Simpel vraagje: Moet ik vlotternaalden vervangen?

FZRalph

MF'er
12 jun 2011
59
0
Groningen
Hallo mensen,

Een vraagje. Een van de carburateurs liep over van m’n Yamaha FZR600R (4 cilinder).
Boel gedemonteerd en ontdekt dat het rubbertje van het vlotternaaldhuis niet fris meer was.
Heb dus een revisiesetje gehaald en zowel vlotternaaldhuis als vlotternaald vervangen. Nu weer dicht. Top dus.

Nu mijn vraag: na het plaatsen van de nieuwe vlotternaald viel enorm op hoeveel ‘kracht’ deze heeft. Hij houdt de vlotter zelf omhoog als het ware.
De andere vlotters waren allemaal al een beetje ingeveerd, omdat deze naalden wat zwakker zijn.

Is dit kwalijk en zou ik de andere vlotternaalden ook moeten vervangen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet,
FZRalph
 
Klopt mijn idee dat je "ondersteboven" redeneert? Zoals je het beschrijft denk ik dat je de carburateurs op hun kop hebt staan, en de vlotter door zwaartekracht op de vlotternaalden rust. De meeste techneuten redeneren toch "right side up".

Maar als ik je goed begrijp, dan betekend dat er dus één naald geplaatst is die een sterkere interne veer heeft dan de andere. Deze veer werkt als schokbrekertje. Als die sterker is dan de andere, dan kan dat invloed hebben op de vlotterhoogte (denk hierbij "right side up"!!), daarmee invloed op het brandstofniveau in de vlotterbak en daarmee invloed op het lucht/benzine-mengsel dat je carburateur geeft.

In het kort: alle carbs dienen voor een goede motorloop een gelijke brandstofhoogte te hebben. Met vier gelijke naalden kan je hiervoor uit gaan van vier gelijk ingestelde vlotterhoogtes.

Welke combinatie je ook kiest, controleer na revisie de brandstofhoogte in de carburateurs (denk je nog steeds bovensteboven?) conform het werkplaatshandboek.
 
Klopt mijn idee dat je "ondersteboven" redeneert? Zoals je het beschrijft denk ik dat je de carburateurs op hun kop hebt staan, en de vlotter door zwaartekracht op de vlotternaalden rust. De meeste techneuten redeneren toch "right side up".

Maar als ik je goed begrijp, dan betekend dat er dus één naald geplaatst is die een sterkere interne veer heeft dan de andere. Deze veer werkt als schokbrekertje. Als die sterker is dan de andere, dan kan dat invloed hebben op de vlotterhoogte (denk hierbij "right side up"!!), daarmee invloed op het brandstofniveau in de vlotterbak en daarmee invloed op het lucht/benzine-mengsel dat je carburateur geeft.

In het kort: alle carbs dienen voor een goede motorloop een gelijke brandstofhoogte te hebben. Met vier gelijke naalden kan je hiervoor uit gaan van vier gelijk ingestelde vlotterhoogtes.

Welke combinatie je ook kiest, controleer na revisie de brandstofhoogte in de carburateurs (denk je nog steeds bovensteboven?) conform het werkplaatshandboek.
Hoi Rammelende Bak,

Thanks voor je reactie!
Je hebt gelijk! Ik redeneer ondersteboven...
Gemonteerd zou de vlotter natuurlijk niet op de naalden rusten (dom, niet aan gedacht).

Zeg ik het goed dat het niet veel uitmaakt dat de veertjes wat aan de slappe kant zijn, omdat ze uiteraard toch andersom gemonteerd zitten?

Over de sterkte van de veer: Klopt, de nieuwe naald heeft duidelijk een sterkere veer. Ik zou het oude naaldje kunnen plaatsen, zodat ze alle vier gelijk zijn. Het lekje zat namelijk in het rubber rondom het 'huisje', de oude naald is verder in orde....
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rammelende Bak,

Thanks voor je reactie!
Je hebt gelijk! Ik redeneer ondersteboven...
Gemonteerd zou de vlotter natuurlijk niet op de naalden rusten (dom, niet aan gedacht).

Zeg ik het goed dat het niet veel uitmaakt dat de veertjes wat aan de slappe kant zijn, omdat ze uiteraard toch andersom gemonteerd zitten?

Over de sterkte van de veer: Klopt, de nieuwe naald heeft duidelijk een sterkere veer. Ik zou het oude naaldje kunnen plaatsen, zodat ze alle vier gelijk zijn. Het lekje zat namelijk in het rubber rondom het 'huisje', de oude naald is verder in orde....

Als de oude vlotternaald goed is zou ik die überhaupt niet vervangen. Dat geeft alleen maar risico op problemen die er niet waren.
 
Zeg ik het goed dat het niet veel uitmaakt dat de veertjes wat aan de slappe kant zijn, omdat ze uiteraard toch andersom gemonteerd zitten?

De veertjes hebben zeker nut, ze dempen de beweging van de vlotter. Alleen ik weet niet wat beter is, een slappe veer of een stugge veer.

Het is mij bij verschillende revisiesetjes voor dezelfde carburateur wel eens opgevallen dat er verschil is in veersterkte van dat dempertje. Ik heb ze daarom altijd maar met gelijke sterktes gemonteerd. Daarna moest ik wel altijd het brandstofniveau controleren en afstellen (door dus de vlotterhoogte indien nodig aan te passen conform het WPHB).

Zoals Tim al aangeeft, gewoon de oude terug monteren als de punt er nog goed uit ziet. Daarna is het alsnog handig om het brandstofniveau te checken.
 
De veertjes hebben zeker nut, ze dempen de beweging van de vlotter. Alleen ik weet niet wat beter is, een slappe veer of een stugge veer.

Het is mij bij verschillende revisiesetjes voor dezelfde carburateur wel eens opgevallen dat er verschil is in veersterkte van dat dempertje. Ik heb ze daarom altijd maar met gelijke sterktes gemonteerd. Daarna moest ik wel altijd het brandstofniveau controleren en afstellen (door dus de vlotterhoogte indien nodig aan te passen conform het WPHB).

Zoals Tim al aangeeft, gewoon de oude terug monteren als de punt er nog goed uit ziet. Daarna is het alsnog handig om het brandstofniveau te checken.
Helemaal goed. Ik weet wat ik moet doen. Heel erg bedankt voor de snelle en zeer waardevolle reacties!!
 
Vlotterniveau is niet belangrijk, het niveau van de benzine wel!
Dat afstellen, als dat gelijk is staan zeer waarschijnlijk de vlotters niet gelijk.
Kan je mij dat is uitleggen,ik begrijp het niet,ik dacht dat de vlotter op de benzine dreef,als de vlotters dan even hoog staan staat de benzine toch ook even hoog,
Waar denk ik verkeerd?
 
1 - hoe? Alsje de carburateurs op de kop houdt en dan de vlotterhoogte afstelt is het benzineniveau niet gelijk als ze in de rij stand staan.

Het is een zeer recent ontwikkeld idee van mij met de gedachtengang dat als de vlotters een béétje gelijk zijn ze ook hetzelfde drijfvermogen hebben. MAW. als je op ze kop afstelt sluiten ze rechtop op hetzelfde niveau af.
Vlotterkamers zijn geen stortbakken van schijthuizen die leeggetrokken worden en dan bijgevuld tot ze weer vol zijn, Het minst of geringste aan benzine dat er aan onttrokken wordt en enige daling van de vlotter tot gevolg heeft wordt onmiddelijk aangevuld ofwel, de vlotters zullen altijd tegen dichtdrukken van de vlotternaalden aanzitten. Dat in ogenschouw nemend kan je dus concluderendat het vlotterniveau door de opsekopse gelijkheid wordt bepaald. Vanmiddag weten we het....
 
zolang ik het weet is hier over meer geschreven dan wat dan ook ,uitgezonderd over sex .
Rob het is in ieder geval zo tocht, dat het benzine niveau ten op zichtte van de hoofdsproeier gelijke hoogte moet hebben van een verbrandingsmotor met meer dan een carburateur.
Dacht dat de hoofdsproeier 2 mm onder benzine niveau moet zitten.
Daar dat je dit niet kunt zien ,meten of wat dan ook blijft het een gok .
Komt bij dat tijdens het rijden er ook het een en ander gebeurd met het niveau.
doel blijf dat sproeier en benzine altijd onder niveau moet blijven.
Kan ook zijn dat we het te verzoeken,en dat het in de praktijk mee valt .
wat vind jij
 
Als een carb een aftapboutje heeft, dan kan je gewoon in praktijk het brandstofniveau in de vlotterkamer controleren. Ook met draaiende motor, ook onder verschillende toerentallen. Ik zou dit iedereen aanraden die dit nog nooit heeft gedaan om een keer te doen. Het geeft een leuk inzicht in de werking van de carb.

cleartubecombo-2.jpg


Het vlotterniveau bepaald uiteindelijk het brandstofniveau. Je kan het vlotterniveau statisch instellen, maar als er een nieuwe naald in zit met een net iets sterker of slapper veertje, dan is het slechts een richtgetal. Controleren op bovenstaande manier geeft uitsluitsel over de afstelling.

In de afbeelding wordt over 3mm onder de rand al niveau gegeven. Per voertuig verschilt dit! In het betreffende werkplaatshandboek staan de correcte waardes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan