Slagroom in de olie

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Aan de pijlstok van mijn DR350 (luchtgekoeld en dry sump) hangt standaard een klodder slagroom. De pijlstok zit vlak bij het balhoofd en het oliereservoir zit dus in de framebuizen.

Wat ik heb geleerd, is dat slagroom op de olie (vocht) betekent dat de motor te weinig wordt gebruikt of niet warm genoeg wordt.
Beide is niet van toepassing. De motor wordt heet zat en staat niet vaak langer dan een week stil.

Kan de slagroom ook ontstaan omdat de framebuizen genoeg gekoeld worden waardoor alleen op deze plek slagroom ontstaat, en dus geen probleem geeft voor smering. Of moet ik er vanuit gaan dat er ergens water naar binnen komt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem inderdaad even ingekeken, maar ik rij een luchtgekoelde fiets. Daarbij wordt hij warm zat en staat hij nooit lang stil. Wat kan het dan nog zijn?
 
Je motor mag dan in jouw beleving wel warm worden maar wordt de olie ook warm :?

De witte drab is dus een mengsel van olie en water die door draaiende delen onder in de motor tot mayonaise geklopt wordt. Door eens een lange rit, meer dan 50 km, te rijden en veel te vragen van je motor kan je de condens weer uit de olie "koken".
 
Wat ik heb geleerd, is dat slagroom op de olie (vocht) betekent dat de motor te weinig wordt gebruikt of niet warm genoeg wordt.
Beide is niet van toepassing. De motor wordt heet zat en staat niet vaak langer dan een week stil.
Hoe heet wordt de olie?
ik denk het niet maar zit er een oliekoeler op?
carterontluchting in orde?

dry-sump koelt van zichzelf al behoorlijk.
misschien eens expirementeren met een molton oid om de olietank. maar dan zou ik eerst een olietemp. meter peilstok aanschaffen om te zien hoe en wat.
 
Carterontluchting milieu onvriendelijk maken , dmv een slang in de buitenlucht in plaats van in het luchtfilter. Weg mayonese. :) O , sorry ik bedoel dus weg slagroom.
 
Laatst bewerkt:
Jouw oplossing helpt geen geen enkele moer. Of carterdampen in de buitenlucht geloosd worden of verstookt worden tijdens het rijden maakt geen enkel verschil.

En toch maakt het wel degelijk een verschil, weet ik uit ervaring.
Maar als er een of andere terugslagklep op de carterontluchting zit ook verwijderen.
Gewoon ouderwetse carterontluchting , slang met opvangreservoir en dan de slang verder in het kontje.
 
En toch maakt het wel degelijk een verschil, weet ik uit ervaring.
Maar als er een of andere terugslagklep op de carterontluchting zit ook verwijderen.
Gewoon ouderwetse carterontluchting , slang met opvangreservoir en dan de slang verder in het kontje.
Juist het open uiteinde en weghalen van de terugslagklep veroorzaakt veelal die ellende.

Bij afkoelen van de motor wordt er nu buitenlucht met vocht aangezogen het carter in. Die terugslagklep zit er niet voor niets en de uitmonding in het luchtfilterhuis na het luchtfilter houdt ook nog eens het vocht buiten het carter.
 
Juist het open uiteinde en weghalen van de terugslagklep veroorzaakt veelal die ellende.

Bij afkoelen van de motor wordt er nu buitenlucht met vocht aangezogen het carter in. Die terugslagklep zit er niet voor niets en de uitmonding in het luchtfilterhuis na het luchtfilter houdt ook nog eens het vocht buiten het carter.

Klinkt heel aannemelijk zoals je het uitlegt , maar in de praktijk is het helaas niet zo.
Trial and error.
 
Sluit de dop van je peilstok goed af? kan zijn dat er daar gewoon wat water naar binnen lekt

Dat dacht ik ook, maar ik heb dit weekend echt veel gereden en geen spat water gehad, en nu veel slagroom.

Voor Jaap43 - heet wordt hij wel. Ik rji er lange stukken mee, soms over de snelweg (dan jakker je een 350 al gauw over de toeren) en rij er offroad mee - zwaar belast en alle troep op de cilinder remt de koeling. Dan wordt hij zo heet dat je de vuldop niet open krijgt zonder handschoen.

Carterontluchting eens bekijken. Geen idee hoe dat nu zit.
 
wanneer je benzine verbrand ontstaat er CO2 en H2O (ook wel water genoemd)

als je zuiger slecht afdicht komen er dus uitlaatgassen in je carter. die condenseren en mengen samen met je olie tot een mooi remia mengsel. Maargoed, is maar een suggestie hoor, en de meest waarschijnlijke oorzaak ;)
 
wanneer je benzine verbrand ontstaat er CO2 en H2O (ook wel water genoemd)

als je zuiger slecht afdicht komen er dus uitlaatgassen in je carter. die condenseren en mengen samen met je olie tot een mooi remia mengsel. Maargoed, is maar een suggestie hoor, en de meest waarschijnlijke oorzaak ;)

:^

Het condens water zeikt niet voor niets soms uit de uitlaat van een net gestartte motor, waarvan de uitlaat nog koud is. Er ontstaat bij de verbranding van benzine een flinke hoeveelheid water.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook zijn dat dat het hoogste punt is en daar dus het vocht verzameld, ik had afgelopen paar maand met die kou ook na 55 enkele reis woon werk verkeer mayo aan de dop hangen.

Nu al lang niet meer met deze temps.
 
Het water komt hoofdzakelijk in het blok door de temperatuurswisseling.
Als het blok heet is dan zet de lucht erin uit, koelt die af dan zuigt die verse lucht aan.
Doordat het blok verder afkoelt condenseert het water en zakt als druppels naar de bodem. Dat water mengt zich dan met olie.
Het is steeds een klein beetje maar daar komt het door.


Ik heb het vroeger ook in een versnellingsbak kunnen constateren in mindere mate.
 
wanneer je benzine verbrand ontstaat er CO2 en H2O (ook wel water genoemd)

als je zuiger slecht afdicht komen er dus uitlaatgassen in je carter. die condenseren en mengen samen met je olie tot een mooi remia mengsel. Maargoed, is maar een suggestie hoor, en de meest waarschijnlijke oorzaak ;)

Ik stel me dan zo voor dat het wel héél erg gesteld moet zijn met je zuiger.

Maar ik vraag me af hoe het in de praktijk werkt. Mijn oude DR350 was namelijk nogal gaar en zoop olie bij het leven. Absoluut toe aan nieuwe zuiger en veren. Bij deze motor had ik nooit last van slagroom.
Deze motor is in december uit elkaar geweest wegens een reparatie in de versnellingsbak. Hij heeft geen nieuwe zuiger gekregen, maar alles zag er heel netjes uit. Compressie is heel goed. Hij verbruikt weinig olie. Veel slagroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan