Sinds 9 maanden 1150 RT bezitter

berndk

Rookie
18 apr 2008
1
0
Oss
Juli 2007 een RT gekocht van 2002 met 37000 op de teller.
Vanaf het begin moeizaam lopen; stotteren, onregelmatig lopen.(FahrRückeln?)
Deze week eindelijk door de motorzaak grotendeels opgelost: tank schoongemaakt, nieuwe benzinefilter, nieuwe luchtfilter,nieuwe bougies én een toverkastje ertussen: de Optimizer.
Loopt nu goed, vandaag heerlijke 300 km gereden, maar zojuist 1 liter olie bijgevuld en net dik 2000 km gelopen.
Is dit normaal?
 
Hallo,

Bij BMW is het niet altijd even eenvoudig om het olieleil te meten, met name bij deze boxers wil het oliepeil nog al eens schommelen. Als je het oliepeil krampachtig op het maximum houdt zal hij zeker een hoog verbruik hebben. Probeer eens om niet bij te vullen en te kijken hoever het oliepeil zakt. Ik ben zelf in het bezit van een 850, in het begin had ik het gevoel dat hij veel olie verbruikte tot ik in een ander forum las dat je niet te snel moet bijvullen. Ik heb dag gedaan en nu blijkt dat het peil niet verder zakt dan halverwege het peilglas. Olieverbruik is dus nul. wanneer bevonstaande niet helpt heb je echt een probleem, aangezien het niet normaal is dat deze motoren veel olie gebruiken.
 
Welkom op dit forum!

kilometerstand is prima, motor is nog amper ingereden. Mijne is uit 2003 en kocht ik vorig jaar met 68000 op de teller ;) (is inmiddels al bijna 88k :9 )

Qua olie lijkt me dat wel erg veel. Ik heb ook gehoord dat je niet te vol moet doen omdat dan toch de olie eerst 'uitgespuwd' wordt.
Maar bij mij vult de garage hem ook tot net bovenin het kijkglas bij. En mijn motor verbruikt ongeveer een liter op 10.000km.

Ik hoorde ook van iemand dat het kan helpen als je niet onder de 2.500 toeren rijd. Dus niet teveel gas willen geven in de lage toeren. Ik weet niet in wat voor toerengebied jij rijd, maar ik zit zelf tussen de 3 en 4000. En met vlot optrekken schakel ik pas bij 5000 toeren (dan schakelt hij een stuk soepeler ook).

Trouwens, er is een bestaand R1150RT topic, misschien handig om daar even in verder te gaan, houd het wel zo overzichtelijk :)
 
Laatst bewerkt:
1150 gebruikt volgens mijn ervaring wel veel olie, maarinderdaad let op: Het oliepil wordt selcht aangegeven. Soms lijkt er geen olie meer in te zitten maar is er niets aan de hand. Ik heb diverse 1150's gehad en mijn ervaring is wel dat ze op 10.000 KM een paar liter olie verbruiken, vooral de eerste 20/30.000. Daarna wordt het steeds minder. Als je olie wilt peilen, zorg dan dat de motor warm is, en laat hem een minuut of twee/drie stationair lopen voor je hem stilzet. Wacht dan nog een paar minuten en meestal gaat het dan goed. Maar ook dan wil het wel gebeuren dat het peilgals leeg blijft. Wanhoop niet en doe het een paar dagen later nog eens.
 
Ik vulde mijn RS (1100 RS) bij wanneer deze onder de helft van het glas kwam tot bovenaan het glas. Resultaat, teveel olie dat ik moest aftappen. Afgelopen weken was het oliepijl telkens rond het halve glas, tot afgelopen woensdagmiddag, toen zat het aan de onderkant. Na een ritje weer gekeken, wederom halverwege: de les: het pijl kan wisselen (mogelijk doordat olie in de koeler blijft hangen). Dus: vul niet te snel bij, het kan een rit later weer op het goede pijl staan.
 
Zoals je ook kunt lezen in de handleiding: Motorolie peilen wanneer de motor KOUD is of MINIMAAL 5 minuten stil staat (liefst nog langer). Als je motor net stil staat kan het zijn dat de olie überhaupt niet zichtbaar is, eerst wachten tot alles gezakt is dus... Te veel olie is niet goed.

Met mijn R1100RT heb ik nooit bij hoeven vullen, na 10.000 km zat er nog 1/4 glaasje in (oftewel ongeveer 250ml verbruikt) en gaat hij toch altijd voor een kleine of grote beurt.

Tip: Peil voordat je weg gaat, niet nadat je terugkomt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan