Sjeesus,ik krijg dat voorwiel niet van de grond af

spiker

MF'er
19 mrt 2002
183
0
Mijn uiteindelijke doel is om een wheelie te maken,

maar ik krijg nog niet eens het voorwiel van de grond

af. Ik rijd nu een gsxr1100, en met mijn XL250 ging

het een stuk makkelijker. Wat doe ik fout? :(
 
Ik ken het probleem, lukte mij ook niet. Heb nu de tandwielverhouding veranderd (14-44, dus 1 kleiner voor en 2 groter achter), dynojet, K&N, volle race-Yosh, Factory ontstekingsvervroeger en bombinebedrading verdikt. Trek nu met bijna 170 kruk-pk's dan ook gewoon powerwheely's *D , ik hou namelijk niet van de koppeling gebruiken. Maar probeer het eens tussen de 6 a 7000 toeren met de koppeling... Suc6!!!
 
Je denkt teveel na... met zo'n bak gaat het vanzelf (alleen dan op de momenten dat je het niet verwacht...inhalen in een te lage versnelling of zo...) ;)
 
Ik krijg mijn BMW met 55 pk's nog van de grond (per ongeluk :P ) dus met die 1100 moet het zeker kunnen. Meer gas!!! :)
 
Ja kijk, dat is nou het probleem. Ik doe nie anders dan gas geven. Maar dat ding gaat alleen maar met een bloedgang vooruit. Maar dat voorwiel blijft aan het asfalt plakken.

ok, ik heb het een keer geprobeerd vanuit stilstand en ja toen kwam het voorwiel los. Maaruh dat was dus niet echt een succes. Het gaat mij dus wel om een fatsoenlijke wheelie 8-)
 
OKay, probeer eerst het volgende en werk vanaf dat op naar goede wheelies.
Ga 50 rijden in de eerste versnelling. Geef vol gas en versnel voor 1 seconde. Terwijl je voelt dat ie als een idioot accelreert, even het gas dicht en er weer vol op binnen 1 seconde. Voila, het voorwiel is in de lucht.
Mocht je nog steeds problemen hebben. controleer je tandwielen of die niet helemaal op zijn. Zo ja, probeer voor jou een lekkere manier te vinden om het vanaf nu ook bij andere snelheden voor elkaar te krijgen en het gecontroleerd te doen. Moet ook wel in zijn twee kunnen bij jou maar dan waarschijnlijk wel de koppeling erbij. In zijn twee met koppeling, accelereer en voel wanneer het vermogen vrij komt. Op dat monet terwijl je vol accelereert trek je iets de koppeling in en laat hem gelijk weer los (alles in een fractie van een seconde) terwijl je vol gas geeft. Als je dit een beetje leert timen dan werkt dit ok goed. Zo niet, probeer dan als je het gas terugdoet of de koppeling intrekt evn een kort duwtje te geven om je voorvork extra te laten inveren en bij het opkomen geef je vol gas!

Als het je nu nog niet is gelukt dan kun je beter een crosser kopen! :) Laat ff weten of het gelukt is.
 
Kreeg het op de gsx1100r ook niet voor elkaar.
Pas nadat ik de orginele uitlaat had vervangen door een yoshimura full race ging hij omhoog.
Rijdt nu VTR, die ging gelijk vanaf dag 1 })
 
Het kan zijn dat je achterwiel te ver naar achteren staat, dat je veervoorspanning ACHTER te laag staat, of dat je veervoorvering VOOR te zacht staat.

Dit alles draagt er niet toe bij om je voorwiel van de grond te krijgen.

-achterwiel te ver naar achter; fiets wordt langer, en daardoor wordt dus ook het draaipunt verlengt (hefboomeffect)
-veervoorspanning achter staat te slap; de fiets veer te diep in bij optrekken
-veervoorspanning VOOR te laag; de veer kan zich te ver uitstrekken en houdt langer contact met de grond.

Voor wheelietechnieken zijn inmiddels meerdere topics uitvoerig gevuld......
 
Ten eerste iedereen bedankt voor de tips

Ten tweede, het is mij eindelijk gelukt om een fatsoenlijke wheelie te maken. In z'n 1 optrekken, en wanneer ik voel dat het max. vermogen eraan zit te komen gas even los en er vol op. Wheelie gegarandeert. Maar het is nog verschrikelijk moeilijk om het gas zodanig te doseren dat ik ook een lange wheelie kan maken. Wat mij ook overkwam (enkele keren zelfs) is dat ik per ongeluk de motor in z'n tweede versnelling tikte op het moment dat de motor omhoog kwam. Ben er nu dus ook achter gekomen dat versnellen zonder koppeling veel vlugger gaat :+
 
Ten eerste iedereen bedankt voor de tips

Ten tweede, het is mij eindelijk gelukt om een fatsoenlijke wheelie te maken. In z'n 1 optrekken, en wanneer ik voel dat het max. vermogen eraan zit te komen gas even los en er vol op. Wheelie gegarandeert. Maar het is nog verschrikelijk moeilijk om het gas zodanig te doseren dat ik ook een lange wheelie kan maken. Wat mij ook overkwam (enkele keren zelfs) is dat ik per ongeluk de motor in z'n tweede versnelling tikte op het moment dat de motor omhoog kwam. Ben er nu dus ook achter gekomen dat versnellen zonder koppeling veel vlugger gaat :+

Gefeliciteerd met je eerste wheelies!!! :)
En nu vol houden he! Het zal wel ff wennen zijn om niet automatisch je gas dicht te gooien als ie omhoog komt. Is een automatische reactie van je lichaam omdat ie "denkt" dat je achterover gaat slaan! :) :) Maar maak je geen zorgen, dat gebeurd niet zo snel dus gewoon blijven oefenen en op een gegeven moment lukt de wheelie altijd en zoals jij het wel. Wel even vanaf het begin aanleren je voet boven de rem te doen want als je de whielies erg hoog gaat doen (balanspunt) en je gaat te ver dan heeft het geen nut meer om je gas dicht te draaien. Heeft mij toch wel een keer of twee gered om niet met motor en al achterover te donderen...
Maar even als richtlijn, als je tijdens de wheelie niet meer over je ruitje heen kunt kijken en dan maar iets langs de motor gaat kijken en dan onder je spiegel door naar de weg kijken dan zit je ongeveer in het balanspunt en dan gaan je wheelies ook automatisch veeeeeel verder! :)

Als je pics hebt van je wheelies, ff posten natuurlijk! :) Kun je ook gelijk zien hoe hoog het nou echt is want je "gevoel" overdrijft nogal snel. *D
 
Op zondag 21 juli 2002 15:58 schreef WKA het volgende:Als je pics hebt van je wheelies, ff posten natuurlijk! :) Kun je ook gelijk zien hoe hoog het nou echt is want je "gevoel" overdrijft nogal snel. *D

Jups ;)
 
Euhm...'k heb zelf 'n apriliaatje 125 (160cc) maar die krijg 'k nog los, niet makkelijk maaaar hij komt wel van de grond *D
gewoon toeren maken in de 3, terug trappen naar 2, toeren iets laten zakken, kont iets verder achter in je zitje en vol gas :+

suc6!
CIao...
 
Mijn RS 125 komt in z'n één op 't gas los, gas dicht en weer vol open en daar gaat 'ie. Alleen jammer dat 'ie even snel weer naar beneden valt als 'ie naar boven kwam |(
 
ik krijg me kawa makkelijk van de grond, maar dat doseren inderdaad, dat vind ik echt fuck..

ik heb nog steeds een beetje dat schrik effect.. er komt ook zon power bij los.. damn.. whaaaappp

als ik bij een stoplicht wegtrek en het asfalt op het kruispunt loop tiets in een bolling, dan is het ook gegarandeerd, maar hoe hou ik hem hoog, en kom ik niet met zon smak neer? want dat lijtk me ook niet echt geweldig goed voor mijn motor om dat elke keer te doen.. !??!?
 
tja, het is een probleem waar een ieder beginnent wheelie talent mee te kampen heeft (op de leipo's na dan), je handje doet gas terug terwijl je zelf graag anders zou willen..

je moet dit gewoon wat tijd geven, op een bepaalt moment gaan je er aan wennen en geef je minder snel het gas terug.. tot het moment van "no fear" bereikt is, op dat moment kun je de techniek gaan verbeteren...

overwin eerst de angsten, en probeer dan steeds hoger te gaan, en de wheelies zullen langer worden.. houd daarbij wel je eigen veiligheid in de gaten, want het is natuurlijk niet helemaal risicoloos.. dus voetje bij je achterrem.. gelijk aanleren...

en wat het hard neerkomen betrefd: tja, probeer het op te vangen met gas geven, maar wanneer je nog niet zo superhoog zit krijg je de kans er niet voor en smak je idd neer.. zorgen dat je het gas erophoud is de oplossing, maar dan kom je het verhaalte hierboven weer tegen...

wanneer je over dat angst gedeelte heen bent en je hebt techische tips nodig horen we het wel weer ;)
 
Gewoon ff naar de winkel en de nieuwe superbike magazine kopen. Daar staat een hele handleiding in voor het trekken van een paar heftige wheely's door Big Dave Sonsky van de Starboyz
 
Zelf ook al eens wat pogingen ondernomen, maar zodra het voorwiel los komt gaat gelijk het gas eraf. Is gewoon een kwestie van ballen kweken
 
Terug
Bovenaan Onderaan