Show je gereedschappen IX "Dat zeg ik"

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
9 sep 2006
6.180
0
Noord Limboland Beringe.
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:







screwdriver-and-wrench-icon-hi.png

d25314k.jpg

gereedschap.gif
 
Door de spanning te verhogen word de accu niet kleiner bij gelijkblijvend vermogen.
Er zitten cellen in van 1,2 volt. Voor een accu met een hogere spanning hebben ze meer cellen moeten plaatsen.
Dat de accu's tegenwoordig kleiner zijn dan vroeger komt omdat de cellen zelf een hogere capaciteit hebben bij hetzelfde formaat



dat klopt niet, het ene heft het andere op.

inderdaad heb je dan meer cellen nodig met hogere voltages, maar de cellen zijn evengroot gebleven en toegenomen in capaciteit.
dus is dat niet de reden waarom de accu's veel kleiner zijn geworden.


het is hoe ik het zei, meer voltage is minder Ampére wat nodig is voor hetzelfde vermogen en daarom een lichtere accu.
 
dat klopt niet, het ene heft het andere op.

inderdaad heb je dan meer cellen nodig met hogere voltages, maar de cellen zijn evengroot gebleven en toegenomen in capaciteit.
dus is dat niet de reden waarom de accu's veel kleiner zijn geworden.


het is hoe ik het zei, meer voltage is minder Ampére wat nodig is voor hetzelfde vermogen en daarom een lichtere accu.
De afmetingen van de cellen zijn afhankelijk van de capaciteit.
Een 1,2Ah accu van 12 volt (14,4watt/h)heeft 10 cellen van 1,2Ah.
Een 1Ah accu van 14.4 volt (14,4watt/h) heeft 12 cellen van 1Ah.
12 cellen van 1Ah zijn even zwaar en groot als 10 cellen van 1,2Ah.
 

De afmetingen van de cellen zijn afhankelijk van de capaciteit.

Een 1,2Ah accu van 12 volt (14,4watt/h)heeft 10 cellen van 1,2Ah.
Een 1Ah accu van 14.4 volt (14,4watt/h) heeft 12 cellen van 1Ah.
12 cellen van 1Ah zijn even zwaar en groot als 10 cellen van 1,2Ah.


kijk, nu snap ik mijn/jouw verhaal wel.
is beter toe te passen.


magoed, waarom zetten ze er geen LIPO's in, superlicht en barstensveel vermogen. *O*
 
Laatst bewerkt:
magoed, waarom zetten ze er geen LIPO's in, superlicht en barstensveel vermogen. *O*

Ik geloof dat LIPO's gewoon te duur zijn, ze hebben wel een nog iets hogere energiedichtheid dan Lithium Ion's, maar ik vermoed dat het prijsverschil daarmee niet goedgemaakt is.

Overigens vind ik Li-ions al heel prettig werken. Geen gezeur met accu's die al na twee jaar futloos worden, ze houden hun lading ook veel langer vast en ze zijn een stuk lichter dan de oude NiCads.
 
aanvulling,

vroeger had je bv die Makita accu's met lage voltages en hoge Ah's
hieruit kon de schroeftol veel vermogen trekken, maar de accu's waren nogal zwaar. O-)
kracht hadden ze wel. :} :}
[afbeelding]
hiermee heb ik wat geschroefd.. :}


tegenwoordig voeren ze het voltage flink op totaan 14,4 volt en hoeven de accu dan niet zo lomp/fors te maken,
immers kan je net zoveel vermogen uit deze accu's trekken omdat het voltage hoger is.


dus of je het Voltage verhoogt en juist Ampérage verlaagd, [nu, lichte accu]
of je het Voltage verlaagt en juist Ampérage verhoogd, [vroeger, zware accu] ]
maakt helemaal niet uit.



maar geef mij dan toch maar een accu van 9,6 volt :Y zit veel meer vermogen in/ gaat gewoon langer mee op 1 lading.
Dat is tenminste mijn ervaring in tegenstelling met die moderne hoge voltage accu's.

Ik denk niet, dat die oude makita op kan tegen een moderne 14.4 3 ah accu. Hoog voltage en hoog amperage. Dus geeft meer vermogen en gaat langer mee.
 
Ik geloof dat LIPO's gewoon te duur zijn, ze hebben wel een nog iets hogere energiedichtheid dan Lithium Ion's, maar ik vermoed dat het prijsverschil daarmee niet goedgemaakt is.

Overigens vind ik Li-ions al heel prettig werken. Geen gezeur met accu's die al na twee jaar futloos worden, ze houden hun lading ook veel langer vast en ze zijn een stuk lichter dan de oude NiCads.


Alleen moet je er wel anders mee omgaan, vroeger moest je nicads leeg trekken, voordat je ze mocht laden, nu moet je li-ions juist opladen voordat ze leeg zijn, anders gaan ze kapot. En li-ions kunnen wel tegen vorst, maar je mag ze in bevroren toestand niet opladen, dan gaan ze stuk. Elke winter komen er flink wat terug bij de dealers die stuk zijn.
 
Ik denk niet, dat die oude makita op kan tegen een moderne 14.4 3 ah accu. Hoog voltage en hoog amperage. Dus geeft meer vermogen en gaat langer mee.


ik heb anders die van een maat in handen gehad en was niet onwijs onder de indruk, van de levensduur op 1 accu. ;)

ook de kracht was niet significant meer dan met de oude Makita.
 
Laatst bewerkt:
Alleen moet je er wel anders mee omgaan, vroeger moest je nicads leeg trekken, voordat je ze mocht laden, nu moet je li-ions juist opladen voordat ze leeg zijn, anders gaan ze kapot. En li-ions kunnen wel tegen vorst, maar je mag ze in bevroren toestand niet opladen, dan gaan ze stuk. Elke winter komen er flink wat terug bij de dealers die stuk zijn.

Klopt.
Op mijn accuboor zitten batterijen waarvan je de ladingstoestand met een druk op de knop kunt bekijken. Best handig.

Li-ions zijn ook erg kieskeurig mbt. de lading, als je ze met de verkeerde spanning laadt kunnen ze ontploffen. Op de lader zit zelfs een ventilator om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
 
Ik geloof dat LIPO's gewoon te duur zijn, ze hebben wel een nog iets hogere energiedichtheid dan Lithium Ion's, maar ik vermoed dat het prijsverschil daarmee niet goedgemaakt is.

Overigens vind ik Li-ions al heel prettig werken. Geen gezeur met accu's die al na twee jaar futloos worden, ze houden hun lading ook veel langer vast en ze zijn een stuk lichter dan de oude NiCads.



een iets hogere dichtheid ?




ik gebruik die voor de modelbouw, je kunt daar zo 20A uit trekken gedurende een kwartier. op 11,1 volt.


Sorry, het door u gevraagde artikel is niet gevondenWelkom bij www.twr-trading.nl - “de leukste webwinkel in radiografisch speelgoed op het web”



maar de reden dat ze die niet gebruiken is puur economisch, een lipo kan duizenden ladingen hebben zonder capaciteit te verliezen > met een goede gebalanceerde lader.
een Nim of Li-ion red dat nooit zonder capaciteit verlies.

vaak is een losse accu de helft van een machine, die verkopen ze graag extra los erbij.

ik heb een aantal jaar gedaan met 1 LIPO, 3 cellen van 3,7volt, ging stuk door een crash maar niet door capaciteitsverlies.


van mij mogen ze die accu's in alle cordles powertools stoppen. :} *O*
 
ik heb anders die van een maat in handen gehad en was niet onwijs onder de indruk, van de levensduur op 1 accu. ;)

ook de kracht was niet significant meer dan met de oude Makita.

Had jouw maat 1,5 ah accu's of 3.0 ah accu's ? Mijn 3.0 ah accu's gaan namelijk beduidend langer mee dan de nicad accu's van mijn vorige machine. En met de makita al meerdere bitjes gebroken, wat me bij z'n voorganger nooit is gelukt. Heeft toch te maken met accu capaciteit en met welke machine je werkt, want daar kan behoorlijk verschil in zitten.
 
aanvulling,

vroeger had je bv die Makita accu's met lage voltages en hoge Ah's
hieruit kon de schroeftol veel vermogen trekken, maar de accu's waren nogal zwaar. O-)
kracht hadden ze wel. :} :}
$(KGrHqYOKkQE1r4Vh1gFBNb3YyRfu!~~_35.JPG

hiermee heb ik wat geschroefd.. :}


tegenwoordig voeren ze het voltage flink op totaan 14,4 volt en hoeven de accu dan niet zo lomp/fors te maken,
immers kan je net zoveel vermogen uit deze accu's trekken omdat het voltage hoger is.


dus of je het Voltage verhoogt en juist Ampérage verlaagd, [nu, lichte accu]
of je het Voltage verlaagt en juist Ampérage verhoogd, [vroeger, zware accu] ]
maakt helemaal niet uit.



maar geef mij dan toch maar een accu van 9,6 volt :Y zit veel meer vermogen in/ gaat gewoon langer mee op 1 lading.
Dat is tenminste mijn ervaring in tegenstelling met die moderne hoge voltage accu's.

Haha dat is het oude ding inderdaad! Ooit van mijn opa geweest en nu heeft m'n moeder hem geclaimd maar wat een topapparaat is dat nog steeds. Vind alleen zelf de accu niet echt lomp hoor. Die staaf die daar in het handvat zit weegt minder dan de accu van het 14V nieuwere ding. Die nieuwe is wel wat sterker volgens mij maar die oude is lekker licht en de schroefsnelheid reageert heel mooi op de 'trekker'.
 
Laatst bewerkt:
de achterkant van die oude Makita's gebruikten wij ook welleens om spijkers dieper in het hout te meppen. Zo hufterproef waren die dingen.
Langzaam...maar wat een kracht...dat wel :Y
 
Haha dat is het oude ding inderdaad! Ooit van mijn opa geweest en nu heeft m'n moeder hem geclaimd maar wat een topapparaat is dat nog steeds. Vind alleen zelf de accu niet echt lomp hoor. Die staaf die daar in het handvat zit weegt minder dan de accu van het 14V nieuwere ding. Die nieuwe is wel wat sterker volgens mij maar die oude is lekker licht en de schroefsnelheid reageert heel mooi op de 'trekker'.


ik ook niet, het apparaat was heerlijk gebalanceerd, die kon je prima op je wijsvinger balanceren.


maar in tegenstelling tot huidige accu's is de Makita accu wel langwerpig. ;)
 
Had jouw maat 1,5 ah accu's of 3.0 ah accu's ? Mijn 3.0 ah accu's gaan namelijk beduidend langer mee dan de nicad accu's van mijn vorige machine. En met de makita al meerdere bitjes gebroken, wat me bij z'n voorganger nooit is gelukt. Heeft toch te maken met accu capaciteit en met welke machine je werkt, want daar kan behoorlijk verschil in zitten.

Het is toch ook iets heel anders om over Ah's te praten dan over A's. In het eerste geval benoem je namelijk de lading van de accu dus als die 2x zo groot is zal die bij hetzelfde gebruik 2x zo lang meegaan. In het tweede geval praat je puur over het stroomverbruik van je machine, als je boormachine 2A ipv 1A trekt bij hetzelfde spanningsverschil zorgt de dubbel zo grote stroom voor een groter vermogen, maar zal je accu juist sneller leeg gaan.

EDIT: Ik bedoel dus dat dit niet zoveel zegt:
Ik denk niet, dat die oude makita op kan tegen een moderne 14.4 3 ah accu. Hoog voltage en hoog amperage. Dus geeft meer vermogen en gaat langer mee.
Een 14.4V 3Ah heeft geen hoog 'amperage' maar een hoge energieinhoud, beter gezegd elektrische lading, en kan dus automatisch langer dezelfde stroom leveren.
 
Laatst bewerkt:
Heb een maand of drie geleden een 18 volt boormachine gekocht met 3.0 ah accu's
En ik gebruik hem soms , maar er zit zoveel stroom in zo'n accu dat er nog steeds de eerste in zit
Als die accu's nog 4 keer langer mee zouden gaan zou ik in die tijd mijn oplaad apparaat kwijt raken
Misschien toch overdreven zo'n 3.0 accu in mijn geval :)
Wel lekker zo'n 18 volt , kan m 10 draad tappen in rvs met dat ding
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan