Silverwing

Robwinger

Rookie
1 nov 2012
4
0
Grembergen
Ik ben jarenlang Goldwingrijder geweest maar door (klein)een ongeval kan ik niet meer overweg met deze 400kg wegende kolos en daarom overweeg ik om me een silverwing aan te schaffen! Mijn vraag is hoe zijn de rijeigenschappen en "bochtenwerk" O-) van deze machine? :]

Mvg Robert
 
Beste Robert welkom bij het scootergebeuren.
Nutty heeft kort en bondig verwezen naar de handige zoekfunctie op dit forum. Als je hier gebruik van maakt dan zal je ontdekken dat er nogal wat draadjes zijn naar de Honda Silverwing (oud en nieuw model). Het is enig lees werk maar dat lijkt mij ook een van de leuke dingen van dit forum.
Zoeken

Sowieso komt de SW 600 niet zo vaak ter sprake, ik weet niet of dat komt omdat er weinig problemen mee zijn of dat er simpelweg weinig mensen er op rijden.
Dit draadje komt nog wel eens naar boven: Honda SW-T600

Ik zelf heb een halfjaar geleden een proefrit gemaakt met de SW 600 en dat is mij onderandere qua wegligging/bochtengedrag goed bevallen, ondanks dat ik het kleinere en lichtere broertje de SH300 gewend ben. Nu kom jij van een goldwing en ik verwacht niet dat het formaat dan deze scoot je zal afschrikken. Maar zoals vaak in het leven / met motorrijden is het een persoonlijke kwestie van gevoel en smaak. Ik zou zeggen, maak een lange proefrit en vergeet ook niet op de grote jongens te gaan rijden van andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso komt de SW 600 niet zo vaak ter sprake, ik weet niet of dat komt omdat er weinig problemen mee zijn of dat er simpelweg weinig mensen er op rijden.
Dit draadje komt nog wel eens naar boven: Honda SW-T600

Ik ben met de topic over de SW-T600 begonnen. Je kunt er veel over de Silverwing lezen. Mijn ervaringen zijn heel positief, ook het bochtenwerk. Je moet wel even wennen als je van een motorfiets op een motorscooter overstapt, maar de Silverwing geeft een goede feedback in de bochten. Ik stuur vooral vanuit de heupen en dan blijkt dat de Silverwing best snel te sturen is. Feit blijft wel dat een motorscooter van het kaliber Silverwing nooit zo scherp zal sturen als een Fireblade of iets dergelijks, maar het stuurgedrag van een toermachine als de Goldwing zal hij zeker evenaren.
 
ook hier:

http://www.silverwingclub.eu/menu.htm (Wikipedia, the free encyclopedia)

is veel over de Silverwing te lezen.
 
Blijf je uit de buurt van zijn grenzen, dan beloont de SW je met een onverstoorbare wegligging, zolang het harder gaat dan pakweg 40 km/u en langzamer dan 130. Mijn ervaring is dat de Silverwing bij langzaam rijden in de bocht wil vallen en bij snelgenomen doordraaiers de neiging heeft om naar buiten te willen. Hij vraagt onder die omstandigheden een strakke hand. Dit valt overigens allemaal binnen een veilige, voorspelbare wegligging.

Wat ik mis is feed back. Ik besef dat ik daarmee het tegenovergestelde schrijf van Biggest Four. De achtervering strakker zetten en de bandenspanning +0,1 a 0,2 bar helpt, maar het probleem zit m.i. in de gewichtsverdeling (ongeveer 95/150 kg) en de kleine wielen (14 en 13 inch).

Mijn referentiekader is overigens beperkt tot een CB350 en een Deauville.
Op scootergebied heb ik proefgereden op de 3 Japanse 400-scooters (en vond de keuze gemakkelijk).
 
Laatst bewerkt:
Veel hangt af natuurlijk van de bekwaamheid van de rijder.

Maar de SiWi is zeker geen sportmotor.
Bochten...redelijk, geen top.
Bedenk ook dat in trage bewegingen de motor ontkoppelt.
Dat is voor alle scooters zo , maar vergt toch aandacht en oefening.

Off-road = waardeloos .
lees: om te verongelukken.
Speciaal indien nat.

Niet zuinig.
5.6 l/100 km * normale rijstijl.
Jonge modellen zijn een halve liter zuiniger.
 
Ik was met mijn goldwing ook geen hardrijder en de goldwing die "viel" ook de bocht in wat heel practisch was, je kon die gewoon met je knieen sturen!! Mijn vorige Goldwing deed dat niet; die moest je erin sturen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan