Slaat af en start slecht

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik weet t niet meer:

Soms start mn CBX550 uit '84 in 1x en soms niet of nauwelijks en kun je de accu leegstarten.
Als tie loopt dan slaat ie zo'n beetje om de 10 min. af. Als je geluk hebt slaat 'ie weer aan voor je stil staat, maar ook hier; soms wil ie nauwelijks meer aan.

Heb nu elec. circuit helemaal doorgemeten (met motor uit). klopt allemaal; alles krijgt stroom, pulst, en bougies vonken prachtig. Alle stekkertjes gechecked en schoongemaakt.
Heb vandaag brandstof systeem tank, kraantje, slangen, filter bekeken; ook allemaal prima.

Toch is 't nog niet opgelost.

Kan t nou met de elect.ontsteking (transistor/ic's) te maken hebben?
Kan t met de afstelling/vervuiling carbs te maken hebben? Dit lijkt me nog steeds vreemd omdat alle 4 de cyls tegelijk ermee ophouden. Als 'tie loopt, loopt ie prachtig...

anyone?
 
Deugt het "aardpunt" (verkeerde naam voor min-aansluiting van de stroomvoorziening) van de ontstekings-unit wel?

Af en toe wil een ontwerper dit nog wel eens "oplossen" met alleen maar een boutje in het frame, inplaats van degelijk naar een betrouwbaar min-punt.

Een keertje gezien dat het met zo'n boutje zat en daarop had zich een oxiden/sulfiden-laagje gevormd, met temperatuur-gevoelige overgangsweerstand. Bout eruit, gat, bout en aanhangende schoentjes besproeid met een snuif contactreiniger, even wachten, nog een snuifje en nat weer teruggemonteerd (niet knoeien met dat reinigingsspul, tamelijk agressief en nooit zekerheid dat er niet 1 soort plastic bijvoorbeeld door kan worden aangetast).

Dit is zo een kleinigheid die voor raadselachtige storingen kan zorgen.

Bougie-KAPJES kunnen ook wazig-ziek worden en de fout is zelden meetbaar. Ik denk dat als er 2 kapjes of 2 bougies van de 4 rottig doen dat dan de motor ook best wel zal afslaan.

Het lijkt me toch minstens de moeite waard om (tamelijk goedkoop) zeker te stellen dat het aan zulke dingen alvast NIET ligt.
 
Ik had de spanningsmeter aan de voeding en de aarde van de ontst.unit zitten; dus die had echt +12V.

Die bougiekapjes, kunnen die ook voor problemen zorgen als 'ie op 4 cylinders 120km/h rijdt en dan toch helemaal uit valt?
Ze zien er van binnen en van buiten nog als nieuw uit (geen verwering of zo)?
 
Het vervelende van dit type storingen is dat er meerdere oorzaken voor kunnen zijn en hoe meer "kleinigheden" je uitsluit (en misschien de oorzaak te pakken hebt), hoe minder kans dat je voor niets tot grote diepte gaat sleutelen.

Ja, een ogenschijnlijk puntgaaf bougie-kapje kàn storingen veroorzaken die hierop lijken.

Nog wat van die Kleine Dingen:

- belemmerde tank-ventilatie; soms een kanaaltje in de dop, anders een extra buisje of slangetje
- vlotterkamer-ventilatie vervuild/ verstopt (zeer klein kanaaltje, vaak een gaatje in rand of deksel) in dat geval lekt er af en toe brandstof weg uit de carburateur.
- vlotterpennetje dat niet zuiver sluit en/of (beurtelings) juist blijft kleven; dit laatste vooral bij sommige moderne carburateurs die op het vlotter-pennetje/naaldje een puntje hebben van tamelijk zachte kunststof.
- Schuivend/ zwevend vuil, roest, bladders, stolsels in de tank en op het kraan-zeefje.
 
één kapotte bougiekap kan maar alle 4 tegelijk lijkt mi onwaarschijnlijk evenals de bougies
de ontsteking bestaat uit 2 delen cil 1,4 en cil 2,3
maar ze stoppen er allemaal mee
dan denk ik toch meer aan massa probleem van beide bobines of iets dergelijks
en gezien het ploffen in de uitlaat wat veroorzaakt wordt door een onverbrandt mengsel sluit de brandstof ook uit het is puur electrisch
 
Zaterdag met TZ750 Owner alle bedrading langsgelopen en stekkers schoongemaakt en sindsdien al weer 300km gereden zonder een keer af te slaan :)
Het lijkt nu goed te zijn.
Eerst maar s 1000km :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan