Sla-olie in Pro-Oiler kettingsmeersysteem

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Na ff kort googelen zag ik dat plantaardige olie ook goed smeert
Samenstelling vloeibare smeermiddelen
Maar niet zo goed bestand is tegen hoge temperaturen.
Daarom is het niet geschikt als motorolie.
Maar misschien wél als kettingsmeermiddel *D

Normaal gesproken gebruik ik in mijn Pro-Oiler olie wat overblijft bij onderhoud.
Dat variëert van 10W40 tot automatische transmissie-olie en schokbrekerolie.
qua slijtage maakt dat niet zoveel uit, haal toch meestal wel 100K uit een ketting.

Nu gebruikt een Pro-Oiler niet veel olie (100 cc op 5000 km) dus dat is minder dan mijn motorblok verstookt (FZS1000) maar toch wil ik eens proberen of plantaardige olie ook werkt.
Lijkt me milieuvriendelijker dan motorolie en natuurlijk ook goedkoper.
Goedkoop wordt natuurlijk duurkoop als ik mijn ketting bij 40K al moet vervangen.

Vandaag gevuld, dus ik hou jullie op de hoogte
 
Dat ranzig worden zal wel wat meevallen, olijfolie staat ook weken/maanden in de keukenkast. :9~ smaakt nog steeds goed. Maar daarom ook mijn testje.

Gaat natuurlijk niet in eerste instantie om de prijs, (volgens mij is action olie zelfs goedkoper dan sla-olie)
Maar stel je de milieu effecten even voor:
Hoeveel motoren rijden er rond in NL met een ketting? 500.000?
gemiddeld rijden die 4000 km per jaar, dat is ongeveer 1 spuitbus kettingvet, 400 cc.
500.000x0.4 liter is 20.000 liter kettingvet.(OK, + oplosmiddel)

Dus elk jaar wordt er ongeveer 20 ton olie de natuur in gesmeten in Nederland alleen al.
Nu gebuiken smeersystemen minder olie, en zijn er maar weinig mensen met een smeersysteem, het heeft mij toch deze stap doen zetten.
Leek me wel de moeite waard het eens te proberen.
 
ik vind het een beetje vergezocht van je, maar ga je gang.
ik wil alleen even opmerken dat de meeste olie/vet die op het asfalt volgens mij wel verdampt.
ik baseer dit vermoeden hierop:
ik ben in bezit van een boot en met tanken word er, hoe goed je alles nog afdekt, altijd nog wel iets overboord gedrupeld.
sommigen proberen dit, geschrokken van een uitdijende olievlek,te verdoezelen met afwasmiddel.
dit doet alleen maar de opervlaktespanning verbreken waardoor de [diesel]olie naar de bodem zakt.
als je niks doet is de [diesel]olie binnen een uur gewoon verdampt.
wel een beetje afhankelijk van het weer uiteraard.
dus wat is dan beroerder voor het milieu.









slaolie tanken.
 
Boot wegdoen. Motor(en) wegdoen. Geeft rust en scheelt ook nog een hoop tijd en geld. Lekker gaan wandelen; is ook leuk en goed voor je gezondheid en het milieu.
 
Update en einde test

OK, bij een test hoort natuurlijk een opsomming van de bevindingen.

Ben nu 10.000 km verder, de slaolie heeft goed gesmeerd, ik merk niet meer slijtage aan de ketting dan met motorolie. Gedurende deze maanden dan ook niet hoeven te spannen.

Ik heb de Pro-Oiler wél 3 standjes hoger gezet, (van 3 naar 6) , de sla-olie leek wat minder te "vloeien" over de rollen.

De olie in het tankje bleef helder.

Ook de "verharding" van het vet op de ketting heb ik niet kunnen waarnemen, de ketting bleef soepel.

Het enige nadeel wat ik kan ontdekken is de "aanslag" die zich na enkele maanden vormt op de velg...
Het is maar weinig, maar het lijkt een beetje op zo'n laagje op de afzuigkap van een frietkot... Om dit te verwijderen moet je echt al een speciale reiniger gebruiken of keihard poetsen.

Daarom ben ik vanaf dit weekend weer overgeschakeld op 10W40 motor-olie.

Conclusie: Sla-Olie in een Pro-Oiler zou ik alleen gebruiken als ik geen motorolie voorhanden had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan