Silly Season 2017

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.104
2.541
Nijmegen
IT0vfcC.jpg


Silly Season 2017
"Silly Season" is de bijnaam voor de periode waarin de contracten besproken worden voor het volgende seizoen. Ooit, in een diep grijs verleden, vond Silly Season nog in de winterperiode tussen twee seizoenen plaats. Inmiddels draait alles om geld, planning, vooruitkijken en lef hebben: jaren van tevoren wordt al gesproken over wie op welk zitje terecht komt.

Silly Season 2017 is extra spannend, want de tweejarige contracten van nagenoeg alle fabriekscoureurs lopen na dit seizoen af. Als één van de grote heren dus zin heeft om te verkassen, dan gaat dat nu gebeuren. Als één van de jonge rijders hoopt op een fabrieksmotor, dan komt er nu misschien ruimte. Veel bewegingen in de rijdersmarkt zijn als dominostenen: als de een gaat, kan de ander pas.

In de openingspost de stand van zaken van vandaag, in de reacties al het nieuws dat nog mag volgen!

Yamaha
Movistar Yamaha MotoGP
In het kort: Rossi heeft een tweejarig contract, Lorenzo tekent bij.


Tijdens de wintertesten had Jorge Lorenzo al aangegeven het liefst vroeg bij te tekenen bij Yamaha. Hij heeft eerder al eens gesproken over zijn doelen op de lange termijn: hij wil zijn carrière lang bij Yamaha blijven en zichzelf als absolute Yamaha-legende neerzetten. Daarvoor zijn minimaal vier of vijf titels nodig: Lorenzo zit nu op drie.

Lin Jarvis geeft aan dat Yamaha voor Lorenzo een gespreid bedje klaar heeft staan. Maar Lorenzo en co. houden de boot nog heel even af, terwijl ze ongetwijfeld overwegen om de Ducati GP17 aan de tand te voelen. Overstappen van fabrieksmotor ging Rossi één keer goed af, en één keer niet zo goed. Niemand verwacht serieus dat Lorenzo dezelfde gok aandurft, zeker omdat de mensen om hem heen vooral Yamaha-mensen zijn en niet zomaar mee zouden gaan naar Ducati. En zeg nu zelf, Lorenzo op een motor gebouwd door Italiaanse mensen, Italiaanse passie..? Onwaarschijnlijk. Maar onmogelijk is het scenario niet, want Gigi Dal'Igna heeft in de ene hand een diepe buidel en in de andere hand een brandend verlangen naar een rijder die de Ducati als eerste over de lijn kan laten komen.

Terwijl Lorenzo nog even de boot afhoudt, wist Valentino Rossi niet hoe snel hij de pen vast moest pakken toen Yamaha ook hem een nieuwe tweejarige deal aanbood. De Japanners en Rossi zijn erg blij met elkaar. Rossi is snel, is nog altijd razendpopulair, heeft een legendarische status opgebouwd en biedt Yamaha zelfs 'de toekomst' door een verbintenis met de VR46 Riders Academy. De oude vos mag dan wel zo z'n streken hebben, die nemens ze ondertussen bij Movistar Yamaha voor lief.

Tech3 Yamaha
In het kort: Espargaro blijft, Rins of Zarco stappen in?


Nauwelijks een week geleden maakte Bradley Smith bekend op zoek te zijn naar een andere werkgever. Tech3 zou voor hem in 2017 geen plaats meer hebben. Teambaas Herve Poncheral nuanceerde dat er nog niets definitief vaststond, maar Bradley lijkt er niet in geloofd te hebben. De Brit heeft getekend bij KTM en zal de komende twee jaar de gloednieuwe oranje motor uit Oostenrijk mogen ontwikkelen.

Tech3 heeft normaliter één ervaren kracht en één jonge hond in de garage. Dat Bradley Smith vertrekt, is dan ook goed nieuws voor Pol Espargaro. De Moto2 wereldkampioen van 2013 heeft twee zware seizoenen achter de rug en zou vrezen voor zijn plek bij Tech3 in 2017. Nu Tech3 niet meer kan rekenen op Smith, kan Espargaro de rol van ervaren rijder op zich nemen in 2017. Er is een klein kansje dat ook Espargaro op zoek gaat naar een fabriekszitje, maar hier zijn geen concrete aanwijzingen voor.

Dat houdt nog een zitje vrij bij Tech3, en dat kan wel eens een heel belangrijke plek zijn. De Moto2 stroomt ondertussen over met talent en Yamaha weet dat er in 2019 minimaal één, misschien wel twee nieuwe fabriekscoureurs mogen aantreden. De kortste route daar naartoe is via Tech3. In de coulissen staan mannen als Alex Rins, Franco Morbidelli, Danny Kent en Johann Zarco. Met name Zarco, regerend Moto2 kampioen én Fransman, kan zich dit jaar in de kijker rijden door zijn titel succesvol te verdedigen.

Honda
Repsol Honda
In het kort: Marquéz blijft, Pedrosa vertrekt?


Eén ding grenst aan zekerheid: Marc Marquez blijft bij Repsol Honda. Hij heeft zijn carrière en zijn twee MotoGP-titels aan Honda te danken, en het team om hem heen heeft jarenlang gewerkt om het Honda fabrieksteam naar eigen hand te zetten. Een contract ligt er nog niet, maar het enige relevante obstakel is het niveau van de motor. Zodra Marquez er volledig van overtuigd is dat Honda in 2017 (of zelfs in 2016 al) een motor heeft waar titels mee te winnen zijn, zal hij in een oogwenk bijtekenen.

Dani Pedrosa daarentegen is hard op weg naar een nieuw kostuum. Zijn tiende seizoen in de MotoGP begint met matige wintertesten, de Honda is voor hem niet zo te behappen als voor Marquez. Dani heeft zich, op een maand of twee in 2012 na, nooit met de titelstrijd kunnen bemoeien en Honda zal op zoek zijn naar jong talent in de Moto2 en Moto3. Tegelijkertijd wordt met name KTM genoemd als partij die wel eens interesse kan hebben in één van de "aliens".

Er is één probleempje bij Honda. Al jaren is er geen coureur bij de klantenteams, die Pedrosa het vuur aan de schenen leggen kan. Andrea Dovizioso probeerde en faalde in de ogen van Honda; Marco Simoncelli stond klaar maar overleed; Casey Stoner slaagde maar besloot te gaan vissen. Alvaro Bautista, Stefan Bradl, Cal Crutchlow, Jack Miller, en ook Tito Rabat: geen van deze mannen lijkt meer potentie te hebben dan wat Pedrosa nu al waarmaakt.

Er is een kort wensenlijstje bij Repsol Honda: ze hebben oog voor Alex Rins, en voor Maverick Viñales. Zou Rins nogmaals zijn vingers willen branden aan rijden met een Marquez als teamgenoot? Zou Maverick vertrekken bij Suzuki? Pas als deze vragen beantwoord zijn, zal Dani weten of er voor hem nog een contractverlenging in zit. De kans is klein, en zal alleen maar kleiner worden als Dani niet heel dicht achter zijn teamgenoot presteert in 2016.

LCR Honda
In het kort: Crutchlow blijft?


Cal Crutchlow doet het uitstekend op de Honda van LCR. Hij is snel genoeg om zinnige feedback te kunnen geven, wat Honda heel belangrijk vindt nu ze met het lastige motorblok in hun maag zitten. De Brit is populair, uitgesproken en werkt hard. Zou LCR op zoek willen naar een nieuwe coureur? De kans is groter dat ze hun tijd besteden aan sponsoring op de kuip.

Marc VDS Honda
In het kort: Rabat blijft, Miller of Morbidelli?


Tito Rabat begint nu als MotoGP rookie en zal ongetwijfeld een tweede jaar gegund zijn. Miller verloor afgelopen jaar wat gratie bij Honda, maar lijkt zich te herpakken. Desondanks, er zijn talloze Moto2-coureurs die een stapje omhoog willen. Zou één van hen, zoals Franco Morbidelli bijvoorbeeld, kans maken? De Italiaan is snel en rijdt dit jaar al voor Marc VDS in de Moto2.

Ducati
Ducati Team
In het kort: Iannone blijft, Dovizioso vertrekt?


Andrea Iannone was bij Pramac de rijzende ster van Ducati, en als fabriekscoureur heeft hij zich inmiddels bewezen als groot talent. Redelijk constant in de top in 2015, vaak genoeg in gevecht om de podiumposities en verstandiger dan ooit, zal Iannone zijn contractverlenging verdiend hebben.

Voor Andrea Dovizioso geldt een ander verhaal. Dovi heeft volgehouden tijdens zware jaren op een motor die de bocht niet door wilde, maar nu de GP15 en GP16 competitief geacht worden kan hij de volgende stap (nog?) niet maken. Het is geen geheim dat Ducati op zoek is naar een rijder van onvoorstelbaar talent, en ze geloven dat met Dovizioso niet in huis te hebben.

De vraag is: wie zou Dovizioso kunnen vervangen? Hengelen naar Stoner heeft weinig zin, Lorenzo zal het veilige schip van De Zeel niet verlaten, de klantenteams hebben met Petrucci en Redding het onvoorstelbare talent ook niet echt paraat. Zou Ducati gokken op één van de mannen uit de Moto2? Of mag Dovi toch nog één keertje bijtekenen? Pas als Lorenzo gekozen heeft, komt er weer beweging in deze dominosteen.

Octo Pramac Yakhnich
In het kort: Redding blijft, Petrucci vervangen door Danny Kent?


Scott Redding verliet Honda en MarcVDS voor de Pramac Ducati en het klikte direct met zijn nieuwe team en motor. Als dit jaar een beetje lekker gaat lopen met regelmatige top-10 resultaten, is de kans groot dat Redding ook in 2017 in rood/wit rijdt. Zou hij hopen op Dovi's plekje? Dan zal hij het de Italiaan dit jaar moeilijk moeten maken.

Danilo Petrucci's tweejarige contract met Pramac loopt na dit jaar af. De Italiaan liet afgelopen seizoen knappe prestaties zien op de GP14.2. Als hij aanspraak wil maken op een fabrieksmotor geldt voor hem dezelfde eis als voor Redding: maak gehakt van Dovi. Of Petrux die stap maken kan, is maar de vraag. En als het hem niet lukt? Dan zou Ducati zomaar een Moto2-talent naar voren kunnen schuiven, zoals Morbidelli, Folger, Baldassarri, Luthi of Corsi. Danny Kent had al een aanbod op zoek bij Pramac toen hij toch de Moto2 koos en is daarmee misschien wel de grootste kanshebber, afhankelijk van zijn resultaten dit jaar.

Aspar en Avintia
In het kort: Hector Barbera blijft, drie open zitjes!?


Loris Baz, Hector Barbera, Yonny Hernandez en Eugene Laverty rijden allemaal op tweederangs Ducati motoren, of erger nog. Nu de Open Class de nek omgedraaid is zijn dat nog steeds prachtige motoren, maar ze zijn niet bedoeld om de podiumplekken te bezoeken. Hector Barbera wist afgelopen jaar die Open Class nog te winnen, en lijkt zijn baan veiliggesteld te hebben. Baz en Laverty komen van de World Superbikes en moeten zich dit jaar definitief bewijzen als MotoGP-coureurs. Yonny Hernandez rijdt met steun uit Zuid-Amerika, maar of die put nog water geeft in 2017? Alle Moto2-coureurs die volgend jaar 400cc willen toevoegen aan hun CV en het niet zo nauw nemen met competitieve motoren, zullen met de teambazen van Aspar en Avintia in gesprek kunnen.

Suzuki
Suzuki
In het kort: Viñales blijft, wie komt erbij?


Oud-wereldkampioen Moto3 Maverick Viñales rijdt de sterren van de hemel met de Suzuki. Hij leek uitgeleerd na één jaar Moto2 en lijkt ook de MotoGP in één jaar doorgrond te hebben. Honda zou een oogje op hem hebben laten vallen terwijl de andere fabrieken ook in de gaten hebben dat we hier over groot, groots talent spreken. Het zal voor Suzuki dan ook een flinke uitdaging worden om hem te behouden.

Als het ze lukt, zullen ze wellicht op zoek gaan naar een vervanger voor Aleix Espargaro. Aleix heeft, net als zijn jongere broer, moeite om constant te presteren en steeds verbetering te laten zien. Hij zal dit jaar moeten bewijzen zijn motor nog waard te zijn in 2017. Wie zou hem kunnen vervangen? Suzuki heeft wat Moto2-coureurs op het oog, maar nog weinig concreets.

Aprilia
Aprilia Gresini
In het kort: Sam Lowes erin, Bradl eruit?


Sam Lowes heeft zijn handtekening al gezet bij Aprilia. Hij hoopt als Moto2 wereldkampioen in te stappen. Wie zijn teamgenoot wordt? Die strijd zal dit jaar beslist worden door de bestaande Aprilia-coureurs. Net als bij Tech3 Yamaha is de kans groot dat Aprilia kiest voor één nieuwe coureur naast één ervaren man. Bradl en Bautista werden afgelopen jaar niet bepaald uitgedaagd door de povere test-Aprilia, maar hen werd voor dit jaar een verbeterde machine beloofd. Zouden zij erin geloven, en zou één van de twee dan ook de bovenhand nemen over de ander? Bautista lijkt de betere papieren te hebben.

KTM
Red Bull KTM
In het kort: Smith en Pedrosa?


Bradley Smith heeft getekend voor twee jaar bij KTM. Een dappere keuze, want podiumplekken, winst en MotoGP wereldkampioen worden: die droom is nu praktisch gevlogen. Maar euro's, een fabrieksteam en zekerheid zullen zeer overtuigend geweest zijn. Wie gaat zijn teamgenoot zijn? Het zou kunnen dat Finse testcoureur Mika Kallio meekomt, in ieder geval voor het eerste jaar.

De wildcard voor KTM is Dani Pedrosa. Mike Leitner was tot voor kort zijn crew chief en áls Dani zou vertrekken bij Honda, zou voor hem een mooie baan klaarstaan in Oostenrijk. Ook hier geldt: pas als de ene dominosteen valt...

En met die zin sluit ik af, ik ga naar seizoen 2016 kijken!

Movistar Yamaha MotoGP: Rossi heeft een tweejarig contract, Lorenzo tekent bij.
Tech3 Yamaha: Espargaro blijft, Rins of Zarco stappen in?

Repsol Honda: Marquéz blijft, Pedrosa vertrekt?
LCR Honda: Crutchlow blijft?
Marc VDS Honda: Rabat blijft, Miller of Morbidelli?

Ducati Team: Iannone blijft, Dovizioso vertrekt?
Octo Pramac Yakhnich: Redding blijft, Petrucci vervangen door Danny Kent?
Aspar en Avintia: Hector Barbera blijft, drie open zitjes!?

Suzuki: Viñales blijft, wie komt erbij?
Aprilia Gresini: Sam Lowes erin, Bradl eruit?
Red Bull KTM: Smith en Pedrosa?


7Au6lXH.jpg
 
Laatst bewerkt:
KTM
Red Bull KTM
In het kort: Smith en Pedrosa?


Bradley Smith heeft getekend voor twee jaar bij KTM. Een dappere keuze, want podiumplekken, winst en MotoGP wereldkampioen worden: die droom is nu praktisch gevlogen. Maar euro's, een fabrieksteam en zekerheid zullen zeer overtuigend geweest zijn. Wie gaat zijn teamgenoot zijn? Het zou kunnen dat Finse testcoureur Mika Kallio meekomt, in ieder geval voor het eerste jaar.
Die kans had hij toch niet, maar ik denk dat je KTM onderschat. Ik verwacht meer van KTM dan van Aprilia. Ze zullen zich kunnen vergelijken met Suzuki denk ik.
Smith schijnt behoorlijk goede feedback te kunnen geven en is een pienter mannetje, prima voor ontwikkeling.
Ik hoop dat ze nog iemand kunnen aantrekken van kaliber Pedrosa, maar dat verwacht ik het eerste jaar niet.

Verder hoop ik dat Vinales bij Suzuki blijft als de nieuwe Schwantz. Suzuki moet alles op alles zetten.
De top blijft anders teveel bij Honda en Yamaha.
 
Het personeelsbeleid bij Tech3 blijft een groot raadsel voor deze jongen. Eerst Crutchlow afgedankt, nu Smith de laan uit, de beste niet-aliens?
 
Die kans had hij toch niet, maar ik denk dat je KTM onderschat. Ik verwacht meer van KTM dan van Aprilia. Ze zullen zich kunnen vergelijken met Suzuki denk ik.
Smith schijnt behoorlijk goede feedback te kunnen geven en is een pienter mannetje, prima voor ontwikkeling.
Ik hoop dat ze nog iemand kunnen aantrekken van kaliber Pedrosa, maar dat verwacht ik het eerste jaar niet.

Verder hoop ik dat Vinales bij Suzuki blijft als de nieuwe Schwantz. Suzuki moet alles op alles zetten.
De top blijft anders teveel bij Honda en Yamaha.

Ff te vlug gelezen.
Ik zie Pedrosa ook wel naar KTM gaan.
Dan gaat Vinales naar Repsol.
En Johan Zarco naar Suzuki...
 
Smith geeft zelf op Crash.net aan dat ie vooral heeft getekend, omdat KTM geen halve maatregelen neemt als ze zich met een race klasse gaan bemoeien. M'n pa had ergens gelezen dat het KTM blok er nu al 270pk uit knalt.
 
Smith geeft zelf op Crash.net aan dat ie vooral heeft getekend, omdat KTM geen halve maatregelen neemt als ze zich met een race klasse gaan bemoeien. M'n pa had ergens gelezen dat het KTM blok er nu al 270pk uit knalt.

De Aprilia RS Cube had ook een surplus aan pk's, viel alleen niet mee te rijden :N

Desondanks denk ik dat KTM het idd goed aanpakt en geen halve maatregelen treft :)
 
Zie Smith geen wereldkampioen worden,ook niet op een fabrieks Yamaha of Honda, dus dit is een mooie voortzetting van zijn carriére :P
 
Mocht Lorenzo naar Ducati gaan, dan denk ik dat Vinales naar Yamaha gaat. Dovi naar Suzuki.
Ook het zitje van Iannone kon wel eens op de toch komen, ik zie Stoner volgend jaar wel terug komen met Ducati.
 
Mocht Lorenzo naar Ducati gaan, dan denk ik dat Vinales naar Yamaha gaat. Dovi naar Suzuki.
Ook het zitje van Iannone kon wel eens op de toch komen, ik zie Stoner volgend jaar wel terug komen met Ducati.

Stoner terug komen? neeeh. dat zou voor mij de grooste schok wezen in silly season 2017. ik hoop het wel, wildcard of invalbeurt zie ik wel gebeuren ondanks Stoner aangeeft daarin geen plannen te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik sta er niet van te kijken als Casey binnenkort invalt voor Petrux. Maar een comeback in 2017 zie ik niet gebeuren. Een verhuizing van zowel Dovi als Iannone trouwens ook niet: dat zou niet logisch zijn, beide coureurs de deur wijzen.
 
Laatst bewerkt:
Yep. Ik vermoed dat ze Casey alleen zouden willen laten racen, als hij op een GP16+ mag stappen en dik kan winnen. Dus... Op naar Phillip Island. :+
 
Mocht Lorenzo naar Ducati gaan, dan denk ik dat Vinales naar Yamaha gaat. Dovi naar Suzuki.
Ook het zitje van Iannone kon wel eens op de toch komen, ik zie Stoner volgend jaar wel terug komen met Ducati.

Vinales bij Yamaha. Dat zou wat zijn :Y

Maar ik denk niet dat Lorenzo zijn zitje bij Yamaha gaat opgeven :N Daarvoor is zijn lust naar kampioenschappen te groot en de Yamaha blijft het bewezen pakket.
 
Yep. Ik vermoed dat ze Casey alleen zouden willen laten racen, als hij op een GP16+ mag stappen en dik kan winnen. Dus... Op naar Phillip Island. :+
Ik las net iets over dat Stoner niet kan racen tot Mei ivm doping controles (6mnd) die hij moet afwachten/uitzitten?
 
Edit: Lorenzo heeft getekend bij Ducati volgens diverse bronnen (twitter). Iemand die hier meer van weet?
 
Laatst bewerkt:
Vd Mark kan Sowiezo wel mooie aanbiedinge krijgen :Y Iedereen ziet hoe goed michael is :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan