Side deco's van systeemhelmen barsten door "klap" kinbak

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorrijders,

Vorige zomer hebben mijn neef en ik allebei ons motorrijbewijs gehaald. Tijdens de motorbeurs van dat zelfde jaar (2019) heb wij allebei een onze eerste helm gekocht. Omdat we nog jong en onervaren zijn, nog op school zitten, en niet heel veel geld te besteden hebben, hebben we allebei een systeemhelm gekocht in het goedkopere segment. Mijn keuze is gevallen een op de HJC IS-Max II, en mijn neef heeft de soortgelijke Scorpion Exo gekocht.
Nu - ruim een jaar verder - zijn allebei onze helmen al stuk. De zogenaamde "side deco's" zijn gebarsten en zitten los, waardoor de kinbak niet meer kan sluiten.

Zo zag mijn helm er in het vroege stadium uit:
Helm barst foto.jpeg

Inmiddels is de helm zo goed als overleden, en ligt hij er zo bij:
helm helemaal gebarsten.jpeg

De helm van mijn neef begint ook al, en verkeerd op het moment in deze staat:
Jan helm links.jpeg
Jan helm rechts.jpeg


Zijn wij nou gewoon lompe boeren, of is de kwaliteit van deze ''budget'' helmen echt zo shit?
Stel, ik koop nu een Shoei Neotec 2 of iets dergelijks, mag ik dan een betere kwaliteit verwachten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen omtrent dit voorval.
Ik zie graag reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis
 
tja.. ´you got what you pay for´ zou je zo op t eerst gezicht denken.

hebben jullie helmen een typegoedkeuring? (deze zou ergens op de kin band moeten zitten)
heb zelf geen ervaring met HJC, en heb zelf ook nog niet eerder van dit merk gehoord. (ik blijf bij LS2)
veel spotgoedkope helmen zijn chinese namaakertjes van de duurdere merken, maar lang niet zo veilig bij een crash.
en het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe met de helm omgesprongen word ;)

misschien kan iemand met meer ervaring met HJC er iets zinnigs over zeggen...

Groet,
Lonewulf
 
tja.. ´you got what you pay for´ zou je zo op t eerst gezicht denken.

hebben jullie helmen een typegoedkeuring? (deze zou ergens op de kin band moeten zitten)
heb zelf geen ervaring met HJC, en heb zelf ook nog niet eerder van dit merk gehoord. (ik blijf bij LS2)
veel spotgoedkope helmen zijn chinese namaakertjes van de duurdere merken, maar lang niet zo veilig bij een crash.
en het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe met de helm omgesprongen word ;)

misschien kan iemand met meer ervaring met HJC er iets zinnigs over zeggen...

Groet,
Lonewulf
Nog nooit van HJC gehoord?! :? Toch 1 vd bekendste merken.

Over de kapotte helmen, het lijkt me niet normaal dat dit na een jaar al gebeurt. Misschien toch wat ruw met open en dicht doen?
 
Stel, ik koop nu een Shoei Neotec 2 of iets dergelijks, mag ik dan een betere kwaliteit verwachten?

Zeker weten, ik rijd nu drie jaar 70.000 km met een Neotec. Tijdje terug brak een ventilatie roostertje, werd kostenloos vervangen. Mijn oude Multitec had die barstjes zoals in de eerste foto na een jaar of acht (ja, te lang) forensen, maar sloot nog steeds.
 
Nog nooit van HJC gehoord?! :? Toch 1 vd bekendste merken.
merken als shoei e.d. heb ik wel van gehoord, maar geen ervaring mee.
en nee, HJC is tot dusver (onbewust, of omdat men er bij mn vaste motorstek niet over praate) min of meer langs me heen gegaan.
had n.a.v. TS even gegoogeld, dus die ken ik vanaf vandaag :/
 
Hoe intens zijn ze gebruikt en hebben ze veel in de zon gelegen?

Op de motorbeurs worden veel oude voorraden verkocht, kan zijn dat deze helmen wat ouder waren en dat het plastic dus brosser is dan nieuw.

Ik vind het niet heel erg bijzonder, maar als het bv. een dure Arai was geweest had ik contact gezocht met de verkoper.

Zowel hjc als Scorpion zijn merken met een goede reputatie, maar die verkopen helmen in verschillende prijsklassen.
 
Ik heb ook een is max 2, zojuist na gekeken maar zie geen enkele beschadiging op die locatie. Zelfs geen krasje.
Heb nog niets ontdekt dat stuk lijkt te gaan aan deze helm. Overigens voor degene die gaan roepen dat het een onveilige helm zou zijn, in de Sharp test haalt hij 4 van de 5 sterren. Nu wil ik niet zeggen dat zo'n test het meteen veilig maakt maar het is geen slechte onveilige helm. Het is wel een helm die bekend staat voor de prijs kwaliteit.

Maar okee, nee dit is dus niet normaal en ligt niet perse aan de helm. Ik ben geen dagelijkse rijder, wel wekelijks. Ligt een groot deel van zijn tijd in een donkere ruimte. Mogelijk dat dit uitmaakt.
 
Ik heb al 7 jaar een HJC is-max-bt en geen enkel probleem. alleen een paar krasjes.
 
Ik zou in het goedkopere segment ook eerder voor een integraal helm gaan. Minder slijtage-gevoelige delen.

Heb 3 jaar langs dagelijks met een caberg integraal gereden toen ik begon, ging prima.

Nu een shoei neotec 2, maar nog niet lang genoeg om je met een ervaring vooruit te helpen (al denk ik niet dat ik hierna weer een systeemhelm wil, maar dat staat los van duurzaamheid)
 
Heb diverse nolans gehad en inmiddels een half jaar neotec II. Mijn vorige nolan van 5 jaar oud zag er zelfs na een crash beter uit dan de fotos, is zeker niet normaal. Maar dus niet normaal ook niet voor budget helmen. Klep moet blijven sluiten voor veiligheid, echter lukt dit niet dus voldoet niet meer.
 
Heb nu een half jaar een Scoprion exo, en ik vind het echt baggerspul.
Nu al 2 keer laten repareren onder garantie.

Eerste keer de pin waar het sluitmechanisme aanhaakt losgelopen en was verdwenen.

Tweede keer ging mn helm niet meer open en heb ik dat ding van mn hoofd staan sjorren. Bleek er een clipje aan de binnenkant gebroken waarmee je de haak van het sluitmechanisme opentrekt.

Tijd voor wat anders. Stap trouwens ook over op integraal. Lichter, stiller en minder delen die kapot kunnen gaan.
 
Als je de helm normaal gebruikt hebt, dan zou ik er een mailtje aan wagen richting de verkoper en/of fabrikant. Deze helmen moeten echt wel langer dan een jaar meegaan.
Het kan wel een uitdaging zijn om "normaal gebruik" aangetoond te krijgen.
 
Tijd voor wat anders. Stap trouwens ook over op integraal. Lichter, stiller en minder delen die kapot kunnen gaan.

Die conclusie zou ik niet 123 durven trekken.
Mijn huidige Schubert Pro (systeemhelm) is veel stiller dan mijn vorige Arai (integraal). De laatste was ook nog eens duurder ....

Er zijn zoveel meer factoren die lawaai beïnvloeden
- wat voor toeters en bellen zitten er op je helm
- hoe sluit je kleding aan, mn rond je nek
- wel/niet met windscherm rijden
- pasvorm
etc
 
Van de HJC zou dat kapje vervangen kunnen worden lijkt me. Heb je daar al naar geïnformeerd?
Aan de tweede foto te zien heb je wel wat te lang gewacht met actie ondernemen. Misschien is er nu al meer beschadigd.
 
Ik heb exact dezelfde helm, in april 2018 gekocht. Had 'm op tijdens het lessen en de afgelopen 17k kilometers op m'n eigen motor. Nooit moeder aarde mee gekopstoot, maar verder niet bepaald zachtzinnig mee omgegaan. Ik trek 'm gewoon uit mekaar om over m'n bol heen te schuiven en sjor het kinstuk zonder finesse naar benee als 'ie eenmaal op m'n hasses zit.

't ding heeft z'n gebruikssporen, maar is verder nog in puike staat. M'n vriendin heeft een dergelijk geprijsde Scorpion Exo (wellicht dezelfde als je neef?) en gaat wellicht ietsje netter met d'r spulletjes om (en rijdt aanzienlijk minder). Die helm ziet er nog uit als nieuw.

Bij de jouwe ziet het er echter wellicht uit alsof het een fabricagefout is; de scheuren lopen beiden naar de schroeven toe. Kan erop duiden dat deze er fabrieksaf te strak in geramd zijn.

De helm van je neef kan wellicht een gevalletje lompe-boer zijn. Beetje te stevig dicht trekken of te hardhandig neerzetten, misschien.
 
Heb een HJC en een Scorpion, over beide niets dan goeds te melden. Qua pasvorm vind ik de Scorpion een stuk fijner zitten maar dat is persoonlijk (en heeft niets met het topic te maken 😉).

Volgens mij zit er op de Scorpion standaard 3 jaar garantie dus ik zou het sowieso melden aan ze.
 
ja hoor en gebruik hem wekelijks een paar uur de rest van zijn leven ligt hij in een donkere kast.
Ik heb me ooit laten vertellen dat je een helm na 5 a 6 jaar oid moet vervangen.
 
Ik heb me ooit laten vertellen dat je een helm na 5 a 6 jaar oid moet vervangen.
Je moet niet alles klakkeloos geloven wat ZE vertellen, volgens mij is het verkooppraat.
valt in de categorie : dat hep gestaan op fecebook>
 
Als je te veel wil voor te weinig geld. Ik denk dat je voor die prijs een hele verdienstelijke integraal had kunnen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan