Side deco's van systeemhelmen barsten door "klap" kinbak

Vergelijk het met een onderbroek: als je die jaren draagt en maar sporadisch wast wil je die ook niet meer op je hoofd zetten.
 
Bovendien is het verval niet exponentieel, er is niet een kantelmoment waarop de integriteit ineens weg is, dus om 1 moment aan te wijzen 'nu is de helm niet meer veilig' is wat apart.
Over het algemeen is thermisch verval logaritmisch met een exponentiele afhankelijkheid van de temperatuur. UV weet ik niet so snel.

En verder kan er wel degelijk een kantelpunt zijn (trust me, ik verdien mn brood met dit soort testwerk en levensduurbepalingen ;)). Alleen zal die in de praktijk niet terug te brengen zijn tot één punt voor alle typen gebruikers. Wat een fabrikant dan typisch doet is hij bekijkt 1000 typen gebruikers en stelt de limiet op het punt wanneer bijv de 3e gebruiker ook het kantelpunt bereikt. Wat je dan als consument weer niet weet is of de 1e na 5 jaar gaat en de overige 999 na 7 jaar of na 12 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen is thermisch verval logaritmisch met een exponentiele afhankelijkheid van de temperatuur. UV weet ik niet so snel.

Wat een fabrikant dan typisch doet is hij bekijkt 1000 typen gebruikers en stelt de limiet op het punt wanneer bijv de 3e gebruiker ook het kantelpunt bereikt. Wat je dan als consument weer niet weet is of de 1e na 5 jaar gaat en de overige 999 na 7 jaar of na 12 jaar.
Bij de Snell Foundation, die voor USA helmen standaard opstelt en keuringen uitvoert doen ze dat nou juist niet.
Een van de oprichters heeft een handjevol helmen bekeken, let op niet getest omdat er geen test voor bestaat. Die helmen waren afkomstig uit een zer extreme use-case namelijk de CHP. Deze agenten rijden de hele dag in een sub-tropisch klimaat. Mijn aanname is dat zij elke dag dezelfde helm opzetten.
Vervolgens doet deze "onderzoeker" een zg. judgement call. Hij roept in feite maar wat. En zo komt het fabeltje van levensduur van 5 jaar van een helm in de wereld.

Ik denk een triple facepalm waard!
1590774254710.png
 
Ok, dus je vraagt mij om allerlei wetenschappelijk bewijs, uitleg, data etc. En dit is je diepgaande reactie waar ik op moest wachten.

Laat ik hem dan ff omdraaien: bewijs jij maar eens met wetenschappelijke data dat helmen oneindig lang mee gaan. Succes.

Maargoed, je zal wel met een gevatte reactie komen waardoor je uiteindelijk geen antwoord geeft ;) prima, jouw hoofd, jouw leven. I give up :W

Mijn tip: het leven is veel relaxder als je mensen en bedrijven een beetje vertrouwen geeft. In dit geval kost dat wat geld, tsja.
 
Ok, dus je vraagt mij om allerlei wetenschappelijk bewijs, uitleg, data etc. En dit is je diepgaande reactie waar ik op moest wachten.
Hoho. Niet zo snel. Ik ben nog volop bezig met het verwerken van jouw input. Hier een foto als bewijs:

1590777654262.png


Zodra alles op floppy staat kom ik met een onderbouwde reactie.
Tot die tijd: relax, geniet een beetje van het leven.
 

Bijvoorbeeld.

En in zn algemeenheid:
1. Niets gaat oneindig lang mee.
2. Zonlicht (UV) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
3. Zuurstof (oxidatie) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
4. Dat je niet zelf kan zien dat iets niet meer zgan is, betekent niet dat dat het nog is.
5. Als je niks en niemand vertrouwt (bijv fabrikant die een levensduur opgeeft) neem je dus al het risico van jouw eigen kennisgebrek. Zelf weten :W

De buitenschaal van je helm heeft vooral last van UV en thermo-oxidatie. Het EPS zal initieel toenemen in stijfheid (en dus minder goed dempen = meer overdracht van impact).
Interessante link hoewel de details ontbreken.
De belangrijkste conclusie die ik er uit haal is dat leeftijd GEEN factor is bij POD (Photo Oxidation Damage).
Quote:
19 (61.3%) of the LTY helmets and 12 (63.2%) MTY helmets showed evidence of POD. LTY = Less than Three Years old. MTY = More than Three Years old.

Het percentage met en zonder POD is gelijk in beide groepen hoewel de ene uit nieuwe helmen bestaat en de andere uit oude helmen.

Goed nieuws dus voor de zuinige Hollander. Je hoeft je oude helm niet te vervangen uit angst voor UV schade. Dat toont dit onderzoek aan.
 
Ok, dus je vraagt mij om allerlei wetenschappelijk bewijs, uitleg, data etc. En dit is je diepgaande reactie waar ik op moest wachten.

Laat ik hem dan ff omdraaien: bewijs jij maar eens met wetenschappelijke data dat helmen oneindig lang mee gaan. Succes.


EPS binnenschaal in helmen gaat oneindig (*) lang mee
(*) Oneindig gedefinieerd als erg lang in vergelijking met alle angst verhalen van verkopers en fabrikanten

Zie deze link: https://asmedigitalcollection.asme....aterial-Properties-of?redirectedFrom=fulltext

Ja het gaat over fietshelmen, het EPS daarin is hetzelfde als in motorhelmen en de tests zijn vrijwel hetzelfde : 300g dremplewaarde voor demping v 270 g drempelwaarde.

Maargoed, je zal wel met een gevatte reactie komen waardoor je uiteindelijk geen antwoord geeft ;) prima, jouw hoofd, jouw leven. I give up :W

Mijn tip: het leven is veel relaxder als je mensen en bedrijven een beetje vertrouwen geeft. In dit geval kost dat wat geld, tsja.
Ik hoop dat deze reactie gevat genoeg is. Wat de meeste mensen en vrijwel alle bedrijven betreft houdt ik vast aan: vertrouwen is goed controle is beter. Dat bespaart idd wat geld ja.
Tesamen met met mijn vorige post hebben we nu het volgende vastgesteld:

Leeftijd is geen reden om een helm te vervangen.
 
Beste motorrijders,

Vorige zomer hebben mijn neef en ik allebei ons motorrijbewijs gehaald. Tijdens de motorbeurs van dat zelfde jaar (2019) heb wij allebei een onze eerste helm gekocht. Omdat we nog jong en onervaren zijn, nog op school zitten, en niet heel veel geld te besteden hebben, hebben we allebei een systeemhelm gekocht in het goedkopere segment. Mijn keuze is gevallen een op de HJC IS-Max II, en mijn neef heeft de soortgelijke Scorpion Exo gekocht.
Nu - ruim een jaar verder - zijn allebei onze helmen al stuk. De zogenaamde "side deco's" zijn gebarsten en zitten los, waardoor de kinbak niet meer kan sluiten.

Zo zag mijn helm er in het vroege stadium uit:
Bekijk bijlage 1504621
Inmiddels is de helm zo goed als overleden, en ligt hij er zo bij:
Bekijk bijlage 1504624
De helm van mijn neef begint ook al, en verkeerd op het moment in deze staat:
Bekijk bijlage 1504625Bekijk bijlage 1504627

Zijn wij nou gewoon lompe boeren, of is de kwaliteit van deze ''budget'' helmen echt zo shit?
Stel, ik koop nu een Shoei Neotec 2 of iets dergelijks, mag ik dan een betere kwaliteit verwachten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen omtrent dit voorval.
Ik zie graag reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis
Ik heb nog een linker lock opzet stuk van een scorpion exo 920 liggen. Ik ben ondertussen overgestapt naar een echte helm ipv deze troep, dus als je er heel zuinig op bent mag je m hebben ;)

20200608_201827.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook mijn tweede HJC IS-Max II lijdt nu aan gebarsten side deco's...

HJC IS-Max II side deco's stuk 3.JPG
HJC IS-Max II side deco's stuk 4.JPG


Iemand enig idee of er een webshop bestaat waar je ook als particulier deze onderdelen kan bestellen?

Ik overweeg om binnenkort een Shoei helm te kopen. Wat zouden jullie doen:

* Nu een Shoei NXR 1 kopen voor €370,- en het risico lopen dat reserveonderdelen binnenkort niet meer verkrijgbaar zijn, of;
* In september de nieuwe Shoei NXR 2 kopen voor €600,- als hij uit komt. Er van uit gaande dat reserveonderdelen nog een lange tijd beschikbaar zullen zijn.
 
Denk toch dat lompheid er ook wat mee te maken heeft. Verschillende merken systeem helmen gehad Nitro nolan, hjc, shark en nu een neotec II.. nog nooit scheurende kinbak oid gehad. En dat bij vrijwel dagelijks gebruik gehele jaar door. Nooit in helmzak oid.
 
Mijn meubelzaak heeft me geadviseerd om het bankstel elke 3 jaar te vervangen. Dat is nou eenmaal zo zeiden ze.
Mijn motorzaak heeft me dringend geadviseed om mijn laarzen na 2 jaar te vervangen. Waarom? nou gewoon /onzinlulverhaal/ daarom !! Dat is zo.
Mijn tuincentrum wil elke 4 jaar alle bomen en planten in mijn tuin vervangen, gewoon omdat nou eenmaal zo is, daar doe je niks aan. Je wilt toch zeker geen /onzinlulverhaal/ risico bomen en planten, nou dan?!

Oh ja en stickers en UV!!! Verf mag al helemaal niet. Nou ik neem mooi het risico niet. Ik geloof elk woord dat een verkoiper mij verteld. Altijd !!
Ik hoop dat het sarcasme is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan