situatie Calais

noudi93

MF'er
9 dec 2014
98
4
Denekamp
Ik wil over 2 weken in mijn eentje richting Engeland gaan toeren met een tentje. En dan hoogst waarschijnlijk de euro tunnel bij calais pakken. (aangezien de boot van hoek van holland naar harwich vrij prijzig is)

Maar nou kwamen mijn kameraden (vrachtwagenchauffeurs) ermee dat calais misschien geen goed idee is als motorrijder in verband met de vluchtelingensituatie.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Calais de laatste weken/maanden?
 
Ik weet de situatie niet.
Maar ik zou even naar Duinkerke kijken, hier is het volgens mij prima te doen
 
Ik denk dat jij de laatste bent waar een vluchteling naar kijkt. Nogal lastig verstoppen op een motor.

Of heb je een Harley met aanhanger?

b7269c2c6e1cca4e5181341f80edc488.jpg
 
Overdag gebeurd er weinig en is het veilig, in de na middag / avond begint het ge-euvel. Zelf al diverse keren de "pont" Calais - Dover bezocht laatste weken en geen enkel probleem. En als je een zekerheid wil moet je een klein stukje omrijden en via Arras gaan. Ivm de hoofdstroom richting boot en trein via Belgie (duinkerke gaan)
 
De boot duur? Juist veel goedkoper dan de tunnel. We waren pasgeleden 165 euro pp kwijt voor een retourtje van Rotterdam naar Hull! Okay we sliepen met z'n 4en in een hutje maar dan nog. Bedenk dat de trip naar Calais vanuit het zuiden hier ook al 275 km is en dan van Dover naar Leeds (want daarboven begint het pas mooi te worden ook nog eens 475 km. Dit is dus op en neer al 1500 km en de tunnel was toen ik keek naar de prijzen ook 50 euro enkele reis, 100 retour dus. Bedenk daarbij dat je ook 2 overnachtingen uitspaart aangezien je aan boord slaapt waardoor je die nachten geen hotel of camping hoeft te regelen.

Bedenk dus wat de kosten van 1500 km rijden naar het mooie gebied zijn, tel daar de tunnelkosten en extra overnachtingen bij op en kijk dan nog eens naar de prijs van de boot.
 
bedankt voor de reacties mensen.

De kosten voor de tunnel zouden 60euro retour zijn bij waar ik kijk. De boot zou mij in die periode al 270euro retour kosten. Daar zit dus voor mij wel een vrij groot prijsverschil in. Maar goed als ik beter kijk kan ik misschien wel een betere prijs vinden.

Als ik alsnog calais ga doen ga ik de eerste nacht dan nog wel in belgie overnachten (aangezien Calais voor mij ook al 500km is) En dan de volgende dag overdag de tunnel pakken.

Het ging mij, en dan misschien nog wel meer mijn moeder (bezorgdheid je weet wel) er meer om dat ik weet dat het overdag dus prima te doen is bij calais en anders duinkerke.

Ik zal vanavond in ieder geval nog wel een keer de prijzen nakijken van de boot.
 
Sowieso is de boot veel prettiger voor een motorrijder dan de tunnel. Tijdens de reis naast je motor blijven staan is niet leuk. En van het uitzicht genieten is er niet bij... Bovendien is het inrijden en de wachtrij niet echt geschikt voor motoren. Zeker niet tijdens het drukke seizoen.

Als het goed is zijn de prijzen voor de boot en de tunnel nagenoeg gelijk. Wel appels met appels vergelijken. Dus wel vergelijkbare afstanden. Een handige site is www.directferries.nl.
 
Geen recente ervaring met Dover, maar ik zou me op de motor geen zorgen maken. Het enige wat die gasten willen is zonder gepakt te worden mee naar de overkant, en de kans dat ze dat bij jou achterop de motor gaat lukken lijkt me verwaarloosbaar :+

Ik weet niet in welke periode je wilt gaan en waar je in de UK naartoe wil, maar als ik even snel op de boekingssite van de Stena kijk kom al op €205,- voor een retour HvH-Harwich inclusief motor. Dat is wel de dagboot, voor de nachtboot betaal je een stuk meer vanwege de hut die je verplicht moet nemen.

Afhankelijk van waar je woont (als het 500km naar Calais is zal dat ergens in het noorden of oosten van het land zijn), scheelt het je al op een enkele reis al ongeveer 250 (saaie) kilometers. Dat is voor de meeste motoren al bijna een volle tank benzine, dus tel uit je winst, en dat is dan nog maar voor een enkele reis.

Overtochten zijn duur, maar wat ik altijd doe is de kosten die je maakt even op een rijtje zetten. De kosten van de overtocht, globale brandstofkosten die bespaard doordat je veel minder ver hoeft te rijden, extra overnachtingen die je misschien niet hoeft te maken. Vergelijk dit met in dit geval de goedkopere Eurotunnel, en die dure veerboot is opeens helemaal niet meer zo duur. Een paar tientjes extra zal het je alsnog wel kosten, maar die vind ik het persoonlijk altijd dubbel en dwars waard. Het scheelt je een hoop saaie kilometers, en ik vind de boot altijd een hele ontspannen manier van reizen. Daarbij is het ook altijd wel weer een leuke afwisseling en als je het niet vaak doet ook weer eens wat anders. Meestal ben je met de boot ook nog sneller, wat je netto weer meer vakantiedagen in de UK oplevert.

Edit: Mocht je ANWB lid zijn dan krijg je ook nog 8%korting op je overtocht bij de Stena, dat levert je ook zo weer 2 tientjes korting op.
 
Laatst bewerkt:
Heb al 2 keer met de auto Duinkerken Dover gedaan...nergens last van, ook een aantal motoren aan boord die nergens last van hadden.
Maak wel een leuk verslag hier, wil zelf ook nog met de motor die overtocht maken :-)
 
dat calais misschien geen goed idee is als motorrijder in verband met de vluchtelingensituatie.

Er zijn geen vluchtelingen in Calais dus dat is geen probleem.
Waar je heel goed voor op moet passen is een grote groep illegale parasieten die spugen op de uitgestoken hand van de Europese asielprocedures en waar de laffe Franse overheid het verdomd om eigen volk te beschermen.
Voor dat pleuris geteisem moet je heel goed oppassen.
 
Overtochten zijn duur, maar wat ik altijd doe is de kosten die je maakt even op een rijtje zetten. De kosten van de overtocht, globale brandstofkosten die bespaard doordat je veel minder ver hoeft te rijden, extra overnachtingen die je misschien niet hoeft te maken. Vergelijk dit met in dit geval de goedkopere Eurotunnel, en die dure veerboot is opeens helemaal niet meer zo duur. Een paar tientjes extra zal het je alsnog wel kosten, maar die vind ik het persoonlijk altijd dubbel en dwars waard. Het scheelt je een hoop saaie kilometers, en ik vind de boot altijd een hele ontspannen manier van reizen. Daarbij is het ook altijd wel weer een leuke afwisseling en als je het niet vaak doet ook weer eens wat anders. Meestal ben je met de boot ook nog sneller, wat je netto weer meer vakantiedagen in de UK oplevert.

Bedenk daarbij ook nog dat je 's avonds aan boord gaat, lekker een biertje pakt, rustig gaat slapen en de volgende morgen goed uitgerust op de motor stapt. In nog geen half uur ben je Hull al goed voorbij en rijd je uitgerust en wel in een mooi gebied op bandjes die nog mooi rond zijn. Want die snelwegkilometers naar calais en weer omhoog vreten ook aan je bandjes.
 
nou jullie hebben me eigenlijk alwel overtuigt om met de boot te gaan. Maar alsnog als ik een hut zou willen word het toch nog wel redelijk prijzig. Nou is dat opzich niet zo'n probleem maar dan is het misschien zonde om maar een paar dagen te gaan. Dus ik moet eens even naar mijn planning en het weer kijken of ik misschien niet een volle week kan.
 
Als je goedkoper wilt kun je misschien een truckershut nemen. Schijnt ook te kunnen. Slaap je weliswaar met wat truckers in een cabine maar wel goedkoper. Gewoon even bellen met P&O.
 
Wij zijn de afgelopen jaren al meerdere keren met de trein gegaan.
Eerst met de motor daarna met de auto.
Sowieso zitten de vluchtelingen vooral rond het gedeelte met vrachtwagens. Ze klimmen net iets minder makkelijk op de motor/in de kofferruimte naast schoonmoeders.

Je kunt het gewoon doen.
Super snel aan de overkant. Daarna kun je de UK makkelijk inknallen.
Kan het alleen maar aanraden. Maar wij hebben dezelfde twijfels gehad voor we het voor het eerst deden.

Anekdote. Vorig jaar midden in de nacht naar Calais gereden met de auto. Opeens allemaal gendarmerie op de weg met gepantserde voertuigen, hadden ze een boom over de snelweg gegooid.
Maar gendarme genoeg om alles in de gaten te houden.
 
Wij zijn de afgelopen jaren al meerdere keren met de trein gegaan.
Eerst met de motor daarna met de auto.
Sowieso zitten de vluchtelingen vooral rond het gedeelte met vrachtwagens. Ze klimmen net iets minder makkelijk op de motor/in de kofferruimte naast schoonmoeders.

Je kunt het gewoon doen.
Super snel aan de overkant. Daarna kun je de UK makkelijk inknallen.
Kan het alleen maar aanraden. Maar wij hebben dezelfde twijfels gehad voor we het voor het eerst deden.

Anekdote. Vorig jaar midden in de nacht naar Calais gereden met de auto. Opeens allemaal gendarmerie op de weg met gepantserde voertuigen, hadden ze een boom over de snelweg gegooid.
Maar gendarme genoeg om alles in de gaten te houden.

Terrein bij de treinen lijkt wel een gevangenis met al die hoge hekken en het prikkeldraad.
 
Er zijn geen vluchtelingen in Calais dus dat is geen probleem.
Waar je heel goed voor op moet passen is een grote groep illegale parasieten die spugen op de uitgestoken hand van de Europese asielprocedures en waar de laffe Franse overheid het verdomd om eigen volk te beschermen.
Voor dat pleuris geteisem moet je heel goed oppassen.
:}
 
Geen asielzoekers maar gelukszoekers! :X

Net als die idioten die zogenaamd mensen redden op de Middelandse Zee. Benoem het gewoon veerdienst?
Zij zijn juist diegenen die zorgen dat deze mensenstroom op gang blijft.
Als je zeker weet dat je gaat verzuipen, dan wil je niet meer in een rubber bootje de zee op.
En dan nog een stap eerder: Je blijft gewoon lekker in je dorpje in Nigeria.

Op zich niks tegen zwarte mensen, maar we kunnen hier moeilijk half Afrika huisvesten.
 
Anekdote. Vorig jaar midden in de nacht naar Calais gereden met de auto. Opeens allemaal gendarmerie op de weg met gepantserde voertuigen, hadden ze een boom over de snelweg gegooid.
Maar gendarme genoeg om alles in de gaten te houden.

Door een vergelijkbaar obstakel is vorig jaar een motorijder overleden. Een redacteur van MCN is ook een keer in het donker dwars over een hooibaal gereden. Geen leuke anekdote dus.

Goede bekenden van ons hebben in Augustus 3 uur op het terrein in Calais moeten rondhangen voordat ze het terrein mochten verlaten in verband met politieacties.

Dit jaar ben ik vanaf Hoek van Holland naar Harwich gevaren. Wel gecontroleerd en ik zag Marechaussee met honden op zoek naar verstekelingen, maar verder geen gezeik. Wel een goede hut en dito nachtrust. Voldoende bier en een ontspannen overtocht.

Zolang de situatie blijft escaleren zul je mij niet in Calais bij de tunnel zien.

:N
 
nou jullie hebben me eigenlijk alwel overtuigt om met de boot te gaan. Maar alsnog als ik een hut zou willen word het toch nog wel redelijk prijzig. Nou is dat opzich niet zo'n probleem maar dan is het misschien zonde om maar een paar dagen te gaan. Dus ik moet eens even naar mijn planning en het weer kijken of ik misschien niet een volle week kan.

Een hut heb je alleen nodig als je met de nachtboot gaat. Ik weet dat het bij de Stena verplicht is om op de nachtboot een hut te nemen, of dat bij andere maatschappijen zo is weet ik niet. Als je de dagboot neemt bespaar je natuurlijk wel de kosten van een hut, maar omdat je overdag reist win je er wel iets minder tijd mee dan met de nachtboot. De boot van HvH naar Harwich doet er volgens mij zo'n 5 of 6 uurtjes over. Mocht je de dagboot vanuit HvH nemen dan kan je nog kiezen om voor volgens mij 2 tientjes meer de Stena-Plus lounge te boeken. Dan heb je een vaste stoel in een afgesloten lounge, met gratis en onbeperkt koffie/thee/fris/snacks en fruit, tijdschriften en kranten, goede wifi, en onbetaalbaar, geen schreeuwende en krijsende kinderen om je heen. Laatste keer heb ik dat bijgeboekt en vond het erg prettig.
 
Tsja een hut alleen bij de nachtboot, maar dat is juist zo fijn, reizen terwijl je slaapt en uitgerust aankomen. Anders kom je aan en kun je daar gelijk een overnachting regelen.
 
Door een vergelijkbaar obstakel is vorig jaar een motorijder overleden. Een redacteur van MCN is ook een keer in het donker dwars over een hooibaal gereden. Geen leuke anekdote dus.

Goede bekenden van ons hebben in Augustus 3 uur op het terrein in Calais moeten rondhangen voordat ze het terrein mochten verlaten in verband met politieacties.

Dit jaar ben ik vanaf Hoek van Holland naar Harwich gevaren. Wel gecontroleerd en ik zag Marechaussee met honden op zoek naar verstekelingen, maar verder geen gezeik. Wel een goede hut en dito nachtrust. Voldoende bier en een ontspannen overtocht.

Zolang de situatie blijft escaleren zul je mij niet in Calais bij de tunnel zien.

:N

Ook niet gezegd dat het een leuke anekdote was ;)

Deze situatie is al 20 jaar aan de gang he. Ook al lijkt het af en toe pas 5 jaar bezig te zijn.
Wij zijn er op de motor langs geweest en een aantal keer met de auto. 3 keer vorig jaar waarvan één keer het voorgenoemde incident.
Ik maak mij er dan ook totaal geen zorgen om. Blijf gewoon gaan. Geen uren op een boot hangen, 3 kwartier op de trein en gas erop. Veel te mooie regio's in de UK die je anders mist op weg van Folkstone naar Schotland.
Een paar trips die we de afgelopen jaren met veel plezier gemaakt hebben.
Anders waren we nooit door de Yorkshire Dales gereden.
 
Laatst bewerkt:
Yorkshire Dales is super! Op weg naar Lake District hier doorheen gereden, natuurlijk met een extra lus en ook weer terug maar dan met een andere lus. Ligt precies op de hoogte van Hull waar de boot vanuit Rotterdam aankomt.
En natuurlijk snap ik dat er ook in het zuiden mooie stukken zijn die je ook wel gezien wilt hebben, je moet echter keuzes maken hoe je vakantietijd zo optimaal mogelijk indeelt en wat ècht de hoogtepunten zijn die je wilt zien. Sommerset is ook een erg mooie omgeving om te toeren, maar als je beperkt in je tijd zit en ook Schotland aan wilt doen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan