Simpele accu vraag van een n00b

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Ik wilde gisteren even de fiets pakken voor boodschappen en tot mijn verbazing startte hij niet, accu leeg. Nu heb ik hem aan de lader gegooid (die inderdaad meldde dat hij leeg is) maar toch vraag ik me dan af:

- Die accu is hagelnieuw, dit voorjaar gekocht
- Type is AGM
- Motor is BMW GSA
- Ik heb afgelopen maand weinig gereden

Hoe kan het zijn dat hij nu al leeg is? Ik heb in 15 jaar tijd nog nooit een lege accu gehad, en nu bekruipt mij dus het gevoel dat die accu niet in orde is omdat hij hagelnieuw is.
 
Je zegt het zelf al imo: Weinig gereden. Dit voorjaar gekocht lijkt hagelnieuw, toch slijt ie in de zomer en gaat kapot in de winter.
 
Zoiets is met een paar zonnecellen toch makkelijk op te lossen? Al prikkelt hij de accu maar een heel klein beetje, in theorie hoef je dan nergens meer naar om te kijken. Een laadstroom van een paar mA moet meer dan voldoende zijn.
 
Het zal wel per motor verschillen, maar ik ben zeeman en mijn accu hangt nooit aan de druppellader.

Dat is mijn punt.

In 15 jaar tijd heb ik nog nooit laders of andere toestanden gebruikt, de accu van mijn vorige bike (Thundercat) ging 11 jaar mee, ik rij eigenlijk het hele jaar. Begin dit jaar kwam ik er na een winterrit in de Eiffel achter dat mijn accu naar de knoppen was en heb hem toen vervangen, en dan nu al leeg na 1 maandje?

Ik heb een additionele USB lader laten monteren, ik zal dat ding eens afkoppelen en kijken of het probleem dan weg is. Maar als ik roep toch niks geks als ik vind dat een GSA makkelijk een maandje stil kan staan? (staat beneden in de garage, daar heeft het dit jaar nog niet gevroren).

Ik probeer mee te denken: als ik een multimeter pak en ik meet een amperage terwijl de fiets uit staat, betekend dat dan dat ik een ongewenste verbruiker heb? Of loopt er altijd een minimale stroom?
 
Moderne motoren, ook nieuwe BMW's, hebben een paar stille verbruikers: Canbus, klokje, alarm, dashboard ivm vasthouden alle standen en voorkeuren en ik zal er beslist nog een paar vergeten zijn.

Daarbij zal bij nieuwe accu's niet altijd de juiste handeling verricht worden, na ontvangst of door de handelaar, de accu aan de lader hangen om de volle capaciteit te krijgen. Voorgeladen droge accu's en ook voorgevulde accu's hebben van fabriek uit 70 tot 80 % van de nominale capaciteit en dat moet met laden voor het eerste gebruik op 100% gebracht worden.

Bij droge accu's weet je dat na vullen en laden en gebruik hooguit een paar dagen verstreken zijn. Bij voorgevulde accu's, dus ook AGM, weet je niet hoelang de tijd is tussen verlaten fabriek en inbouwen in de motor. Als deze accu's een paar maanden op de stelling staan hebben ze ook een (groot) deel van hun lading verloren die nog maar moeilijk op te krikken is.
 
Als je niet van plan bent om de motor de komende tijd te gebruiken zou ik de accu checken door hem vol te laden en dan af te koppelen.
Na het volladen het voltage meten en dan na een paar weken oid nog eens meten en vervolgens testen in de motor.

Een gezonde agm accu loopt niet of nauwelijks leeg.
Dat is mijn punt.

In 15 jaar tijd heb ik nog nooit laders of andere toestanden gebruikt, de accu van mijn vorige bike (Thundercat) ging 11 jaar mee, ik rij eigenlijk het hele jaar. Begin dit jaar kwam ik er na een winterrit in de Eiffel achter dat mijn accu naar de knoppen was en heb hem toen vervangen, en dan nu al leeg na 1 maandje?

Ik heb een additionele USB lader laten monteren, ik zal dat ding eens afkoppelen en kijken of het probleem dan weg is. Maar als ik roep toch niks geks als ik vind dat een GSA makkelijk een maandje stil kan staan? (staat beneden in de garage, daar heeft het dit jaar nog niet gevroren).

Ik probeer mee te denken: als ik een multimeter pak en ik meet een amperage terwijl de fiets uit staat, betekend dat dan dat ik een ongewenste verbruiker heb? Of loopt er altijd een minimale stroom?
Dan zou ik met de multimeter ook meteen het laadsysteem en de verbruikers eens nalopen.
 
Zal vaak wel liggen aan accu, maar het is niet uitgesloten dat de motor hem onvoldoende laadt; na montage van de accu in de motor met multimeter spanning meten aan de polen en na starten weer: dan moet het voltage hoger zijn, zelfs met alle verbruikers (incl. verwarming) aan. Controle op lekstroom: In de niet gestarte motor de aansluiting van 1 pool losmaken en tussen de pool en aansluiting een multimeter aansluiten met stand op ampère
 
Laatst bewerkt:
Ha luitjes,

Ik wilde gisteren even de fiets pakken voor boodschappen en tot mijn verbazing startte hij niet, accu leeg. Nu heb ik hem aan de lader gegooid (die inderdaad meldde dat hij leeg is) maar toch vraag ik me dan af:

- Die accu is hagelnieuw, dit voorjaar gekocht
- Type is AGM
- Motor is BMW GSA
- Ik heb afgelopen maand weinig gereden

Hoe kan het zijn dat hij nu al leeg is? Ik heb in 15 jaar tijd nog nooit een lege accu gehad, en nu bekruipt mij dus het gevoel dat die accu niet in orde is omdat hij hagelnieuw is.

Wat voor gedachtengang heb je als je in 15 jaar nog nooit een lege accu hebt gehad??
Wat voor merk accu is het en hoeveel stille verbruikers heb je op de motor
 
Bij de Action koop je een druppellader voor € 12.95. Daar zit een snoertje bij met twee oogjes en aan de andere kant een connectortje. Dat beun je aan de accu en je hoeft verder nooit meer van alles weghalen om bij de accu te komen. Lader aansluiten, stekker in het stopcontact en hij gaat nooit meer ontladen.

Ik heb een klassieke auto aan zo'n ladertje hangen, accu is negen jaar oud en elke keer na een paar maanden is het starten en lopen. En twee motoren hangen continu aan zo'n ladertje, welke ook nog heel goed uit de testen komt, voor geen 13 euro.
 
Dat is een broodje aap verhaal. Met de geringe stroom van zo'n buck converter duurt het minstens 6 maanden voordat het de accu half leeg heeft getrokken.
Nou, mijn ervaring is anders.
Ik moet er wel bij zeggen dat het zo'n usb ding was die je in de sigarettenaansteker plugt.
In een week tijd was er al een volt of 0,3-0,4 verdwenen, en ja de accu was in prima conditie.
 
Bij de Action koop je een druppellader voor € 12.95. Daar zit een snoertje bij met twee oogjes en aan de andere kant een connectortje. Dat beun je aan de accu en je hoeft verder nooit meer van alles weghalen om bij de accu te komen. Lader aansluiten, stekker in het stopcontact en hij gaat nooit meer ontladen.

Ik heb een klassieke auto aan zo'n ladertje hangen, accu is negen jaar oud en elke keer na een paar maanden is het starten en lopen. En twee motoren hangne continu aan zo'n ladertje, welke ook nog heel goed uit de testen komt, voor geen 13 euro.

Heb ik laatst ook gekocht, leuk dingetje voor een leuk prijsje.
 
Nou, mijn ervaring is anders.
Ik moet er wel bij zeggen dat het zo'n usb ding was die je in de sigarettenaansteker plugt.
In een week tijd was er al een volt of 0,3-0,4 verdwenen, en ja de accu was in prima conditie.
Dan is er toch echt iets mis geweest met je usb ladertje. Het ledje dat er in zit gebruikt veel meer dan de schakeling zelf
 
Dat is een broodje aap verhaal. Met de geringe stroom van zo'n buck converter duurt het minstens 6 maanden voordat het de accu half leeg heeft getrokken.
helaas geen broodje aap verhaal.
sommige navigatiesystemen hebben ook de oneigenlijke eigenschap om de canbus wakker te houden en dan is de accu ook zo leeg. sommige BMW's hebben ook de eigenschap dat als je ze niet op het stuurslot zet de canbus of antenne voor de transponder niet afschakelen en dan is de accu ook zo leeg. en bij gebruik alarm heb je ongeveer 2 weken (als al het andere goed werkt) voordat hij niet meer start.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Ik zou een USB lader altijd monteren in de stroomkring van het achterlicht. Dus pas als de motor op contact wordt gezet, is de USB lader actief, en kun je nooit last hebben van lekstroom / verbruik door een actief apparaat.
Verder kun je nakijken en meten of de Accu wel wordt bijgeladen tijdens het rijden. Als je een dynamo hebt kunnen de koolborstels versleten zijn, waardoor het starten de vorige rit nog zonder problemen ging, maar nu opeens niet meer... Spanningsregelaar kan ook stuk zijn waardoor er te lage laadspanning voor de accu is. Succes met de zoektocht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan