Slaapzak

arjenh9

Rookie
20 aug 2019
11
1
holland
Hoi heeft iemand ervaring met de m90 slaapzakken van defensie? Of andere goede slaapzakken voor op de motor.

Afgelopen september een rondje gereden door zweden met mijn nieuw aangeschafte slaapzak van mammut.
Begonnen in Trelleborg en oost omhoog tot lapland en west terug.
De slaapzak is de kompakt MTI spring. Die zou een comfort bereik hebben tot 5 graden.
In de praktijk blijkt dat je rond die temperaturen ligt te rillen in bed.

Het werd in noord Zweden ongeveer een paar graden buiten snachts, en in de slaapzak was het echt stervenskoud, zelfs met alle kleren aan incl muts.
In trelleborg ging het nog wel, maar hoe noordelijker ik kwam, hoe meer kleding ik moest aanhouden.
Thv jokmokk kon ik gelukkig van mijn neef een extra slaapzak lenen. Dus vanaf daar in 2(!) slaapzakken gelegen.
Ook nog eens mummy modellen, dus niet te veel draaien als je niet wilt dat de openingen van elkaar wegdraaien :)
Nu kan ik deze mammut wel voor de zomer plus aangrenzende maanden in lente/herfst gebruiken.
Maar voor temperaturen van 5 en lager zoek ik dus toch echt wat anders.
Ik ben niet van plan in -20 te gaan rijden maar het mag deze keer wel wat warmer. Openritsen kan altijd toch?

Heb een paar jaar terug tijdens carnaval een defensie slaapzak geleend, volgens mij een m90. Echt bijzonder warm en comfortabel.
Heerlijk.

Maar nu schijnt de M90 bijzonder zwaar en groot te zijn (5 kg en ingepakt nog steeds zo groot als een krat bier?).
Ik ben overgestapt van xrv750 naar crf250l vanwege het gewicht. Motor is ook wat kleiner en heb dus ook niet onbeperkte ruimte.
Hoe zit dat met de M90 KLU, die zou lichter zijn.. is die nog wel warm dan?

Ben over het algemeen groot voorstander van materiaal van defensie ivm kwaliteit, beshcikbaarheid en betaalbaarheid.
Dus hoor graag jullie mening over de m90 slaapzakken (met m90 klu in bijzonder) of alternatieven.
Ben dus op zoek naar een goed compromis, echt voor op de motor dus.
 

Bijlagen

  • IMG_6296.JPEG
    IMG_6296.JPEG
    364,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6442.JPEG
    IMG_6442.JPEG
    518,1 KB · Weergaven: 18
d'r is al een kampeer topic in het subforum 'Reizen en Toeren' hier op MF.


ik zou je vraag even daarheen kopieren.
 
In het kampeertopic is inderdaad al een hoop geschreven, ook over de M90.

Ik heb er zelf ook een, en de voor en nadelen beschrijf je eigenlijk zelf allemaal al. Ja hij is warm, comfortabel en goedkoop, maar loodzwaar en lomp in omvang. Als je het mij vraagt geen optie op de motor, zeker als je ook nog een beetje leuk onverhard wil rijden. Er zit een compressiezak bij, maar comprimeren doet die nauwelijks, en gewicht comprimeer je sowieso al niet.

Ik heb hem wel eens mee gehad op de motor, maar dat was bij een wintertrip waarbij het regelmatig onder de - 10 was. Die trip ging eigenlijk meer om de uitdaging dan om de rit zelf, maar zelfs dan was het niet praktisch. Wel warm.

De comfort temperatuur die de fabrikanten opgeven is meestal ook wel erg optimistisch is mijn ervaring. Ik zou zelf nooit boven de 0 graden gaan, want ook in de zomer kan het in de bergen op hoogte best een graadje vriezen. Liever dat ik hem op andere dagen dan open rits, dan dat ik lig te bibberen. Los van het gewicht en de omvang is een M90 misschien ook wel een beetje teveel van het goede, want boven de 10 graden vind ik hem persoonlijk echt te heet, het is ook niet voor niks dan Defensie na de M90 is overgestapt op een modulair systeem.

Een knappe slaapzak met een comfort temperatuur van 0 graden is echt wel te vinden voor een schappelijke prijs, maar die vraag zou ik dan even stellen in het kampeertopic.
 
En wellicht nog als toevoeging... Waar lig je op?
Ja. ook niet onbelangrijk. een vrij dik opblaasbaar matje: NEMO ASTRO. is 3,5 inch dik (9 cm). Op zich een prettig matje door zijn dikte maar ook zeer beperkte pakmaat (2 liter)
 
In het kampeertopic is inderdaad al een hoop geschreven, ook over de M90.

Ik heb er zelf ook een, en de voor en nadelen beschrijf je eigenlijk zelf allemaal al. Ja hij is warm, comfortabel en goedkoop, maar loodzwaar en lomp in omvang. Als je het mij vraagt geen optie op de motor, zeker als je ook nog een beetje leuk onverhard wil rijden. Er zit een compressiezak bij, maar comprimeren doet die nauwelijks, en gewicht comprimeer je sowieso al niet.

Ik heb hem wel eens mee gehad op de motor, maar dat was bij een wintertrip waarbij het regelmatig onder de - 10 was. Die trip ging eigenlijk meer om de uitdaging dan om de rit zelf, maar zelfs dan was het niet praktisch. Wel warm.

De comfort temperatuur die de fabrikanten opgeven is meestal ook wel erg optimistisch is mijn ervaring. Ik zou zelf nooit boven de 0 graden gaan, want ook in de zomer kan het in de bergen op hoogte best een graadje vriezen. Liever dat ik hem op andere dagen dan open rits, dan dat ik lig te bibberen. Los van het gewicht en de omvang is een M90 misschien ook wel een beetje teveel van het goede, want boven de 10 graden vind ik hem persoonlijk echt te heet, het is ook niet voor niks dan Defensie na de M90 is overgestapt op een modulair systeem.

Een knappe slaapzak met een comfort temperatuur van 0 graden is echt wel te vinden voor een schappelijke prijs, maar die vraag zou ik dan even stellen in het kampeertopic.
Dit bevestigt mijn ervaring dus wel. Uit je reactie maak ik op dat het om de "gewone" m90 gaat? De modulaire of KLU (of is dat hetzelfde?), hoe zit het daarbij met pakmaat, comfort en gewicht?
 
Ik heb zelf een modulair ding van de baas, en gebruik tot -3°c alleen de winterzak (met rits bovenop). Wel heb ik in de zak zo'n jogamat met alu laag, dit omdat het luchtbed niet/weinig isoleerd, en meer comfort geeft. De zak gaat in de originele compressiezak, en is dan goed te doen kwa formaat.
 
Dit bevestigt mijn ervaring dus wel. Uit je reactie maak ik op dat het om de "gewone" m90 gaat? De modulaire of KLU (of is dat hetzelfde?), hoe zit het daarbij met pakmaat, comfort en gewicht?
Dat was de gewone M90 inderdaad, de modulaire heb ik geen ervaring mee.
 
Ik zou eens informeren bij birdland. Nederlandse fabrikant van donsen slaapzakken. Leveren aan de grote winkels zoals bever etc. Ik heb daar oook mijn slaapzakken vandaan. prima service en er is een beetje maatwerk mogelijk.
 
Of Cumulus, die maken ook redelijk gunstig geprijsde donzen slaza's.

Ik heb zelf op de motor altijd gewoon een synthetische mee, wel wat zwaarder en minder compact, maar ook minder kwetsbaar en niet zo gevoelig voor vocht. Na een paar dagen vochtig weer begint dons behoorlijk veel van de isolatiewaarde te missen, en aangezien ik op de motor geen mogelijkheid heb om hem weer te drogen heb ik liever synthetisch. Voor wandelen heb ik wel dons, dan speelt gewicht een veel grotere rol. Mijn donzen is van Cumulus, de synthetische van Snugpak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan