijpentang.

De 3/8" en 1/2" dopset heb ik van Stahlwille. Machtig prachtig spul. Zeskantdoppen wel te verstaan. Heb ook een 3/8" momentsleutel en een pick/hook setje van Snap-On.

In mijn beleving heb ik goed gereedschap. Niet ieder merk maakt het beste van alles.
Zodra stalen gereedschap met kunststof moet worden bekleed (denk dus aan tangen) dan haakt Facom meteen af. Alle kunststof heften gaan los! De tangen maar de schroevendraaiers net zo goed. Ratels is een drama.
Tegenwoordig hebben ze de schroevendraaiers wel aardig onder de knie dacht ik. (?)


Ik sleutel iedere dag met Facom maar ik ben deze problemen nog niet tegen gekomen, wel de mechaniek van de ratels die stuk gaan (type met draaiknop bovenop) en de witte griptangen die niet goed aan klemmen.
De schroevendraaiers zijn redelijk en bij mij is er nog nooit een handvat losgekomen, de pasvorm van de kruiskoppen lijkt soms wat matig, verder sluit ik me er volledig bij aan dat iedere fabrikant zijn eigen specialiteit heeft en elk merk ook zijn beperkingen heeft.
Tangen heb ik nog nooit beter gezien dan die van Knipex, maar dat is dan ook echt een tangen fabrikant.
 
Zoals de -oude veteraan- hier bij de gereedschap boer zij dat ik begon met m'n "Facom set" ( lees alles vervangen naar Facom langzaam aan ) .

" Maar die tangen jongenman, moet je van knipex kopen .... "

Heb trouwens sinds een tijdje nu een facom-set ( ratel/doppen ) op 6 kant in gebruik, da's dus echt briljant spul :)
En ben al helemaal blij met dat mini 1/4e rateltje, waar je ook mee kan "ratelen" via het handvat.
Geweldig stukje gereedschap :)


Zelf trouwens geen last van de schroevendraaiers, gebruik m'n set vrij heftig ( en niet altijd waarvoor het bedoeld is ) .. Schroevendraaier = slijtage gereedschap in m'n ogen , en die geven totaal geen krimp.

Er is ook wat te zuigen , waarom kunnen die fabrikanten ( in mijn geval, dan vooral Facom ) , geen fatsoenlijke koffer/bewaar dozen maken ?
Elke keer beginnen die kunststof sluitingen wit te worden en zwakker.
Ze zouden eens les moeten krijgen van Tupperware of zo, want die kunnen het wel.
 
Ik sleutel iedere dag met Facom maar ik ben deze problemen nog niet tegen gekomen, wel de mechaniek van de ratels die stuk gaan (type met draaiknop bovenop) en de witte griptangen die niet goed aan klemmen.
De schroevendraaiers zijn redelijk en bij mij is er nog nooit een handvat losgekomen, de pasvorm van de kruiskoppen lijkt soms wat matig, verder sluit ik me er volledig bij aan dat iedere fabrikant zijn eigen specialiteit heeft en elk merk ook zijn beperkingen heeft.
Tangen heb ik nog nooit beter gezien dan die van Knipex, maar dat is dan ook echt een tangen fabrikant.

Dat bewijst maar weer dat er voor iedere "sleutelstijl" een merk is ;)

De een komt hier nog even langs om te vertellen dat ze met Stahlwille sleutels opeens 2X zo lang boven hun macht kunnen werken omdat het zo lekker licht gewicht en ergonomisch is. De ander komt klagen dat het veel te "goedkoop en dun" aanvoelt en ze als een speer weer terug gaan naar b.v Gedore.. Zo veel mensen zoveel wensen.

Alleen wat vrijwel iedereen gemeen heeft, is dat men er vanuit gaat dat een dure schroevendraaier onverwoestbaar moet zijn. Je betaalt met name voor een betere pasvorm, zowel in de hand als op de schroefkop, maar ze verslijten nu eenmaal.. Gek genoeg komt er nooit iemand terug met een bitje, want dan is het opeens wel normaal dat ze verslijten :?
 
Dat bewijst maar weer dat er voor iedere "sleutelstijl" een merk is ;)

De een komt hier nog even langs om te vertellen dat ze met Stahlwille sleutels opeens 2X zo lang boven hun macht kunnen werken omdat het zo lekker licht gewicht en ergonomisch is. De ander komt klagen dat het veel te "goedkoop en dun" aanvoelt en ze als een speer weer terug gaan naar b.v Gedore.. Zo veel mensen zoveel wensen.

Alleen wat vrijwel iedereen gemeen heeft, is dat men er vanuit gaat dat een dure schroevendraaier onverwoestbaar moet zijn. Je betaalt met name voor een betere pasvorm, zowel in de hand als op de schroefkop, maar ze verslijten nu eenmaal.. Gek genoeg komt er nooit iemand terug met een bitje, want dan is het opeens wel normaal dat ze verslijten :?

heb je nog gelijk in ook. Heb meerdere van die uitgebreide bit setjes liggen van diverse merken. En die flikker je gewoon weg als ze 'op' zijn.
3kwart van de bitjes in die setjes raak je uberhaupt nooit aan trouwens _O-
 
heb je nog gelijk in ook. Heb meerdere van die uitgebreide bit setjes liggen van diverse merken. En die flikker je gewoon weg als ze 'op' zijn.
3kwart van de bitjes in die setjes raak je uberhaupt nooit aan trouwens _O-
Inderdaad. Het zijn alleen de PH, PZ en torx die een keer 'op' zijn. De rest kan hoge leeftijden bereiken.
 
Zelfs ik grijp wel eens mis :X

Naar de zaak, magazijn doorzoeken, geen succes, andere opslagruimte doorzoeken, GVD... Heb je bijna 1000 tooltjes liggen maar niet dat ene bitje/5-kant dopje/1.2mm boortje... |(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan