Simpele accu vraag van een n00b

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Ik wilde gisteren even de fiets pakken voor boodschappen en tot mijn verbazing startte hij niet, accu leeg. Nu heb ik hem aan de lader gegooid (die inderdaad meldde dat hij leeg is) maar toch vraag ik me dan af:

- Die accu is hagelnieuw, dit voorjaar gekocht
- Type is AGM
- Motor is BMW GSA
- Ik heb afgelopen maand weinig gereden

Hoe kan het zijn dat hij nu al leeg is? Ik heb in 15 jaar tijd nog nooit een lege accu gehad, en nu bekruipt mij dus het gevoel dat die accu niet in orde is omdat hij hagelnieuw is.
 
helaas geen broodje aap verhaal.
sommige navigatiesystemen hebben ook de oneigenlijke eigenschap om de canbus wakker te houden en dan is de accu ook zo leeg. sommige BMW's hebben ook de eigenschap dat als je ze niet op het stuurslot zet de canbus of antenne voor de transponder niet afschakelen en dan is de accu ook zo leeg. en bij gebruik alarm heb je ongeveer 2 weken (als al het andere goed werkt) voordat hij niet meer start.
Een antenne afschakelen omdat die anders stroom verbruikt? Als die lader de canbus wakker houd dan trekt de canbus (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt)de accu leeg en niet de lader. dat een alarm de accu ontlaat is me bekend maar die gebruikt dan ook zo'n 100 x zoveel dan een usb ladertje en 2 weken heb ik nog niet meegemaakt, wel 2 maanden.
 
Ik zou een USB lader altijd monteren in de stroomkring van het achterlicht. Dus pas als de motor op contact wordt gezet, is de USB lader actief, en kun je nooit last hebben van lekstroom / verbruik door een actief apparaat.
Verder kun je nakijken en meten of de Accu wel wordt bijgeladen tijdens het rijden. Als je een dynamo hebt kunnen de koolborstels versleten zijn, waardoor het starten de vorige rit nog zonder problemen ging, maar nu opeens niet meer... Spanningsregelaar kan ook stuk zijn waardoor er te lage laadspanning voor de accu is. Succes met de zoektocht!
In de stroomkring? Zet je hem dan in serie?
 
Ook bij een motor uit de OP is het maximale ruststroomverbruik 5mA. Als het meer is dan dat, zijn er zaken opgeschroefd die daar niet zaten, niet juist zijn geschakeld en die dus zorgen voor een hoger verbruik, of er is iets kapot.
 
Een antenne afschakelen omdat die anders stroom verbruikt? Als die lader de canbus wakker houd dan trekt de canbus (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt)de accu leeg en niet de lader. dat een alarm de accu ontlaat is me bekend maar die gebruikt dan ook zo'n 100 x zoveel dan een usb ladertje en 2 weken heb ik nog niet meegemaakt, wel 2 maanden.
ja die antenne is zender om de transponder in de sleutel te activeren en ontvanger om het signaal van de transponder te ontvangen en als dat aan staat gebruikt het stroom.
en niet zo zeer de lader als de GPS zelf die op de lader aangesloten zit. en dan trekken navi plus canbus de accu lekker snel leeg. is op te lossen met een extra diode op de juiste plek in de voeding of met een ander model navi is het probleem ook weg. probleem met veel van die voedingen is niet de buckconverter zelf als wel de rommel die er om heen zit. condensatoren die niet al te langzaam leeg lopen en de meting van de 5 volt. het gebruikt allemaal een beetje en al die beetjes bij elkaar tellen leuk op. en de tijden van de dikke accu's in BMW's van vroeger is ook wel een beetje voorbij. de accu's worden steeds kleiner en daarmee krijg je dus ook eerder startproblemen.
en 2 weken is hier echt de limiet met alarm aan. de accu is dan nog niet leeg maar wel te zwak om 1200 cc met hoge compressie rond te slingeren. soms krijg je hem dan nog aan door de accu wat warm te maken met een paar startpogingen en wat rust maar de kans dat je andere hulp moet zoeken is groot.
 
Het zal wel per motor verschillen, maar ik ben zeeman en mijn accu hangt nooit aan de druppellader.
Dat weet ik wel zeker, ik heb een motor van 40 jaar oud en als ik die naar 4 maanden aan de lader hang dan geeft de lader bijna meteen aan dat i vol is. terwijl nieuwe motoren van vrienden van mij met 1 maand echt leeg zijn
 
Hmmm...

Je schrijft "AGM accu" en BMW GSA, maar je noemt geen bouwjaren...
Ik betwijfel of het laadsysteem van bijvoorbeeld een GS 1150 Adventure geschikt is voor het volledig laden van een AGM accu.
Die worden volgens mij met een hoger voltage geladen dan normale accu's, waardoor de accu ook nooit tijdens het rijden volledig geladen is.
Als er iets dodelijk is voor een accu, dan is het wel hem altijd maar deels op te laden....
 
Hmmm...

Je schrijft "AGM accu" en BMW GSA, maar je noemt geen bouwjaren...
Ik betwijfel of het laadsysteem van bijvoorbeeld een GS 1150 Adventure geschikt is voor het volledig laden van een AGM accu.
Die worden volgens mij met een hoger voltage geladen dan normale accu's, waardoor de accu ook nooit tijdens het rijden volledig geladen is.
Als er iets dodelijk is voor een accu, dan is het wel hem altijd maar deels op te laden....

Bouwjaar van de fiets is 2008, de AGM accu is nieuw (van dit jaar) en de vorige die er in zat was ook een AGM (mogelijk de orginele van BMW)
 
Terug
Bovenaan Onderaan