Simpele onderhoud... Hoe? Met tips..

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik wil eens een topic starten waarin simpele onderhoud staat beschreven inclusief handige tips. Misschien dat er een soort FAQ van gemaakt kan worden ooit?

Denk hierbij aan:
- olie verversen met filter
- bandenspanning (bandenprofiel)
- ketting spannen (met smeren)
- vering instellen
- ...
 
Zeg eens eerlijk: Hoe vaak sta je met een kapotte bougie?

Een Motoport monteur gaf mij eens het advies om bij een grote beurt geen bougies te vervangen, omdat dat weggegooid geld zou zijn, en ik moet eerlijk zeggen: ik heb nog nooit met een kapotte bougie gestaan, Op één uitzondering na: de bougie in m\'n TL125s heeft de geest gegeven, maar dat mag............na 13 jaar!!
 
Zeg eens eerlijk: Hoe vaak sta je met een kapotte bougie?

Een Motoport monteur gaf mij eens het advies om bij een grote beurt geen bougies te vervangen, omdat dat weggegooid geld zou zijn, en ik moet eerlijk zeggen: ik heb nog nooit met een kapotte bougie gestaan, Op één uitzondering na: de bougie in m\'n TL125s heeft de geest gegeven, maar dat mag............na 13 jaar!!

Ik denk dat het gevaar van laten zitten van een bougie, niet is dat hij niet meer vonkt maar echt kapot kan gaan, met alle gevolgen van dien.
Doe ik er wel nieuwe in al zien ze er na 12d km nog goed uit.
 
Als je bougies meeneemt moet je dus ook een bougiesleutel meenemen... En als je dat hebt moet je eigenlijk ook gereedshap meenemen om bij de bougies te kunnen komen...
Waardoor je dus eigenlijk toch een aanhanger mee moet nemen...
(kweet niet wat voor motor jij hebt)
 
Zeg eens eerlijk: Hoe vaak sta je met een kapotte bougie?

Nou ieder vakantie bijvoorbeeld :( . Rijden in de plenzende regen voor een uur of 6 en dan heeft mijn motor geen zin meer. Voorste bougie vonkt niet meer (vocht ingekomen) en dat ding ziet er dan echt niet goed meer uit. Drogen inspuiten en nieuwe erin en hij loopt weer... :+
 
Vast is vast en als dat niet vast genoeg was dat vast ook niet vast.

Cilinderkopbouten wist ik het wel van al schiet dat ook niet op, op mijn lekke CB, gewoon vastdraaien, lekker belangrijk allemaal ;) .
Moet wel oppassen natuurlijk dat niet bij m\'n motor net zo ga prutsen als bij m\'n brommer.

Lekker belangrijk? De meeste motoren lopen iets harder dan de meeste bromfietsen, en niet alleen met een supersport kun je je kapot rijden. Goed onderhoud is uitermate belangrijk, daar is iedereen het wel over eens. Laat het dan doen door een expert of doe het zelf, maar doe het dan wel een beetje bewust. Heb je eindelijk je rijbewijs en een motor, ben je hem over een paar maanden weer kwijt, is toch ook zonde???
En: goed gereedschap is het halve werk. Een uur bezig zijn met het uitboren van een bout omdat je de kop rond hebt gedraaid met je toch-niet-zo-erg-goed-passende Hema-sleuteltjes is heel wat irritanter dan een keer een goede doppenset kopen van zo\'n €150...

Edit: leuk voorbeeld: de uitgaande flens van mijn versnellingsbak (hier zit de cardanas aan gemonteerd) zit met een consiche verbinding vast; deze moet vastgezet worden met 200 Nm. Ik heb op de versnellingsbak gestaan om hem aan de grond te houden, terwijl mijn broer met volle kracht aan de momentsleutel (lengte: ca. 80 cm) stond te hijsen. Probeer dat maar eens met je Bahco-tje en je waterpomptang (zonder tandjes) :)
 
Laatst bewerkt:
bij ons op het werk breekt dat spul(prul) gewoon af.(het ziet er ook temooi uit.)
neem gewoon gedore en je krijgt plezier in sleutelen.
wat heb je aan levens lange garantie als het toch stuk gaat juist op het moment dat je juist nodig hebt.

Om ff een dischussie op gang te brengen (misschien)...

Goed gereedschap kan eigenlijk maar op twee manieren stuk gaan;
fabrieksfout (komt BIJNA nooit voor) en oneigenlijk gebruik...
Met andere woorden...
Je moet niet slaan op een normale steek-ringsleutel, hiervoor bestaan speciale sleutels en je moet ook geen sleutels in elkaar haken om meer kracht te kunnen zetten...
En een ratel mag je eigenlijk ook niet gebruiken om kracht mee te zetten bij bijvoorbeeld het los of vastdraaien..
Voor het werken met een luchtsleutel bestaan zogenaamde \"power-doppen\", de gewone doppen zijn hiervoor gewoon niet geschikt en ook niet voor gemaakt.
Sleutels en schroevendraaiers zijn ook geen breekijzers...

Dus als jij een sleutel 19 breekt zonder er een pijp op te zetten en zonder dat de bout afknapt vind ik jou wel een hele sterke jongen en zou ik je dan ook willen voordragen voor \"de sterkste man van de wereld\"...
(dit laatste is overigens een grappie)

Samenvatting:
Gebruik gereedschap waarvoor het bedoeld is en nergens anders voor en je hebt er jarenlang plezier van...
 
Laatst bewerkt:
Om ff een dischussie op gang te brengen (misschien)...

Goed gereedschap kan eigenlijk maar op twee manieren stuk gaan;
fabrieksfout (komt BIJNA nooit voor) en oneigenlijk gebruik...
Met andere woorden...
Je moet niet slaan op een normale steek-ringsleutel, hiervoor bestaan speciale sleutels...
Voor het werken met een luchtsleutel bestaan zogenaamde \"power-doppen\", de gewone doppen zijn hiervoor gewoon niet geschikt en ook niet voor gemaakt.
Sleutels en schroevendraaiers zijn ook geen breekijzers...

Dus als jij een sleutel 19 breekt zonder er een pijp op te zetten en zonder dat de bout afknapt vind ik jou wel een hele sterke jongen en zou ik je dan ook willen voordragen voor \"de sterkste man van de wereld\"...
(dit laatste is overigens een grappie)

Samenvatting:
Gebruik gereedschap waarvoor het bedoeld is en nergens anders voor en je hebt er jarenlang plezier van...

:^
 
Op maandag 28 januari 2002 08:26 schreef Ralfie het volgende:Lekker belangrijk? De meeste motoren lopen iets harder dan de meeste bromfietsen, en niet alleen met een ............

Let ook op de \" ;) \" die ik erachter heb gezet!
Ik weet ook wel dat belangrijk is, heb met m\'n brommer met optrekken de ketting er wel eens af gehad, geen pretje! Toen dacht ik nog: dat had niet bij hogere snelheden of in een bocht moeten gebeuren! Laat staan op een motor.
Maar ik ben en blijf een prutser zonder werkplaatshandboek maar met sleutelen aan m\'n motor ben ik wel voorzichtiger.
 
Om ff een dischussie op gang te brengen (misschien)...

Goed gereedschap kan eigenlijk maar op twee manieren stuk gaan;
fabrieksfout (komt BIJNA nooit voor) en oneigenlijk gebruik...
Met andere woorden...
Je moet niet slaan op een normale steek-ringsleutel, hiervoor bestaan speciale sleutels...
Voor het werken met een luchtsleutel bestaan zogenaamde \"power-doppen\", de gewone doppen zijn hiervoor gewoon niet geschikt en ook niet voor gemaakt.
Sleutels en schroevendraaiers zijn ook geen breekijzers...

Dus als jij een sleutel 19 breekt zonder er een pijp op te zetten en zonder dat de bout afknapt vind ik jou wel een hele sterke jongen en zou ik je dan ook willen voordragen voor \"de sterkste man van de wereld\"...
(dit laatste is overigens een grappie)

Samenvatting:
Gebruik gereedschap waarvoor het bedoeld is en nergens anders voor en je hebt er jarenlang plezier van...

Dat is wel zo, maar je hebt van dat gamma-spul dat is niet altijd even sterk.

Laatst een kniptangetje, krak, bek in tweeën :? ... Toen maar een Knippex gehaald, die doet het wel goed.

Maar nou we het er over hebben, waarmee hebben jullie goede ervaringen qua gereedschap en misschien ook handig qua onderdelen (ketting, tandwielen, filters, etcetera).
 
Dat is wel zo, maar je hebt van dat gamma-spul dat is niet altijd even sterk.

Laatst een kniptangetje, krak, bek in tweeën :? ... Toen maar een Knippex gehaald, die doet het wel goed.

Maar nou we het er over hebben, waarmee hebben jullie goede ervaringen qua gereedschap en misschien ook handig qua onderdelen (ketting, tandwielen, filters, etcetera).

Ik heb een tijdje bij een merkdealer gewerkt als automonteur en toen de boel daar werd opgedoekt was e.e.a. niet helemaal zeker, dus heb ik besloten mijzelf een leuke gereedschapset samen te laten stellen voor thuisgebruik })

Het merk van de gereedschapswagentjes is van Facom maar het gereedschap is gelukkig van Stahlwille :} :}

Dus dat is mijn merk, Stahlwille.
Ook hier geldt geloof ik de term \"levenslange\" garantie, ik heb het alleen nog nooit nodig gehad ;)
 
Maar nou we het er over hebben, waarmee hebben jullie goede ervaringen qua gereedschap en misschien ook handig qua onderdelen (ketting, tandwielen, filters, etcetera).

Gereedschap: Hazet, Stahlwille, TengTools

Onderdelen:
-filters e.d.: BMW-approved 8-)
-tandwielen en ketting: heb ik niet ;)
-alle olie: Castrol :}

Merkonderdelen zijn vaak duurder, niet altijd beter dan imitatie. Wederom: een goeie dealer helpt je verder, en vult niet alleen zijn eigen kassa/portemonnee/broekzak/etc....
 
Sorry, sorry, sorry

Ik heb te horen gekregen en zelf opgezocht dat de wettelijk toegestane profieldiepte 1 mm mag zijn.

Nogmaals mijn excuses voor het geval dat jullie je band al hebben opgerookt (zal wel niet)

Mijn fout, ik zal proberen het te voorkomen maar daar heb ik zelf weinig vertrouwen in...

|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(
 
Sorry, sorry, sorry

Ik heb te horen gekregen en zelf opgezocht dat de wettelijk toegestane profieldiepte 1 mm mag zijn.

Nogmaals mijn excuses voor het geval dat jullie je band al hebben opgerookt (zal wel niet)

Mijn fout, ik zal proberen het te voorkomen maar daar heb ik zelf weinig vertrouwen in...

|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(

Fijn, daar kom je nu mee 8-)
 
Quote:
Maar nou we het er over hebben, waarmee hebben jullie goede ervaringen qua gereedschap en misschien ook handig qua onderdelen (ketting, tandwielen, filters, etcetera).

Gereedschap: Hazet, Gedore, Bahco
Elec.Gereedschap: Metabo, Makita, Elu(DeWALT)
Olie: BEL-RAY EXS Vol-Synthetisch 0W-50

En ik heb liever orginele onderdelen, zeker kuipdelen (slechte ervaring met imitatie).
 
Nog een belangrijk detail van goed gereedschap.

Behalve dat het goedkope gereedschap zelf sneller kapot gaat, verneukt het ook je motor. Welleens gekeken hoeveel bouten en moeren er op een wat oudere fiets zitten die helemaal rond zijn ipv zeskantig. Dit komt meestal doordat een goedkoper merk een mindere pasvorm heeft en daardoor dus sneller van de bout/moer afglijd.
 
Nog een belangrijk detail van goed gereedschap.

Behalve dat het goedkope gereedschap zelf sneller kapot gaat, verneukt het ook je motor. Welleens gekeken hoeveel bouten en moeren er op een wat oudere fiets zitten die helemaal rond zijn ipv zeskantig. Dit komt meestal doordat een goedkoper merk een mindere pasvorm heeft en daardoor dus sneller van de bout/moer afglijd.

Snap-on kopen! :} Blijven je bouten als nieuw :}
:( helaas voor mij te duur en ben reeds voorzien van alle mogelijke gereedschappen (met dank aan m\'n vader\'s voormalig werkgever :} :} : })
 
Terug
Bovenaan Onderaan