Siliconen spray; Waarvoor en hoe te gebruiken?

StefanZ

MF'er
4 mrt 2009
39
0
Klarenbeek (Apeldoorn)
Hallo,

Omdat mijn mooie motor eventjes niet zo heel mooi meer is wil ik hem schoon gaan maken. En dit keer goed, dus niet alleen met een doek/water erover heen.
Nu heb ik bij Motoport een pakket gekocht met daarin oa siliconen spray.
Me is niet helemaal duidelijk waar dit nou voor dient en hoe ik dit moet gebruiken.

Kan je siliconen spray op je contact/tankdop/zekering/draadjes spuiten? Er staat namelijk op dat het waterafstotend en smerend is, dus dat lijkt mij wel? Zou wel een goede bescherming bieden bij het schoonmaken met water.

En dan nog een gerelateerd vraagje: Contact/tankdop etc. mogen niet nat worden. Maar kan het kwaad als ik er zachtjes water op laat vallen, zoals regen? Of moet het écht afgedekt en kurkdroog gehouden worden?

Alvast bedankt! :) Mede namens mevrouw GSR 600!
 
ik gebruik siliconenspray om de motor na het wassen licht mee in te spuiten (opspuiten en daarna wegwrijven). dit beschermt de lak wat tegen viezigheid en water.

contact en tankdop mag in principe nat worden, zolang je niet probeert 'zijn tandjes te poetsen'. anders zou in een regenbui rijden erg funest voor je motor zijn
 
Spuit het vooral niet in je stekkers en /of schakelaars want het verbreekt gegarandeerd je contacten en die gaan dan vonken met alle nare gevolgen van dien.
 
gewoon alles in elkaar laten zitten en in sprayen..

banden kunnen wel .. maar dan moet je voorzichtig wegrijden. :P

neej velgen spuit ik er vaak wel even mee in dan is het vuil van de ketting enz. er volgende keer makkelijk af te spuiten.. verder motorblok oppoetsen (inspuiten afpoetsen) en me contact slot/tank/schijfslot spuit ik altijd in met slot spray..
 
Silliconenspray kun je gebruiken om RVS/aluminium delen van de motor na een was- en poetsbeurt in te sprayen. Dan bescherm je het tegen vocht. Zoals zijdeksels aan motorblok, motorblok incl. koelribben, voorvorkpoten (dat deel dat inschuift).

Omdat het dan ietwat vettig is, is de kans dat er vuil op blijft zitten wel groter dat betekent iets vaker wassen etc.

Verder is het uitstekend spul om rubbers in te sprayen om zo uitdroging te voorkomen, zoals de verbindingsstukken tussen carbs en blok, maar ook rubber slang/klemmetje overgangen.
En.....het is het beste spul om zwart kunstof op te knappen als het verkleurd is door de zon.

Waar ik het ook nog voor gebruik is de banjot-bouten op het gehele remsysteem voorzien van HEEL ietsje silliconenspray, zodat het net tussen de randen loopt, om corrosie te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Spuit het vooral niet in je stekkers en /of schakelaars want het verbreekt gegarandeerd je contacten en die gaan dan vonken met alle nare gevolgen van dien.


:^ Nooit met siliconenspray !!! gebruik hiervoor een kontaktspray die speciaal voor kontakten van schakelaars en steker verbindingen.
 
Laatst bewerkt:
:^ Nooit met siliconenspray !!! gebruik hiervoor een kontaktspray die speciaal voor kontakten van schakelaars en steker verbindingen.

Ik gebruik hiervoor zuurvrije vaseline spray om stekkers goed te reinigen en een goede elektrische verbinding te houden. Spuit de stekkers die in elkaar zitten goed in met de vaseline spray (wel de stekkers eerst loshalen, en doe dit alleen als de accu is losgekoppeld!).
Even paar min. wachten dan de stekkers 2x in en uit elkaar, dan definitief in elkaar klikken.
Als je dit 1x per jaar doet voor alle stekkerverbindingen heb je geen storingen meer in de stekkerverbindingen.
 
Laatst bewerkt:
^Nooit met contactspray !!! gebruik hiervoor zuurvrije vaseline spray om stekkers goed te reinigen en een goede elektrische verbinding te houden. Spuit de stekkers die in elkaar zitten goed in met de vaseline spray (wel de stekkers eerst loshalen, en doe dit alleen als de accu is losgekoppeld!).
Even paar min. wachten dan de stekkers 2x in en uit elkaar, dan definitief in elkaar klikken.
Als je dit 1x per jaar doet voor alle stekkerverbindingen heb je geen storingen meer in de stekkerverbindingen.
Wanner denk je dat de verbinding het best is ?
Met isolerende vaseline ertussen of met niks ertussen ?
Vaseline reinigd niet, het voorkomt corosie omdat het afsluit van de buitenlucht.
Je smeert het aan de buitenkant van de stekkers, niet op de verbindingen zelf.
kontactspray lost oxide op en zorgt zo voor een goede verbinding.
 
Tijdens het wassen van mijn motor plak ik altijd een stukje tape over het contactslot, tankslot en zadelslot. De sloten smeer ik met graffietpoeder. Dit is droog (dus geen vorst of contactproblemen, maar smeert bijzonder goed.
Ik gebruik siliconenspray om de bedrading in te spuiten tegen vochten rotzooi van de weg.
NIET in de stekkers dus.
Mijn velgen smeer ik na het wassen altijd in met een dun laagje lijnzaadolie. Deze olie droogt op en kan daarna niet op je remmen terecht komen. Wel gaan de wielen er mooi van glanzen en is de remstof e.d. prima van je wielen af te krijgen bij het wassen.
Ik weet het, het is een ouderwets goedje, maar lijnzaadolie wordt in de luchtvaart nog volop gebruikt als anti-corrosie middel.
 
Wanner denk je dat de verbinding het best is ?
Met isolerende vaseline ertussen of met niks ertussen ?
Vaseline reinigd niet, het voorkomt corosie omdat het afsluit van de buitenlucht.
Je smeert het aan de buitenkant van de stekkers, niet op de verbindingen zelf.
kontactspray lost oxide op en zorgt zo voor een goede verbinding.

Bij mij werkt het perfect, heb er een storing mee opgelost met mijn richtingaanwijzers.
En JA, je sprayt overmatig een flinke dosis zuurvrije vaselinespray IN de contacnte. Even wachten dan stekkers op elkaar.

De verbinding is zelfs uitstekend hoor , als je de connectors daarn op elkaar drukt !
er blijft geen vaseline tussen de contacten zitten, dis schuif je eraf op het moment dat de connectors op elkaar worden gedrukt. Een betere oplossing bestaat volgens mij niet.
Nooit meer corrosie.

Zuurvrije vaseline spray reinigt wel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan