sidecar

tuny

MF'er
11 jun 2003
209
0
houthalen
nu heb ik toch een probleem, op de Mz 250cc moto met sidecar die we hebben zit er een pobleempje, onder de 50 per uur trilt of schokt het stuur heel hevig, voor de rest is de moto perfect, de sidecar en wielen van moto en car staan goed pas afgesteld maar waar kan het nog aan liggen?
 
stuurdemper nog wel in orde ? Bandenspanning goed ( voorband ) Geen michelin banden eronder ? ( auto of motorbanden gemonteerd ??? )
 
Het bij lage snelheid heen en weer slaan van het stuur van een zijspancombinatie wordt veroorzaakt door de asymmetrische opbouw ervan. Volgens mij werkt het zo: het toespoor van het zijspanwiel is zo ingesteld dat de combinatie bij normale gebruiks-snelheden min of meer rechtuit gaat, bij lage snelheid stuurt het de combinatie echter naar links. Je compenseert door met het stuur naar rechts te sturen. Normaal gesproken heeft dit tot gevolg dat de zijspanband altijd een beetje schuift. Echter bij lage snelheid en belast zijspan kan de zijspanband zoveel grip hebben dat hij niet schuift en dus het hele span werkelijk naar links duwt. Door de naloop van het voorwiel wordt de voorvork nu geforceerd naar links te draaien. Dat wil je niet, dus zelf forceer je het stuur weer naar rechts, het zijspanwiel schuift even naar rechts, krijgt weer grip en stuurt weer naar links etc. etc .…… het klapperen van het stuur is geboren.

Om dit tegen te gaan heeft bijna elke combinatie een stuurdemper. Oudere typen hebben vaak een verstelbare frictiedemper in de balhoofd kolom ingebouwd, nieuwere ontwerpen hebben meestal een hydraulische demper ergens tussen kroonplaten en voorste zijspan steun.

Ik maak me sterk dat de MZ een frictie demper heeft met een knop ergens midden boven het balhoofd, maar weet het niet helemaal zeker.

Het klapperen kan worden beperkt door een goede uitlijning van het span in combinatie met de juiste banden en bandenspanning. Bij mijn eigen span is het vrijwel afwezig, ik heb een minimaal stuurdempertje en dat ben ik ook al eens verloren, daar heb ik toen nog tienduizenden kilometers mee doorgereden zonder problemen. Ik vermoed dat er bij jou span iets niet ok is met de uitlijning of de banden, of dat je anders bent gaan rijden, waardoor het probleem ontstaan is, vandaar dat ik vroeg: was dit altijd al zo, of is het een nieuw probleem.
 
dat is het juist, de heb die pas en is altijd samen geweest van toen ik die kocht maar de eigenaar die die voor mij had heeft altijd zonder span gereden en nog nooit die span aangehangen dus weet nie of het ervoren ook al was. maar je hebt gelijk, in het midden onder het stuur staat zo een grote knop, kan ik daar misschien iets aan afstellen zodat het trillen er uit zou gaan?
 
Ik zou zeggen maak een piccie.
maar heb je de bak er zelf aan gehangen of laten doen ? en waar woon je ? kan mischien een van de zijspanners hier op MF komen kijken wat er aan scheelt. 9 of ff bij een zijspan verkopend bedrijf langs zoals EZS of Motoport hengelo
 
Ja, als je een fotootje (of zelfs een goeie schets) kunt plaatsen zou dat wel handig zijn.

Je schrijft dat de wielen van moto en zijspan "goed pas" staan afgesteld, wat bedoel je daarmee :? Het zijspanwiel moet iets naar de motor toe gericht zijn (toespoor), de motor moet iets van het zijspan afleunen (ca. 0.5 - 1 graad lean-out). Maar het hangt erg van belasting en gebruik af. Heb je niet het instructieboekje van de MZ, ik vermoed dat de uitlijn-gegevens daar wel instaan.

Ik raad je zo-en-zo dringend aan een boek over zijspan rijden en techniek etc. aan te schaffen.

Veel succes en vooral veel plezier :]
 
heb zo een boek, ze schrijven voor dat de wielen 90° tot de grond moeten staan en dat de spanband een 3-5cm meer naar binnen moet lopen dat is allemaal in orde en juist afgesteld we zijn van zonhoven laat maar iets weten als iemand van in de buurt is.
 
dat is het juist, de heb die pas en is altijd samen geweest van toen ik die kocht maar de eigenaar die die voor mij had heeft altijd zonder span gereden en nog nooit die span aangehangen dus weet nie of het ervoren ook al was. maar je hebt gelijk, in het midden onder het stuur staat zo een grote knop, kan ik daar misschien iets aan afstellen zodat het trillen er uit zou gaan?
Lijkt mij (als leek) dat die knop voor sologebruik in een maximaal losse stand wordt gezet. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan