Slaat af en start slecht

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik weet t niet meer:

Soms start mn CBX550 uit '84 in 1x en soms niet of nauwelijks en kun je de accu leegstarten.
Als tie loopt dan slaat ie zo'n beetje om de 10 min. af. Als je geluk hebt slaat 'ie weer aan voor je stil staat, maar ook hier; soms wil ie nauwelijks meer aan.

Heb nu elec. circuit helemaal doorgemeten (met motor uit). klopt allemaal; alles krijgt stroom, pulst, en bougies vonken prachtig. Alle stekkertjes gechecked en schoongemaakt.
Heb vandaag brandstof systeem tank, kraantje, slangen, filter bekeken; ook allemaal prima.

Toch is 't nog niet opgelost.

Kan t nou met de elect.ontsteking (transistor/ic's) te maken hebben?
Kan t met de afstelling/vervuiling carbs te maken hebben? Dit lijkt me nog steeds vreemd omdat alle 4 de cyls tegelijk ermee ophouden. Als 'tie loopt, loopt ie prachtig...

anyone?
 
als je bougies nogal wittig in plaats van donkerbruin zien moeten de sproeiers schoongemaakt en of er lekt lucht langs je luchtfilter waardoor je ook een wat armer mengsel krijgt,zit het originelefilter goed op zijn plek met tochtstripplakband erop enzo :?
 
Vervuiling carb's -> geen permanente brandstoftoevoer
Ontluchting tank wel in orde? Zuigt ie geen vacuum? Wat doet ie met dop eraf?

Als het de ontstekings unit was, vonkte ie ook niet (krengen kosten 250 euro, zitten aan de zijkant achter kapje)
 
Die vervuiling carbs had ik ook al aan gedacht; is misschien ook wel waarschijnlijk na jaren stilstaan :)

maar ik snap nog steeds niet dat dat bij een 4cyl zo'n resultaat heeft:
Als ie loopt, loopt ie redelijk rustig/regelmatig. En dan plots... stopt ie.
Zijn dan alle 4 de carbs gelijktijdig verstopt of slaat ie al af als er 1 of 2 verstopt zijn?
 
als je bougies nogal wittig in plaats van donkerbruin zien ...

Ik heb nog geen bougiesleutel die erbij kan dus dat nog niet gechecked :)

... en of er lekt lucht langs je luchtfilter waardoor je ook een wat armer mengsel krijgt,zit het originelefilter goed op zijn plek met tochtstripplakband erop enzo :?

Luchtfilter weet ik niet hoe t eruit hoort te zien en ik weet niet hoe t los/eruit te halen. Ik heb er wel naar gekeken maar zie niet hoe ik m eruit krijg

(Krijg t idee als ik dit terug lees dat ik de meest logische dingen nog niet gechecked heb door gebrek aan kennis/ervaring/gereedschap :P )
 
Zit er rubber-verloop tussen carbs en blok? Controleren op haarscheurtjes of poreusheid.

Choke werkt (en SLUIT) goed en betrouwbaar?

BougieKAPJES niet vertrouwen; die kunnen raar ziek worden, vaak niets aan meetbaar.
 
Die vervuiling carbs had ik ook al aan gedacht; is misschien ook wel waarschijnlijk na jaren stilstaan :)

maar ik snap nog steeds niet dat dat bij een 4cyl zo'n resultaat heeft:
Als ie loopt, loopt ie redelijk rustig/regelmatig. En dan plots... stopt ie.
Zijn dan alle 4 de carbs gelijktijdig verstopt of slaat ie al af als er 1 of 2 verstopt zijn?

Fiets die meer dan twee jaar stil heb gestaan heb altijd zaksel in de carb's en sproeiers verstopt en goor, die moet je altijd schoonmaken, en gewoon met de hand slopen, niet ultrasoon, want dat komt niet overal bij.

Ultrasoon;

Even voor de duidelijkheid.

Wat is ultrasoon? Onder ultrasoon verstaat men frequenties welke in het algemeen boven de menselijke gehoorgrens van ca. 18 kHz liggen. De frequenties die in het algemeen worden gebruikt voor ultrasoon reinigen, liggen tussen 20 kHz en 150 kHz. Voor de meeste reinigingstoepassingen volstaat veelal een frequentie welke ligt tussen de 20 kHz en 50 kHz. Hogere frequenties worden met name gebruikt voor precisiereiniging en/of indien het de reiniging betreft van zeer delicate onderdelen. Ultrasoon energie zorgt voor een reiniging tot diep in de poriën, zonder te krassen, te borstelen of schrapen.

Principe Ultrasoon reinigen is gebaseerd op de voortplanting van geluid door een geleidend medium. In samendrukbare media, zoals lucht en de meeste vaste stoffen, wordt een geluidsgolf continue overgedragen. Bij niet-samendrukbare media, zoals water, is er echter alleen continue overdracht van geluidsgolven als de amplitude (geluidssterkte) relatief laag is. Als de amplitude toeneemt, ontstaat er een negatieve druk in de gebieden van verspreiding die de vloeistof "breekt", waardoor er waterstofbelletjes ontstaan. Dit verschijnsel noemen we ook wel cavitatie. Komt het cavitatiebelletje vervolgens in een compressie van een geluidsgolf terecht, dan begint deze onder invloed van de positieve druk te trillen. Het belletje zal vervolgens groeien tot een onstabiele afmeting. Het belletje zal in de vervolgfase uiteindelijk imploderen wat resulteert in cavitatie. Deze implosies veroorzaken microstromingen in de reinigingsvloeistof. Het imploderen van tienduizenden cavitatiebelletjes en de daarmee gepaard gaande microstromingen in een door hoogfrequente geluidsgolven geactiveerde reinigingsvloeistof, geeft uiteindelijk het effect dat "ultrasoon" wordt genoemd.

Commentaar: Het is alleen jemmer, dat je na zo'n behandeling alsnog met de luchtspuit en de benzine aan de gang kunt om de zooi schoon te krijgen.
Dus met ander woorden "THE OLD FASSION WAY IS THE BEST".
 
Ik ga ook absoluut de carbs helemaal laten schoonmaken en afstellen.
(durf er zelf niet aan te komen, bang dat er iets stuk, versteld raakt)

Ik heb grote hoop dat dat t oplost, maar ik kan alleen nog niet begrijpen dat ie dan prima kan lopen en plots alle carbs tegelijk verstopt?
 
Misschien is het 1 van de meest voor de hand liggende dingen, een breukje in de kabel naar de dodemansknop? of het contactslot? Heb je gekeken als ie afslaat of de verlichting dan blijft branden (kweet niet of dat bij jouw motor ook gebeurd als je het contact omzet).

Grtz Wout :]
 
Heb de bedrading helemaal doorgemeten (ook tijdens lopende motor en direct na afslaan), maar is wel goed.
Ook hoofdzekering,contact en dodemansknop hebben geen contact probleem.
Wel heb ik bij de ontstekingsunit 0.4V minder spanning als bij de accu, maar da's niet problematisch lijkt me.
 
Ik weet t niet meer:

Soms start mn CBX550 uit '84 in 1x en soms niet of nauwelijks en kun je de accu leegstarten.
Als tie loopt dan slaat ie zo'n beetje om de 10 min. af. Als je geluk hebt slaat 'ie weer aan voor je stil staat, maar ook hier; soms wil ie nauwelijks meer aan.

Heb nu elec. circuit helemaal doorgemeten (met motor uit). klopt allemaal; alles krijgt stroom, pulst, en bougies vonken prachtig. Alle stekkertjes gechecked en schoongemaakt.
Heb vandaag brandstof systeem tank, kraantje, slangen, filter bekeken; ook

allemaal prima.

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn cb750 uit 82, dat lag aan de vacuum klep op mijn carbo's.
Heb ik toen vervangen en het probleem was opgelost.
Check ff of jou cbx ook een vacuumklep heeft!!

Toch is 't nog niet opgelost.

Kan t nou met de elect.ontsteking (transistor/ic's) te maken hebben?
Kan t met de afstelling/vervuiling carbs te maken hebben? Dit lijkt me nog steeds vreemd omdat alle 4 de cyls tegelijk ermee ophouden. Als 'tie loopt, loopt ie prachtig...

anyone?
Heb dit probleem ook gehad met mijn cb750 uit 82, lag aan de vacuumklep.
Kijk ff of op een cbx ook een vacuumklep op je carbo's zit.
Zo ja controleer hem ff.
 
De story continues....
Vandaag eindelijk motor weggebracht naar 'mannetje'.
Tochtje was 10km, als ie liep, liep ie prachtig gelijkmatig.
Dan slaat ie tijdens t rijden plotseling af (alsof je kontakt uitzet) en start pas 10-30 sec later weer (en loopt dan weer mooi rustig)

"mannetje' denkt dat er kontaktprobleem rond ontsteking is of de ontsteking zelf.
Ik gok dan toch op de ontsteking zelf: dat ie warm wordt, afslaat, afkoelt en 't weer doet.

Wat kost zo'n ontstekingsunit nou? Volgens mij zijn die zeer duur en ik wil hier niet teveel voor betalen. Moet ik er echt een van een cbx550 hebben of is die 'compatible' met andere typen?
Heeft iemand nog zo'n ding voor me?
 
Ik heb gebeld en het zou de spanningsregelaar zijn. Doordat die een te hoge spanning afgeeft (zie ook Werking accu opladen ) zou de ontstekingsunit te warm worden...

Toch sloeg die bij mij ook wel s af na 10 min stationair lopen en dan komt de spanning volgens mij niet boven de 13V uit....

iemand?
 
Vanavond opgehaald:
- Voorvorkkeerring weer vervangen
- toerenteller gever lekte > opgelost
- Motor slaat niet meer af (30 min gereden)
- voorband lek > binnenband
Kosten: EU.0,00 :)

Viel me wel op dat voorwiel beetje stuiterde/trilde (40km/u)
Nou zie ik niet echt dat voorband ergens niet helemaal goed zit, maar t viel me wel op dat de balanceergewichtjes allemaal verdwenen zijn!
Kan me alleen niet voorstellen dat je dat bij 40km/u al merkt?

Wat kan t zijn:
- Zit de band niet goed?
- Toch door niet goed uitlijnen?
- Voorvork ?

Wat denken jullie?
 
Goed,

Er zit nu een nieuwe (2e hands) ontstekingsunit op en een nieuwe spanningsregelaar.

Ipv elke 3 minuten afslaan, gebeurt het nu nog maar ong. 1x per uur.
Maar wel zelfde effect:
- Prima lopen
- plotseling afslaan (alsof kontakt uitgezet wordt)
- opnieuw starten: in 1x aanslaan en weer een uur rijden.

WAT KAN DIT NU NOG ZIJN ?
 
zwart/witte draad vanaf de cdi ff lostrekken en kijken of het dan weg is.
Best kans dat die af en toe ergens massa maakt. Bij het balhoofd, in contact slot of dodemans konp
 
Vanavond opgehaald:
- Voorvorkkeerring weer vervangen
- toerenteller gever lekte > opgelost
- Motor slaat niet meer af (30 min gereden)
- voorband lek > binnenband
Kosten: EU.0,00 :)

Viel me wel op dat voorwiel beetje stuiterde/trilde (40km/u)
Nou zie ik niet echt dat voorband ergens niet helemaal goed zit, maar t viel me wel op dat de balanceergewichtjes allemaal verdwenen zijn!
Kan me alleen niet voorstellen dat je dat bij 40km/u al merkt?

Wat kan t zijn:
- Zit de band niet goed?
- Toch door niet goed uitlijnen?
- Voorvork ?

Wat denken jullie?

geen kosten berekenen maar wel het oude lood van je fiets halen voor de oud ijzer boer erg slim
 
z/w dat is toch de voedingspanning?
Als ik die lostrek verwacht ik dat ie t helemaal niet meer doet :-)

(of bedoel je lostrekken en zelf een andere draad van m'n accu naar de ontst.unit trekken ?

t lastige is wel dat t nu nog maar heeel weinig optreed, dus dat t langdurig testen wordt om zekerheid te krijgen.... maar daar zal wel niks aan te doen zijn
 
zwart/witte draad vanaf de cdi ff lostrekken en kijken of het dan weg is.
Best kans dat die af en toe ergens massa maakt. Bij het balhoofd, in contact slot of dodemans konp

Is het overigens niet zo, dat als tie massa zou maken, mn hoofdzekering (30A) eruit zou blazen die zit er dan nl wel tussen?
 
z/w dat is toch de voedingspanning?
Als ik die lostrek verwacht ik dat ie t helemaal niet meer doet :-)

(of bedoel je lostrekken en zelf een andere draad van m'n accu naar de ontst.unit trekken ?

t lastige is wel dat t nu nog maar heeel weinig optreed, dus dat t langdurig testen wordt om zekerheid te krijgen.... maar daar zal wel niks aan te doen zijn

Als je een tci hebt wel. Ik dacht dat je een cdi had, maar ik kan het mis hebben.
 
Wat een tci is, weet ik niet :?
Maar het heet bij mij overal ontstekings unit of ignition unit.

Maar als een draadje massa maakt, zou mn hoofdzekering dan niet moeten klappen?
Als j meer draadbreuk is, dan leg ik er gewoon een nieuwe draad parallel langs aan..?
 
Heb je al eens naar je bougies gekeken intussen? Mogen best af en toe een keer nieuwe in. ;)


Ik gok trouwens dat je het bij het contactslot of dodemansknop moet zoeken. Kijk eens waar delen van je draadboom langs het balhoofd gaan. Soms schuurt er ergens wat door, vanwege beweging van het stuur, die daarbij de kabels heen en weer trekt.
 
Nou, spanning naar de ontst.unit is het in ieder geval niet.
Heb net een uurtje gereden met spanningsmeter aan de voeding van de ontst.unit.

Hij is 2x afgeslagen, maar de ontst.unit bleef netjes tussen 13.5 en 14.3 volt krijgen; Die nieuwe spanningsregelaar is dus wel goed (en heeft het probleem ook teruggebracht van 3 min. naar 15-25 min.)

Zou ik meerdere problemen door elkaar heen (gehad) hebben?

Meestal pakt ie nu enkele tellen later weer op voor ik stil sta en anders start ie in 1x weer met de starter.
Een enkele keer met een plof in de uitlaat erbij.

- Moet ik nu verder in het brandstof-systeem zoeken?
- of luchtinlaat?
- of pickup-spoeltjes?

Ik heb (nog) niet het idee dat t probleem na de onst.unit zit aangezien toch niet beide bobines of 4 (nieuwe) bougies tegelijk weigeren...

Iemand ideeen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan