Silverwing olie vervangen met auto of motor olie??

outbackjack

MF'er
25 sep 2007
249
9
Ik wil binnenkort de olie van mijn silverwing gaan vervangen en nu heb ik nog goede halfsynthetische 10w40 staan welke ik voor mijn auto gebruik.

Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt en de meningen zijn nogal verdeeld.
Wanneer je een natte koppeling hebt is echte motor olie het beste, maar met een droge koppeling kun je gerust automotorolie gebruiken.

Zijn de scooter experts het hiermee eens?
 
Ik kan alleen maar zeggen: bezuinig nooit op de levensvloeistoffen die je paard nodig heeft...
;)
 
Ik gebruik voor mijn Silverwing alleen echte motorolie, motor draait te hoge toerentallen om enig risico te willen lopen.
Heeft de SW trouwens geen droge (centrifugaal)koppeling?

Ik zou zeggen: smeer em...
 
Ik zou ook lekker zuinig aan doen en er niet de olie ingooien die er in moet |(

Hoeveel liter gaat er in?

Stel voor dat je gewoon het risico niet loopt voor een pr tientjes 8-)

Lijkt mij hoor
 
Ik wil binnenkort de olie van mijn silverwing gaan vervangen en nu heb ik nog goede halfsynthetische 10w40 staan welke ik voor mijn auto gebruik.
Dat spul gebruik ik al jaren in mijn "Bronzewing" (Honda Foresight 250), ik haal het in 4-liter jerrycans bij de bouwmarkt. Werkt perfect, geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon volgens het instructie boekje hoor...

Mijn instructieboekje bevat een tabel met oliesoorten en hun eigenschappen, met de temperaturen die je hier meemaakt is het best te kiezen voor een 10W40, die is dun genoeg voor de winter en voldoet ook in de zomer.

Bij scooters met een droge koppeling (zoals de SW600) hoef je daar bij de olie geen rekening mee te houden, je kunt dus olie gebruiken zoals die ook in auto's gebruikt wordt.

En wat betreft de "hoge" toerentallen, een SW600 draait maximaal 7000 RPM, sommige auto's gaan hoger...

Vraag aan degenen die het gebruik van half-synthetische 10W40 afraden, wat raden jullie voor olie aan ?
 
Laatst bewerkt:
Ok IK ben dom, maar hoe weet ik of ik een droge koppeling heb? Ik heb een Burgman 200. Kan ik dat in de handleiding lezen?
En die koppeling die zit toch bij/in de variateur?
 
Als je in techniek, vragen en antwoorden zoekt op olie, heb je de komende maanden leesvoer.

Voor zover ik het begrepen heb is het cruciale verschil tussen auto-olie en motorfiets-olie de antiwrijvingdopes. Deze dopes zorgen in auto's ervoor dat er zo weinig mogelijk wrijving is in lagers en andere bewegende delen. Maar een natte plaat koppeling gaat slippen van deze olie en heel veel motorfietsen hebben een natte koppeling.

Ik gooi in onze Dylan dus ook gewoon auto-olie. De beste die ik kan vinden, op die hele liter olie ga ik niet bezuinigen. Dan betaal ik maar €20,- voor een liter olie ipv €2,50. Misschien rijdt die Dylan er wel twee keer zo ver mee.
 
Gewoon bij Halfords speciale scooter-olie halen, natuurlijk voor 4 takten. Dat is 0W40 en speciaal bedoeld voor motoren waarvan het toerental vrij snel na de koude start redelijk hoog oploopt. Dat heb je bij een vario immers niet zelf in de hand.

De olie moet dus dun zijn na de koude start.
 
Als je in techniek, vragen en antwoorden zoekt op olie, heb je de komende maanden leesvoer.

Voor zover ik het begrepen heb is het cruciale verschil tussen auto-olie en motorfiets-olie de antiwrijvingdopes. Deze dopes zorgen in auto's ervoor dat er zo weinig mogelijk wrijving is in lagers en andere bewegende delen. Maar een natte plaat koppeling gaat slippen van deze olie en heel veel motorfietsen hebben een natte koppeling.

Ik gooi in onze Dylan dus ook gewoon auto-olie. De beste die ik kan vinden, op die hele liter olie ga ik niet bezuinigen. Dan betaal ik maar €20,- voor een liter olie ipv €2,50. Misschien rijdt die Dylan er wel twee keer zo ver mee.
Nou snap ik het |( de olie komt bij mijn scooter helemaal niet bij de koppeling dus whaeva dope shit erin zit.
 
Was van de week bij Hein Gericke in Breda. Zij hebben motor-motorolie 4 liter voor 20 euri (10w40). Deze er dus maar ingedaan. Scheelt wel heel veel met de prijzen bij andere motorzaken!
 
Gewoon bij Halfords speciale scooter-olie halen, natuurlijk voor 4 takten. Dat is 0W40 en speciaal bedoeld voor motoren waarvan het toerental vrij snel na de koude start redelijk hoog oploopt. Dat heb je bij een vario immers niet zelf in de hand.

De olie moet dus dun zijn na de koude start.
Voldoet deze olie ook goed in de zomer, of is deze olie dan tedun.
Ik heb er vandaag naar staan kijken maar twijfelde, omdat in het boekje van mijn Yam Cygnus , eigenlijk 20W40 wordt aangegeven als standaard.
In de lijst met temperaturen kom ik alleen nog 10W40 tegen.
Enne nog even voor de zekerheid, er mag toch GEEN motorfiets olie in, ivm de eigenschappen van de nattekoppeling die (meestal)in een motorfiets blok zit :?
 
Dan heb je dus toch nog olie die geschikt gemaakt is voor een natte koppeling; zelf heb ik liever olie waar niet aan "geknoeid" is (ik heb nergens een natte koppeling in zitten).

Ik heb nog eens gekeken wat ik er precies in gooi; het is Valvoline Dura-blend 10W40, dat kost ook geen vermogen, zeker niet in 4-liter verpakking. Reken op ongeveer hetzelfde bedrag.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even de olie ververst, nouja even........
Brak er een stuk uit het deksel van het olie (zeef) filtertje, het ging om het gedeelte waar je een dopsleutel op bevestigen kan :(
De olie liep vanzelf al uit het blok, zonder dat het filter er uit was |(
Gelukkig heb ik het dekseltje er nog vanaf kunnen draaien, en door het gat een platte inbus kunnen doen met daar tussen een oring.
Tot opheden lekt er geen olie meer uit het gat in het deksel, maar goed ook want ik heb de scoot weer nodig voor ww verkeer.
Ook de monster was geen optie, want die staat bij de dealer voor een grote beurt.
Al met al ben ik toch weer *O* *O* *O*
 
Als je je olie niet te vaak hoeft te vervangen (xmax 3000km!!) dan is de castrol scooter olie misschien interessant. zo'n €18 per fles maar bij olie goedkoop een tientje (+verz €8) maar goed als je er gelijk meerdere koopt.

Je hebt dan wel scooter olie en geen speciale koppelingsplaten motorolie. Neem het eens in overweging. zeker als je toch om de 10.000km moet.


actevo_xtra_scooter_5w40.jpg




1 liter Castrol ACT EVO Xtra Scooter 4T 5W40 | Olietekoop.nl
http://www.castrolmoto.com/en/products/actevo_xtra_scooter.php (Motorcycle & Scooter - Motor Oil & Lubricants | Castrol United Kingdom | Products | Castrol United Kingdom | Castrol - Engine Oil and Lubricants | Synthetic Oil | Diesel Oil| ATF - Automatic Transmission Fluid)
 
Mijn SW is afgeleverd met half synthetische 10W40. Daarop loopt hij onder zowel warme als koude omstandigheden prima. De mijne ziet zelden meer dan 6500 tpm, maar als het een keertje moet/ kan dan maak ik me daarover geen enkele zorgen.

In mijn auto moet vol synthetische 5W30. Daarover doen ze heel precies bij VAG, het moet aan bepaalde specificaties voldoen. Ik houd me daar strikt aan vanwege de levenslange mobiliteitsservice die ik nu heb (dan doen ze trouwens met de nieuwe modellen niet meer). Da's duur spul waarvan hij 1 liter op 3000 km lust. '(

Gelukkig is de SW zuiniger met olie. :)
 
Mijn SW is afgeleverd met half synthetische 10W40. Daarop loopt hij onder zowel warme als koude omstandigheden prima. De mijne ziet zelden meer dan 6500 tpm, maar als het een keertje moet/ kan dan maak ik me daarover geen enkele zorgen.

In mijn auto moet vol synthetische 5W30. Daarover doen ze heel precies bij VAG, het moet aan bepaalde specificaties voldoen. Ik houd me daar strikt aan vanwege de levenslange mobiliteitsservice die ik nu heb (dan doen ze trouwens met de nieuwe modellen niet meer). Da's duur spul waarvan hij 1 liter op 3000 km lust. '(

Gelukkig is de SW zuiniger met olie. :)

Erg offtopic, maar goed... Mijn Golf 5 tdi (ik heb er 2 "gehad", nu dus niet meer) moest elke 30.000km een kleine beurt en elke 60.000 een grote beurt. Waarom moet jouw VAG-auto dan elke 3.000km ( :o :o :o ) nieuw olie???
 
Dat was toch een pesterijtje van Karl? Kan ik hebben hoor. :Y

Maar in het geval dat Karl het echt niet snapte: mijn auto verbruikt inderdaad olie. Is een kwaaltje van het type auto dat ik rijd en vanwege de km-stand neem ik hem dat ook niet kwalijk.

Nu terug on topic dan maar weer? :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan