Sla-olie in Pro-Oiler kettingsmeersysteem

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Na ff kort googelen zag ik dat plantaardige olie ook goed smeert
Samenstelling vloeibare smeermiddelen
Maar niet zo goed bestand is tegen hoge temperaturen.
Daarom is het niet geschikt als motorolie.
Maar misschien wél als kettingsmeermiddel *D

Normaal gesproken gebruik ik in mijn Pro-Oiler olie wat overblijft bij onderhoud.
Dat variëert van 10W40 tot automatische transmissie-olie en schokbrekerolie.
qua slijtage maakt dat niet zoveel uit, haal toch meestal wel 100K uit een ketting.

Nu gebruikt een Pro-Oiler niet veel olie (100 cc op 5000 km) dus dat is minder dan mijn motorblok verstookt (FZS1000) maar toch wil ik eens proberen of plantaardige olie ook werkt.
Lijkt me milieuvriendelijker dan motorolie en natuurlijk ook goedkoper.
Goedkoop wordt natuurlijk duurkoop als ik mijn ketting bij 40K al moet vervangen.

Vandaag gevuld, dus ik hou jullie op de hoogte
 
Al die oliesoorten die jij noemt zijn ook plantaardige oliën. ;)

Hahaha, ja, als je het zo bekijkt...

Of het milieuvriendelijker is, is maar de vraag natuurlijk als er hele regenwouden voor worden gekapt.

Kan het natuurlijk zelf ook uit wat koolzaad persen of uit olijven, 't gaat me meer om het het restproduct, wat uiteindelijk in de natuur terecht komt.
dan is plantaardig toch makkelijker te verteren. En bezoedeld het grondwater minder.
 
Ik gebruik altijd biologische kettingzaagolie.
[me="Oxi"]gebruikt ook kettingzaagolie (in de OSCO oiler)[/me]
Van 50K dat de ketting nu mee gaat heb ik ongeveer de laatste 45K de goedkoopste kettingzaagolie gebruikt. Daarvoor heb ik de olie gebruikt die bij de OSCO meegeleverd was. :+

Aangezien de ketting gemiddeld 40K mee zou moeten gaan vind ik het wel prima. Ik heb dus ongeveer 2 euro uitgegeven aan olie voor de hele levensduur van mijn ketting. *D
 
[me="Oxi"]gebruikt ook kettingzaagolie (in de OSCO oiler)[/me]
Van 50K dat de ketting nu mee gaat heb ik ongeveer de laatste 45K de goedkoopste kettingzaagolie gebruikt. Daarvoor heb ik de olie gebruikt die bij de OSCO meegeleverd was. :+

Aangezien de ketting gemiddeld 40K mee zou moeten gaan vind ik het wel prima. Ik heb dus ongeveer 2 euro uitgegeven aan olie voor de hele levensduur van mijn ketting. *D

Hey Oxi :] Ik heb sinds kort een Osco-oiler, waar haal jij die kettingzaag olie? Dat is wel de meest gehoorde olie, na 10/20W40.
 
Ik heb ooit eens iets gelezen dat plantaardige olieën en biologisch afbreekbare kettingzaagolie de O-ringen aan kunnen tasten.

Klinkt mij op zich wel logisch in de oren, vetten gaan immers ranzen. Als vetten(en zeker olieën) gaan ranzen komen daar natuurlijk zuren bij vrij, die vast niet goed zijn voor je O-ringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens iets gelezen dat plantaardige olieën en biologisch afbreekbare kettingzaagolie de O-ringen aan kunnen tasten.

Klinkt mij op zich wel logisch in de oren, vetten gaan immers ranzen. Als vetten(en zeker olieën) gaan ranzen komen daar natuurlijk zuren bij vrij, die vast niet goed zijn voor je O-ringen.

Niet elke O-ring is hetzelfde, dat hangt helemaal van het materiaal af. De afdichtringen in je ketting zullen wel bestendig zijn tegen olie. Als je het heb over de afdichtringen in je duikfles bijv is het een ander verhaal.
 
Een keer de ketting van mijn racefiets gesmeerd met biologische olie. Dat doe ik nooit weer. Smeerde perfect, maar nadat ik mijn fiets na de winter weer wilde gaan gebruiken was de olie veranderd in lijm. Sterker dan bison montagekit en met geen mogelijkheid te verwijderen. Allerlei oplosmiddelen geprobeerd inclusief remmenreiniger. Heb een nieuwe ketting moeten kopen.
 
dat merk je ook als je friet bakt in zonnebloemolie. Gaat prima, smaakt goed.. maar wat een ongelofelijke tyfusbende geeft dat in je pan en overal er omheen :)

komt doordat het plakkerig wordt, gom vorming heet dat geloof ik.


zou iig nooit van zn leven zomaar een willekeurige plantaardige olie in kettingsmeersysteem gebruiken!!! daar heb je echt andere producten voor.

qua friet bakken ook trouwens. dr is gezonde plantaardige basis frituurolie die niet zo'n bende geeft als pure zonnebloemolie :) Misschien is dát wat voor je kettingsysteem? (wel klonterig als het koud is!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan