Show je hier je (nieuwe) gereedschap :P

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giz

MF veteraan
17 sep 2002
5.036
1
Almere
Topic titel zegt het al. De meeste sleutelaars onder ons zullen netzo geilen op een goed stukje gereedschap als op hun motorfiets, dus laat eens zien wat je in je garage liggen hebt aan uitrusting :P
 
Als je kracht wilt zetten, doe je dat toch zeker niet met een steeksleutel.
De kans dat je eraf schiet is zeer groot, moer of boutkop naar de filistijnen. Wordt het alsnog tijd voor een kobalt borensetje...

Krachtzetten doen je met een goede dop en een wringijzer of Powerbar.
Lukt dat niet, dan pak je een slagsleutel of een hydraulische sleutel (zal toch niet zo zijn dat je die op je motor nodig hebt zeker?)
 
Zal der eens over nadenken...En hebben ze jou nooit geleerd dat je geen kracht moet zetten met een ratel? Komt bij dat een ratel veel meer ruimte inneemt en weet niet hoevaak jij aan een tupperware bak sleutelt, maar daar heb je niet veel ruimte. Vandaar dat ik dus regelmatig dubbele sleutels nodig heb.Mij is dus altijd gezegd geen "echte" kracht te zetten met een ratel... En hierboven zie je misschien de reden al...

Ik weet niet wat jij verstaat onder het nooit ECHT kracht zetten met een ratel, maar imho betekend dat geen verlengstukken e.d. erop zetten, maar een beetje gereedschap ( en danheb ik het dus niet over die rateltjes uit een kermispakketje ) kun je gewoon met spierkracht maximaal belasten, krijg je het dan nog niet los dan een wringijzer gebruiken.

En voor wat betreft de de sleutelruimte....
Je hebt diverse maten in de uitvoering van ratelsetjes, en ik sleutel ook heel wat af, en kan in 99 van de 100 gevalllen met doppen werken hoor, ook tussen het plastic
 
Persoonlijk sleutel ik liever met gewone steek/ringsleutels. Heb je veel meer gevoel in. Een ratel heeft nl maar 1 arm lengte, deze is voor een dop13 en dop24 gelijk. Een M16 bout moet veel strakker dan een M8 boutje. Dus een M8 bout/moer zit 99 van de 100x veel te vast (omdat de arm in verhouding tot de diameter te groot is) en een M16 veelal te los (omdat de arm in verhouding tot de diameter te klein is).
Bij normale sleutels daarintegen is de lengte verschillend. Sleutel 13 is veel kleiner dan sleutel 24.
 
Persoonlijk sleutel ik liever met gewone steek/ringsleutels. Heb je veel meer gevoel in. Een ratel heeft nl maar 1 arm lengte, deze is voor een dop13 en dop24 gelijk. Een M16 bout moet veel strakker dan een M8 boutje. Dus een M8 bout/moer zit 99 van de 100x veel te vast (omdat de arm in verhouding tot de diameter te groot is) en een M16 veelal te los (omdat de arm in verhouding tot de diameter te klein is).
Bij normale sleutels daarintegen is de lengte verschillend. Sleutel 13 is veel kleiner dan sleutel 24.


maar nergens staat dat je de ratel helemaal aan het uiteinde vast moet houden hoor, beetje gevoel is prima
 
Ik heb ook wel snap-on, gedore, stahlwille, gemold, dat betekend niet dat het hobby spul is, overal gaat wel eens wat kapot, ook mercedessen staan langs de weg stil, je hebt er 10 jaar garantie op, het setje wat jij hebt bestaat nog geen 10 jaar, dus dat het garantie is moge duidelijk zijn, wat wel kan verschillen is de zaak waar je het hebt gekocht, in hoeverre zijn die bereid om mee te werken aan een nieuwe ratel.
( het enige nadeel kan zijn dat je een ratel krijgt die nieuwer is, en niet meer netjes in je kist past. Anders direct contact opnemen met mannesmann, eerst netjes uitleggen, overeenkomst aangaan, en anders de FORCE van het MF gebruiken, maar ik ben er van overtuigd dat je er wel uitkomt

Goed, dan gaan we maar eens terug, proberen kan altijd natuurlijk.


@ beunhaas: je kunt toch gewoon voor een paar euro twee nieuwe binnenwerkjes kopen??

Bij die ene ijzerwarenshop waar ik toevallig langskwam zeiden ze van niet :?
 
Over het dubbele sleutel verhaal...

Steek/steek heb je op zich weinig aan. Ikzelf vind een steek/ring en ring/ring setje de makkelijkste combinatie. En ja, ik werk ook veel met ratels maar voor bijvoorbeeld een ketting spannen gebruik ik die niet. Grote ringsleutel voor de achteras moer (hoef je vaak geeneens tegen te houden aan de boutkant) en ring/steek + ring/ring 12 voor de stelboutjes.
 
Vandaag dit setje aangeschaft:

M4110009%20(Medium).JPG



M4110010%20(Medium).JPG



M4110011%20(Medium).JPG


Geen duur super kwaliteit setje maar el cheapo, heb ik niet elke dag of om de week nodig, goed voor de amateur klusser dus!
 
Ook weer een stukje gereedschap voor het leven.
full

voorheen nooit gebalanceerd en ging altijd goed, laatste voorband gaf echter bij het aanleggen van de rem wat onrust dus heb ik er maar een paar uurtjes in gestoken, met een prima resultaat kan ik u melden.
 
erg goed setje, draaier is aan vervanging toe. Ik heb de set al een tijdje dus zal niet meer weten hoeveel het gekost heeft indertijd. Heeft me nog nooit in de steek gelaten :D

Rinus

[afbeelding]

nou daar zijn nog nooit OLIEhanden aan geweest aan de steel te zien...

oh ja je moet de staalborstel ff kammen, anders blijven de haren zo staan als de klok 12e sloat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan