sigma fietscomputer verspringt

Batterij zou idd ook kunnen, die van mij begint nu ook een beetje raar te doen en die zit al 2 jaar zonder verse batterij.

Phaetus:
Sigma tellers werken prima, je moet alleen eigenlijk altijd je draadjes verlengen, het magneetje is voor een motor iets te zwak en ze zijn niet verlicht.
Maar voor de 15 euro dat zo'n tellertje+opnemertje kost is het waar voor je geld hoor :) .
 
Ik heb sinds twee weken een iets duurder type dan 15 euro (ik heb Sigma Targa M),
met een kabeltje van 120cm.
Magneetje voldoet (nog) prima.
Als ie er af waait plakt ik er wel een andere op.
Draadje is lang genoeg (vanaf voorwiel).

Die verlichting is inderdaad wel een probleem :?
Wellicht kan ik daar nog wat mee hobbyen.
(of zo'n Sigma verlichting erbij kopen...)
 
gezien de probleemomschrijving mist hij af en toe een puls.
hij rekent gewoon in pulsen per tijdseenheid.
als hij dus een puls mist halveert hij dus de snelheid idd. 36 ipv 70 kmh.
of je magneetje gaat niet dicht genoeg langs het reedcontact.
of je reedcontact zit scheef ten opzichte van de magneet en word opzij getrokken ipv naar het contact.
of je stekkertje rammelt (op een motor O-) )
storende ontekingen zouden kilometers lang moeten beinvloeden en niet af en toe een moment

je moet gewoon alles even nalopen en goed vastzetten en uitrichten
 
Ik heb een Sigma sport bc 401 op het voorwiel en werkt perfect.
Volgens mij is de draad naar het achterwiel te lang waardoor hij te veel signalen van de ontsteking op pikt.
Je kunt een test doen door te gaan rijden met een snelheid waarop de storing op treedt.
Vervolgens trek je de koppeling in en laat de motor met minimum toerental draaien of laat hem af slaan.
Op dat moment moet de indicatie stabiel zijn.
Zo ja dan is de oorzaak duidelijk de ontstking.
Zo niet dan licht de oorzaak niet aan de ontseking maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Suc6
 
kabel is ongeveer een meter langer wat geen probleem mag wezen. het verlengstuk laten solderen (heb zelf geen goeie soldeerbout) in electronica winkeltje waar ik met de neus op zat en is goed. verder een stekkerverbinding onder de tank aangezien de sigma op de kroonplaat geplakt zit en wel demontabel moet wezen. deze stekker er zelf tussen gemaakt en zit goed. zijn inderdaad extra zwakke plekken maar daar ligt het niet aan.de draad loopt enkel boven de bobines langs maar minimaal 10 cm afstand. verder langs de andere kant van de accu dan waar de rest van de electronica zit.



heb trouwens bewust gekozen voor het achterwiel aangezien dat buiten het zicht zit weggewerkt en je voor altijd het ziet zitten. daarnaast de voorkant zo kaal mogelijk dus liever een draad of kabel minder dan 1 meer.

zelf heb ik momenteel mn twijfels omtrend de magneet. de originele is een rond staafje, ik heb een plat rondje, zou kunnen dat die de ene keer aan de ene rand wordt opgepikt en de andere ronde van het wiel langs de achterste rand bijvoorbeeld. lijkt me onwaarschijnlijk maar toch.

zijn er niet meer mensen met deze vreemde waarden op de sigma?

opzich doet ie het best aardig, geeft redelijk de snelheid aan (al is het wel een paar km. teveel) maar springt soms op gekke waarden en neemt niet stapgewijs toe. :?

geinig was het echter wel (heb een langere eerste versnelling) dat ik op deze teller bijna de 100 haal in de eerste versnelling ;)


Ik heb tot voor kort ook een Sigma gehad op mijn ZX9R Streetfighter. Sinds kort heb ik een Koso-digitaal teller geinstalleerd (zie ergens op dit forum). Mijn Sigma ga ik nog even laten staan om de snelheden te kunnen vergelijken. Hij werkte perfekt in alle omstandigheden. Bij mij staat ie op het voorwiel. De sensor is bevestigd aan het spatbord en de magneet zit gekleeft op de remschijf. Ze zitten ongeveer 1 à 2 mm uit mekaar en funtionneren perfectomundi! Ik denk toch dat het bij jou iets te maken heeft met het doorgeven van het signaal. Misschien zit er wel een fout in het tellertje alhoewel me dat sterk lijkt.
 
kabel is ongeveer een meter langer wat geen probleem mag wezen. het verlengstuk laten solderen (heb zelf geen goeie soldeerbout) in electronica winkeltje waar ik met de neus op zat en is goed. verder een stekkerverbinding onder de tank aangezien de sigma op de kroonplaat geplakt zit en wel demontabel moet wezen. deze stekker er zelf tussen gemaakt en zit goed. zijn inderdaad extra zwakke plekken maar daar ligt het niet aan.de draad loopt enkel boven de bobines langs maar minimaal 10 cm afstand. verder langs de andere kant van de accu dan waar de rest van de electronica zit.



heb trouwens bewust gekozen voor het achterwiel aangezien dat buiten het zicht zit weggewerkt en je voor altijd het ziet zitten. daarnaast de voorkant zo kaal mogelijk dus liever een draad of kabel minder dan 1 meer.

zelf heb ik momenteel mn twijfels omtrend de magneet. de originele is een rond staafje, ik heb een plat rondje, zou kunnen dat die de ene keer aan de ene rand wordt opgepikt en de andere ronde van het wiel langs de achterste rand bijvoorbeeld. lijkt me onwaarschijnlijk maar toch.

zijn er niet meer mensen met deze vreemde waarden op de sigma?

opzich doet ie het best aardig, geeft redelijk de snelheid aan (al is het wel een paar km. teveel) maar springt soms op gekke waarden en neemt niet stapgewijs toe. :?

geinig was het echter wel (heb een langere eerste versnelling) dat ik op deze teller bijna de 100 haal in de eerste versnelling ;)

Gisteren tijdens ons wekelijks avondje 'pottenpakken' dit probleem nog eens aangekaart, en een vriend van me opperde toen dat als je je signaal aan het achterwiel gaat halen, je sowieso een foutieve snelheid gaat oproepen in bochten. Veel meer als bij het voorwiel gaat het achterwiel sneller moeten draaien in een bocht om dezelfde snelheid te houden, dit omdat de diameter verkleint naar de rand toe. De vorm (bolling) van de achterband is immers heel anders. Deze conclusie maakt hij na meetgegevens van de telemetrie van een racemotor vergeleken te hebben. Het verschil kan oplopen tot +/- 20 km/u. Dit lost niet direct jouw probleem op maar juist omdat jij 'm op het achterwiel hebt aangesloten, is het misschien iets om rekening mee te houden.
 
*kickje*

Mijn vader heeft een sigma fietscomputer. Nu heeft (had) ie met secondenlijm het magneetje bevestigd maar 3x raden... 1x rijden en dat magneetje lag eraf..

Wat is de beste manier van zo'n ding monteren? secondenlijm is dus niet genoeg maar ik kan geen andere montagemogelijkheden bedenken
 
Lees het nou pas, maar meestal als alles goed zit en je krijgt verspringende waarden, maakt 't tellertje gewoon niet goed kontakt met 't houdertje...heb 't nml ook als gehad.

Beste manier van monteren, gewoon aan een spaak :P

ander magneetje wat presies in een inbusje van je remschijf valt oid :D
 
Heb een rond staafje gevonden wat magnetisch is.....komt uit een oude reedswitch ofzo.. Met een kleine slangeklem aan een spaak gezet...zit muurvast...
Alu beugeltje gemaakt, daar de opnemer met twee kleine boutjes aan gezet en met een slangeklem rond de voorpoot gebonden....

Werkt perfect...
 
wat nou als er een hobbel in de weg zit en je achterwiel komt los spint ie toch ook!!! Vind het dom om de sensor op je achterwiel te plaatsen mede als je weet dat als je ong 120 rijd je ong 5% wielspin hebt op je achterwiel dan, dus dan kan je sigma super precies zijn maar dan heb je nog niet de juiste gereden snelheid in werkelijkheid zal je op teller harder rijden dan je daad werkelijk rijd dus kan je net zo goed op je teller van je bike rijden!!!!
 
wat nou als er een hobbel in de weg zit en je achterwiel komt los spint ie toch ook!!! Vind het dom om de sensor op je achterwiel te plaatsen mede als je weet dat als je ong 120 rijd je ong 5% wielspin hebt op je achterwiel dan, dus dan kan je sigma super precies zijn maar dan heb je nog niet de juiste gereden snelheid in werkelijkheid zal je op teller harder rijden dan je daad werkelijk rijd dus kan je net zo goed op je teller van je bike rijden!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan