sl1000 falco stuk

bonny

Rookie
8 jul 2004
8
0
spanbroek
krijg nou wat...motor stuk.tijdens mijn dolomieten tour blijkt er inwendig in het blok een boutje te zijn afgebroken.en wel in de ignition unit.rotor en stator geheel stuk gedraaid.de gegevens van mijn falco zijn.4 jaar oud 13500km op de teller en net tweedehands in mijn bezit.Aprilia nederland zeg tegen mij,dat is pech hebben.en de dealer kan het wel even repareren voor 2100 pleuro's.
zijn er onder jullie forummers die hier vaker van gehoord hebben.
in iedergeval bedankt.
einde motor seizoen!!!
 
>>>> Algemene Motorpraat

Nieuwe gebruikers is om jezelf voor te stellen. En aangezien je daar al een voorsteltopic hebt, kan deze wel in Algemeen. :)

[on-topic]
Tja... Ik denk dat Aprilia hier weinig mee kan. Het ding is natuurlijk al ruimschoots uit de fabrieksgarantie. Heb je bij de aankoop geen garantie gehad van de dealer?
 
het lijkt er zo te horen inderdaad op dat je gewoon moet bloeden........of je moet met de verkoper nog iets kunnen regelen............(maar als dat een particulier is kun je het vaak ook wel sjeken....)
 
krijg nou wat...motor stuk.tijdens mijn dolomieten tour blijkt er inwendig in het blok een boutje te zijn afgebroken.en wel in de ignition unit.rotor en stator geheel stuk gedraaid.de gegevens van mijn falco zijn.4 jaar oud 13500km op de teller en net tweedehands in mijn bezit.Aprilia nederland zeg tegen mij,dat is pech hebben.en de dealer kan het wel even repareren voor 2100 pleuro's.
zijn er onder jullie forummers die hier vaker van gehoord hebben.
in iedergeval bedankt.
einde motor seizoen!!!
ehhh heb je de motor particulier of bij een dealer gekocht ??

en hoe lang geleden was dit ??

ook bij particulier is er wel iets aan te doen hoor tis alleen een stuk ingewikkelder dan bij een dealer.
 
ik heb deze motor nu anderhalf jaar in bezit en had maar een korte.... te korte garantie,ik heb hem gekocht bij GAM ger van altena motoren in kamerik bij utrecht.
 
ik heb deze motor nu anderhalf jaar in bezit en had maar een korte.... te korte garantie,ik heb hem gekocht bij GAM ger van altena motoren in kamerik bij utrecht.
Bij een handelaar /dealer dus ??

er bestaat nog zoiets als coulance van een dealer cq impoteur jij hebt namelijk iets gekocht waarvan je mocht verwachten dat je er langer dan anderhalf jaar plezier van zou hebben zonder buitensporige kosten te hoeven maken !?!?!?

(coulance is niet het juiste woord maar wat ik bedoel ligt wel in die lijn)

Na de garantieperiode ( hoe lang of kort ook!)is het niet zo dat de dealer/handelaar zomaar kan roepen dat jij voor alle kosten opdraait.
 
krijg nou wat...motor stuk.tijdens mijn dolomieten tour blijkt er inwendig in het blok een boutje te zijn afgebroken.en wel in de ignition unit.rotor en stator geheel stuk gedraaid.de gegevens van mijn falco zijn.4 jaar oud 13500km op de teller en net tweedehands in mijn bezit.Aprilia nederland zeg tegen mij,dat is pech hebben.en de dealer kan het wel even repareren voor 2100 pleuro's.
zijn er onder jullie forummers die hier vaker van gehoord hebben.
in iedergeval bedankt.
einde motor seizoen!!!


aanspraak maken op coulance regelen/consumentenrecht

de verwachte levensduur van een blok is toch wel meer als jou kilometers !
een reparatie dat jij de helft krijgt vergoed van de repa is redelijk lijkt me\

echter is het wel van belang of je hem bij een dealer of particulier hebt gekocht want anders kan je de dealer mogelijk aanspreken

minpunt is dat je hem gebruikt hebt gekocht wat je positie wat moeilijk maakt

maarten
 
aanspraak maken op coulance regelen/consumentenrecht

de verwachte levensduur van een blok is toch wel meer als jou kilometers !
een reparatie dat jij de helft krijgt vergoed van de repa is redelijk lijkt me\

echter is het wel van belang of je hem bij een dealer of particulier hebt gekocht want anders kan je de dealer mogelijk aanspreken

minpunt is dat je hem gebruikt hebt gekocht wat je positie wat moeilijk maakt

maarten

is natuurlijk voor een dealer ook lastig, misschien rijd ie alleen maar op zijn achterwiel met dat ding, of rijd hij op het circuit...als dealer kun je dat nooit controleren. Ik vind persoonlijk dat je er niet vanuit kan gaan dat na anderhalf jaar de dealer nog verantwoordelijk is.

Mocht de dealer je nog compensatie bieden (wat me erg stug lijkt) weet ik iig waar ik mijn volgende motor ga kopen :P
 
is natuurlijk voor een dealer ook lastig, misschien rijd ie alleen maar op zijn achterwiel met dat ding, of rijd hij op het circuit...als dealer kun je dat nooit controleren. Ik vind persoonlijk dat je er niet vanuit kan gaan dat na anderhalf jaar de dealer nog verantwoordelijk is.

Mocht de dealer je nog compensatie bieden (wat me erg stug lijkt) weet ik iig waar ik mijn volgende motor ga kopen :P
:^

Het zou mij 100% meevallen als de dealer je compensatie aanbiedt. Na anderhalf jaar kun je echt geen aanspraak meer maken op garantie, lijkt me.
 
Dat is lullig. Het lijkt me niet normaal dat een dergelijk boutje afbreekt bij zo lage km stand.

Uit jouw beschrijving maak ik op dat het het vliegwiel (rotor) van de motor betreft en de spoel (stator) die daar in zit. Gevolg, geen elektriciteit dus geen onsteking meer. Dat vliegwiel zit niet in de motor maar aan de linkerkant van het blok onder de ronde deksel (zie figuur nummer 13)
full

Zit de rest van de afgebroken bout nog op zijn plaats of is de bout losgetrild en vervolgens gebroken? Alle bouten moeten in de omgeving van het vliegwiel met Loctite worden vastgezet (zie werkplaatshandboek). Als er een fout tijdens montage is gemaakt door Aprilia (Rotax), zoals het vergeten van Loctide, lijkt het me dat ze dat moeten herstellen (productaansprakelijkheid). Is de bout gebroken wegen een metaalzwakte dan mag je ook wel enige tegemoetkoming verwachten.

Als dat niet het geval is dan zou ik eens nagaan waarom een en ander 2100 Euro moet kosten. Het blok hoeft volgens mij niet open dus het aantal arbeidsuren blijft beperkt. Zijn de onderdelen dan zo duur? Optie 2e hands onderdelen en/of zelf sleutelen?

Veel succes met de reparatie/afwikkeling.

ik ga over enkele weken zelf naar de Dolemieten met mijn Falco. Nu met een iets minder gerust hart :X [\sub][\small]
 
hallo cozy,
jouw mailtje gelezen,ik ben in het bezit van het originele werkplaats handboek,gecopieerd dat wel.en het klopt wat jij zegt de hele handel zit in de linker deksel.als je op de tekening kijkt dan zie je aan de rotor een plaatje gemonteerd met drie boutjes(inbus boutjes) ook zit het freewheel in dit plaatje.nu is een van deze boutjes losgetrild en afgebroken of anders om.dit stukje draad eind kwam tussen de rotor en de stator.hierdoor zijn de stator windingen geheel weggevreten en is de rotor ook erg beschadigd van binnen.nu heb ik een adres waar ik tweede hands spullen kan kopen voor 600 euro en nieuw moet ik bij motoport 1200 + euro's betalen de rest is arbeids loon nieuwe pakkingen en olie etc.volgens motoport is het drie uurtjes sleutelen.dus kies ik voor tweede hands en sleutel ik het er zelf wel in met locktite en een moment sleutel.
ik heb gewoon pech.he als je motor 73 hebt gelezen kan je makkelijk 100.000 km rijden met een falco,dus kan je met een gerust gevoel naar de dolomieten.
okay prettige vakantie en laat wat foto's zien op het forum.
groeten bonny.
 
Bonny, neem ff op www.aprilia-riders.nl contact op met Laurens. Hij kan jou voor een schappelijk(er) uurlooon wel helpen denk ik. Mijn blok gaat daar van de winter ook in revisie (flowen) verder repareert hij vele Aprilia's (zie de topics aldaar)

(Hij heeft de betreffende onderdelen zelfs nog wel liggen vermoed ik, van een pas vastgelopen blok)
 
Als je het mij vraagt, is dit echt een kwestie van pech hebben. De Rotax blokken staat er juist om bekend goed en betrouwbaar te zijn. Blijft wel ontzettend balen natuurlijk. Hoe heb je de motor weer thuis gekregen?

Mijn Falco (2000) heeft nu 23500 km gereden, waarvan 3500 door mij. Bij de grote beurt gaf men nog aan dat het blok en de rest van de falco in erg goede conditie waren, maar dat dat eigenlijk altijd zo is bij een falco. :-)

Toch leuk om wat van een paar mede falconisten te lezen.

Iemand nog leuke mods uitgevoerd?

Wreckerrm
 
Zwaar balen zeg. Volgens diverse motorbladen zijn de Rotax blokken idd prima in orde en betrouwbaar. Maarja heb je niets aan, jij zit met een behoorlijk probleem. Als ik het zo lees is de reparatie best wel zelf uit te voeren met een werkplaatshandboek in de buurt. Ik hoor overigens voor het eerst een probleem met het blok.

Misschien moeten we als Falco rijders ook een 'eigen' topicje gaan starten???
Zoveel rijders zijn er niet en het is natuurlijk goed en leuk om wat info uit te wisselen.

iig Succes ermee en ik hoop dat het uiteindelijk gaat meevallen.
 
Erg klote voor je.

Ikzelf ben erg geinterreseerd in de betrouwbarheid van de Falco. Ik vind het namelijk een prachtige motor! Zo'n gebeurtenis zet je natuurlijk wel aan het twijfelen over de aanschaf van de motor.

Ik vind dat een motor toch wel probleemloos 50000 km moet kunnen rijden. Zelfs al is het geen 4-cilinder! Ik ken veel motoren (jaja, Honda's en BMW's) die 2 cilinders hebben en al meer dan een ton zonder probleem hebben gelopen. Ik had een beetje de hoop dat Aprilia het italiaanse betrouwbaarheids-imago van zich af kon zetten door gewoon goede fietsen te leveren.

Succes met de reparatie of wat je dan ook gaat doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan